Nekromanti Maskeraden kontra Requiem

Bassejr

Hero
Vad är egentligen skillnaden? frågan kommer från någon som har måttlig erfarenhet med Vampire the Masquerade och Werewolf the Apocalypse, och som i princip inte har hört eller läst någonting alls om Werewolf the Forsaken eller Vampire the Requiem.
En av mina vänner säger att Requiem är det bästa som hänt WoD, och att alla nWoD spel därmed är uppenbart överlägsna alla oWoD spel, medans en annan vän, som är uppväxt med Vampire the Masquerade, menar att när White Wolf publicerade Requiem så försvan en del av WoD själ, och han beskriver nya WoD som en (ursäkta språket) Clusterfrck av någon sorts millitärfascism av övernaturliga väsen som styr över de dödliga och värdelösa människorna. Vampyrerna har blivit en öppen diktatur, och varulvarna deras själlösa berserk-soldater, alla klaner och stammar har blandats till en, antediluverna vandrar på jorden, wyrmen krälar över kontinenter, och hela helvettet har brutit lös.

Jag kommer vara fortsatt skeptisk till att inhandla några nWoD, men tänker inte be någon att komma med ett helt upplägg för hur hela världen ser ut i detalj. Bara, Vilka huvudsakliga skillnader fins det, Story- OCH Systemmässigt mellan Vampire the Masquerade och vampire the Requiem, och mellan Werewolf the Apocalypse och Werewolf the Forsaken.

Tack för svar.

Poseur

Swashbuckler
Framförallt skillnaderna mellan vampire är i min mening att V:tM är mer globalt omspännande medan V:tR är mer lokalt (detta verkar dock stämma relativt väl med alla olika splats). Vidare är V:tR mer baserat på känslospel och hur jäkla jobbigt det är att vara vampyr till skillnad ifrån V:tM där detta snarare bara är en liten grej i förbifarten.
V:tM är också mer involverat i mänskligheten, typ allt som någonsin hänt mänskligheten stod det vampyrer bredvid( eller andra supernaturals) medans V:tR historia är mer skuggad, inte lika välarbetad om man vill.
Vilket leder oss till den slutgiltiga och kanske absolut största skillnaden; Gehenna.
Vampire the Masqeurade handlar om de sista nätterna före Gehenna, och allting är bundet i en meta-plot som är tokviktig för hela settingen, oavsett om man väljer att köra på den eller inte så är den väldigt, väldigt viktig.
Vampire the Requiem däremot nästintill saknar meta-plot eller vilket å andra sidan gör det aningen "tomt", speciellt om man är van med maskeraden.

Edit:
och han beskriver nya WoD som en (ursäkta språket) Clusterfrck av någon sorts millitärfascism av övernaturliga väsen som styr över de dödliga och värdelösa människorna. Vampyrerna har blivit en öppen diktatur

Oj, för någon som ändå spelat en väldigt stor del, i alla fall med min smala erfarenhet, men läst alla böcker till vampire the masqeurade så är nog det problemet snarare tillhörande där. I masquerade så kontrollerar ju Camarillan ALLT. I Requiem har människorna betydelse.

/poseur ger några meningar

Ond bråd död

Swashbuckler
Båda har rätt?

Reglerna blev faktiskt bättre i NWoD, men samtidigt som de städade undan en massa trams i settingen och gjorde den mer balanserad och sansad på samma sätt som med de nya reglerna, så dödade de faktiskt spelets själ.

Ingenting är längre "over the top" på samma sätt som förr, det finns ingen metaplot som håller ihop berättelsen, utan mer lämnas till spelarna själva att bygga. Problemet är att allt har blivit så mkt flatare. Inte bara för att man saknar de betydelsefulla npcerna eller för att klaner, grupperingar m.m blivit mer "realistiska" och tråkigare, utan för att de verkar sakna passion för det de skriver.

Jag tror lärdomen man kan ta med sig är att rollspelsvärldar ska vara lite konstiga och överdrivna, annars blir de för sterila och ointressanta.

Nu talar jag bara om Vampire dock. Hur det är i övrigt vet jag inte. Jag tycker att Werewolf verkar ha blivit bättre då de gått från att vara miljöpartister till att vara nån sorts indianer, men jag har bara läst den nya regelboken och inget mer.

Bolongo

Herr Doktor
Ond bråd död said:
Nu talar jag bara om Vampire dock. Hur det är i övrigt vet jag inte.
Mage är precis så som du (och andra) beskriver Vampire.
Reglerna är väl lite mer balanserade och lätta att använda, men settingen har blivit ointressant. Förut slogs man mot övermäktiga fiender för att avgöra multiversums öde, nu är det mer som att man är inlåst i barnkammaren med sitt elaka syskon och slåss om leksakerna...

