Nekromanti Marginaljusterad text

Arfert

Facit
Re: Läsbarhet.

är ju inte direkt bara jag som tycker det här, slå upp det i vilken bok om typografi som helst...

och när man gör bokformgivning så får man GIVETVIS gå på vad som fungerar bäst för majoriteten...

finns säkert nån därute som tycker fraktur är mer lättläst än antikva...

sen så kan man ju skita i läsbarheten om man vill ha fram en viss stil/stämning och det känns viktigare .. t.ex. på ett skivomslag. Eller skräckrollspel.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Läsbarhet.

”är ju inte direkt bara jag som tycker det här, slå upp det i vilken bok om typografi som helst...”

Ja, alltså, det jag skrev var ju följande: ”So far har du heller inte presterat några källor utöver ditt ord, vilket vore helt OK om du bara pratade om dina egna åsikter – men det är inte intrycket jag får.” Jag ser gärna lite bättre källhänvisning än ”kolla i vilken bok om typografi som helst”, av den enkla anledningen att det liksom blir enklare att diskutera då. Riz har ju redan påvisat undersökningar där man sett tendenser som går emot det dina källor säger. Nåväl. Jag är fortfarande fullständigt övertygad om att åtminstone vissa typografiska regler (och jag måste nu återigen hänvisa till mitt exempel med apostroferna) endast lever kvar av traditionsmässiga och estetiska skäl, inte sådana som rör läsbarhet. Om du inte håller med så må det väl vara hänt.

”och när man gör bokformgivning så får man GIVETVIS gå på vad som fungerar bäst för majoriteten...”

Kanske (och jag säger kanske) för romaner, men inte för tidningar eller rollspel, IMO. Där är känslan, stilen och stämningen viktigare. Vilket du förvisso också medger i slutet av ditt inlägg.

”finns säkert nån därute som tycker fraktur är mer lättläst än antikva...”

Nu tycker jag kanske inte att åsikterna jag presenterade är fullt så radikala, men men.

Rising

Vila i frid
Re: Nu är jag inte alls påläst

dom flesta har svårare att läsa vänsterställda längre texter.
"Dom" flesta i branschen skriver först och främst "de" om subjekt. De "hundra" böcker du har läst kanske menar annorlunda... (Jag försöker inte vara elak här, jag vill bara visa för dig att du (eftersom jag vet (från politiktrådarna, bland annat) att du gärna lever i din egen föreställningsvärld) inte är någon auktoritet som står över mig bara för att du säger så. Du begår nämligen en massa amatörmässigheter och misstag som man vanligtvis förknippar med barn i det du själv skriver, så jag skulle ta dig på större allvar om du inte visade prov på sådan fåfänga och sådana attitydproblem. Jag har stor respekt för dem som besitter kunskap, så visa gärna mer av dina kunskaper och mindre av ditt ego, är du snäll)

När det gäller skärm och folk med lässvårigheter kan vänsteerställt vara bra (som rising påpekar)..
Tja... Är det bra att formge en trycksak som baserar sig på läsarundersökningar där alla läsare är på god nivå? Det tycker jag faktiskt tyder på ett dåligt urval. Alla rollspelare är ju inte goda läsare. Men... Tja, nu spelar det ju ändå inte så stor roll, eftersom seriösa undersökningar visar att det ändå inte spelar någon roll ens i bästa fall (Som värst däremot så kan vänsterjusterad text vara överlägsen den marginaljusterade).

När det gäller justeringen så har jag förresten bara pratat om trycksaker. Det är där läsundersökningarna jag refererat till har gjorts.

Arfert

Facit

jävligt lågt Risning att recensera min svenska ... vad sjutton har det med saken att göra om det kommer med några grammatiska jag skriver lite snabbt med vänster hand här medan jag jobbar? OT eller?

vad har du själv presterat för trycksaker då? hur bra är du? ;-)

...och jag har svårt att ta dig på allvar, även om du är underhållande.

nuff said. orkar inte tjafsa mer, jag har deadline imorgon på en kampanj. Men messa mig gärna privat om du vill fortsätta kasta paj.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"(Som värst däremot så kan vänsterjusterad text vara överlägsen den marginaljusterade)"

(Som värst däremot så kan vänsterjusterad text vara i stort sett omöjlig för Yassilus att läsa längre stycken av), menar du?

Jag läser gärna trycksaker (och även på skärm), men när jag till och med har problem att läsa längre stycken här på forumet för att det är vänsterjusterat så vet jag inte om det är så himla gött, egentligen.

