Nekromanti Material till Saga

hasseo2

Veteran
Joined
22 Apr 2007
Messages
4
Mmm PW o Fjärran dalar ser ju bra ut.....men get back on track! Mer material till Saga skulle uppskattas.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Jag instämmer med föregående talare. Skulle vara trevligt med någon ny bok till Saga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är flera grejer på gång, en spellerarskärm med en "spelledarbok", en kampanjbok (Calanor), olika äventyr, och lite annat, som en utbyggd stadsmodul (Findon)... så det är inte så att vi inte gör material till Saga, tvärtom. Just nu ser det ut som vi kommer ha mer material klart i år än vi kommer har råd att trycka, så vi får ta en funderare hur vi gör med resten, om vi ska hålla på det tills vi kan trycka det med, eller släppa det som pdf gratis.

...närmast i produktion är skärmen med spelledarboken... där är all text klar och layouten har kommit långt. Det som saknas för att få ut det är pengar till tryck, egentligen. Saga grundboken har gått break-even så mycket den har sålt hittills, men det krävs mer för att det ska täcka upp fler tryck. Annars får vi inblandade ta tryckkostnaden ur egen ficka, och dom pengarna har jag inte just nu. Det kommer tryckas så fort jag har råd, helt enkelt. Eller om jag på något sätt får sponsring från annat håll.

Calanorboken ska vara färdigskriven enligt planen i sommar, och ska ges ut i höst. Tror den kommer bli riktigt bra.

Innan dess ska vi släppa lite äventyr som PDF på sajten... Även SAGA-Trudvang (konverteringsregler för de som vill spela i Trudvang med Sagaregler) kommer släppas gratis på sajten som pdf.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Även SAGA-Trudvang (konverteringsregler för de som vill spela i Trudvang med Sagaregler) kommer släppas gratis på sajten som pdf.
När i tiden kan vi förvänta oss att kunna ladda ned den pdf:en?
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
...närmast i produktion är skärmen med spelledarboken... där är all text klar och layouten har kommit långt. Det som saknas för att få ut det är pengar till tryck, egentligen. Saga grundboken har gått break-even så mycket den har sålt hittills, men det krävs mer för att det ska täcka upp fler tryck. Annars får vi inblandade ta tryckkostnaden ur egen ficka, och dom pengarna har jag inte just nu. Det kommer tryckas så fort jag har råd, helt enkelt. Eller om jag på något sätt får sponsring från annat håll.
Det finns inte möjlighet att använda något i stil med Ransom Method? Arc Dream Publishing använde sig av den innan de skickade sitt Wild Talents-spel till tryck. Nu hade de iof en relativt stor skara med fans som hade väntat på spelet i flera år.
 

hasseo2

Veteran
Joined
22 Apr 2007
Messages
4
Låter lovande det där!!
Tycker verkligen att ni grabbar är värda bättre än break-even med tanke på allt arbete som uppenbarligen lagts ner på Saga. Det förvånar mig dock inte om spelet inte blivit någon storsäljare(än). Dels är det nog svårt att slå sig in på fantasymarknaden pga att DoD är ett så anrikt namn, dels tror jag det beror på formatet. Personligen tycker jag det är suveränt o smakfullt (är grafiker till yrket), men de yngre vill nog ha flashiga boxar i större format....
Jag har haft ett antal spelningar nu och har aldrig tidigare fått ett så bra flyt i rollspelet! När det gäller konkurrensen så är DoD numer onödigt invecklat och bitvis ologiskt, medan EON närmast kan klassificeras som board-game (läs bored-game).
Med risk för att smöra för mycket så sätter jag SAGA på samma piedestal som personliga favoriter som Runequest o Stormbringer. Vidare så passar det helt klart alla åldrar. Själv är jag fyllda 40 och kan nog anses som "garvad" och uppskattar spelet likväl som min son som är 10!

Så keep it up säger jag och hoppas att det ekonomiska fungerar!

mvh
Hasse
 

hasseo2

Veteran
Joined
22 Apr 2007
Messages
4
Oj då, här skulle nog svaret vara...

Låter lovande det där!!
Tycker verkligen att ni grabbar är värda bättre än break-even med tanke på allt arbete som uppenbarligen lagts ner på Saga. Det förvånar mig dock inte om spelet inte blivit någon storsäljare(än). Dels är det nog svårt att slå sig in på fantasymarknaden pga att DoD är ett så anrikt namn, dels tror jag det beror på formatet. Personligen tycker jag det är suveränt o smakfullt (är grafiker till yrket), men de yngre vill nog ha flashiga boxar i större format....
Jag har haft ett antal spelningar nu och har aldrig tidigare fått ett så bra flyt i rollspelet! När det gäller konkurrensen så är DoD numer onödigt invecklat och bitvis ologiskt, medan EON närmast kan klassificeras som board-game (läs bored-game).
Med risk för att smöra för mycket så sätter jag SAGA på samma piedestal som personliga favoriter som Runequest o Stormbringer. Vidare så passar det helt klart alla åldrar. Själv är jag fyllda 40 och kan nog anses som "garvad" och uppskattar spelet likväl som min son som är 10!

Så keep it up säger jag och hoppas att det ekonomiska fungerar!

mvh
Hasse
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Folk förhandsbeställde och betalade då. När det hade kommit in tillräckligt många förhandsbeställningar trycktes spelet och skickades ut. Problemet var att de fick in de nödvändiga 700 förhandsbeställningarna på två dagar i stället för de månader de hade trott, och sedan blev spelet oerhört försenat. Idén är dock ganska intressant, men man får se till att det gäller en produkt som är riktigt efterfrågad på marknaden redan, alternativt köra enbart på en liten upplaga.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tack, jättekul att höra faktiskt!