Poseur

Swashbuckler
Well du uttrycker nog det hela ganska bra här:
Förut slogs man mot övermäktiga fiender för att avgöra multiversums öde, nu är det mer som att man är inlåst i barnkammaren med sitt elaka syskon och slåss om leksakerna...
Jag medhåller att detta till stor del är sant för stora delar av skillnaderna mellan cWoD och nWoD. Vill man ha episka kick-ass-superkrafter för att vara med och avgöra jordens öde, välj cWoD. Vill man istället ha fokus på konflikter, känslor, relation och småskaliga konflikter och politik välj nWoD.

Och ja, reglerna är mer smidiga och bättre i nya.

Cook

Veteran
Jag har mycket spelat med Vampire: The Dark Age men jag tror att Masquerades reglerna och The Dark Age är knappt liknande. Vampire The Requiem utgöras med de både äldre Vampires bökerna. Reglerna har faktisk förändrat och historian också men jag kunde inte säga hur denna har ändrat eftersom jag aldrig har spelat Requiem.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den uppfattning jag fått:

Gamla:
- Sämre regelsystem.
+ Ordentlig "såhär är det"-metaplott...
- ...som mot slutet blivit så invecklat att det i princip var omöjligt för nybörjare att sätta sig in i allt.

Nya:
+ Bättre regelsystem
- Ingen riktig "såhär är det", mer en verktygslåda av "hur folk tror att det är".

Jag gillade nog de gamla strukturerna och klanerna, men gillade inte hur extremt invecklad metaplotten blev efter några dussin splatböcker. Kör man med typ bara det som fanns med i gamla grundboken (revised) så blir det ganska lagom för mig.

Och så importera några av de vettigare idéerna från det nya regelsystemet.

cogitare

Swashbuckler
Bassejr said:
Vad är egentligen skillnaden?
Jag skall försöka spalta upp lite som jag uppfattar som skillnader. Det är en del stort och en del smått...
Jag kommer främst diskutera vampire och grundregler samt lite werewolf för det är dessa jag är mest familjär med.
Mycket har säkert redan skrivits då jag ser att det redan kommit in ett gäng svar.

Enhetlighet vs. individualism

Vad jag menar med detta är att nWoD har en gemensam bas i den blå boken (och GMC) samt att hur de övernaturliga beskrivs systemmässigt har flera gemensamma beröringspunkter. Tänker på hur saker som powerstat (blood potency, primal urge mm.) är gemensamt över de olika spelen samt juice-stat (vitae, essence mm.). I oWoD är varje spel sin egen entitet med egna specialregler såsom att Generation hittar man bara i Vampire, Primal Urge bara i woffe, vampyrer har generation och blood pool men woffar har rank, rage och gnosis och hur de olika stats:en lirar med (eller mot varandra) är inte alls självklart eller ofta ens särskilt bra.

Lokalt vs. globalt
Fokus i nWoD ligger på det lokala. Inga världsomspännade konspirationer i form av camarilla och sabbat. Det finns sådant som man har gemensamma benämningar för såsom klaner och covenants i nWoD men de är inte sammanknutna i grundsettingen till att spänna världen över och konspirera på den nivån.

Metaplot vs. year zero
Det många förknippar hårt med oWoD är just metaplotten och det är något av en vattendelare. Många älskar den och tycker det är/var oWoDs styrka medan andra tycker det mest ställde till problem för den historia de ville berätta. Jag överlåter till var och en och avgöra vad de tycker om metaplotten. I nWoD har man tagit en annan approach. Där finns ingen metaplot som avanceras i takt med att nya moduler ges ut. Istället har man en 'år noll'-mentalitet. Det finns en historia som presenteras i olika moduler (såsom klanböcker t.ex.) men detta avanceras inte i nyare moduler utan det är upp till varje grupp och SL att avgöra var från 'år noll' deras spel kommer föras.

Ogillande/likgiltighet vs. hat
Kanske en personlig bias men det är min åsikt att oWoD var fyllt av beskrivningar där olika grupperingar hatade varandra. Jag tänker på saker som Brujah vs. Ventrue, Varulvar i allmänhet vs. vampyrer, en bunke klaner vs. tremere, tremere vs. salubri osv. osv. Och jag förstår att friktionen här föder (eller kan föda) historier för det är trist om alla är bästisar och sitter och ryggdunkar varandra runt lägerelden. I motsats är det min uppfattning att nivån är nedtonad i nWoD där det finns ett ogillande mellan vissa klaner/covenants men att det är mer likgiltighet (indifference) mellan de olika övernaturliga raserna. Detta lånar sig mycket bättre för alla de som gillar cross-over. I oWoD fick man verkligen krysta ihop saker för att olika övernaturliga faktiskt skulle hänga ihop. I nWoD känner jag inte att det är lika nödvändigt.

