Re: manligt och kvinnligt...
Jag delar din uppfattning - män och kvinnor är olika konstruerade, och det skall vi vara glada för. Jag menar, annars vore det att helt blunda för vad östrogen och testosteron (och andra hormoner) är och hur de verkar.
Självklart har vi båda hormoner - men de uttryck de tillåts ta begränsas och styrs av samhället. Det finns dessutom ingenting som säger att vi inte skulle kunna eller att vi inte
borde sätta oss över det som programmerats biologiskt.
Att dessutom använda biologism som en ursäkt för att hävda sådana halsbrytande saker som att killar inte borde ha klänning eller ta hand om barn, eller att tjejer automatiskt är kassa på att byta bildäck, eller någon annan av de där John Gray-myterna är bara äckligt.
Anledningen till att vi "tänker olika" är att vi
uppfostras olika. man talar helt olika till små flickor respektive pojkar, de uppmuntras till helt olika saker etc. Jag ville nästan kräkas när jag såg statistik och liknande på hur dagispersonal beter sig mot könen, vilka könsstereotyper de hjälper till att hålla kvar.
Folk brukar fråga mig - "Ska inte män få vara män och kvinnor kvinnor?". Jag brukar skratta sådana rakt i ansiktet och säga att jag helst skulle se att ämnet "kön" överhuvudtaget inte fanns som begrepp, att alla klädde sig och betedde sig som om kön inte överhuvudtaget var en faktor.