Nekromanti Marknadsanalys & Marknadsundersökning

Gemstone

Swordsman
Marknadsanalys & Marknadsundersökning

Men vi lever i en ekonomisk verklighet. Vi får kanske leva med att rollspel för alltid kommer få leva en tynande tillvaro i skuggan av dataspel
Detta är faktiskt inte helt sant... rollspel skulle kunna få en större tillvaro om folk kände till mer vad det är och ifall att sverok skulle lägga ut mer pengar på reklam. Detta skulle tyvärr dock vara en satsning över ett dussintal år och det skulle knappast vara lönsamt för t.ex. ett företag som Neogames. Personligen gör jag mitt bästa för att introducera nytt blod till hobbyn. Så om ni ursäktar nu har jag lite oskyldiga själar att gå ut och sprida smittan till :gremwink:

Eagle

Swordsman
Re: kastar in handduken

Tror de borde fokusera på att vända sig mot skolungdomar och människor som spelar rollspel på dator. Dessa målgrupper vet vad rollspel är och kan säkert förstå värdet i att kunna träffas öga mot öga och spela.

En sak jag undrar över är varför svenska rollspelsföretag slår sig samman och samarbetar? De kan ju fortfarande behålla och förädla sina olika varumärken. Förmodar att det skulle kunna finnas affärsmässiga fördelar med en sammanslagning. Man skulle ju kunna samordna marknadsföringsaktiviteter. Blir man en större aktör på spelmarknaden (eller vilken marknad man nu anser sig tillhöra), så skulle man få bättre förhandlingsläge gentemot egna leverantörer och mot återförsäljare.

Men jag kan vara helt ute och cykla, jag är ingen proffs på sånt här.

Arfert

Facit
Re: kastar in handduken

Jag tror att någom form av gemensam distribution och marknadsföring mot spelbutiker, boklådor och bibliotek vore en bra början.

Eagle

Swordsman
marknadsanalys och en marknadsundersökning

Ja fast än ännu bättre början är kanske att börja kartlägga marknaden genom att köpa en proffsigt genomförd marknadsundersökning - som finansieras av rollspelssverige (sverok och kanske några av de mer etablerade rollspelsproducenterna).

Kostar mycket pengar, men det är en investering som man får igen mångfalt. Undersökningen kommer ge svar på en mängd frågor kring målgrupper och vilka push och pull strategier som är mest effektiva... samt en massa annat.

Tänk så många företag det finns som kastar pengar i sjön när de satsar på marknadsföring utan att ha en tydlig uppfattning om vad de skall kommunicera till sina kunder, hur, när och var. Att göra en grundlig marknadsanalys är ju A till O. Något man förmodligen behöver göra innan man börjar hitta samarbeten kring marknadsföring och distribution.

Så min uppfattning är nog att en marknadsundersökning och en bra marknadsanalys är en bra början. Det ligger i allas spelutvecklares intresse och det är någonting ni skulle kunna hjälpas åt med. Finns det ingen på sverok som ni skulle kunna utse till projektledare för detta?

Ni skulle kunna kontakta någon affärsskola i Stockholm, t.ex. IHM business School, och låta några av deras studenter sätta tänderna i detta inom ramen för ett examinationsarbete?

Arfert

Facit
Re: marknadsanalys och en marknadsundersökning

Eagle said:
Ja fast än ännu bättre början är kanske att börja kartlägga marknaden genom att köpa en proffsigt genomförd marknadsundersökning - som finansieras av rollspelssverige (sverok och kanske några av de mer etablerade rollspelsproducenterna).

Kostar mycket pengar, men det är en investering som man får igen mångfalt. Undersökningen kommer ge svar på en mängd frågor kring målgrupper och vilka push och pull strategier som är mest effektiva... samt en massa annat.

Tänk så många företag det finns som kastar pengar i sjön när de satsar på marknadsföring utan att ha en tydlig uppfattning om vad de skall kommunicera till sina kunder, hur, när och var. Att göra en grundlig marknadsanalys är ju A till O. Något man förmodligen behöver göra innan man börjar hitta samarbeten kring marknadsföring och distribution.

