Det lever definitivt, men man behöver engagera med platformen på ett helt annorlunda sätt än twitter.
Självklart lever det, det är sällan saker på internet
helt dör (det här forumet är ju ett exempel på det), men som alternativt socialt medium är det i princip dött ur perspektivet att det aldrig lyckades behålla någon större användarbas. Mastodon är helt och hållet är ett tillhåll för entusiaster och nischer. Exempelvis dice.camp som är den största rollspels-servern (gruppen? communityt? jag vet inte vad folk på Mastodon kallar sina tillhåll), med drygt 2000 användare/följare. Det är inte jättemycket större än det här forumet, och
väldigt mycket mindre än motsvarande communities på ställen som Facebook, Twitter eller Threads.
Jag håller inte med om att det är krångligt
Det är ju uppenbarligen mer komplext än klassiska sociala medier som Twitter, Facebook, Instagram eller Threads. Jag gjorde själv ändå ett genuint försök att använda Mastodon under lång tid, och har inga problem med viss komplexitet. Men det är inte bara det att det generellt är rätt förvirrande hur det funkar (vad innebär egentligen en "server", hur interagerar man med konton på andra servrar, vad styr vilken information man får eller hur hittar man annat man är intresserad av etc), utan kanske främst att oavsett hur enkelt/svårt det
egentligen är så har det ju tveklöst fler lager av komplexitet än annan socmedia (registrera konto, börja skriva, få ett flöde). Jag tror att det räcker för att 99% av alla som är potentiellt intresserade studsar av vid första intrycket.
Mastodon är säkert jättebra för de som avsiktligt vill ta sig tiden och lägga ner engagemanget för att komma in i det. Men de flesta använder inte sociala medier på det sättet, det är inget som folk vill
anstränga sig för. Och eftersom Mastodon till sin konstruktion och uppbyggnad aldrig kommer kunna locka några större användarskaror, så kommer de flesta av de som ändå registrerar sig få ut väldigt lite interaktion på plattformen. Kvar blir en liten skara entusiaster som
vill vara just där och väljer
specifikt det sammanhanget.
Ungefär som ett forum.