Nekromanti Mansions of Madness är trasigt

Vimes

Sillkung
Igår spelade vi (jag, krank, Möller, Möllers bror, Lukas och Johoohno) Mansions of Madness. Jag gillar dom här brädspelen som härmar rollspel (typ Decent) och vi hade en ganska trevlig spelomgång. MoM är myspysigt och jag gillade minispelen (pussellåsen) även om jag själv aldrig interagerade med något av dem.

Tyvärr blev spelomgången, trots att den var ganska trevlig alltså, ett misslyckande.

Problemet med MoM (i varje fall det huset vis spelade, men jag har förstått att det gäller i de flesta hus) är att det är det klassiska "hitta blåa nyckelkortet, lås upp blå dörr, där finns röda nyckelkortet" osv. Om vi bortser från att det är ganska sunkig speldesign i sig självt är det här upplägget, tillsammans med keeperns förmåga att flytta spelarnas investigators, något som pajar spelet.

Vi hamnade i situationen att en sprang tre steg med nyckeln, keepern använde alla sina poäng för att flytta tillbaka investigatorn två steg vilket resulterade i att man kom högst ett steg frammåt per runda. Eftersom keeperns mål var att det sista eventkortet skulle spelas ut var det en helt omöjlig situation.

Problemen är alltså tre:
1. "Hitta blå nyckelkortet"
2. Keepern flyttar investigators
3. Keeperns vinner på tid

Hur löser man ett sådant här problem (man kan ju tycka att speltest innan utgivning borde ha löst det...)? Jag tror att konsensus var att MoM ändå är tillräckligt trevligt för att det ska vara värt att husregla det en del för att få det att funka.

Vi kom med några förslag:
1. Egentligen borde inte hus ha "blå nyckelkort"-upplägg utan ha flera möjliga vägar. Kan vara svårt att patcha själv.
2. Nycklar är inte personliga utan hela gruppen har tillgång till nyckeln när den väl hittats. Eventuellt sabbar det balansen för mycket till spelarnas fördel.
3. Nerfa keeperns "flytta investigator"-förmåga.

Jag tror mest på 3. Men hur?

Förslag på hur man implementerar lösningarna ovan? Förslag på andra lösningar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vimes said:
Vi kom med några förslag:
1. Egentligen borde inte hus ha "blå nyckelkort"-upplägg utan ha flera möjliga vägar. Kan vara svårt att patcha själv.
2. Nycklar är inte personliga utan hela gruppen har tillgång till nyckeln när den väl hittats. Eventuellt sabbar det balansen för mycket till spelarnas fördel.
3. Nerfa keeperns "flytta investigator"-förmåga.
4. Gör det möjligt för investigators att "kopiera" nyckelkort genom att mötas och dela prylar.

Ta bort just det Power-kortet från Keeperns arsenal/ersätt med ett annat?

Jag tror att det bara är ett av 6 hus/storys som går ut på att man måste hitta en nyckel och fly. De andra jag har spelat har haft andra lösningar. Dessutom så vinner inte Keepern alltid när sista eventkortet dras, i ett av de jag Keepat (har keepat 3 av 6) så vinner tex. spelarna ifall det händer.

Jag håller med om att detta var dålig design! Men vill även säga att i MOM så har alltid Keepern fördel. Det är ett svårt spel för spelarna att ro hem.

krank

lasergreger said:
Jag tror att det bara är ett av 6 hus/storys som går ut på att man måste hitta en nyckel och fly.
Mjao, men visst är det väl fler som har mekaniken plocka nyckel A -> gå till dörr A. Bakom dörr A finns nyckel B -> gå till dörr B.

Dvs där nyckel-dörrandet är så att säga linjärt. Eller har jag fel? jag har inte läst alla rum eftersom jag inte varit keeper för alla och har inte velat spoila.

Så snart man har linjärt nyckeldörrande blir det ju antingen ett enspelarjobb eller någon form av stafett. I bästa fall får man en situation där övriga spelare får "rensa rummen" innan Nyckelbäraren springer...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
4. Gör det möjligt för investigators att "kopiera" nyckelkort genom att mötas och dela prylar.
Eller bara flytta nyckelkortet mellan investigators med trade handlingen? Med ashcan pete's hund och två spelare har jag för mig att man kan flytta ett föremål åtta rutor per runda (men jag har inte reglerna framför mig och det är bara ett vagt minne).

krank

Tony.M.Meijer said:
Eller bara flytta nyckelkortet mellan investigators med trade handlingen?
Hittar ingen tradehandling. Man kan använda en action för att släppa ett föremål, och så kan den andra spelaren använda en action för att utforska rummet och hitta det tappade, dock. Annars får man vänta till tradesteget, som ligger efter att spelarna gjort sina actions.

