Mashup!

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Rollspelsutmaning: Ta så mycket av det ni gillar som ni kan och sätt i ett rollspel. Sedan försök göra det bra.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Eh... så typ Shadowrun, men lägg till rymdskepp då. Borde funka rätt bra. Lite kolonier på Luna, Mars, Jupiters månar, några rymdbaser...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
OK, så… Kutulu plus Rotsystem?

…jag insåg nyss att det nog helt enkelt blir Mutant Chronicles. Det enda jag inte fått in då är väl typ stora robotar som förvandlas till saker, tror jag. Allt annat får nog plats i MC…
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Är det här en rollspelsutmaning som i att vi ska skriva rollspelen, eller ska vi bara spåna lite?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Till att börja med behöver jag en karta, för det är ju en sådan sak som hör till sådant jag vill ha. Alltså:


Så, till vad som finns med. Vi börjar vår guidade tur i Alkarion, ty det är utvecklingens centrum. Ett rike med klara influenser av Al-Andalus, i de tidiga faserna av industrialisering och med en intellektuell kultur influerad av 1700-talets Frankrike. Lärda salonger på öppna innergårdar där doften av citronträdet blandas med kaffeångorna, där idéer framkastas som skulle kunna leda till revolution om de delades av folket. Alkarions främsta rival är kejsardömet Carenthes, där alkemistkejsaren i Rozania styr över otaliga folk och språk i det bergiga och skogiga landskapet. Vi befinner oss här inspirationsmässigt i Öst- och Centraleuropa. Längre åt norr ligger det splittrade Urzul, där småfurstar och fristäder strider om makten och gamla häxkulter styr vildmarken. Det är inte många generationer sedan djävlarna, drivna från sin hemvärld av ett förödande inbördeskrig, välde fram ur jordens djup, Deveriz är en gråmulen puritansk teokrati, regnig och med expansiva ambitioner. I Qalats valfångsthamnar möter forntida traditioner söderns rikedomar, och landets oförvägna sjöfarare ger sig allt längre ut.

I söder ser vi de splittrade rikena i Eguis, ständigt utsatta för kontrollförsök från sina grannar. Nikebes är en uråldrig plats som sett såväl häxkulter som religiösa väckelser, men styrs nu av solkejsarna i Amyar, vars huvudstad är uthuggen ur den fjärran söderns berg. Orõas subtropiska övärld är ett merkantilt centrum, vars skicklig konstruerade fartyg färdas vida över världen. I kontinentens inre ligger det torra havet, en väldig sänka vars torra saltbotten ligger så djupt att lufttrycket är osedvanligt högt. Väldiga flygödlor korsar de djupa kanjonerna, stundtals ridna av öknens nomadfolk. Det egensinniga Korshis, oasstädernas Tashar och skelettgudarnas Udjarik gränsar alla till denna ödemark. Norr om dem hittar vi de fria stäppryttarnas Iz-Ashar, det sagolika Sravastes med sina vidsträcka skogar och skimrande palats, och längst i norr Yagarnya, den väldiga taigan dit alverna drevs i exil sedan deras rike på månen kollapsade. Även Amduria är ett alvrike, en märklig plats där vulkanernas energi skänker viss värme till den kalla norden. Längre bort ligger riken som Yenetsa, Ashei och det mångsplittrade Mirguïnda, där gränsen mellan dödsrikena och verkligheten tycks tunnare och där kringvandrande exorcister och svärdskämpar genomkorsar de hemsökta monsunskogarna.

Fler riken finns så klart, liksom märkliga bosättningar i ödemarken som inte lyder under någon yttre härskare. De kråkvingade mystikerna i bergen, de hamnskiftande bestarna i skogarna, de anarkistiska piratrepublikerna och många andra anomalier gör varje försök till en kartläggning av politiska förhållanden svårgenomförd. Teknologinivån är 1700-talsmässig, ojämlikt fördelad och stadd i förändring. Gudar finns överallt, sällan med någon större makt annat än i sin närhet, och kringresande forskare söker kategorisera dem på samma vis som allt annat i naturen. Ibland är det svårt att säga vad som är gud och vad som är vidunder. De högre gudarnas görande och låtanden är däremot mystiska och föremål för såväl spekulation som hängiven underdånighet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Den språkliga och lite fulpoetiska grejen från Ben Lehmans Polaris skulle jag vilja få in i ett hyfsat hard sci-fi-lir men jag har inte lyckats :( Svårt att hitta och styra mot en berättarstil som passar setting men är olik vårt vardagliga sätt att prata :(
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Till att börja med behöver jag en karta, för det är ju en sådan sak som hör till sådant jag vill ha. Alltså:


Så, till vad som finns med. Vi börjar vår guidade tur i Alkarion, ty det är utvecklingens centrum. Ett rike med klara influenser av Al-Andalus, i de tidiga faserna av industrialisering och med en intellektuell kultur influerad av 1700-talets Frankrike. Lärda salonger på öppna innergårdar där doften av citronträdet blandas med kaffeångorna, där idéer framkastas som skulle kunna leda till revolution om de delades av folket. Alkarions främsta rival är kejsardömet Carenthes, där alkemistkejsaren i Rozania styr över otaliga folk och språk i det bergiga och skogiga landskapet. Vi befinner oss här inspirationsmässigt i Öst- och Centraleuropa. Längre åt norr ligger det splittrade Urzul, där småfurstar och fristäder strider om makten och gamla häxkulter styr vildmarken. Det är inte många generationer sedan djävlarna, drivna från sin hemvärld av ett förödande inbördeskrig, välde fram ur jordens djup, Deveriz är en gråmulen puritansk teokrati, regnig och med expansiva ambitioner. I Qalats valfångsthamnar möter forntida traditioner söderns rikedomar, och landets oförvägna sjöfarare ger sig allt längre ut.

