Nekromanti Mat... Mat... Förbannade mat!

magoo

Hero
Jag älskar att laga mat men har ändå samma känslor av upprepning ibland, och vi är dessutom en familj så man är skyldig att varje dag presentera spännande, goda, näringsrika och snabblagade rätter som alla gillar - inte helt enkelt.

Mitt bästa tips för att få idéer är att ta kommunens skolmatsedel och bocka för allt som verkar OK, då får man åtminstone uppslag till vardagsmat.

Vad jag gärna äter:

Bulgur - klippt vete, bra näringsmässigt och gott som omväxling till ris. Tar 10 minuter att koka. Till det brukar jag göra denna köttfärsgulasch, som är mustig och smakrik:

400 g nötfärs
2 gula lökar
2 msk smör
1 tsk salt
2 tsk paprikapulver
3 msk tomatpuré
1 dl vatten
1 msk senap
1 msk soja

Stek köttfärs + hackad lök, tillsätt allt utom senap o soja och koka 10 minuter. Rör ner senap och soja och koka upp.

Köttfärs är över huvud taget kanon - har man tid är en köttfärslimpa super, tillsammans med rotsaker som man hackar i bitar, stoppar i en plastpåse, skakar om med lite olivolja, lägger i ugnen (av med plastpåsen innan bara, nybörjare)och kör på 200 grader i kanske 40 minuter. Salt och lite örtkryddor på om man vill.

Portionspackade laxbitar är jättebra. Då kan man fräsa upp lite grönsaker som man gillar - jag brukar ta broccoli, ärter och majs - fräsa med bitar av laxen, röra ner ett gäng kokta makaroner i stekpannan och krydda på med grillkrydda. Laxen kan man köra i micron också eller tinad i ugn på 200 grader i 10 minuter med bara lite salt och peppar eller med vad man vill. Jag testade att mala ihop parmesan och soltorkade tomater och fylla laxen med sist, kalas!

Raggmunkar och knaperstekt bacon med lingonsylt, mmmmm

På helgen vill även jag hylla långkoket. En fin bit högrev (bästa köttet enligt mig) som får koka i evigheter till en köttgryta som smälter i munnen. Den kryddar jag med örter, eller med messmör om jag vill ha viltsmak.

Lamm - snabblagat bra kött. Man kan göra en indisk gryta med massor av kryddor, kokosmjölk och det går supersnabbt jämfört med allt annat kött. Slurp!

/Magoo, blev hungrig av det här

kängtrollson

Veteran
Själv har jag kommit över boken "Stora Köksskolan" av Görn Helleblad. Jag är demi vegetarian, men har ändå haft stor användning av recepten i boken. Det är bara att byta ut kött och fågel mot lämpliga substitut. Recepten kräver inte heller att man är miljonär, och de är inte för pretto till skillnad från många modernare kokböcker. Sedan måste man älska en kock som puschar för öl framför vin som måltidsdryck.

Johan K

Gammal & dryg
Humm, känner till viss del igen detta ja... =)
Hur som haver, till lite tipps då.
Paj är enkelt & jäkligt gott att göra. Receptet till själva pajdegen är 3dl mjöl, 125gram smör & en liten skvätt vatten. Vad du sedan huttar i själva pajskalet är upp till er. Dock kan man komma undan med det mesta.. =)
Sedan har vi ju lassange, såklart.. åxå jäkligt enkelt & sådant som man kan göra massor av + att man kan frysa in resten som blir över.
Sedan så kan man ju göra pannkakor, iof lite som ungspankaka men ändå. Dock så kan man ju hutta ner t. ex riven potatis så man får det lite matigare.
Sen så är ju hemmagjord ärtsoppa en klar hit! Lite meckigt att göra, men fy fasen va´gott det blir!!!
Köp lite kyckling, grilla den, stoppa den i en valfri sallad eller nått sådant.
ELLER så kan man göra det enkelt & göra en äggmacka med kaviar, lite sallad & en kopp té till det.
Dessa saker tror jag med bestämmdhet kan göra med laktosfria saker.

Fasen solvebring, nu tänker jag skylla på dig för att jag är hemskt hungrig!!!! =)

/ Johan K, som muttrar något om att gå & fixa mat..

Eggnot

Veteran
Prova att simpelt woka lite grönsaker med kött/fågel och servera ris eller nudlar till. Variera med att ibland steka riset (okokt eller kokt) eller nudlarna.

Det här går att blanda runt rejält men den stora missen brukar vara att inte skaffa de enkla basvarorna, till exempel något annat än majs- eller olivolja att woka i.

Fixa: jordnötsolja, fisksås, currypasta (grön, röd åtminstone), torkad vitlök, osaltade nötter (cashew) mm. Riskokare är också ett plus samt bambuhistoria att ångkoka i. Om ni har en lokal asiatisk butik, plundra den (om 08:a, sök upp Omi Foods på Olofsgatan – tror jag det är, annars sidogata – grymt utbud, inte minst färska grönsaker av ovanligare sort, och mycket hjälpsam personal). Köpt på sådant ställe och det blir rejält billigt enligt min erfarenhet, långt mindre än ICA/Konsum ody tar för miniflaskor och pytteburkar.

