Re: marknadsanalys och en marknadsundersökning
Ni rollspelsutvecklare träffar väl varandra ganska regelbundet på konventen och då kan ni säkert prata ihop er om detta med gemensam distribution och hur det ska gå till i praktiken?
Vilka försäljningsställen är presumtiva?
Jobbade på BR leksaker för många år sedan och efter mycket negativ publicitet så skaffade butikskedjan centralt en policy som stoppade all försäljning av rollspel. Samma sak med flera andra leksakskedjor. Men tiderna förändras. Attityder förändras. Hur tänker du kring detta?
Skulle ni ha en anställd säljare som kan företräda alla era varumärken, besöka kedjornas huvudkontor och sälja in rollspel i deras sortiment?
Du verkar ha tänkt till ordentligt kring de här frågorna, har du arbetat fram någon säljstrategi? Eller skulle du behöva en försäljare som kan hjälpa till att utforma en sådan?
Finns det förresten några "regler" för hur man skapar en hype/efterfrågan för en viss produkt - så att kunderna börjar visa en efterfrågan, eller är det något som sker av en slump?
Finns det några garantier för att butikerna om de köper rollspel, kommer att få dem sålda? Att utbudet är begränsat är ju ganska tydligt då det inte finns så många försäljningsställen - men hurdan är efterfrågan från konsumenterna? Om inte efterfrågan från kunderna finns, så riskerar ju butikerna att stå med rollspel på hyllorna de inte får sålda - i synnerhet om satsningen inte följs upp av någon form av marknadsföringsaktivitet mot den tänkta målgruppen? Känner er målgrupp till vilka rollspel som finns på marknaden och känner de till vilka "kundnyttor" som rollspel faktiskt har? Det är du som är experten. Jag kan ingenting om sånt här. Jag är dock nyfiken
Skulle man kanske kunna paketera rollspelet som ett "sällskapsspel" medan det i själva verket är ett rollspel? Sällskapsspel har kanske inte samma negativa klang som rollspel har? Rollspel är ju när allt kommer omkring ett typ av sällskapsspel, inte sant?
Om man drar jämförelsen med datorspel så finns det många fördelar och kundnyttor med rollspel:
1. Ett rollspel har längre livslängd än ett datorspel. Det kräver inga dyra spelkonsoler eller datorer - så du sparar pengar.
2. Till skillnad från datorspel som man kanske spelar varje dag, så spelar man kanske rollspel ett par tre gånger i veckan... man sparar alltså tid.
3. Den sociala biten är starkare när man interagerar öga mot öga med dem man spelar med - till skillnad från datorspel där man sitter med hörlurar och aldrig egentligen umgås med den man spelar med. Det ger ett skenbart umgänge... men det är ensamt. Med rollspel kan alltså fler ha roligt tillsammans. Rollspel har kanske ibland mer gemensamt med brädspel/sällskapsspel än datorspel, i varje fall sett till den sociala aspekten. Läste någonstans att ett av vår tids största folksjukdomar är ensamheten. Med rollspel så blir man aldrig ensam!
4. Rollspel kan rätt utnyttjat ha samma positiva effekter som rollspel har i jobb och utbildning -syfte, nämligen att lära sig någonting om t.ex. sociala konflikter, problemlösning, hur man fungerar i grupp, vad man har för moraliska värderingar, etc. Så rollspel är utvecklande: såväl kreativt som socialt.
5. Att spela rollspel är coolt. När du spelar rollspel så kommer folk tycka du är häftig och de längtar efter att få hänga med dig. Att spela rollspel gör dig populär. Och vem vill inte bli det!?
(ja detta med popularitet och image är kanske mer ett önsketänkande från min sida, men visst vore det ändå bra om man kunde skapa den känslan hos människor?)
Men den starkaste kundnyttan är att det faktiskt är roligt och utvecklande att spela rollspel!
Vad jag försöker säga är att det faktiskt finns många fördelar och kundnyttor med rollspel, så det är inte bara en lek och tidsfördriv. Vi har en bra produkt. Rollspel är det bästa som finns. Men det är förmodligen ni spelutvecklares ansvar att se till så att era potentiella kunder börjar se alla dessa "nyttor" med rollspel.
Nyttan som butikerna har med rollspel borde ju rimligtvis var att de får en högre kundtillströmning och kan tjänar pengar genom att möta ett behov som finns på marknaden... frågan är om behovet finns eller om det är latent?
Nu kom jag bort från ämnet, men så blir det ibland