Diversifiering vs. monoliter

Med detta menar jag att det politiska spektrat är bredare i nWoD än i oWoD. I oWoD finns Camarilla och Sabbat som stora monoliter som spelet kretsar kring. I nWoD har man 5 covenants som inte hatar varandra utan du kan själv välja hur de förhåller sig till varandra i den stad/setting du använder.

Bassejr said:
Vampyrerna har blivit en öppen diktatur, och varulvarna deras själlösa berserk-soldater, alla klaner och stammar har blandats till en, antediluverna vandrar på jorden, wyrmen krälar över kontinenter, och hela helvettet har brutit lös.
Öhm, jag tror din vän har blandat ihop något scenario från Time of Judgement-böckerna med vad nWoD är. Det finns faktiskt inget som helst belägg för de här sakerna. Vampyrer har klaner (reducerade till fem men med en myriad bloodlines för den som gillar det), varulvar har stammar, Antediluvians finns inte i Requiem (det är en Masquerade-term), Wyrm (så vitt jag vet) finns inte i Forsaken och helvetet har inte brutit löst på jorden.
Settingen i nWoD är i grund och botten väldigt lika oWoD. Dvs. det är en mörk spegling av vår egen värld. Skillnaden ligger i hur de olika övernaturliga är representerade och presenterade. Vissa är ganska lika så som att Vampyrer suger blod och utövar inflytande över mänskligheten bortom sin maskerad medan varulvar inte längre är ekobrottslingar med klor och päls utan mer av väktare mellan andevärlden och verkliga världen. För att ge några exempel.

Om jag skulle investera i nWoD så skulle jag hålla mig ett litet tag. GMC kom ut för några månader sedan och du hittar regeluppdateringen gratis här. Sedan kommer Blood and Smoke vilket är Requiem 2.0 i allt annat än till namnet samt Idigam Chronicles som är detsamma till Werewolf ligger i pipen. Själv är jag ett vampire-fan så jag väntar tills Blood and Smoke är ute och skall då beställa både GMC och B&S. Det jag har läst av regeluppdateringarna till GMC (och de previews som har getts ut till B&S) så är det bra grejor. Sen är det mycket tycke och smak om man föredrar nWoD över oWoD vad det gäller system.

Cog.

lijat

Swordsman
krank said:
Gamla:
- Sämre regelsystem.
- ...som mot slutet blivit så invecklat att det i princip var omöjligt för nybörjare att sätta sig in i allt.

Nya:
+ Bättre regelsystem
- Ingen riktig "såhär är det", mer en verktygslåda av "hur folk tror att det är".
Jag tycker att din uppdelning är bra men min personliga uppfattning är att
krank said:
är något negativt och
krank said:
är något possitivt, antar att det beror på spelstiil och vilka historier man vill berätta.

krank

Lijat said:
är något possitivt, antar att det beror på spelstiil och vilka historier man vill berätta.
Mjo. Alltså, jag gillade inte att det blev såpass komplext iom alla böcker. För mig som inte spellett det förut blev det mest att jag helt sonika fick skita i allt utom grundboken. Det blev oöverskådligt.

Men som spelledare gillar jag när världen känns konkret: "Såhär är det". Ville jag ha en spelvärld där jag behövde hitta på hur det var själv så skulle jag väl bygga ett eget spel istället... =)

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Folk beskriver det som metaplot vs inte metaplot. Faktum är att metaplotten till en början var en stämningsförhöjare med små easter eggs mellan olika moduler. Först när Justin Achilli tog över som utvecklare så spårade den ur totalt med atombomber, Gehenna med mera. Han hatade metaplotter och ägnade därför de sista 5+ åren av VtMs historia med att göra metaplotten så skitdålig som möjligt. Han lät också olika författare skriva om samma regioner utan att tala med varandra vilket ledde till att LA bytte story varje år på slutet och således blev en helt ospelbar setting om man ville följa metat. Justin är också killen som hatade "gotiska vampyrer för att det är ologiskt och ocoolt" och på det sättet spottade på minst 50% av sin fanbase. Justin var dock fantastisk på att göra spelbara alternativ av ogenomtänkt flum vilket gjorde spelet på många sätt starkare precis innan de valde att lägga ner det.