Men jag är nog en hopplös minoritet som man inte behöver bry sig om. :gremsuck:

Rising

Vila i frid

jävligt lågt Risning att recensera min svenska
Det har jag inte gjort. Jag har däremot recenserat din attityd och din självutnämnda status som expert. Eftersom du uppenbarligen har luckor i dina kunskaper så tycker jag att det vore på sin plats med lite ödmjukhet. Acceptera att det faktiskt finns de som kan lära dig något.

Var inte mästrande förrän du är mästerlig, som jag brukar säga. Att låta som en tupp ena sekunden och skriva som en kråka i nästa, det blir liksom två fåglar på en och samma gång. Då är det bättre att man tar till en tredje - helt annan - fågel.

Ja, då skall man med andra ord hålla truten. :^)

messa mig gärna privat om du vill fortsätta kasta paj
Nej, jag är mer intresserad av att ge råd till de som läser den här tråden och vill formge sina rollspel och andra trycksaker. När jag talar utifrån seriösa läsundersökningar som gjorts på blandade läsare så har det inte funnits någon tydlig fördel för marginaljusterad text såsom du talar om. Däremot har det funnits en stor och tydlig fördel för vänsterjusterad text i vissa läsargrupper, samt en liten men inte insignifikant fördel för vänsterjusterad text i största allmänhet.

Däremot tycker jag personligen att marginaljusterad text kan vara snyggare.

Arfert

Facit

har ju sett hur dom trycksaker ni producerar ser ut... så det finns ju ett glapp mellan ord och handling där.

och när JAG vill ge råd till dom som gör design så kommer du mästrande och ditt vanliga bombademang av "fakta"...

nu är det ju så att jag ändå jobbat som art director i 25 år, och producerat bra mycket saker under den tiden: annonser, broschyrer, förpackningsdesign, stortavlor, webbsidor, skivomslag, reklamfilmer, böcker, tidningar, kataloger osv för kunder som SAS, Handelsbanken, Mercedes, Spendrup, Mazda, Nissan, Thorn, Konsum, Juvelbagerierna, Föreningssparbanken, Dramaten, Stockholm stad, Åbro, Taxi Stockholm, AEG, Expert, Philips, och en jävla massa fler... så det är fan inget fel på min erfarenhet och mina kunskaper...

självutnämnd expert? look who's talking ;-)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jo, det vore mysigt förstås...

...Fast det var inte alls min poäng. Vill jag ha kramar går jag annorstädes (vilket jag nog ska göra snart, så screw dina kramar (fast den var rätt söt (trots att det var en diss))). :gremsmile:

Näh, min poäng är att ni gärna får vänsterjustera som ni vill, jag kommer ha stora problem att läsa det, men det kan jag leva med, så länge er motivering att använda vänsterjustering inte är för att ingen skulle ha problem med det.

Och om man vill se det på det viset. Lässvårigheter har visst jag också, men det omvända. Så, som sagt, jag respekterar att ni väljer som ni vill, så länge ni inte motiverar det med att det är bäst för alla. :gremsmile:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Mys.

”(trots att det var en diss)”

Hehe, det var den ju faktiskt inte alls menad som. (Men jag förstår att den kunde uppfattas på det viset. Ironins tidsålder gör sig påmind, I suppose.)

”Så, som sagt, jag respekterar att ni väljer som ni vill, så länge ni inte motiverar det med att det är bäst för alla.”

Exactly that has been my point during this whole discussion. We are in total agreement.

Mattis

Swordsman
Re: Marginaljusterad text [ANT]

Ni blir upprörda över ... marginaljusteringar. Take a chill pill, g'damnit.

Lindenius

Swashbuckler
w00t?

Marginaljusteringens vara eller icke vara har ju pusslat folk och fä i årtionden. Detta kan knappast anses vara oväsentligt. Jag lovar, hade regeringen lagt ner lika mycket pengar på lösa detta som de lagt ner pengar på eh…

//erik. lägger ner, men följer glatt och intresserat med i diskussionen

Rising

Vila i frid
Gissa vem som är Uhlenbusch...

har ju sett hur dom trycksaker ni producerar ser ut...
Ja, där skulle vi bland annat ha skrivit "hur de trycksaker ni producerar..." Äh, varför envisas jag med att poängtera dessa brister? Det är, som man säger; såsom att brottas med en gris: Båda blir smutsiga, men grisen tycker att det är roligt. Det är kanske bäst att jag aktar mig så jag inte åker på ett "bombademang" från dig. Suck...

