Nekromanti Masque - Monstergenerator

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Följande är till viss del taget från den här tråden, med tillägg, viss utökning och exempel.

Monster hetter i Masque Manifestationer, men för att hålla saker enkla så kommer jag att kalla dem monster i den här tråden. De består av ett flertal kvalitéer, vilka spelledaren får sy ihop på något, förhoppningsvis intressant, sätt. Dessa kvalitéer delas sedermera upp i sex kategorier, nämligen; Apparition (hur monstret ser ut och agerar), Menace (hur den är farlig), Défense (hur den kan temporärt stoppas), Faiblesse (sättet den kan dräpas på), Motif (varför monstret gör det det gör) och Devoir (vad monstret behöver för att göra det det gör)

Alla dessa delar består sedan av ett Koncept som man sedan hänger kvalitéer på. Jag tänker mig följande Apparition Koncept med exempel-kvalitéer inom parentes:

Bestialité
(Hår, Klor, Fjädrar, Vrål, Flock, Människoskepnad, Transformation, Galenskap, Lukt, Blod)

Les Mort
(Lukt, Kyla, Sorg, Svart, Vit, Blod, Aska, Viskande, Förruttnelse, Människoskepnad)

Sexualité
(Eld, Viskande, Skrik, Vatten, Transformation, Galenskap, Ljus, Märkt, Åtrå, Rött)

Inconnu
(Förvridning, Transformation, Lukt, Symboler, Ljus, Mörker, Eld, Förruttnelse, Mardrömmar, cool

Ténèbres
(Kyla, Skuggor, Symboler, Galenskap, Märkt, Aska, Mörker, Natt, Flock, Vrål)

Sacré
(Eld, Vatten, Ljus, Märkt, Bön, Tegel, Damm, Aska, Blod, Marmor)

Man antingen slumpar eller väljer grunden och detsamma med taggarna. Dessa får man sedan väva ihop, ett monster med en Apparition som har ett bestialiskt koncept kan ha kvalitéerna vrål, lukt och märkt. Detta i sin tur kanske rollpersonerna upplever som en frän lukt av blod och svett och där mystiska märken dyker upp på träd och individer och man hör ylanden av något som inte riktigt låter som en varg.

Apparition, Menace, Défense, Faiblesse, Motif och Devoir

Okey, Låt mig ge två exempel (jag hittade på saker till Menace, Défense, Faiblesse, Motif och Devoir):
Apparition: Bestialité - Människoskepnad, Galenskap, Lukt
Menace: Rösten
Défense: Gästfrihet
Faiblesse: Frivillig besättning
Motif: Att bli accepterad
Devoir: Terror

I det här exemplet så tar monstret och besätter folk, innan det händer börjar offren bete sig som galningar (de blir exempelvis kakafoniska) och under besättningen så känner man en lukt som av ett blixtnedslag.

Dess hot är rösten, dvs den kan ge order vilket, så länge monstret är i närheten, måste följas.

Monstret i sig måste accepter artigt givna förslag (försvaret) och endast genom att frivilligt be om att bli besatt kan denna dö.

Monstrets motiv är att den vill bli socialt accepterad och den förstår inte att den inte bara kan ge order för att få det att hända.

Slutligen så behöver monstret terror för att besätta, dvs då att offret är i ett tillstånd av total rädsla.

Apparition: Sexualité (Sexualistisk) - Eld, Viskande, Märkt
Menace: Bränd
Défense: Vatten eller våld
Faiblesse: Dans
Motif: Skönhet
Devoir: Åtrå

Monstret Dansaren är en tyst vacker androgyn varelse som föregås av att vinden låter viskande. Tittar man ordentligt så ser man att dess spår glöder och de som den förföljer har ett brännmärke i form av en kyss.

Den försöker bjuda upp till dans och om man tackar nej så sveper den upp en och individen i fråga utvecklar till en början brännskador och sedan så börjar han eller hon att brinna, allt medan de fortsätter dansa.

Slåss dansaren ner så försvinner den och återvänder vid något annat tillfälle, men har den börjat dansa med någon så fortsätter denna någon att dansa tills de att de har brunnit upp eller östs ner med vatten.

Sättet som man stoppar Dansaren slutligen är att bjuda upp denna till just dans och slutför den. Dansaren kommer då att försvinna.

Dansaren behöver skönhet och söker upp detta, oftast i form av individer. Tyvärr så förintar den alltid den skönhet den hittar.

Slutligen så behöver dansaren någon med åtrå till det den finner vackert för att kunna förinta detta, försvinner åtrån försvinner även Dansarens makt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har inte så mycket att tillägga utom att jag tycker att det verkar awesome. Jag älskar namnen på egenskaperna. Jag älskar uppdelningen i själva egenskaperna. Jag tror att det här kan bli riktigt bra.

