Marknadsföring och uppdateringar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Jo, jag har lite funderingar kring det här med marknadsföring, nu när jag skriver på "nya Mutant Chronicles" (eller ja, min spinoff). Så länge jag bara skapade mina egna grejer som ju nästan ingen bryr sig om, och så länge jag skrev enbart på svenska, så var det ju inga problem. Det fanns liksom inga större behöv – det räckte (tyckte jag) rätt bra med att ha en arbetsdagbok här (där en stor del av målgruppen ändå hänger) och typ ha en facebooksida som uppdateras då och då. Och när spelet väl är släppt, fixa en undersida på Urverkspel där det finns info om spelet, lite länkar och filer.

Men nu blir det ju lite… större. Så hur gör folk? Ni som bygger grejer för internationell publik, uppdaterar ni nånting? Via sociala medier eller något annat? Eller kör ni mest på i hemlighet tills det finns en Kickstarter och därefter postar som KS-uppdateringar?

Hittills har jag ju mest skrivit i min arbetsdagbok här och försökt posta nånting var 2-3:e vecka på LCBs facebooksida för att visa att projektet inte är dött, men t.ex. hemsidan är ju fortfarande bara vår pressrelease och jag har inte postat på varken vår instagram eller vårt twi… jag menar X-konto.

Så hur gör man? Finns på alla socmed man kommer åt? Skriver särskilt utformade uppdateringar på varje? Eller har man en centraliserad "devlog" och länkar till den från sina olika socmed?

Vad är rätt? Vad är fel? Hur tar ni själva helst del av uppdateringar kring pågående rollspelsprojekt – om ni gör det?
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
173
Location
Malmö
Jag skulle överväga epostlista för att nå intrsserade så direkt som möjligt. Kanske med substack, men har möjligen hamnat i onåd av oklar anledning.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Jag skulle överväga epostlista för att nå intrsserade så direkt som möjligt. Kanske med substack, men har möjligen hamnat i onåd av oklar anledning.
Läser folk den sortens epostliste-mail alltså? Typexempel på där min internetanvändning definitivt skiljer sig från andras alltså. =)

Men ja, om man kan lätt automatisera nyhetsbrev och gärna andra kanaler också från substack (eller liknande plattform som kanske inte har lika fri inställning till nazister) så låter det ju som ett vettigt alternativ kanske.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Jag skulle säga; gör det du tycker är kul och är bekväm med. Använd de kanaler där du redan hänger i någon mån.

Om du vill vara seriös finns det såklart massor att göra. Börja med att försöka lista ut hur Meta Business (eller vad det heter nu) funkar och hur du kan optimera din närvaro.

Men det tar tid att bygga upp sin egen plattform. Ta hjälp av andra om möjligt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,902
Location
Stockholm
Du har två vägar egentligen:
1) Använd den plattform där du har flest följare (som också kan tänkas vara intresserade av spelet). Posta högkvalitativa grejer där.
2) använd den plattform som har högst koncentration av ”fans” till spelet. Om det inte är samma plattform som 1 får du räkna med lägga kanske 5-10k i annonsering för att nå din publik.

Generellt är det i princip omöjligt att nå folk ”organiskt” på sociala medier numera. Del krävs tur och hårt arbete för att det ska gå att få till med kort tidshorisont. Men mest tur. Så lägg en slant på annonsering oavsett vad du gör i övrigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Generellt är det i princip omöjligt att nå folk ”organiskt” på sociala medier numera. Del krävs tur och hårt arbete för att det ska gå att få till med kort tidshorisont. Men mest tur. Så lägg en slant på annonsering oavsett vad du gör i övrigt.
Generellt är det sant men jag upplever att kundgrupper "rollspelare" ändå är hyfsat benägna att hålla sig lite a jour med vad som sker. Jag skulle tro att varumärket Mutant Chronicles är hyfsat starkt fortfarande.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,902
Location
Stockholm
Generellt är det sant men jag upplever att kundgrupper "rollspelare" ändå är hyfsat benägna att hålla sig lite a jour med vad som sker. Jag skulle tro att varumärket Mutant Chronicles är hyfsat starkt fortfarande.
True. Men jag skulle nog ändå lägga en peng för att se till att man når alla man vill nå.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,911
Jag har känslan av att det blivit mer buzz kring Neotech sen vi ordnade en Discord-kanal. Det har bildats ett litet men tajt community där idéer och regler diskuteras. Det är därmed även ett bra ställe att informera om uppdateringar. Bör dock sägas att jag personligen har rätt dålig koll på Discord, det är de andra två i kärnteamet som sköter den mesta av administreringen där.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
492
Det beror helt och hållet på hur omfattande du själv vill göra det, vad är din ambition med projektet.