Jag har uppenbarligen kommit åt en öm punkt hos dig, och det ber jag om ursäkt för. Jag brukar vara anställd som konsult hos mycket mer erfarna personer än du, så det är därför jag inte är så imponerad över dina 25 år i branschen. Jag tittar mer på den faktiska kompetensen (såsom, har den här personen ens lärt sig grundläggande svenska på 25 år i branschen? Har han tagit sig tid att läsa många olika undersökningar eller har han bara läst många olika böcker som bygger på en och samma undersökningar?) och professionalismen (=det utmärkande draget hos folk som vet mycket, men som ändå inte känner något behov av att slå sig för bröstet). Sådana kvaliteter imponeras jag jättemycket av.

Krille, Ymir, Herr Nils, Kornella och Targon är några exempel här på nätet som har en kunskap som jag verkligen imponeras av, och allra mest imponerad är jag över att de inte verkar känna något behov av att skylta med sina kunskaper (jag vet inte ens var kunskaperna kommer ifrån!). Det är stort i mina ögon. Att däremot bevisligen och uppenbarligen ha fel och dessutom bete sig ohyffsat, det tycker jag däremot är rent dåligt. Inte "dåligt" såsom i "du ska få tusen minuspoäng" (det använder jag bara på skoj åt människor jag gillar) utan dåligt som att jag tycker rent illa om dig.

Det du skrev:

det SKA vara marginaljusterad text i en bok enligt alla vedertagna typografiska regler!

...är liksom bara fel. Jag känner visserligen till undersökningar som sagt att marginaljusterad text är att föredra (av Åke Hellberg, bland annat) men det är liksom bara en av många undersökningar, och det har ingått i mitt yrke att se till ett större perspektiv än så. Det "SKA" (väldigt proffsigt att använda versaler på det där viset, förresten. Hur många av dina 25 år gick ut på att lära dig det?) inte vara varken si eller så i en text såsom den i ett rollspel. Det är nog det enda man som professionell kan säga helt säkert om vänster- eller marginelljusterad text i det här fallet.

Liksom, jag provade till och med att googla, och kunde redan på ett sådant vis hitta några texter som var helt nya för mig som pekade på motsatsen till vad du skrivit.

Så... alla här på forumet kan väl få bilda sig sin egen uppfattning om vem som har haft rätt i den här tråden.

Jag personligen suger på det allra mesta inom reklamandet. Jag menar; skulle ni anställa en kille som spenderar så mycket av sin arbetstid på ett rollspelsforum? :^) (Kolla hur många gånger jag stavat fel på parallell här på forumet om ni tror att jag är en rättstavningselitist, förresten. Jag är usel på svenska. Grejen i den här tråden är att jag dels inte skryter om hur bra jag är på det, och dels att jag inte tror att jag är någon auktoritet på ett område där det finns andra som vet bättre)

Här råkar jag dock veta ett och annat eftersom det råkar vara en av de (ytterst få, dessvärre) ämnen som jag trots allt kan något om. Och ja, jag vet (och kan lasta länkar och texter över dig om du vill) att det inte är så enkelt som att marginaljusterat alltid är att föredra.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Jag tror inte att marginaljusteringar (vad fan är det egentligen?) är det som brinner hetare än Strindbergs eld. Snarare så är det nog attityder och hur man uttrycker sig som agerar flygfotogen i den här tråden.

- Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!

Marginaljusterad text är när texten löper lika långt ut på varje rad, oavsett antalet tecken eller ord. Så som det gör på min hemsida. *smygreklam*

Selly

Level 5 Laser Lotus

”vad fan är det egentligen?”

Bifogar en bild som borde tydliggöra.
<font size="1">Yeah, OK, nu visade det ju sig att Yassilus redan hunnit svara, men jag hade ändå slängt ihop bilddjäveln, så vafan. Om inte annat får ni väl mobba mig för mitt val av exempeltext.</font size>

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Okej, då fattar jag. Tack.

- Vulf

Arfert

Facit
Re: Gissa vem som är Uhlenbusch...

ja ja, rising, whatever... behöver jag anställa en skribent som skriver LÅNG text så vet jag ju vart jag ska vända mig ;-)

Arfert

Facit

det handlar nog mer om att Rising är sur på mig sen tidigare.. och var tvungen att börja med sitt mästrande som vanligt. Men nu orkar jag inte slösa mer tid på det här.