Så min uppfattning är nog att en marknadsundersökning och en bra marknadsanalys är en bra början. Det ligger i allas spelutvecklares intresse och det är någonting ni skulle kunna hjälpas åt med. Finns det ingen på sverok som ni skulle kunna utse till projektledare för detta?

Ni skulle kunna kontakta någon affärsskola i Stockholm, t.ex. IHM business School, och låta några av deras studenter sätta tänderna i detta inom ramen för ett examinationsarbete?
Vill inte låta negativ, men tror att att lägga en massa pengar på det är att kasta dem i sjön. För det är redan gjort.

Jag har redan gjort en marknadsplan (flera till och med) med nulägesanalys och åtgärdsplan för att få ut rollspel. Och det jag kom fram till är att problemet är just det jag belyste, för få fram fler försäljningsställen och mer offensiv distribution.

Utan att först löst det problemet kommer ingenting förändras. Och att en långsiktig och målinriktad bearbeting av möjliga nya försäljningsställen, kombinerat med lämpliga kommersiellt inriktade spel (jag ser nåt i stil med Dragon Age, Warhammer FRPG eller nåt liknade framför mig) är det som behövs. Det här är inget som görs på en kafferast, utan en process som kan ta år, både bearbetingen av säljställen, och ta fram spel som har tillräckligt hög "finish".

Och en bättre distribution. Att jag trots allt sålt över femhundra ex av Saga beror på eget jobb, distributörerna (jag har två) står för under en femtedel av det.

Inte för att det skulle göra att vi kommer tillbaka till 1990s nivå, det är inte realistiskt, men i alla fall kanske komma upp i upplagor där bra mindre spel kan sälja tusentalet spel i stället för hundratalet.

Tyvärr har jag inga som helst egna resurser att göra en sån satsning, varken tid, ork eller pengar.

Kanske kan nämna att jag är marknadsekonom med inriktning på marknadskommunikation (utöver AD) och jobbat med sånt här i över 20 år.

Eagle

Swordsman

Tack för ditt utförliga svar på mitt inlägg.

Du skrev att du inte hade resurser att göra en sådan satsning varken tid, ork eller pengar. Du verkar dock vara mycket målmedvetet och du har ju gjort både en marknadsanalys och en åtgärdsplan. Det är lysande. Finns det något jag kan göra för att hjälpa dig, Tomas?

/Eagle

Arfert

Facit

tja, låna mig ett par hundratusen? ;-)

Skämt åsido, det första som behövs är att alla större spelproducenter fixar gemensam distribution, och nån ansvarig som börjar med kundbesök hos presumtiva nya försäljningsställen.

Eagle

Swordsman

Ni rollspelsutvecklare träffar väl varandra ganska regelbundet på konventen och då kan ni säkert prata ihop er om detta med gemensam distribution och hur det ska gå till i praktiken?

Vilka försäljningsställen är presumtiva?

Jobbade på BR leksaker för många år sedan och efter mycket negativ publicitet så skaffade butikskedjan centralt en policy som stoppade all försäljning av rollspel. Samma sak med flera andra leksakskedjor. Men tiderna förändras. Attityder förändras. Hur tänker du kring detta?

Skulle ni ha en anställd säljare som kan företräda alla era varumärken, besöka kedjornas huvudkontor och sälja in rollspel i deras sortiment?

Du verkar ha tänkt till ordentligt kring de här frågorna, har du arbetat fram någon säljstrategi? Eller skulle du behöva en försäljare som kan hjälpa till att utforma en sådan?

Finns det förresten några "regler" för hur man skapar en hype/efterfrågan för en viss produkt - så att kunderna börjar visa en efterfrågan, eller är det något som sker av en slump?