VTR är vad som hände när Justin fick möjlighet att bestämma helt själv. Spelet är fult av options och en verktygslåda för att verkligen bygga det man själv vill. Problemet är att spelet också totalt saknar produkter som hjälper en att använda verktygen. Just oviljan att definiera något överhuvudtaget gör att man får en stor känsla av "Jaha?" när man ska försöka göra något till det. Det finns också hintar om metaplotter i till exempel klanböckerna och beskrivningarna av the Unholy, men inte alls lika uttalat.

Det är oviljan att definiera och att göra färdigt något som stör mig mest med VTR. Om jag köper en produkt så är det så att jag vill att den produkten ska vara färdigskriven och redo att användas när jag läst den. Inte att det ska stå "Assembly required, does not contain batteries". Då kan jag lika gärna tillverka byggsatsen också. Lägg till detta det faktum att den integrala delen MERITS i NWOD är så fuckad att den får en del av de gamla konstigheterna att framstå som perifera och oviktiga i jämförelse så kan man konstatera att nedläggandet av OWOD för att ge oss något med en odör av "meh" och med regelmekanik som hade flyttat om problemen men inte åtgärdat dem knappast känns som det vettigaste beslutet White Wolf kunde fatta... hmmm... Mycket riktigt så finns inte ens White Wolf längre.

Bolongo

Herr Doktor
Cogitare said:
Det många förknippar hårt med oWoD är just metaplotten och det är något av en vattendelare.
Något av det bästa jag spelat i var Victoriansk (eller kanske snarare Oscariansk) Mage, där SL bestämt att i slutet av 1800-talet var den övernaturliga befolkningen mycket mindre än idag. Det finns några spöken här, en klick med vampyrer därborta och så vidare, men inte de horder som beskrivs för nutiden. Tidsperioden gjorde också att vi befann oss i början av metaplotten för Mage - eller man kanske skulle säga början på slutet, med Teknokratiska Unionens tillblivelse. Vilket medförde att det inte startade så monolitiskt, utan ganska hanterbart, men skalades upp på ett skrämmande sätt under kampanjens gång.

krank

Anarchclown said:
Det är oviljan att definiera och att göra färdigt något som stör mig mest med VTR. Om jag köper en produkt så är det så att jag vill att den produkten ska vara färdigskriven och redo att användas när jag läst den. Inte att det ska stå "Assembly required, does not contain batteries". Då kan jag lika gärna tillverka byggsatsen också.
Typ så, ja.

cogitare

Swashbuckler
krank said:
Anarchclown said:
Det är oviljan att definiera och att göra färdigt något som stör mig mest med VTR. Om jag köper en produkt så är det så att jag vill att den produkten ska vara färdigskriven och redo att användas när jag läst den. Inte att det ska stå "Assembly required, does not contain batteries". Då kan jag lika gärna tillverka byggsatsen också.
Typ så, ja.
Jag tycker iofs inte att ens VtR:s grundbok är *så* mycket 'assembly required'. Hell, du får ju tom. en setting/stad i New Orleans rakt av i boken med prominenta SLP osv. Ungefär som Gary till gamla VtM (1st och 2nd ed iirc).

Att spelet skall vara lite utförligt som VtM var (när VtR gavs ut 2004 var ju VtM inne på sitt 13:e levnadsår (wiki säger mig att 1st ed kom ut 1991)) är ju knappast möjligt.

Bakgrund och settingens utformning har byggts upp och ut med flertalet moduler precis som var fallet med VtM, fast utan metaplot.

Detta är ju bara min åsikt men det känns inte riktigt rättvist att jämföra en nyutgiven grundläggande regelbok med ett spel som har 13 års historia. När jag har kikat på Masquerade (revised boken) i jämförelse med Requiem-boken så tycker jag de är ganska likvärdiga i vad man får sig till livs gällande setting. Man får klaner och politiska fraktioner berättade för sig, lite bakgrundshistoria och sen får man ta det därifrån. Väldigt grovhugget.

Med detta sagt så har jag läst att det är ett uttryckt mål för Blood and Smoke (se tidigare inlägg) att göra Requiems setting mer distinkt (bl.a. genom Strix (som jag själv inte är superförtjust i dock) men även genom att beskriva ett flertal platser inom settingen). Alltså 'less assembly required' :gremsmile: Återstår att se om de levererar eller inte...

