Jag älskar att laga mat men har ändå samma känslor av upprepning ibland, och vi är dessutom en familj så man är skyldig att varje dag presentera spännande, goda, näringsrika och snabblagade rätter som alla gillar - inte helt enkelt.
Mitt bästa tips för att få idéer är att ta kommunens skolmatsedel och bocka för allt som verkar OK, då får man åtminstone uppslag till vardagsmat.
Vad jag gärna äter:
Bulgur - klippt vete, bra näringsmässigt och gott som omväxling till ris. Tar 10 minuter att koka. Till det brukar jag göra denna köttfärsgulasch, som är mustig och smakrik:
400 g nötfärs
2 gula lökar
2 msk smör
1 tsk salt
2 tsk paprikapulver
3 msk tomatpuré
1 dl vatten
1 msk senap
1 msk soja
Stek köttfärs + hackad lök, tillsätt allt utom senap o soja och koka 10 minuter. Rör ner senap och soja och koka upp.
Köttfärs är över huvud taget kanon - har man tid är en köttfärslimpa super, tillsammans med rotsaker som man hackar i bitar, stoppar i en plastpåse, skakar om med lite olivolja, lägger i ugnen (av med plastpåsen innan bara, nybörjare)och kör på 200 grader i kanske 40 minuter. Salt och lite örtkryddor på om man vill.
Portionspackade laxbitar är jättebra. Då kan man fräsa upp lite grönsaker som man gillar - jag brukar ta broccoli, ärter och majs - fräsa med bitar av laxen, röra ner ett gäng kokta makaroner i stekpannan och krydda på med grillkrydda. Laxen kan man köra i micron också eller tinad i ugn på 200 grader i 10 minuter med bara lite salt och peppar eller med vad man vill. Jag testade att mala ihop parmesan och soltorkade tomater och fylla laxen med sist, kalas!
Raggmunkar och knaperstekt bacon med lingonsylt, mmmmm
På helgen vill även jag hylla långkoket. En fin bit högrev (bästa köttet enligt mig) som får koka i evigheter till en köttgryta som smälter i munnen. Den kryddar jag med örter, eller med messmör om jag vill ha viltsmak.
Lamm - snabblagat bra kött. Man kan göra en indisk gryta med massor av kryddor, kokosmjölk och det går supersnabbt jämfört med allt annat kött. Slurp!
/Magoo, blev hungrig av det här