Men visst, någon form av stafett alltså...

Vimes

Sillkung
krank said:
Man kan använda en action för att släppa ett föremål, och så kan den andra spelaren använda en action för att utforska rummet och hitta det tappade, dock.
Det hade ju varit smart :gremsmile:

krank

Vimes said:
krank said:
Man kan använda en action för att släppa ett föremål, och så kan den andra spelaren använda en action för att utforska rummet och hitta det tappade, dock.
Det hade ju varit smart :gremsmile:
Ja, jag hade helt glömt att man kunde släppa saker frivilligt.

MEN - problemet med det där flytta-kortet kvarstår, tycker jag. Framför allt i femte huset =)

krank said:
lasergreger said:
Jag tror att det bara är ett av 6 hus/storys som går ut på att man måste hitta en nyckel och fly.
Mjao, men visst är det väl fler som har mekaniken plocka nyckel A -> gå till dörr A. Bakom dörr A finns nyckel B -> gå till dörr B.

Dvs där nyckel-dörrandet är så att säga linjärt. Eller har jag fel? jag har inte läst alla rum eftersom jag inte varit keeper för alla och har inte velat spoila.

Så snart man har linjärt nyckeldörrande blir det ju antingen ett enspelarjobb eller någon form av stafett. I bästa fall får man en situation där övriga spelare får "rensa rummen" innan Nyckelbäraren springer...
Det kan jag absolut inte säga emot. Tanken med spelet är ju just hitta ledtråd 1 som leder till 2 som leder till 3. Gillar man inte det... Ja då är det nog fel spel man spelar eller så får man göra STORA förändringar. Det sista är ju helt klart ett alternativ men sådan möda orkar jag bara lägga på rollspel :gremtongue:

krank said:
MEN - problemet med det där flytta-kortet kvarstår, tycker jag. Framför allt i femte huset =)
Men du tror inte att bara ta bort det är den enklaste och bästa lösningen?

krank

lasergreger said:
Det kan jag absolut inte säga emot. Tanken med spelet är ju just hitta ledtråd 1 som leder till 2 som leder till 3. Gillar man inte det... Ja då är det nog fel spel man spelar eller så får man göra STORA förändringar. Det sista är ju helt klart ett alternativ men sådan möda orkar jag bara lägga på rollspel :gremtongue:
Alltså, det är inte 1-2-3 jag säger emot (även om jag också gillat om 1 ELLER 2 lett till 3), utan att det i princip är samma person som får göra allt, alternativt att det blir nån skum stafettgrej. Jag tycker till exempel man kunde lösa just den biten genom att antingen ha metanycklar (när en nyckel hittats antas alla investigators ha den) eller genom att tillåta duplicering vid byte av nycklar (A hittar nyckel 1. A går och möter B, och ger en kopia av nyckeln till B. Nu har A och B båda nyckel 1).

En del nycklar känns mer rimliga på det här sättet; lösenord till exempel som man i grundspelet av någon anledning inte kan föra vidare till övriga spelare. Kofoten är lite klurigare att förklara, medan nycklar enkelt kan förklaras fluffmässigt genom att man säger att man hittar knippor med nycklar istället för bara enskilda nycklar.

Vimes

Sillkung
Metanycklar spränger ju fluffet, och det tycker jag är synd på ett sådant här spel.

Då låter duplicering mycket trevligare. Angående kofoten är det ju bara att hitta på att en är en verktygslåda med flera verktyg som det går att bända upp något med. Till exempel.

krank

Vimes said:
Då låter duplicering mycket trevligare. Angående kofoten är det ju bara att hitta på att en är en verktygslåda med flera verktyg som det går att bända upp något med. Till exempel.
Bra tänkt!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Tony.M.Meijer said:
Eller bara flytta nyckelkortet mellan investigators med trade handlingen?
Hittar ingen tradehandling. Man kan använda en action för att släppa ett föremål, och så kan den andra spelaren använda en action för att utforska rummet och hitta det tappade, dock. Annars får man vänta till tradesteget, som ligger efter att spelarna gjort sina actions.

Men visst, någon form av stafett alltså...
Har kollat upp det nu, en investigator kan gå två steg, släppa grejen en ruta ifrån den andra investigatorn men i samma area, den andra investigatorn tar upp den och tar två steg och vi är uppe i fem steg. Om denna är ashcan pete och han har duke så kan man förflytta objektet till en investigator inom två steg och denna kan gå två steg, släppa objektet och låta en investigator i samma område ta upp det och gå två till till ett totalt av 12 steg.