I själva äventyren, hur tidigt tänker du att man "får se monstret"? I mycket bra skräck snackar man ju om att man inte ska se monstret så mycket, att det man inte ser är mer effektivt än det man ser. Jag tror den här generatorn skulle funka asbra tillsammans med en äventyrsstruktur där större delen av tiden spenderas med efterforskningar kring spår monstren lämnar, effekten av deras krafter, försöka lura ut hur det funkar etc.

Kanske kunde man komplettera med en kategori med "lämningar", alltså spår och ledtrådar monstret lämnar efter sig?

Chryckan

Swordsman
Jag gillar grundtanken med att skapa monstren genom att bara välja/slumpa ut passande grundtaggar som beskriver dem. Samtidigt så känns det som ett stort kliv från taggarna till den mer utförliga beskrivningen.

Tror att det kan leda till att skapelseprocessen blir omvänd från hur den är beskriven här. Dvs. först kommer du som SL på ett monster tex. En Spindelväktare som klättrar omkring i skuggorna och iaktar föremålet för dess passion genom fönster och mördar alla som den uppfattar som ett hot mot målet för sin passion.'
Och sen försöker hitta passande taggar till ideén.
Vilket gör slumpgenerator delen outnyttjad.

krank

Chryckan said:
Jag gillar grundtanken med att skapa monstren genom att bara välja/slumpa ut passande grundtaggar som beskriver dem. Samtidigt så känns det som ett stort kliv från taggarna till den mer utförliga beskrivningen.

Tror att det kan leda till att skapelseprocessen blir omvänd från hur den är beskriven här. Dvs. först kommer du som SL på ett monster tex. En Spindelväktare som klättrar omkring i skuggorna och iaktar föremålet för dess passion genom fönster och mördar alla som den uppfattar som ett hot mot målet för sin passion.'
Man ska inte underskatta det kreativa i att välja saker ur listor. Det tycker jag egentligen slår alla slumpgeneratorer i världen. "Välj en sak ur var och en av de här fem listorna" kommer att leda till kreativa och intressanta monster, eftersom kreativiteten begränsas lite lagom sådär: Man tvingas ta ställning till flera saker, vilket oftast är lättare än att bara börja med blankt papper.

(Eller för den delen att försöka väva ihop något som är helt ihopslumpat...)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Jag har inte så mycket att tillägga utom att jag tycker att det verkar awesome. Jag älskar namnen på egenskaperna. Jag älskar uppdelningen i själva egenskaperna. Jag tror att det här kan bli riktigt bra.
Tack och bock.

krank said:
I själva äventyren, hur tidigt tänker du att man "får se monstret"? I mycket bra skräck snackar man ju om att man inte ska se monstret så mycket, att det man inte ser är mer effektivt än det man ser.

Jag tror den här generatorn skulle funka asbra tillsammans med en äventyrsstruktur där större delen av tiden spenderas med efterforskningar kring spår monstren lämnar, effekten av deras krafter, försöka lura ut hur det funkar etc.
I regel ska man inte se det över huvud taget, men det beror lite på monstret. Exemplet Dansaren är hyfsat synligt, men där ligger skräcken snarare i evig förföljelse eller omöjligheten att fly sitt öde.

Äventyrs-strukturen borde jag titta lite på också, det stämmer.

krank said:
Kanske kunde man komplettera med en kategori med "lämningar", alltså spår och ledtrådar monstret lämnar efter sig?
Det är en tanke. Jag har ju någon ide om att monster bara kan besegras just genom att man rotar upp en massa ledtrådar om dom.

Dansaren i exemplet ovan skulle man behöva letrådarna 'Kan bara besegras genom att behandlas som den behandlar andra' och 'dödar genom att bjuda upp till dans' för att besegra. Hur man nu får dom är dock en annan fråga :gremwink:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Chryckan said:
Jo, det är en bit. Samtidigt så måste det vara ett kliv någonstans, för annars så kommer man in i problemet med att monstret blir förutsägbart liksom...

Chryckan said:
Det är helt ok om man nu vill göra så. Jag kan bara dela ut verktygen, inte tvinga dem att efterlevas :gremwink:

Eller du kanske ser ett problem som inte jag ser? :gremsmile:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
BMOC said:
Asså, var kan jag läsa mer om Masque?
Jag har ett gäng trådar här på forumet, något speciellt område du är intresserad av?

BMOC said:
Är det din alldeles egna baby?
Jupp. Det föddes ur en diskussion med ett par andra forumiter i vrållådan om vad som var fel med Götterdämmerung och därefter skrev jag vidare på det.

krank

Tony.M.Meijer said:
Dansaren i exemplet ovan skulle man behöva letrådarna 'Kan bara besegras genom att behandlas som den behandlar andra' och 'dödar genom att bjuda upp till dans' för att besegra. Hur man nu får dom är dock en annan fråga :gremwink:
Jag tänker mig att det skulle kunna fungera ungefär såhär:

(VARNING lång text, inte helt sammanhängande)

Rollpersonerna undersöker det faktum att ett flertal personer hittats döda. De har brunnit upp, vad det verkar. Det finns vittnen som svär på att offren först försökte röra på sig, men att de dog innan de hann hälla vatten på dem för att släcka. (Spår: "folk som brunnit"). Det noteras att de som brunnit alla är vackra (Spår: "offren är alla vackra"). Man kanske kan få vittnesuppgifter på att folk hört en överjordisk musik på området, eller så kanske rollpersonerna hittar lite kvicksilver, eller spiralmönster i sotet, eller vad man nu kan tänka sig mer för spår.