Finns det några garantier för att butikerna om de köper rollspel, kommer att få dem sålda? Att utbudet är begränsat är ju ganska tydligt då det inte finns så många försäljningsställen - men hurdan är efterfrågan från konsumenterna? Om inte efterfrågan från kunderna finns, så riskerar ju butikerna att stå med rollspel på hyllorna de inte får sålda - i synnerhet om satsningen inte följs upp av någon form av marknadsföringsaktivitet mot den tänkta målgruppen? Känner er målgrupp till vilka rollspel som finns på marknaden och känner de till vilka "kundnyttor" som rollspel faktiskt har? Det är du som är experten. Jag kan ingenting om sånt här. Jag är dock nyfiken :gremsmile:

Skulle man kanske kunna paketera rollspelet som ett "sällskapsspel" medan det i själva verket är ett rollspel? Sällskapsspel har kanske inte samma negativa klang som rollspel har? Rollspel är ju när allt kommer omkring ett typ av sällskapsspel, inte sant?

Om man drar jämförelsen med datorspel så finns det många fördelar och kundnyttor med rollspel:
1. Ett rollspel har längre livslängd än ett datorspel. Det kräver inga dyra spelkonsoler eller datorer - så du sparar pengar.
2. Till skillnad från datorspel som man kanske spelar varje dag, så spelar man kanske rollspel ett par tre gånger i veckan... man sparar alltså tid.
3. Den sociala biten är starkare när man interagerar öga mot öga med dem man spelar med - till skillnad från datorspel där man sitter med hörlurar och aldrig egentligen umgås med den man spelar med. Det ger ett skenbart umgänge... men det är ensamt. Med rollspel kan alltså fler ha roligt tillsammans. Rollspel har kanske ibland mer gemensamt med brädspel/sällskapsspel än datorspel, i varje fall sett till den sociala aspekten. Läste någonstans att ett av vår tids största folksjukdomar är ensamheten. Med rollspel så blir man aldrig ensam!
4. Rollspel kan rätt utnyttjat ha samma positiva effekter som rollspel har i jobb och utbildning -syfte, nämligen att lära sig någonting om t.ex. sociala konflikter, problemlösning, hur man fungerar i grupp, vad man har för moraliska värderingar, etc. Så rollspel är utvecklande: såväl kreativt som socialt.
5. Att spela rollspel är coolt. När du spelar rollspel så kommer folk tycka du är häftig och de längtar efter att få hänga med dig. Att spela rollspel gör dig populär. Och vem vill inte bli det!? :gremsmile: (ja detta med popularitet och image är kanske mer ett önsketänkande från min sida, men visst vore det ändå bra om man kunde skapa den känslan hos människor?)

Men den starkaste kundnyttan är att det faktiskt är roligt och utvecklande att spela rollspel!

Vad jag försöker säga är att det faktiskt finns många fördelar och kundnyttor med rollspel, så det är inte bara en lek och tidsfördriv. Vi har en bra produkt. Rollspel är det bästa som finns. Men det är förmodligen ni spelutvecklares ansvar att se till så att era potentiella kunder börjar se alla dessa "nyttor" med rollspel.

Nyttan som butikerna har med rollspel borde ju rimligtvis var att de får en högre kundtillströmning och kan tjänar pengar genom att möta ett behov som finns på marknaden... frågan är om behovet finns eller om det är latent?

Nu kom jag bort från ämnet, men så blir det ibland :gremsmile:

Laowai

Hero

Ang att man skulle bli populär av rollspel så har iallafall jag upplevt att det inte är sådär jättelångt från sanningen. Nästan alla jag har "outat" mig för som rollspelade har blivit jättenyfikna och till synes iallafall varit genuint intressserade när jag har berättat om hur det funkar. Tror att möjligheterna för rollspel att sälja i Sverige är rätt goda ändå men iom att sfbokhandeln är den enda butik i Stockholm där man kan köpa rollspel blir det svårt för allmänheten att bara råka plocka upp ett ex av säg, saga eller eon. Då och då ser man ju nån unge stå vid DoD hyllan och klura på vilka böcker de behöver, men det är banne mig inte ofta. Jag tror att det absolut bästa vore att få upp folks ögon för rollspel, lära dem hur det funkar och sedan låta folk prova på.
Vad jag har upplevt är iallafall en av anledningarna till att föräldrar är så iffy med rollspel bara förutfattade meningar, för alla jag har berättat om rollspel har i slutändan sagt "Men fan, det där låter ju rätt ballt".
Alltså, det stora problemet är inte att folk inte känner till produkterna, det är att folk inte känner till rollspel. Punkt. Dom vet att det existerar, men inte hur det funkar eller vart man får tag på det. Svårt att få hobbyn att växa då :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Sedan får jag säga att jag tycker att det är ganska dålig fräs i sveriges rollspelsföreningar överlag. Hela mellansverige är ju ett stort svart hål (och med mellansverige menar jag Hälsingland etc, alltså det rent geografiska mellansverige).

