Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Igår spelade vi (jag, krank, Möller, Möllers bror, Lukas och Johoohno) Mansions of Madness. Jag gillar dom här brädspelen som härmar rollspel (typ Decent) och vi hade en ganska trevlig spelomgång. MoM är myspysigt och jag gillade minispelen (pussellåsen) även om jag själv aldrig interagerade med något av dem.
Tyvärr blev spelomgången, trots att den var ganska trevlig alltså, ett misslyckande.
Problemet med MoM (i varje fall det huset vis spelade, men jag har förstått att det gäller i de flesta hus) är att det är det klassiska "hitta blåa nyckelkortet, lås upp blå dörr, där finns röda nyckelkortet" osv. Om vi bortser från att det är ganska sunkig speldesign i sig självt är det här upplägget, tillsammans med keeperns förmåga att flytta spelarnas investigators, något som pajar spelet.
Vi hamnade i situationen att en sprang tre steg med nyckeln, keepern använde alla sina poäng för att flytta tillbaka investigatorn två steg vilket resulterade i att man kom högst ett steg frammåt per runda. Eftersom keeperns mål var att det sista eventkortet skulle spelas ut var det en helt omöjlig situation.
Problemen är alltså tre:
1. "Hitta blå nyckelkortet"
2. Keepern flyttar investigators
3. Keeperns vinner på tid
Hur löser man ett sådant här problem (man kan ju tycka att speltest innan utgivning borde ha löst det...)? Jag tror att konsensus var att MoM ändå är tillräckligt trevligt för att det ska vara värt att husregla det en del för att få det att funka.
Vi kom med några förslag:
1. Egentligen borde inte hus ha "blå nyckelkort"-upplägg utan ha flera möjliga vägar. Kan vara svårt att patcha själv.
2. Nycklar är inte personliga utan hela gruppen har tillgång till nyckeln när den väl hittats. Eventuellt sabbar det balansen för mycket till spelarnas fördel.
3. Nerfa keeperns "flytta investigator"-förmåga.
Jag tror mest på 3. Men hur?
Förslag på hur man implementerar lösningarna ovan? Förslag på andra lösningar?
Tyvärr blev spelomgången, trots att den var ganska trevlig alltså, ett misslyckande.
Problemet med MoM (i varje fall det huset vis spelade, men jag har förstått att det gäller i de flesta hus) är att det är det klassiska "hitta blåa nyckelkortet, lås upp blå dörr, där finns röda nyckelkortet" osv. Om vi bortser från att det är ganska sunkig speldesign i sig självt är det här upplägget, tillsammans med keeperns förmåga att flytta spelarnas investigators, något som pajar spelet.
Vi hamnade i situationen att en sprang tre steg med nyckeln, keepern använde alla sina poäng för att flytta tillbaka investigatorn två steg vilket resulterade i att man kom högst ett steg frammåt per runda. Eftersom keeperns mål var att det sista eventkortet skulle spelas ut var det en helt omöjlig situation.
Problemen är alltså tre:
1. "Hitta blå nyckelkortet"
2. Keepern flyttar investigators
3. Keeperns vinner på tid
Hur löser man ett sådant här problem (man kan ju tycka att speltest innan utgivning borde ha löst det...)? Jag tror att konsensus var att MoM ändå är tillräckligt trevligt för att det ska vara värt att husregla det en del för att få det att funka.
Vi kom med några förslag:
1. Egentligen borde inte hus ha "blå nyckelkort"-upplägg utan ha flera möjliga vägar. Kan vara svårt att patcha själv.
2. Nycklar är inte personliga utan hela gruppen har tillgång till nyckeln när den väl hittats. Eventuellt sabbar det balansen för mycket till spelarnas fördel.
3. Nerfa keeperns "flytta investigator"-förmåga.
Jag tror mest på 3. Men hur?
Förslag på hur man implementerar lösningarna ovan? Förslag på andra lösningar?