Förväntade mig aldrig att Saga skulle bli en storsäljare (det är ju inte superkommersiellt, direkt), men vi kommer säkert mer eller mindre sälja slut upplagan under året i alla fall som det ser ut just nu. Och det kommer göra mig nöjd, för Saga är ju det medeltidsinspirerande fantasyspel jag ville spela, men inte fanns.

Och man lär ju sig hela tiden, kommer säkert en andraupplaga någongång om nåt år eller två. Lite snyggare, lite bättre, fast samma. :gremgrin:

Sen hindrar det ju inte att vi gör andra saker också. I tryck eller som PDF.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Lägesrapport

Jag hoppas kunna avsluta skrivandet under maj så att layout:ande kan göras.

Så, gissningsvis så kommer Saga Trudvang i slutet av maj, början av juni.

(Skönt att sätta lite press på sig själv också). :zeppelinare:
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Re: Lägesrapport

Hur mycket har du skrivit? Är det en gedigen lunta av sidor? Kommer layouten likna Sagabokens?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lägesrapport

kan svara om layouten (eftersom jag är huvudansvarig för Sagas "look and feel"). Vi kommer att i princip köra med samma layout som i boken, med några små justeringar, som något större grad på texten (att den blev liten beror på att vi fick gå ner i format i sista sekund för att spara tryckpengar...)

Jag kommer göra alla illustrationer som vanligt. Har inte riktigt koll på det slutgiltiga sidantalet, men det blir i alla fall inte ett tunnt häfte.

Osäkert om det blir hård- eller mjukpärm. Föredrar ju hårdpärm, men det är som en prisfråga.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Re: Lägesrapport

Saga Trudvang kommer alltså tryckas? Jag hade fått för mig att det skulle bli en pdf.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lägesrapport

nej Saga trudvang kommer INTE tryckas, läste fel/missförstod dig... trodde du syftade på Calanor-boken.

Har en överenskommelse med de schyssta grabbarna på Riotminds angående Saga-Trudvang, och i den ingår att den ska vara gratis för nedladdning, inget annat.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Lägesrapport

Ja, jag tror att sidantalet landar på 25-30 sidor med bilder. (Kanske 35 beroende på hur "luftig" layouten blir).

JA, det ska bli kul att få klart Saga Trudvang.

Sen är det ju Calanor som gäller och där finns det många spännande idéer, förslag, äventyr, religioner, vapen, magier/magiker, styggelser och en och annan förförisk kwinnah. :gremlaugh:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Ett smakprov

Ned följer ett par ARKETYPER till Saga Trudvang.


Vildbronja (endast Stormländare)

Kovr, Haaral och Svartleif var alla vildbronjor. De var kända för sitt raseri i strid, sin obrytbara lojalitet och sin vilja att samarbeta. Under fyrtio årstider hade de tjänstgjort som hirdmän och personlig vakt åt sköldjarlen i Saaga. Men i våras mötte de alla sin baneman, Angvar. Denna Angvar, en man från det vilda landet i norr, hade sänts till Ejland för att utfärda en blodshämnd, hans uppdrag var att dräpa Saagas jarl och blota hans kropp. Men mellan den vildländske mördaren och herremannen stod det tre vildbronjor. Men inte ens dessa tre bärsäkar kunde hindra Angvar från sitt dåd.

Fördelar
Bärsärk, Lokalsinne, Mörkersyn, Sjätte sinne, Skarp blick, Tur

Nackdelar
Alkoholist, Blodlust, Dåligt rykte, Fiende, Intolerans, Ohyra, Trollblod, Vitnerskräck och Våghals.

Färdigheter
G/D fällor, Gömma sig, Jakt, Klättra, Närstrid, Smyga, Stridsmanövrar, Överlevnad och Upptäcka.

Utrustning
Praktiska kläder av päls och skinn, skäggyxa, huggsabel, stor rundsköld, björntass, läderharnesk, vattenskinn, småviltssnaror och halsband med vargtänder.


Bestiarie

Skelettdelarna låg utspridda över hela grottgolvet och det var omöjligt att undvika dem när sällskapet försökte smyga tvärs över den stora kryptan. Inne i mörkret kunde de höra läten av kungstrollen och alla var på sin vakt. Gruppens bestiarie studerade benbitarna i fackelskenet och tog god tid på sig. Kanske skulle det finnas ett eller annat kranium eller revben som skulle kunna svara på hans obesvarade frågor. De övriga fortsatte sin väg fram till salens andra ände och lämnade sin kamrat bakom sig för ett ögonblick. Det skulle visa sig bli ett ödesdigert misstag.

Fördelar
Bondförnuft, Djurvän, Gott rykte, Iakttagelseförmåga, Lokalsinne, Magiskt motstånd och Minne.

Nackdelar
Alkoholist, Dåligt humör, Envishet, Feghet, Girighet, Intolerans, Ohyra och Ärlighet.

Färdigheter
Bågskytte, Djurkunskap, Djurtränare, Första hjälpen, Gömma sig, Hantverk, Historia, Köra vagn, Ockultism och Upptäcka.

Utrustning
Grova och tåliga kläder, kniv, 10 m rep, bläck, penna och pergament och skelettdelar från döda djur.
 
Top