Jag tror att vi nog i stort sett kan glömma de som råkar plocka med sig rollspel utan att ha spelat förut. Hårt men sant. Jag tror det är superduperviktigt att introducera nya spelare, och hitta nya sätt att visa upp det på. De siffror jag har säger att dryga 30-talet föreningar i hela Sverige gjorde "någonting" på spelveckan förra året. Det är fan patetiskt, egentligen. Särskilt som jag misstänker att ganska få faktiskt gjorde något öppet rollspelande...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

En marknadsundersökning om rollspel skulle förmodligen vara ett ganska hopplöst företag, eftersom det är snudd på omöjligt att hitta den lilla målgrupp man vill undersöka. Visserligen finns det många rollspelare som hänger på forum som det här, det finns många rollspelare som är medlemmar i SVEROK och det finns många rollspelare som besöker konvent, men de rollspelare som man verkligen vill samla in åsikter från är de som inte gör någon av dessa saker utan bara sitter hemma och spelar. Och de man allra helst vill nå är de potentiella rollspelarna, alltså folk som gillar en eller flera av dataspel, brädspel, och fantasyberättelser. Jag har svårt att se hur man skulle nå den gruppen och hålla kostnaden på en rimlig nivå, tyvärr.

/tobias

Arfert

Facit

Presumtiva försäljningställen är givetvis fler spelbutiker (vi har ju förlorat EB-games till exempel som hade rollspel förr - det var ett hårt slag), varuhus, bokhandlare, leksaksaffärer och liknade i första hand.

En annan sak som skulle vara otroligt bra för svenska rollspelsproducenter vore om biblioteken gjorde gruppbeställningar nya svenska rollspel, om man kunde få till ett sånt avtal. Tänk om man som rollspelsdesigner visste att man direkt hade kanske ett par hundra sålda rollspel. Det skulle möjliggöra större upplagor direkt, bättre tryck, färg osv.

När det gäller de större leksakskedjorna, och andra som har policy mot rollspel (vissa varuhus tror jag), så är nog personlig bearbetning av vissa nyckelpersoner viktig. Attityder förändras. Och viktigas är nog att de för de första inte får dålig press av att sälja rollspel, och för de andra att de faktiskt säljer.

Jag har en säljstrategi, ja. Men det är ju inte direkt rocket-science, vilken person som helst som jobbar med reklam, försäljning eller liknade vet vad som ska göras; en massa hårt slit. Och man behöver personer som faktiskt pratar med folk ute på kedjorna och visar upp säljbara produkter.

Där kommer vi till ett problem, (nästan?) alla svenska rollspel är gjorda av rollspelare för folk som redan är rollspelare. Man behöver en produkt här att visa upp för folk, som inte sett rollspel, som just känns säljbar. Speciellt för spel- och leksakshandlare.

För bokhandlare är det mer en fråga att komma förbi fördomar, att få in ett par snygga bokrollspel i typ fantasy-hyllan till att börja med vore en bra början. Jag skulle kunna tänka mig ett spel där som både är en fantasyroman, men med en regeldel.

Nej det finns inga generella regler för hur man skapar en hype, om det fanns det skulle alla göra det. När det gäller andra typer av produkter så handlar det oftast om att få in produkterna på rätt ställe, och få rätt personer att köpa dem, för att andra ska haka på. Men det handlar mest om hårt arbete, finns ingen "magic bullet". Man kan skapa tillfälliga hyper med massiv reklam (se till exempel tv-reklamen för diverse samlar-leksaker som försker göra en "pokemon").. det kanske funkar i ett havår eller så, men sen tröttnar folk och hypen dör.

