Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Följande är till viss del taget från den här tråden, med tillägg, viss utökning och exempel.
Monster hetter i Masque Manifestationer, men för att hålla saker enkla så kommer jag att kalla dem monster i den här tråden. De består av ett flertal kvalitéer, vilka spelledaren får sy ihop på något, förhoppningsvis intressant, sätt. Dessa kvalitéer delas sedermera upp i sex kategorier, nämligen; Apparition (hur monstret ser ut och agerar), Menace (hur den är farlig), Défense (hur den kan temporärt stoppas), Faiblesse (sättet den kan dräpas på), Motif (varför monstret gör det det gör) och Devoir (vad monstret behöver för att göra det det gör)
Alla dessa delar består sedan av ett Koncept som man sedan hänger kvalitéer på. Jag tänker mig följande Apparition Koncept med exempel-kvalitéer inom parentes:
Bestialité
(Hår, Klor, Fjädrar, Vrål, Flock, Människoskepnad, Transformation, Galenskap, Lukt, Blod)
Les Mort
(Lukt, Kyla, Sorg, Svart, Vit, Blod, Aska, Viskande, Förruttnelse, Människoskepnad)
Sexualité
(Eld, Viskande, Skrik, Vatten, Transformation, Galenskap, Ljus, Märkt, Åtrå, Rött)
Inconnu
(Förvridning, Transformation, Lukt, Symboler, Ljus, Mörker, Eld, Förruttnelse, Mardrömmar, cool
Ténèbres
(Kyla, Skuggor, Symboler, Galenskap, Märkt, Aska, Mörker, Natt, Flock, Vrål)
Sacré
(Eld, Vatten, Ljus, Märkt, Bön, Tegel, Damm, Aska, Blod, Marmor)
Man antingen slumpar eller väljer grunden och detsamma med taggarna. Dessa får man sedan väva ihop, ett monster med en Apparition som har ett bestialiskt koncept kan ha kvalitéerna vrål, lukt och märkt. Detta i sin tur kanske rollpersonerna upplever som en frän lukt av blod och svett och där mystiska märken dyker upp på träd och individer och man hör ylanden av något som inte riktigt låter som en varg.
Apparition, Menace, Défense, Faiblesse, Motif och Devoir
Okey, Låt mig ge två exempel (jag hittade på saker till Menace, Défense, Faiblesse, Motif och Devoir):
Apparition: Bestialité - Människoskepnad, Galenskap, Lukt
Menace: Rösten
Défense: Gästfrihet
Faiblesse: Frivillig besättning
Motif: Att bli accepterad
Devoir: Terror
I det här exemplet så tar monstret och besätter folk, innan det händer börjar offren bete sig som galningar (de blir exempelvis kakafoniska) och under besättningen så känner man en lukt som av ett blixtnedslag.
Dess hot är rösten, dvs den kan ge order vilket, så länge monstret är i närheten, måste följas.
Monstret i sig måste accepter artigt givna förslag (försvaret) och endast genom att frivilligt be om att bli besatt kan denna dö.
Monstrets motiv är att den vill bli socialt accepterad och den förstår inte att den inte bara kan ge order för att få det att hända.
Slutligen så behöver monstret terror för att besätta, dvs då att offret är i ett tillstånd av total rädsla.
Apparition: Sexualité (Sexualistisk) - Eld, Viskande, Märkt
Menace: Bränd
Défense: Vatten eller våld
Faiblesse: Dans
Motif: Skönhet
Devoir: Åtrå
Monstret Dansaren är en tyst vacker androgyn varelse som föregås av att vinden låter viskande. Tittar man ordentligt så ser man att dess spår glöder och de som den förföljer har ett brännmärke i form av en kyss.
Den försöker bjuda upp till dans och om man tackar nej så sveper den upp en och individen i fråga utvecklar till en början brännskador och sedan så börjar han eller hon att brinna, allt medan de fortsätter dansa.
Slåss dansaren ner så försvinner den och återvänder vid något annat tillfälle, men har den börjat dansa med någon så fortsätter denna någon att dansa tills de att de har brunnit upp eller östs ner med vatten.
Sättet som man stoppar Dansaren slutligen är att bjuda upp denna till just dans och slutför den. Dansaren kommer då att försvinna.
Dansaren behöver skönhet och söker upp detta, oftast i form av individer. Tyvärr så förintar den alltid den skönhet den hittar.
Slutligen så behöver dansaren någon med åtrå till det den finner vackert för att kunna förinta detta, försvinner åtrån försvinner även Dansarens makt.
