Harry S
Swordsman
- Joined
- 27 Sep 2015
- Messages
- 682
Jag funderar på att ersätta T20 med 3T6 för att bara använda T6 i spelsystemet men också för att 3T6 stämmer överens med normalfördelningskurvan (som Genesis upplyste mig om i en annan tråd). En nackdel med 3T6 är att det är svårare att skapa sig en bild av sannolikheten att lyckas jämfört med rak sannolikhet med T20 (som Arfert påpekade i samma tråd).
Jag vill därför översätta 3T6 till % så att spelarna på en tabell kan avläsa vilken sannolikhet de har att lyckas om de har färdighetvärdet 5, 8, 13, 15 mm. Detta klarar jag utan alltför mycket tankemöda med 3T6 men ...
sedan har jag planer på att istället för modifikationer +1, +2, -1, -2 mm använda mig av penalty/bonus die. En penalty die är tänkt att fungera som så att man slår 4T6 istället för 3T6 och behåller de tre högsta tärningsresultaten. En bonus die fungerar omvänt som så att man slår 4T6 istället för 3T6 och behåller de tre lägsta tärningsresultaten. Man ska kunna få åtminstone 1, 2, 3 stycken penalty die (PD) eller bonus die (BD) beroende på svårighetsnivån.
Hur räknar man ut sannolikheten för att slå under eller lika med färdighetsvärdet med 3T6 plus n penalty eller bonus die? Någon som har en matematisk formel för sannolikheten och som kan förklara den formeln för mig?
Jag vill skapa en tabell som innehåller de här kolumnerna:
# 3T6 | 3T6+1PD | 3T6+2PD | 3T6+3PD | 3T6+1BD | 3T6+2BD | 3T6+3BD
3 - % -------- % ------------ %
4 - % -------- %
5 - %
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Som ni ser (länkarna) så har jag redan hittat en kalkylator som räknar ut sannolikheten för 3T6 och 3T6+xPD/BD. Men jag är fortfarande intresserad av att förstå formeln som räknar ut 3T6+xPD/BD. Någon matematiker som kan förklara den för mig?
Jag vill därför översätta 3T6 till % så att spelarna på en tabell kan avläsa vilken sannolikhet de har att lyckas om de har färdighetvärdet 5, 8, 13, 15 mm. Detta klarar jag utan alltför mycket tankemöda med 3T6 men ...
sedan har jag planer på att istället för modifikationer +1, +2, -1, -2 mm använda mig av penalty/bonus die. En penalty die är tänkt att fungera som så att man slår 4T6 istället för 3T6 och behåller de tre högsta tärningsresultaten. En bonus die fungerar omvänt som så att man slår 4T6 istället för 3T6 och behåller de tre lägsta tärningsresultaten. Man ska kunna få åtminstone 1, 2, 3 stycken penalty die (PD) eller bonus die (BD) beroende på svårighetsnivån.
Hur räknar man ut sannolikheten för att slå under eller lika med färdighetsvärdet med 3T6 plus n penalty eller bonus die? Någon som har en matematisk formel för sannolikheten och som kan förklara den formeln för mig?
Jag vill skapa en tabell som innehåller de här kolumnerna:
# 3T6 | 3T6+1PD | 3T6+2PD | 3T6+3PD | 3T6+1BD | 3T6+2BD | 3T6+3BD
3 - % -------- % ------------ %
4 - % -------- %
5 - %
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Som ni ser (länkarna) så har jag redan hittat en kalkylator som räknar ut sannolikheten för 3T6 och 3T6+xPD/BD. Men jag är fortfarande intresserad av att förstå formeln som räknar ut 3T6+xPD/BD. Någon matematiker som kan förklara den för mig?