Sedan vore det då ballt om de baserat på dessa ledtrådar kunde räkna ut andra saker. Kanske har de ett bestiarium av något slag? Ballast vore ju om spelarna självs stod för förkunskaperna på något sätt. Ledtrådsklurande blir ju som bäst när spelarna får klättra på Mount Cleverest själva och inte bara löser det med ett "Library Check".

"Hm, eld säger ni; man kanske skulle testa vatten? De är ju elementmotsatser. Kan man gillra en fälla, vem är vackrast av rollpersonerna?" I det exemplet är "elementmotsatser" en förkunskap, och "det handlar om eld" ledtråden.

Som jag ser det finns det egentligen två sorters bra ledtrådar:

Pusselpassande: Spelarna har förkunskap A, B och C. De stöter på X. X passar in i förkunskap B. Spelarna får känna sig clever för att de lyckas koppla ihop förkunskapen med ledtråden.

Filter: Spelarna har en stor samling data. Varje ledtråd de får passar in på ett visst antal prylar i datan. Cleverness uppstår när de räknar ut vilka ledtrådar som är mest relevanta, och då kan applicera dessa som filter på sin data: "Aha, den enda plats där det både finns en byggarbetsplats som använder det materialet och en bokhandel som håller den där boken är på Östmannagatan!"

Filter i det här fallet skulle passa om rollpersonerna har typ en grimoire med en massa monster eller monstertyper, mer eller mindre felaktiga. Och så får de ledtrådar som låter dem minska antalet. Kan fixas antingen genom att spelarna får en faktisk bok eller att rollpersonerna har en och det hela sköts abstrakt: "OK, men om vi fokuserar på eld och dansande då, och ignorerar spiralerna. Hur många varelser finns det som har med eld och dans att göra?"

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Nja, jag kan väl snoka runt lite själv då tänker jag. Det blir nog fantamej i så fall första gången jag använder nån slags sökfunktion här på forumet men nån gång måste jag väl lära mig det också.

Tack för snabbt svar!

Cybot

Mest spelbar
Bör man verkligen ha ett "Bestrarium" per se, eller snarare:
"14 augusti i herrens år 1432. Under skördedansen föll Olof Spännare offer för den djävulens avkomma som har plågat våran en gång så blomstrande by och omnejd. Det som borde ha varit en lycklig tid har svepts i sorgens svarta skepnad. Herr Ulfssons eftersökningar har fortfarande inte ett spår efter den demon som brända honom levande inför hälften av vår flock.
Må Gud utsträcka sin nåd till oss och beskydda oss.

Kaplan Nils Johan Fredman"

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Som jag ser det finns det egentligen två sorters bra ledtrådar:

Pusselpassande: Spelarna har förkunskap A, B och C. De stöter på X. X passar in i förkunskap B. Spelarna får känna sig clever för att de lyckas koppla ihop förkunskapen med ledtråden.

Filter: Spelarna har en stor samling data. Varje ledtråd de får passar in på ett visst antal prylar i datan. Cleverness uppstår när de räknar ut vilka ledtrådar som är mest relevanta, och då kan applicera dessa som filter på sin data: "Aha, den enda plats där det både finns en byggarbetsplats som använder det materialet och en bokhandel som håller den där boken är på Östmannagatan!"
Tanken med kvalitéer är att dessa skall ge ledtrådar som skall sättas ihop alternativt filtreras (eller både och), detta inkluderar hur monster fungerar och hur man kan bekämpa dem.

En tidig tanke jag hade var också att använda vissa gothiska konventioner, såsom att huvudpersonerna var tvungna att konfrontera monstret och bli besegrade (men att de var tvungna att göra detta vid rätt tillfälle, dvs tillräckligt sent för att veta hur man motar bort det men inte tillräckligt sent för att inte kunna besegra det) för att därefter återkomma och förinta monstret.

Well, well, får klura tror jag. Men någon version av det du har skrivit ska med Krank.

krank

Tony.M.Meijer said:
Men någon version av det du har skrivit ska med Krank.
Jag har en längre artikel om just ledtrådars uppbyggnad och hur jag tänker kring dem och cleverness, om det är intressant. PM:a om du vill ha länk; har just fått Fenix att nappa på att ta in den i tidningen så jag kan inte riktigt länka den offentligt =)