Dimfrost
Special Circumstances
Vad är det för fel på marginaljusterad text om man ser till att avstava och ha tillräcklig spaltbredd för att undvika felaktiga ordmellanrum?
/Dimfrost
/Dimfrost
Nä... De senaste läsundersökningarna talar entydigt om att marginaljusterad text är onödigt svårläst. Jag sätter en tidning för människor med läs- och skrivsvårigheter och får alltid ta del av undersökningar från åtgärder för anpassningar för funktionshindrade som utförs i Sverige. Då rekommenderas det alltså bland annat att man i längsta möjliga mån undviker marginaljustering just eftersom den (särskilt i långa spalter) är så usel läsmässigt. Och i kortare spalter kan man å andra sidan få problem med för långa ordmellanrum - och det är inte heller bra för läsupplevelsen. Detta påverkar alltså alla läsare, även om inte alla trycksaker behöver anpassa sig efter det.det SKA vara marginaljusterad text i en bok enligt alla vedertagna typografiska regler!
Har du någonstans i den här tråden sett något prat om någon roman? Jag har sett ett rollspel. Den har tvåspaltslösning. Jag har aldrig sett en roman med tvåspaltslösning.har du nånsin försökt läsa en icke marginaljusterad roman?
Det var till att börja med samma undersökning som påstod att man inte skulle byta tempus mitt i en mening :^)var det samma undersökning som påstår att Helvetica är det mest läsbara typsnittet?
Tydligen ingenting utom ditt ord. Jag låter hellre experter (inte detsamma som auktoriteter - de lyssnar jag nästan aldrig på) och riktiga tester utförda i praktiken utgöra grunden för mina åsikter. Jag bryter visserligen mot dem när det passar mig - och eftersom jag är egensinnig av mig så blir det ofta - men jag gillar att ändå veta vilka regler som gäller i fråga om läsbarhet så att jag kan motivera varje regelbrott när jag tycker att så behövs.finns ju hur mycket som helst som pekar på motsatsen
Suck... Bortsett från att du är ohyfsad, så blottar du också vissa brister på kunskap i området. Bror Zachrisson disputerade 1965 på avhandlingen "Studies in the legibility of printed text" med en serie läsbarhetsundersökningar på "normalläsare" - personer utan lässvårigheter. Zachrisson kom inte fram till någon signifikant skillnad på rak eller ojämn högerkant. Den lilla skillnad som trots allt registrerades var till den ojämna högerkantens fördel. För personer som inte är "normalläsare" så är dock skillnaden jättestor. Jag måste bland annat använda ett s.k. "fraserat radfall" när jag formger trycksaker för lässvaga, vilket innebär att man påbörjar ny rad efter avslutad tanke eller punkt, och då måste man förstås bruka sig av en väldigt ojämn högerkant. Riktigt så duktig behöver man inte vara när man formger trycksaker för normalläsare, men att en ojämn högerkant hjälper läsaren att hitta rätt rad är det många lässvaga som kunnat intyga.du får tro vad du vill, jag VET; till skillnad från de flesta här på forumet
Jag har å andra sidan problem med folk som dels inte vet vad de pratar om och som dels agerar som om de visste detta. Oavsett om de får betalt för det eller inte.jag pallar inte med amatörism vad det än gäller