Ja, Mutant Chronicles är ju ett större varumärke än de spel du själv gett ut, men hur stort vill du att Luna City Blues skall bli?
Ingenting är egentligen stort i sig själv eller bara råkar bli stort (jämför exempelvis de 20 åren som Riotminds hade Drakar och Demoner med de typ tre år Ligan haft det), utan allting som blir stort görs stort. Det är ett aktivt arbete, om det inte görs kommer det heller inte att hända.

Så först måste du alltså utgå ifrån dig själv, din ork, lust, budget (både tid och pengar) mm, sedan utifrån det avgöra vad och hur du skall arbeta med marknadsföring, i vilken omfattning och med vilket mål.

Sen, när du iaf har en uppfattning om hur viktig den biten är för dig, så bör du ganska tidigt bestämma dig för om spelet skall finansieras och ges ut av någon annan, om du skall göra en begränsad release (släppa en PDF på itch, kanske göra tillgängligt via print-on-demand), eller om du tänker dig en full release (500+ upplaga offsettryck, lagerhållning, distribution, webshop och hela baletten). Om det sistnämnda är det som är aktuellt så kommer du behöva pengar, och har du ingen god vän eller vänlig släkting som vill ge dig några hundra tusen kronor så kommer du behöva ordna med crowdfunding.

Och om det är crowdfunding som är aktuellt, så finns det (mer eller mindre) lite av en mall att följa.
Att inte följa mallen betyder inte att man kommer misslyckas, tvärt om (särskilt för svenska rollspelsprodukter verkar det som) händer det titt som tätt att folk nära nog snubblar sig till framgång på exempelvis kickstarter, men man har bättre förutsättningar att lyckas om man gör saker på vissa sätt och i en viss ordning.

Det arbetssätt som verkar funkar enligt många intervjuer jag läst/lyssnat på med framgångsrika spelskapare som använder crowdfunding, det som Crowdfunding Nerds pratar om konstant i sin podd som bara handlar om hur man marknadsför bräd- och rollspel, samt har egen beprövad erfarenhet av själv ser ut ungefär såhär:

- Skaffa en infosida/hemsida för projektet ("landing page" på marknadsförings-lingo). Det behöver inte vara komplicerat, det kan vara en subdomän/sida på en sida du redan har. Skaffa denna så snart som möjligt, lägg den mest relevanta informationen om vad ditt projekt är för något här, men använd den inte som en blogg. Infosidan är kärnan i din marknadsföring, för det är hit du kommer skicka all trafik från annonser fram tills ganska kort innan din crowdfunding startar.

- Skaffa en maillista. Jag har bara erfarenhet av mailchimp så det är den jag rekommenderar. Det är gratis fram tills du har 1000 kontakter registrerade, efter det kostar det en del. Maillistan är din mest värdefulla tillgång, en person registrerad på en maillista är värd mångdubbelt mer än en följare på sociala medier. Folk läser mail.

- Se till att det första folk ser när de kommer till din infosida är ett formulär för att registrera sig på maillistan.

- Använd maillistan! De uppdateringarna du lägger upp på facebook idag är perfekt material för utskick i en maillista. Folk registrerar sig för att de vill veta hur spelet tar form och känna sig delaktiga.

- Börja göra reklam på Facebook/Instagram. Använd metas annonsverktyg som du hittar i "Meta Business Suite" som du når via din Page. Där kan du börja försiktigt med att göra "boostade" inlägg (du skriver en post som vanligt, sedan betalar lite pengar för att den skall få mer exponering), sedan kan du använda Ad Center för att göra "riktiga" annonser som syns på Facebook, Instagram, WhatsApp, i stories, reels mm. När du fått häng på det experimenterar du lite med A/B-tester, kanske gör videoannonser etc. När du känner dig riktigt vass kan du levla upp till Ads Manager istället, men då är vi inne på professionella verktyg som folk liksom har som högt betalt jobb att arbeta med. Du kommer oerhört långt i Ad Center.