Monster hetter i Masque Manifestationer, men för att hålla saker enkla så kommer jag att kalla dem monster i den här tråden. De består av ett flertal kvalitéer, vilka spelledaren får sy ihop på något, förhoppningsvis intressant, sätt. Dessa kvalitéer delas sedermera upp i sex kategorier, nämligen; Apparition (hur monstret ser ut och agerar), Menace (hur den är farlig), Défense (hur den kan temporärt stoppas), Faiblesse (sättet den kan dräpas på), Motif (varför monstret gör det det gör) och Devoir (vad monstret behöver för att göra det det gör)
Alla dessa delar består sedan av ett Koncept som man sedan hänger kvalitéer på. Jag tänker mig följande Apparition Koncept med exempel-kvalitéer inom parentes:
Bestialité
(Hår, Klor, Fjädrar, Vrål, Flock, Människoskepnad, Transformation, Galenskap, Lukt, Blod)
Les Mort
(Lukt, Kyla, Sorg, Svart, Vit, Blod, Aska, Viskande, Förruttnelse, Människoskepnad)
Sexualité
(Eld, Viskande, Skrik, Vatten, Transformation, Galenskap, Ljus, Märkt, Åtrå, Rött)
Inconnu
(Förvridning, Transformation, Lukt, Symboler, Ljus, Mörker, Eld, Förruttnelse, Mardrömmar, cool
Ténèbres
(Kyla, Skuggor, Symboler, Galenskap, Märkt, Aska, Mörker, Natt, Flock, Vrål)
Sacré
(Eld, Vatten, Ljus, Märkt, Bön, Tegel, Damm, Aska, Blod, Marmor)
Man antingen slumpar eller väljer grunden och detsamma med taggarna. Dessa får man sedan väva ihop, ett monster med en Apparition som har ett bestialiskt koncept kan ha kvalitéerna vrål, lukt och märkt. Detta i sin tur kanske rollpersonerna upplever som en frän lukt av blod och svett och där mystiska märken dyker upp på träd och individer och man hör ylanden av något som inte riktigt låter som en varg.
Apparition, Menace, Défense, Faiblesse, Motif och Devoir
Okey, Låt mig ge två exempel (jag hittade på saker till Menace, Défense, Faiblesse, Motif och Devoir):
Apparition: Bestialité - Människoskepnad, Galenskap, Lukt
Menace: Rösten
Défense: Gästfrihet
Faiblesse: Frivillig besättning
Motif: Att bli accepterad
Devoir: Terror
I det här exemplet så tar monstret och besätter folk, innan det händer börjar offren bete sig som galningar (de blir exempelvis kakafoniska) och under besättningen så känner man en lukt som av ett blixtnedslag.
Dess hot är rösten, dvs den kan ge order vilket, så länge monstret är i närheten, måste följas.
Monstret i sig måste accepter artigt givna förslag (försvaret) och endast genom att frivilligt be om att bli besatt kan denna dö.
Monstrets motiv är att den vill bli socialt accepterad och den förstår inte att den inte bara kan ge order för att få det att hända.
Slutligen så behöver monstret terror för att besätta, dvs då att offret är i ett tillstånd av total rädsla.
Apparition: Sexualité (Sexualistisk) - Eld, Viskande, Märkt
Menace: Bränd
Défense: Vatten eller våld
Faiblesse: Dans
Motif: Skönhet
Devoir: Åtrå
Monstret Dansaren är en tyst vacker androgyn varelse som föregås av att vinden låter viskande. Tittar man ordentligt så ser man att dess spår glöder och de som den förföljer har ett brännmärke i form av en kyss.
Den försöker bjuda upp till dans och om man tackar nej så sveper den upp en och individen i fråga utvecklar till en början brännskador och sedan så börjar han eller hon att brinna, allt medan de fortsätter dansa.
Slåss dansaren ner så försvinner den och återvänder vid något annat tillfälle, men har den börjat dansa med någon så fortsätter denna någon att dansa tills de att de har brunnit upp eller östs ner med vatten.
Sättet som man stoppar Dansaren slutligen är att bjuda upp denna till just dans och slutför den. Dansaren kommer då att försvinna.
Dansaren behöver skönhet och söker upp detta, oftast i form av individer. Tyvärr så förintar den alltid den skönhet den hittar.
Slutligen så behöver dansaren någon med åtrå till det den finner vackert för att kunna förinta detta, försvinner åtrån försvinner även Dansarens makt.