Grunden tenderar vara i med olja i het panna, på med hackad vitlök och currypasta. Stek hastigt. Hysta sedan på högen med hackat junk av valfri sort. Mot slutet, addera fisksås och (om passar) nötter. En burk cocosmjölk ibland och smaken blir helt annan (låt det koka en stund). Ett enkelt basråd är att följa "färg", gröna grönsaker i cocosmjölk med grön currypasta etc.

Häll fisksås på riset (som puttrar självstyrt vid sidan om i kokaren), salta inte, om verkar sakna salt.

Christoffer

It's all pig.
solvebring said:
Så, jag tänkte höra med er. Jag kan tanka mig att många av er också studerar och därför kör på "billigt och snabbt". Men hur kan det vara billigt och snabbt men ändå bra och roligt?
Vad brukar ni käka, några tips?
Billigt och snabbt: Linsgryta. Om och om igen. Kan varieras in till absurdum. Stek lök, slunga i en liten vatten och ett par buljongtärningar samt tre skalade och skivade potatisar, i med endel tomatpure, tre deciliter röda linser och krydda med lite örtsalt och svartpeppar. Billigt och gott. Variera sen med andra kryddor, kör curry, spiskummin och sådant tillsammans med grovkrossade jordnötter till exempel.

Ymir

Liten kantbaron
Jag testade det här receptet igår, fast med viltskav istället för kalkon. Och så stekte jag nudlarna med resten av böset.

Det blev faktiskt ganska grymt. Så, tummen upp.

- Ymir, gillar

Johan K

Gammal & dryg
Hur går det met matlagningen ??

Hur går det för dig solvebring ??
Blivit nåt matlagande utifrån tippsen här i denna tråd ??

Minne

Veteran
Re: Hur går det met matlagningen ??

En fantastiskt enkel rätt.

Fryst laxfilé (eller färsk), lägg i smörad ungsform.

Blanda ihop:
Creme fraiche, liten burk
Fetaost, ett paket
Hackad färsk basilika
Salt och peppar.

Smeta på röran på laxfiléerna så dom täcks.
Kör i ugnen på 225 grader i 20 min ungefär.

Koka pasta till under tiden, gärna med citronsmak.

Halvtand

Warrior

Jag och min flickvän brukar göra egen pizza, tar kanske 15 minuter.

1. Ge ugnen en spark så den vaknar till liv, se till att fanskapet står på 200 grader.
2. Ta upp en ficka bacon ur frysen och lägg i varmt vatten för att tina, när de är lagom soggiga kan man ta upp dem.
3. Dra ut två halvcirklar hönökaka ur plasten. (jag tar detta till två pers, då jag antar att det blir enklare så, inte så mycket matte för dig.)
4. Lägg hönökakorna på ett galler som passar i ugnen. (OBS, kolla detta först) Smeta på ketchup efter behag.
5. Ta en stor jävla sax och klipp baconpaketet på mitten, långsidan rekommenderas, ta ut köttet och lägg ut det jämnt över kakorna.
6. Ta fram en ost och lägg den i formen av skivor över baconet, glöm inte att ta ett par bitar som smakprov.
7. Lite pizzakrydda ovanpå, så får vi in grönsaker i maten också, alla nöjda.
8. In i ugnen, låt stå i typ 10 minuter, eller tills det börjar ryka och bubbla, men innan brödet blir för svart.
9. Ät och se glad ut, det är du själv som skapat missfostret.

Man kan behöva prova ett par gånger innan man får det rätt, första gången jag skulle göra det själv glömde jag att min ugn inte är hennes och höll på att bränna vid all mat. Givetvis kan man lägga tomat, persika, gurka, gårdagens rester av köttfärssås och lite annat roligt under osten också. Bara att experimentera.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb

Variation på Minne´s Lax

Kläm i en eller ett par vitlöksklyftor i fraichen.
Koka ris istället för pastan.

Vidare tål det att experimenteras med soltorkade tomater i röran (har inget gemensamt med vanliga tomater måste jag påpeka)

Lax är tacksamt och går att kombinera i rasande mängd varianter, och är smidig att bara slänga in i ugnen, observera att den har mycket kortare tid i ugnen än du tror och fördelen med att köra den i ugnen är ju uppenbar - ställ klockan, du behöver inte stå vid spisen många minuter. :gremsmile:

Makens chef presenterade en trevlig kycklingvariant.

1 kycklingfile till två personer (mycket hungriga tar med fördel en per person)
1 grönsaksbuljongstärning alt. kycklingsbuljong.
Vatten i kastrullen, ca 1 liter.
1 citron (skalas och fileas (inte så svårt som det låter och vill man så hoppar man fileening) Riv med fördel det gula på skalet också.
1 halv purjolök
2 morötter
eventuellt om man är modig så slänger man i lite röd paprika och ett uns chili...

Låt vattnet koka upp, släng i buljongtärningen, morötterna (i mynttjocka bitar)och citronen i vattnet. Medan vattnet kokar upp skär du filen i centimeterbreda remsor och slänger i vattnet. Vänta några få minuter innan du också tillsätter purjon skuren halvcentimeters bitar. Slutligen toppar du av med eventuellt det lilla röda - paprika och chili.
Serveras med ris eller pasta.

Fiskgrytan hoppar vi.. mmm, hungrig jag blev nu.

solvebring

Superhero

Nej, inte än. Dock har det blivit en mer aktiv diskussion emellan oss vad det gäller mat. Skall dock försöka få in lite från den här tråden så fort vi kommer igång med att aktivera oss mer inför maten.