- Annonserna skickar trafik till din landing page för att folk skall registrera sig på maillistan. När allt detta är igång kan du utöka communityengagemanget (och det är nog här någonstans det börjar bli väl mycket att göra allting på egen hand), genom att starta en dedikerad facebook-grupp för spelet, kanske en discord mm (glöm inte att få ihop några moderatorer till dessa). När du har en aktiv maillista med några hundra följare som du ser öppnar din mail, annonserna får bra respons, det är aktivitet i facebook-grupper mm och folk börjar känna hype är det dags att på allvar börja planera din crowdfunding. Vid detta läge är det nog också bra om det finns tillgängligt en betatest eller en snabbstartsguide till spelet. Folk blir mer hypade av något de kan spela än bara tänka på.

- Nu får du upp din "coming soon" sida på kickstarter och börjar skicka folk dit. Detta går du ut med på maillistan, i annonser, skriver om på dina sociala medier samt länkar till från din landing page. Målet är att få så många som möjligt att klicka på "notify me on launch" knappen. Behöver du ca 250 backare för att din kampanj skall gå runt vill du nog ha i vart fall 400 personer som följer kampanjen. Denna sida skall vara uppe helst ett par månader innan kampanjen startar.

- Sedan jobbar du med allt annat man behöver lösa innan man drar igång sin kickstarter. Vilken pledge manager skall du ha, hur löser du distribution och frakt, skriver copy och ordnar grafik/layout osv. Detta är verkligen ett helt ämne i sig som skulle behöva en egen tråd.

- Sedan lanserar du din crowdfundingkampanj och håller tummarna.

Några supervanliga misstag som folk gör, som det är viktigt att undvika:

- Lansera inte en kickstarterkampanj out of the blue. Tiden där man spontant drällde in på kickstarter med en vag idé är liksom förbi för länge sedan. Kickstarter är i princip en butik, du marknadsför det du vill sälja innan, du bygger upp publikens intresse innan. Att börja med att lansera en kickstarter och sen försöka marknadsföra den är bland det vanligaste sättet kampanjer havererar på.

- Ha järnkoll på vad saker kommer kosta. Det är bra om du liksom har offerter från tryckeriet, har räknat på frakt mm i god tid innan du lanserar. Har du inga resurser att ta av som kan täcka upp om det blir fel, så var försiktig. Behöver du dra in 600 000 kr för att få ihop den tänkta budgeten, men det är två veckor kvar till launch och det bara är 150 pers som skickat "Notify me on launch" knappen, så kanske det är läge att kapa en del av ambitionerna och det tänkta materialet och bara ge ut det du har en realistisk chans att finansiera.

- Det är fördjävla mycket arbete med crowdfunding, marknadsföring och release av produkter. Se till att själva spelet inte också kräver massor av ytterligare arbete, då kommer det bli övermäktigt. Försök se till att spelet är i stort sätt klart (kanske lite detaljer i sättning och att vissa illustrationer får vara placeholders till du har råd att betala illustratören etc kan vara kvar) snarare än att göra för mycket samtidigt. Det är bättre att skjuta på crowdfundingkampanjen ett år och vara rejält förberedd isåfall.

Tack för att ni kom till mitt TED-tal.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Tack för att ni kom till mitt TED-tal.
Tack för bra tankar!

Jag tänker ju såhär om det här projektet:
  • Jag har verkligen noll ambitioner om att överhuvudtaget ens gå plus, personligen. Jag vill verkligen inte jobba med det här, inte under några som helst omständigheter. Kommer jag ur det utan jättestora skuldeer så betraktar jag det som lyckat ur ekonomiskt hänseende.
  • Jag vill göra rätt för mig gentemot licensägaren. Går såklart inte in på detaljer, men ja.
  • Jag vill att så få människor som möjligt ska bli jättearga på mig – utom de som blir arga för att det inte är en karbonkopia av deras favoritversion då, för det tror jag inte man kan hjälpa. Jag vill alltså göra någorlunda rätt för mig gentemot de som redan är fans.
Planen är offsettryck finansierat av crowdfunding. Och att ha så mycket som möjligt klart innan crowdfundingen – texten ska vara dugligt klar, duglig layout etc. Jag kommer också att obsessa över ekonomin tids nog – när det finns en text och en layout så jag vet hur många sidor etc som är relevant så tänkte jag kolla upp var vi landar tryckmässigt, och så basera hela uträkningen på det. Om det går som jag hoppas, så finns det god chans att jag får hjälp med det praktiska kring tryck+distro i varje fall.

