Bassejr said:
Vad är egentligen skillnaden?
Jag skall försöka spalta upp lite som jag uppfattar som skillnader. Det är en del stort och en del smått...
Jag kommer främst diskutera vampire och grundregler samt lite werewolf för det är dessa jag är mest familjär med.
Mycket har säkert redan skrivits då jag ser att det redan kommit in ett gäng svar.
Enhetlighet vs. individualism
Vad jag menar med detta är att nWoD har en gemensam bas i den blå boken (och GMC) samt att hur de övernaturliga beskrivs systemmässigt har flera gemensamma beröringspunkter. Tänker på hur saker som powerstat (blood potency, primal urge mm.) är gemensamt över de olika spelen samt juice-stat (vitae, essence mm.). I oWoD är varje spel sin egen entitet med egna specialregler såsom att Generation hittar man bara i Vampire, Primal Urge bara i woffe, vampyrer har generation och blood pool men woffar har rank, rage och gnosis och hur de olika stats:en lirar med (eller mot varandra) är inte alls självklart eller ofta ens särskilt bra.
Lokalt vs. globalt
Fokus i nWoD ligger på det lokala. Inga världsomspännade konspirationer i form av camarilla och sabbat. Det finns sådant som man har gemensamma benämningar för såsom klaner och covenants i nWoD men de är inte sammanknutna i grundsettingen till att spänna världen över och konspirera på den nivån.
Metaplot vs. year zero
Det många förknippar hårt med oWoD är just metaplotten och det är något av en vattendelare. Många älskar den och tycker det är/var oWoDs styrka medan andra tycker det mest ställde till problem för den historia de ville berätta. Jag överlåter till var och en och avgöra vad de tycker om metaplotten. I nWoD har man tagit en annan approach. Där finns ingen metaplot som avanceras i takt med att nya moduler ges ut. Istället har man en 'år noll'-mentalitet. Det finns en historia som presenteras i olika moduler (såsom klanböcker t.ex.) men detta avanceras inte i nyare moduler utan det är upp till varje grupp och SL att avgöra var från 'år noll' deras spel kommer föras.
Ogillande/likgiltighet vs. hat
Kanske en personlig bias men det är min åsikt att oWoD var fyllt av beskrivningar där olika grupperingar hatade varandra. Jag tänker på saker som Brujah vs. Ventrue, Varulvar i allmänhet vs. vampyrer, en bunke klaner vs. tremere, tremere vs. salubri osv. osv. Och jag förstår att friktionen här föder (eller kan föda) historier för det är trist om alla är bästisar och sitter och ryggdunkar varandra runt lägerelden. I motsats är det min uppfattning att nivån är nedtonad i nWoD där det finns ett ogillande mellan vissa klaner/covenants men att det är mer likgiltighet (indifference) mellan de olika övernaturliga raserna. Detta lånar sig mycket bättre för alla de som gillar cross-over. I oWoD fick man verkligen krysta ihop saker för att olika övernaturliga faktiskt skulle hänga ihop. I nWoD känner jag inte att det är lika nödvändigt.
Diversifiering vs. monoliter
Med detta menar jag att det politiska spektrat är bredare i nWoD än i oWoD. I oWoD finns Camarilla och Sabbat som stora monoliter som spelet kretsar kring. I nWoD har man 5 covenants som inte hatar varandra utan du kan själv välja hur de förhåller sig till varandra i den stad/setting du använder.
Bassejr said:
Vampyrerna har blivit en öppen diktatur, och varulvarna deras själlösa berserk-soldater, alla klaner och stammar har blandats till en, antediluverna vandrar på jorden, wyrmen krälar över kontinenter, och hela helvettet har brutit lös.
Öhm, jag tror din vän har blandat ihop något scenario från Time of Judgement-böckerna med vad nWoD är. Det finns faktiskt inget som helst belägg för de här sakerna. Vampyrer har klaner (reducerade till fem men med en myriad bloodlines för den som gillar det), varulvar har stammar, Antediluvians finns inte i Requiem (det är en Masquerade-term), Wyrm (så vitt jag vet) finns inte i Forsaken och helvetet har inte brutit löst på jorden.
Settingen i nWoD är i grund och botten väldigt lika oWoD. Dvs. det är en mörk spegling av vår egen värld. Skillnaden ligger i hur de olika övernaturliga är representerade och presenterade. Vissa är ganska lika så som att Vampyrer suger blod och utövar inflytande över mänskligheten bortom sin maskerad medan varulvar inte längre är ekobrottslingar med klor och päls utan mer av väktare mellan andevärlden och verkliga världen. För att ge några exempel.
Om jag skulle investera i nWoD så skulle jag hålla mig ett litet tag. GMC kom ut för några månader sedan och du hittar regeluppdateringen gratis
här. Sedan kommer Blood and Smoke vilket är Requiem 2.0 i allt annat än till namnet samt Idigam Chronicles som är detsamma till Werewolf ligger i pipen. Själv är jag ett vampire-fan så jag väntar tills Blood and Smoke är ute och skall då beställa både GMC och B&S. Det jag har läst av regeluppdateringarna till GMC (och de previews som har getts ut till B&S) så är det bra grejor. Sen är det mycket tycke och smak om man föredrar nWoD över oWoD vad det gäller system.
Cog.