I söder ser vi de splittrade rikena i Eguis, ständigt utsatta för kontrollförsök från sina grannar. Nikebes är en uråldrig plats som sett såväl häxkulter som religiösa väckelser, men styrs nu av solkejsarna i Amyar, vars huvudstad är uthuggen ur den fjärran söderns berg. Orõas subtropiska övärld är ett merkantilt centrum, vars skicklig konstruerade fartyg färdas vida över världen. I kontinentens inre ligger det torra havet, en väldig sänka vars torra saltbotten ligger så djupt att lufttrycket är osedvanligt högt. Väldiga flygödlor korsar de djupa kanjonerna, stundtals ridna av öknens nomadfolk. Det egensinniga Korshis, oasstädernas Tashar och skelettgudarnas Udjarik gränsar alla till denna ödemark. Norr om dem hittar vi de fria stäppryttarnas Iz-Ashar, det sagolika Sravastes med sina vidsträcka skogar och skimrande palats, och längst i norr Yagarnya, den väldiga taigan dit alverna drevs i exil sedan deras rike på månen kollapsade. Även Amduria är ett alvrike, en märklig plats där vulkanernas energi skänker viss värme till den kalla norden. Längre bort ligger riken som Yenetsa, Ashei och det mångsplittrade Mirguïnda, där gränsen mellan dödsrikena och verkligheten tycks tunnare och där kringvandrande exorcister och svärdskämpar genomkorsar de hemsökta monsunskogarna.

Fler riken finns så klart, liksom märkliga bosättningar i ödemarken som inte lyder under någon yttre härskare. De kråkvingade mystikerna i bergen, de hamnskiftande bestarna i skogarna, de anarkistiska piratrepublikerna och många andra anomalier gör varje försök till en kartläggning av politiska förhållanden svårgenomförd. Teknologinivån är 1700-talsmässig, ojämlikt fördelad och stadd i förändring. Gudar finns överallt, sällan med någon större makt annat än i sin närhet, och kringresande forskare söker kategorisera dem på samma vis som allt annat i naturen. Ibland är det svårt att säga vad som är gud och vad som är vidunder. De högre gudarnas görande och låtanden är däremot mystiska och föremål för såväl spekulation som hängiven underdånighet.
Nämen hoppsan så bra! <3 (snor helt ogenerat rubbet)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
AD&D då...vad finns inte där?

Eller tänker vi: Jag gillar fantasy, space opera, star trek, superhjältar, Lego och tv-spel; Vad får vi om jag lägger ihop allt det?

Åh, då får vi AD&D Spelljammer, bara att skepp och utrustning customiseras ihop, typ man har 100000 gp och det ska räcka till allt på skeppet, och sen kan man uppgradera under spelets gång. Rustningar och magiska prylar funkar lika dant så man byte ut sin +1-ädelsten i sin Ring of Protection mot en +2 när man hittar en sån. Ens existens kan sparas i särskilda själsstenar som bara finns på vissa ställen (savepunkter). Rollpersoner är kostymlösa supervarelser, kanske även de nån slags organism med utbytbara delar?
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
1611774906543.png
PLUS
1611774948215.png


















Tänk om kung Arthur var den rättmätige innehavaren av ExxonMobil istället för den brittiska tronen, att han inte var allt ridderskaps källa, utan all bensins källa?
Tänk om det var i postapokalypsens Texas, inte medeltidens Britannien?
Tänk om runda bordet var ett gigantiskt däck och riddarna runt det hade bensin i blodet?
Tänk om springarna var improviserade pansarbilar istället för ädla örs?
Tänk om saxarna var strålningszombier och saracenerna galna trumpahängare?
Tänk om Exalibur var ett målsökande robotssystem som aldrig missar och inte ett svärd?
Tänk om Gud var Gud, och Josef av Arimatea förde den Heliga Graalen till andra sidan den stora havet istället för några dimmiga öar?
 
Last edited:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
View attachment 5500
PLUS


















Tänk om kung Arthur var den rättmätige innehavaren av ExxonMobil istället för den brittiska tronen, att han inte var allt ridderskaps källa, utan all bensins källa?
Tänk om det var i postapokalypsens Texas, inte medeltidens Britannien?
Tänk om runda bordet var ett gigantiskt däck och riddarna runt det hade bensin i blodet?
Tänk om springarna var improviserade pansarbilar istället för ädla örs?
Tänk om saxarna var strålningszombier och saracenerna galna trumpahängare?
Tänk om Exalibur var ett målsökande robotssystem som aldrig missar och inte ett svärd?
Tänk om Gud var Gud, och Josef av Arimatea förde den Heliga Graalen till andra sidan den stora havet istället för några dimmiga öar?
Grognardia said:
... or some other game I've toyed with a D&D campaign idea I call "Rex Futurus" that transposes the myth of Arthur to post-apocalyptic North America
James Maliszewski snor ideér som jag postar här! ... eller ... great minds etc?

Fast min idé är fräckare.
 
Top