Jag kommer också att försöka se till att grund-PDF:en så att säga kan hända även om jag inte drar in en spänn genom crowdfundern. Så en minimal basuppsättning illustrationer (finansierade direkt ur egen ficka), plus text+layout som jag gör själv. Typ. På så vis blir jag mindre stressad av att inte kunna lägga ner så mycket tid som ett "riktigt stort" projekt hade krävt.

Jag kommer inte att ha tiden, orken eller energin till att göra ett jättejobb av det här. Jag jobbar som lärare, liksom. Så låt oss bara säga att planen är något slags "låg mellannivå" =) Det här är något jag gör på min fritid, och jag hatar marknadsföring. Så vi får helt enkelt se hur mycket ren "reklam" och sponsrade inlägg etc jag orkar pyssla med. Blir det ingenting alls, ja då blir det ingenting alls. Rent realistiskt sett kommer jag inte att klara av att maximera publiken så att säga, och det är ju OK för det är inte målet heller. Och jag blir inte ledsen om det bara blir en liten tumme i slutänden =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
(Om någon känner att det här med marknadsföring och admin och sånt verkligen är deras grej som de tycker är roligt, och skulle känna att det var kul att vara med och samarbeta kring det här projektet, skicka ett PM!)
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
492
(Om någon känner att det här med marknadsföring och admin och sånt verkligen är deras grej som de tycker är roligt, och skulle känna att det var kul att vara med och samarbeta kring det här projektet, skicka ett PM!)
Jag kommer gärna med tips och råd och svarar på frågor osv i alla fall, men annars har jag ju famnen full med just de bitarna för eloso.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Lite kompletterande tankar/frågor…


- Skaffa en infosida/hemsida för projektet ("landing page" på marknadsförings-lingo). Det behöver inte vara komplicerat, det kan vara en subdomän/sida på en sida du redan har. Skaffa denna så snart som möjligt, lägg den mest relevanta informationen om vad ditt projekt är för något här, men använd den inte som en blogg. Infosidan är kärnan i din marknadsföring, för det är hit du kommer skicka all trafik från annonser fram tills ganska kort innan din crowdfunding startar.

---

- Se till att det första folk ser när de kommer till din infosida är ett formulär för att registrera sig på maillistan.

- Använd maillistan! De uppdateringarna du lägger upp på facebook idag är perfekt material för utskick i en maillista. Folk registrerar sig för att de vill veta hur spelet tar form och känna sig delaktiga.
Just nu har vi ju en "landing page"-aktig sak som mest är den ursprungliga pressreleasen plus en möjlighet att "Subscribe for updates". Jag tänker att man helt enkelt skulle kunna lägga pressreleasen på en separat delsida och ha en annan, mer… spelar/kundtillvänd? …text där. Plus bilder, när vi har sådana.

Jag funderar på ifall den maillistan som folk kan subscribe:a till där skulle kunna användas för de frekventa uppdateringarna (i stil med de jag hittills gjort på Facebook) eller om man borde hålla isär typ "officiella uppdateringar/nyheter" och "dev-log" och ha två olika maillistor…


"Använd den inte som blogg" förvirrar mig en smula. Tänker du att man bara har maillistan som kommunikation, och inte har någon blogg alls? Eller att man har en blogg någon annanstans? Eller att man kan lägga en blogg på en annan subdomän/sida på samma domän som landing page:en?

Min bas-tanke är ju att försöka göra så att jag kan skriva saker en gång på något slags blogg och sedan få ut det med eller utan automatisering till facebook, instagram, maillista, etc. Och med "etc" menar jag nog egentligen mest X tror jag.


- Skaffa en maillista. Jag har bara erfarenhet av mailchimp så det är den jag rekommenderar. Det är gratis fram tills du har 1000 kontakter registrerade, efter det kostar det en del. Maillistan är din mest värdefulla tillgång, en person registrerad på en maillista är värd mångdubbelt mer än en följare på sociala medier. Folk läser mail.
Jag tror dig när du säger det, även om det är ganska främmande för mig att tänka sig att folk läser "reklammail" från mailinglistor. Å andra sidan läser jag själv uppdateringar från diverse kickstarters så…



Sedan får vi se hur mycket jag pallar att göra med facebookreklam, men:


