Gissa vem som är Uhlenbusch...
har ju sett hur dom trycksaker ni producerar ser ut...
Ja, där skulle vi bland annat ha skrivit "hur
de trycksaker ni producerar..." Äh, varför envisas jag med att poängtera dessa brister? Det är, som man säger; såsom att brottas med en gris: Båda blir smutsiga, men grisen tycker att det är roligt. Det är kanske bäst att jag aktar mig så jag inte åker på ett "bombademang" från dig. Suck...
Jag har uppenbarligen kommit åt en öm punkt hos dig, och det ber jag om ursäkt för. Jag brukar vara anställd som konsult hos
mycket mer erfarna personer än du, så det är därför jag inte är så imponerad över dina 25 år i branschen. Jag tittar mer på den faktiska kompetensen (såsom, har den här personen ens lärt sig grundläggande svenska på 25 år i branschen? Har han tagit sig tid att läsa många olika undersökningar eller har han bara läst många olika böcker som bygger på en och samma undersökningar?) och professionalismen (=det utmärkande draget hos folk som vet mycket, men som ändå inte känner något behov av att slå sig för bröstet). Sådana kvaliteter imponeras jag jättemycket av.
Krille, Ymir, Herr Nils, Kornella och Targon är några exempel här på nätet som har en kunskap som jag verkligen imponeras av, och allra mest imponerad är jag över att de inte verkar känna något behov av att skylta med sina kunskaper (jag vet inte ens var kunskaperna kommer ifrån!). Det är stort i mina ögon. Att däremot bevisligen och uppenbarligen ha fel och dessutom bete sig ohyffsat, det tycker jag däremot är rent dåligt. Inte "dåligt" såsom i "du ska få tusen minuspoäng" (det använder jag bara på skoj åt människor jag gillar) utan dåligt som att jag tycker rent illa om dig.
Det du skrev:
det SKA vara marginaljusterad text i en bok enligt alla vedertagna typografiska regler!
...är liksom bara fel. Jag känner visserligen till undersökningar
som sagt att marginaljusterad text är att föredra (av Åke Hellberg, bland annat) men det är liksom bara en av många undersökningar, och det har ingått i mitt yrke att se till ett större perspektiv än så. Det "SKA" (väldigt proffsigt att använda versaler på det där viset, förresten. Hur många av dina 25 år gick ut på att lära dig det?) inte vara varken si eller så i en text såsom den i ett rollspel.
Det är nog det enda man som professionell kan säga helt säkert om vänster- eller marginelljusterad text i det här fallet.
Liksom, jag provade till och med att
googla, och kunde redan på ett sådant vis hitta några texter som var helt nya för mig som pekade på motsatsen till vad du skrivit.
Så... alla här på forumet kan väl få bilda sig sin egen uppfattning om vem som har haft rätt i den här tråden.
Jag personligen suger på det allra mesta inom reklamandet. Jag menar; skulle
ni anställa en kille som spenderar så mycket av sin arbetstid på ett rollspelsforum?
:^) (Kolla hur många gånger jag stavat fel på parallell här på forumet om ni tror att jag är en rättstavningselitist, förresten. Jag är usel på svenska. Grejen i den här tråden är att jag dels inte
skryter om hur bra jag är på det, och dels att jag inte tror att jag är någon auktoritet på ett område där det finns andra som vet bättre)
Här råkar jag dock veta ett och annat eftersom det råkar vara en av de (ytterst få, dessvärre) ämnen som jag trots allt kan något om. Och ja, jag
vet (och kan lasta länkar och texter över dig om du vill) att det inte är så enkelt som att marginaljusterat alltid är att föredra.