Givetvis vore det trevligt med en rejäl reklamkampanj i olika media, som webben och speltidningar etc, i samband med att man fått ut spel i hyllorna, men de resurserna finns inte. Det får bli nåt mindre, rent webbaserat. Som bygger på insatser som inte kräver annonsplatser man måste betala för.

Eagle

Swordsman
skolor och ungdomsgårdar

Kan man inte definiera sin målgrupp efter ålder? Vad är bästa sättet att nå ungdomar, förmodligen genom skolor. Har inte skolor ungdomsgårdar? Där skulle man kunna introducera rollspel? Många skolor har anslagstavlor där man pålyser olika aktiviteter och där skulle man även kunna ha sätta upp inbjudningar till träffar för rollspel?! Det kan kännas som om det är en droppe i sjön, men om detta görs på många skolor runt om i landet, så kan det utvecklas till någonting bra. Istället för att alltså bjuda in människor till spelkonvent, så ta rollspelen till ungdomarna.

Eagle

Swordsman

Varför förlorade ni EB games?

duncan_UBBT

Swordsman

Det finns en annan strategi för att få folk att börja rollspela än att få dem att börja rollspela. Få dem att förstå och gilla rollspel. Själv visste jag en hel del om rollspel och gillade idén långt innan varken jag eller någon jag kände rollspelade, på grund av det fantastiska mediet internet. Via youtube och andra videosidor fick jag upp ögonen för The Gamers och även andra rollspelsinspirerade videor. När jag sedan såg en affisch på vår skola som bjöd in folk att testa på rollspel mindes jag filmerna jag sett och tänkte "det där skulle jag vilja testa på", och snart var jag fast.

Swedbank gjorde för ett tag sedan en reklamfilmsserie om lajvare, men tyvärr tror jag att den, trots att den är äckligt rolig, skrämde bort fler personer från lajvhobbyn än vad den bjöd in. Dock så är det ändå en idé. YouTube besöks dagligen av tusentals personer, och om Sverok till exempel skulle göra en storsatsning (läs, inte dyr, stor) på en filmserie på youtube så skulle många personer få upp ögonen för rollspelshobbyn.

Om någon har sett The Guild så förstår ni vad jag menar. En serie som kommer ut varje vecka med korta 10 min avsnitt med personer som spelar ett onlinespel. Nu är problemet att det kan vara svårt att se om just The Guild gjort någon större skillnad då så pass många som hänger på youtube redan spelar någon form av onlinespel, men jag tror fortfarande att idén är värd att nämnas.

Låt en Sveorkförening producera en vecklig serie om rollspel, under säg tre månader, och posta om den på diverse forum där personer kan tänkas dras in i rollspelshobbyn. Jag har svårt att tänka mig att det inte skulle ha en effekt. Vad rollspelshobbyn behöver är att en "wow, det skulle jag vilja testa" effekt på människor, snarare än "Är du seriös?" som det vanligtvis är innan man får dem att testa på.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Eagle said:
Varför förlorade ni EB games?
De slutade helt enkelt sälja rollspel.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Dante said:
De slutade helt enkelt sälja rollspel.
Jag tror frågan är: varför slutade de sälja rollspel?

Svaret på det är givetvis: för de sålde dåligt. Och då är ju följdfrågan: varför sålde det dåligt? Hur kan vi få det sälja bättre?

Arfert

Facit

det började väl med att EB och Tradition hängde ihop, därför sålde man rollspel, den försvann "Tradition-biten" och allt som inte var TV/datorspel försvann ur sortimentet. Har jag för mig. Man renodlade sin affärsmodell. Dator- och TV-spel tar mindre plats och har snabbare omsättningshastighet.

Stormhierta

Veteran

En del av mig tänker att EB/GameStop kanske fortfarande kan vara en öppning. De säljer ju vissa samlarkortspel fortfarande - och i takt med att fler och fler spel blir helt digitala så försörjer de sig mer och mer på begagnat-marknaden. En ny inkomst-ström via rollspel vore nog inte helt dåligt.

Kan vara värt att fundera på iallafall!