- Lansera inte en kickstarterkampanj out of the blue. Tiden där man spontant drällde in på kickstarter med en vag idé är liksom förbi för länge sedan. Kickstarter är i princip en butik, du marknadsför det du vill sälja innan, du bygger upp publikens intresse innan. Att börja med att lansera en kickstarter och sen försöka marknadsföra den är bland det vanligaste sättet kampanjer havererar på.
Jag håller helt med. Det är lite därför jag gör det här nu. Jag har noll illusioner om att orka göra det här liksom STORT men litegrann ska jag väl orka med – och skriva kan jag ju, så att komma med hyfsat frekventa uppdateringar inför kickstartern och stegvis bygga intresse är väl typ min huvud-plan.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,754
Location
Göteborg
Det beror helt och hållet på hur omfattande du själv vill göra det, vad är din ambition med projektet.

Ja, Mutant Chronicles är ju ett större varumärke än de spel du själv gett ut, men hur stort vill du att Luna City Blues skall bli?
Ingenting är egentligen stort i sig själv eller bara råkar bli stort (jämför exempelvis de 20 åren som Riotminds hade Drakar och Demoner med de typ tre år Ligan haft det), utan allting som blir stort görs stort. Det är ett aktivt arbete, om det inte görs kommer det heller inte att hända.

Så först måste du alltså utgå ifrån dig själv, din ork, lust, budget (både tid och pengar) mm, sedan utifrån det avgöra vad och hur du skall arbeta med marknadsföring, i vilken omfattning och med vilket mål.

Sen, när du iaf har en uppfattning om hur viktig den biten är för dig, så bör du ganska tidigt bestämma dig för om spelet skall finansieras och ges ut av någon annan, om du skall göra en begränsad release (släppa en PDF på itch, kanske göra tillgängligt via print-on-demand), eller om du tänker dig en full release (500+ upplaga offsettryck, lagerhållning, distribution, webshop och hela baletten). Om det sistnämnda är det som är aktuellt så kommer du behöva pengar, och har du ingen god vän eller vänlig släkting som vill ge dig några hundra tusen kronor så kommer du behöva ordna med crowdfunding.

Och om det är crowdfunding som är aktuellt, så finns det (mer eller mindre) lite av en mall att följa.
Att inte följa mallen betyder inte att man kommer misslyckas, tvärt om (särskilt för svenska rollspelsprodukter verkar det som) händer det titt som tätt att folk nära nog snubblar sig till framgång på exempelvis kickstarter, men man har bättre förutsättningar att lyckas om man gör saker på vissa sätt och i en viss ordning.

Det arbetssätt som verkar funkar enligt många intervjuer jag läst/lyssnat på med framgångsrika spelskapare som använder crowdfunding, det som Crowdfunding Nerds pratar om konstant i sin podd som bara handlar om hur man marknadsför bräd- och rollspel, samt har egen beprövad erfarenhet av själv ser ut ungefär såhär:

- Skaffa en infosida/hemsida för projektet ("landing page" på marknadsförings-lingo). Det behöver inte vara komplicerat, det kan vara en subdomän/sida på en sida du redan har. Skaffa denna så snart som möjligt, lägg den mest relevanta informationen om vad ditt projekt är för något här, men använd den inte som en blogg. Infosidan är kärnan i din marknadsföring, för det är hit du kommer skicka all trafik från annonser fram tills ganska kort innan din crowdfunding startar.

- Skaffa en maillista. Jag har bara erfarenhet av mailchimp så det är den jag rekommenderar. Det är gratis fram tills du har 1000 kontakter registrerade, efter det kostar det en del. Maillistan är din mest värdefulla tillgång, en person registrerad på en maillista är värd mångdubbelt mer än en följare på sociala medier. Folk läser mail.

- Se till att det första folk ser när de kommer till din infosida är ett formulär för att registrera sig på maillistan.

- Använd maillistan! De uppdateringarna du lägger upp på facebook idag är perfekt material för utskick i en maillista. Folk registrerar sig för att de vill veta hur spelet tar form och känna sig delaktiga.