Cog.

cogitare

Swashbuckler
Anarchclown said:
Lägg till detta det faktum att den integrala delen MERITS i NWOD är så fuckad att den får en del av de gamla konstigheterna att framstå som perifera och oviktiga i jämförelse...
Av nyfikenhet, och ledsen om jag derailar (bryt gärna ut deltråden i så fall), vad med merits är det som du tycker är så "fuckad"?

Jag ser inga problem med Merits som sådana. Det är ett ganska vanligt koncept som man kan tycka lite vad man vill om. MEN jag ser gigantiska problem med multipla handlingar (kung fu jag tittar på dig!) och därför husreglade jag snabbt bort dem. Och i GMC är multipla handlingar ett minne blott...

Cog.

Ymir

Liten kantbaron
Vad jag menar med detta är att nWoD har en gemensam bas i den blå boken (och GMC) samt att hur de övernaturliga beskrivs systemmässigt har flera gemensamma beröringspunkter. Tänker på hur saker som powerstat (blood potency, primal urge mm.) är gemensamt över de olika spelen samt juice-stat (vitae, essence mm.). I oWoD är varje spel sin egen entitet med egna specialregler såsom att Generation hittar man bara i Vampire, Primal Urge bara i woffe, vampyrer har generation och blood pool men woffar har rank, rage och gnosis och hur de olika stats:en lirar med (eller mot varandra) är inte alls självklart eller ofta ens särskilt bra.
Det är inte helt korrekt; senare expansioner av Vampire till exempel Kindred of the East och Kindred of the Ebony Kingdom ger vampyrerna värden som motsvarar rank, Gnosis och Rage. Så det fanns försök att strömlinjeforma redan innan nya WoD släpptes. Och Wraiths hade alltid Gnosis och Rage IIRC.

För mig är Kindred of the East, Kindred of the Ebony Kingdom och Mage - the Sorcerer's Crusade därtill de primära skälen att spela gamla WoD och inte nya.

cogitare

Swashbuckler
Ymir said:
Det är inte helt korrekt; senare expansioner av Vampire till exempel Kindred of the East och Kindred of the Ebony Kingdom ger vampyrerna värden som motsvarar rank, Gnosis och Rage. Så det fanns försök att strömlinjeforma redan innan nya WoD släpptes.
Jo, och man såg början till nWoD i Mummy: the Resurrection där deras power stat Balance är ganska likt vad vi ser i nWoD idag. Men detta, och det du skriver, till trots så skulle jag överlag säga att de olika spelen (vampire, mage, werewolf, changeling, wraith etc.) inte direkt hade sina system med krafter baserat på en gemensam bas så som det är i nWoD med power stat och juice stat. Det kan ha funnits likheter och det kan ha funnits försök att jämka ihop systemen och jag har läst några sådana men det rimmade ganska illa.

Lägg sedan till att färdigheterna tom. varierade mellan spelen och låg på lite olika ställen. Ex. leadership mellan woffe och vampire, bureaucracy som var unikt för vampire, finance likaså, primal urge unikt för woffe etc. etc. Rank (som inte höjdes för xp och som man hade 1 i från början) skulle ställas mot disciplin-nivå (som man ganska lätt kunde ha 3-4 i från början) osv. Så även om det fanns likheter så var olikheterna flera. I min bok i varje fall...

Ymir said:
Och Wraiths hade alltid Gnosis och Rage IIRC.
Nä, de hade Arcanos (som var ungefär samma sak som disciplines eller gifts) och sedan lite andra stats som Pathos, Fetters, Passions etc. Men du tänker kanske på spirits och jag kan tänka mig att de fanns i werewolf och därför beskrevs med werewolf-termer (så som gnosis och/eller rage).

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Den uppfattning jag fått:

Gamla:
- Sämre regelsystem.

Nya:
+ Bättre regelsystem
Det här är 100% rätt.

Men grejen är att de släppt en massa translation guides som låter en använda de nya reglerna med det gamla fluffet och då få det bästa av båda världarna :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Sedan tycker jag att de två bästa WOD spelen är Hunter: The reckoning eftersom man har hela metaploten och en massa etablerade saker att jaga och Mage: the awakening eftersom det är en enorm lekplats där man kan fucka runt med verkligheten hur man vill och ändra allt hur man vill.

Bolongo

Herr Doktor
God45 said:
Sedan tycker jag att de två bästa WOD spelen är Hunter: The reckoning eftersom man har hela metaploten och en massa etablerade saker att jaga och Mage: the awakening eftersom det är en enorm lekplats där man kan fucka runt med verkligheten hur man vill och ändra allt hur man vill.
Ähum. Du menar Mage: The Ascension va? I så fall instämmer jag...