- Börja göra reklam på Facebook/Instagram. Använd metas annonsverktyg som du hittar i "Meta Business Suite" som du når via din Page. Där kan du börja försiktigt med att göra "boostade" inlägg (du skriver en post som vanligt, sedan betalar lite pengar för att den skall få mer exponering), sedan kan du använda Ad Center för att göra "riktiga" annonser som syns på Facebook, Instagram, WhatsApp, i stories, reels mm. När du fått häng på det experimenterar du lite med A/B-tester, kanske gör videoannonser etc. När du känner dig riktigt vass kan du levla upp till Ads Manager istället, men då är vi inne på professionella verktyg som folk liksom har som högt betalt jobb att arbeta med. Du kommer oerhört långt i Ad Center.

- Annonserna skickar trafik till din landing page för att folk skall registrera sig på maillistan. När allt detta är igång kan du utöka communityengagemanget (och det är nog här någonstans det börjar bli väl mycket att göra allting på egen hand), genom att starta en dedikerad facebook-grupp för spelet, kanske en discord mm (glöm inte att få ihop några moderatorer till dessa). När du har en aktiv maillista med några hundra följare som du ser öppnar din mail, annonserna får bra respons, det är aktivitet i facebook-grupper mm och folk börjar känna hype är det dags att på allvar börja planera din crowdfunding. Vid detta läge är det nog också bra om det finns tillgängligt en betatest eller en snabbstartsguide till spelet. Folk blir mer hypade av något de kan spela än bara tänka på.

- Nu får du upp din "coming soon" sida på kickstarter och börjar skicka folk dit. Detta går du ut med på maillistan, i annonser, skriver om på dina sociala medier samt länkar till från din landing page. Målet är att få så många som möjligt att klicka på "notify me on launch" knappen. Behöver du ca 250 backare för att din kampanj skall gå runt vill du nog ha i vart fall 400 personer som följer kampanjen. Denna sida skall vara uppe helst ett par månader innan kampanjen startar.

- Sedan jobbar du med allt annat man behöver lösa innan man drar igång sin kickstarter. Vilken pledge manager skall du ha, hur löser du distribution och frakt, skriver copy och ordnar grafik/layout osv. Detta är verkligen ett helt ämne i sig som skulle behöva en egen tråd.

- Sedan lanserar du din crowdfundingkampanj och håller tummarna.

Några supervanliga misstag som folk gör, som det är viktigt att undvika:

- Lansera inte en kickstarterkampanj out of the blue. Tiden där man spontant drällde in på kickstarter med en vag idé är liksom förbi för länge sedan. Kickstarter är i princip en butik, du marknadsför det du vill sälja innan, du bygger upp publikens intresse innan. Att börja med att lansera en kickstarter och sen försöka marknadsföra den är bland det vanligaste sättet kampanjer havererar på.

- Ha järnkoll på vad saker kommer kosta. Det är bra om du liksom har offerter från tryckeriet, har räknat på frakt mm i god tid innan du lanserar. Har du inga resurser att ta av som kan täcka upp om det blir fel, så var försiktig. Behöver du dra in 600 000 kr för att få ihop den tänkta budgeten, men det är två veckor kvar till launch och det bara är 150 pers som skickat "Notify me on launch" knappen, så kanske det är läge att kapa en del av ambitionerna och det tänkta materialet och bara ge ut det du har en realistisk chans att finansiera.

- Det är fördjävla mycket arbete med crowdfunding, marknadsföring och release av produkter. Se till att själva spelet inte också kräver massor av ytterligare arbete, då kommer det bli övermäktigt. Försök se till att spelet är i stort sätt klart (kanske lite detaljer i sättning och att vissa illustrationer får vara placeholders till du har råd att betala illustratören etc kan vara kvar) snarare än att göra för mycket samtidigt. Det är bättre att skjuta på crowdfundingkampanjen ett år och vara rejält förberedd isåfall.

Tack för att ni kom till mitt TED-tal.
Bra genomgång! Jag funderar på att testa kickstarter för ett av mina kommande projekt. Det har känts krångligt, men din beskrivning ger mig lite hopp : ) Berätta gärna mer om hur du tänker om crowdfundingkampanjer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Bra genomgång! Jag funderar på att testa kickstarter för ett av mina kommande projekt. Det har känts krångligt, men din beskrivning ger mig lite hopp : ) Berätta gärna mer om hur du tänker om crowdfundingkampanjer.
Det är krångligt. Eller, det är en hel del att stå i. När vi har kört KS så är vi mellan 3-5 pers inblandadade och det är ändå rätt hektiskt under de veckor KS är igång samt veckorna innan/efter.

Och när det gäller marknadsföring så skulle jag nog vara lite motvals här. @adrian_of_arcane_lore har helt rätt i att det är så digital kommunikation och marknadsföring går till. Men det kräver att man redan har sitt varumärke och sin kundgrupp klar (att skicka nyhetsbrev till 15 pers är bara onödigt).

Så satsa på att få med dig early adapters och skapa en band wagon istället. En KS är mer som en start up än ett etablerat företag. Alla de där grejerna ska man såklart göra men står man inför sin första KS till en ny spellinje är det i princip omöjligt att få nån fart den vägen.

Då tror jag mycket mer på att skapa buzz genom etablerade kanaler där nördar redan finns. Och när du står inför din andra eller tredje KS (vi snackar internationellt här) kan du försöka få dina maillistor, nyhetsbrev m.m. på plats.

Om du inte har oceaner av tid vill säga. Då är det vara att köra. Det här handlar om tålamod och ihärdighet.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,754
Location
Göteborg
Det är krångligt. Eller, det är en hel del att stå i. När vi har kört KS så är vi mellan 3-5 pers inblandadade och det är ändå rätt hektiskt under de veckor KS är igång samt veckorna innan/efter.

Och när det gäller marknadsföring så skulle jag nog vara lite motvals här. @adrian_of_arcane_lore har helt rätt i att det är så digital kommunikation och marknadsföring går till. Men det kräver att man redan har sitt varumärke och sin kundgrupp klar (att skicka nyhetsbrev till 15 pers är bara onödigt).

Så satsa på att få med dig early adapters och skapa en band wagon istället. En KS är mer som en start up än ett etablerat företag. Alla de där grejerna ska man såklart göra men står man inför sin första KS till en ny spellinje är det i princip omöjligt att få nån fart den vägen.

Då tror jag mycket mer på att skapa buzz genom etablerade kanaler där nördar redan finns. Och när du står inför din andra eller tredje KS (vi snackar internationellt här) kan du försöka få dina maillistor, nyhetsbrev m.m. på plats.

Om du inte har oceaner av tid vill säga. Då är det vara att köra. Det här handlar om tålamod och ihärdighet.
Det låter vettigt. Jag har genom åren byggt upp en rejäl mejlinglista, som är min viktigaste kanal för marknadsföring. Just den biten har jag på plats. Ungefär allt annat känns skitsvårt. Men nu när jag har gett ut tolv böcker så är det kanske hanterbart. Mitt mål är att lära mig en ny sak för varje ny bok, så det är kanske dags.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Det är krångligt. Eller, det är en hel del att stå i. När vi har kört KS så är vi mellan 3-5 pers inblandadade och det är ändå rätt hektiskt under de veckor KS är igång samt veckorna innan/efter.
Här är en grej jag undrar över och som kanske egentligen kräver en egen tråd: Vad är det som tar tid? Finns det nån bra uppspaltning nånstans?

Senast jag körde en crowdfunder fanns ju Kickstarter inte ens i sverige; det var via Indiegogo, ganska modesta summor för illustrationer till Rotsystem, och förutom att köra lite halvhjärtade puffar för kampanjen här och på facebook och så tror jag inte jag gjorde så mycket.

Jag gissar att det tekniskt sett skulle gå att göra en sådan low-effort KS idag också, och sätter man bara ett tillräckligt lågt mål kan man säkert till och med ro i land det om man har tur… Eller?

Vad är "måste göras för att det överhuvudtaget ska funka", vad är "det går bättre om man gör det"?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Här är en grej jag undrar över och som kanske egentligen kräver en egen tråd: Vad är det som tar tid? Finns det nån bra uppspaltning nånstans?

Senast jag körde en crowdfunder fanns ju Kickstarter inte ens i sverige; det var via Indiegogo, ganska modesta summor för illustrationer till Rotsystem, och förutom att köra lite halvhjärtade puffar för kampanjen här och på facebook och så tror jag inte jag gjorde så mycket.

Jag gissar att det tekniskt sett skulle gå att göra en sådan low-effort KS idag också, och sätter man bara ett tillräckligt lågt mål kan man säkert till och med ro i land det om man har tur… Eller?

Vad är "måste göras för att det överhuvudtaget ska funka", vad är "det går bättre om man gör det"?
Du kan ju börja med din KS nu. Så ser du allt som måste göras och lägga dig på vettig nivå. Sedan ska ju allt administreras efter. Folk som backat men inte betalat etc.
 
Top