Ett smakprov
Ned följer ett par ARKETYPER till Saga Trudvang.
Vildbronja (endast Stormländare)
Kovr, Haaral och Svartleif var alla vildbronjor. De var kända för sitt raseri i strid, sin obrytbara lojalitet och sin vilja att samarbeta. Under fyrtio årstider hade de tjänstgjort som hirdmän och personlig vakt åt sköldjarlen i Saaga. Men i våras mötte de alla sin baneman, Angvar. Denna Angvar, en man från det vilda landet i norr, hade sänts till Ejland för att utfärda en blodshämnd, hans uppdrag var att dräpa Saagas jarl och blota hans kropp. Men mellan den vildländske mördaren och herremannen stod det tre vildbronjor. Men inte ens dessa tre bärsäkar kunde hindra Angvar från sitt dåd.
Fördelar
Bärsärk, Lokalsinne, Mörkersyn, Sjätte sinne, Skarp blick, Tur
Nackdelar
Alkoholist, Blodlust, Dåligt rykte, Fiende, Intolerans, Ohyra, Trollblod, Vitnerskräck och Våghals.
Färdigheter
G/D fällor, Gömma sig, Jakt, Klättra, Närstrid, Smyga, Stridsmanövrar, Överlevnad och Upptäcka.
Utrustning
Praktiska kläder av päls och skinn, skäggyxa, huggsabel, stor rundsköld, björntass, läderharnesk, vattenskinn, småviltssnaror och halsband med vargtänder.
Bestiarie
Skelettdelarna låg utspridda över hela grottgolvet och det var omöjligt att undvika dem när sällskapet försökte smyga tvärs över den stora kryptan. Inne i mörkret kunde de höra läten av kungstrollen och alla var på sin vakt. Gruppens bestiarie studerade benbitarna i fackelskenet och tog god tid på sig. Kanske skulle det finnas ett eller annat kranium eller revben som skulle kunna svara på hans obesvarade frågor. De övriga fortsatte sin väg fram till salens andra ände och lämnade sin kamrat bakom sig för ett ögonblick. Det skulle visa sig bli ett ödesdigert misstag.
Fördelar
Bondförnuft, Djurvän, Gott rykte, Iakttagelseförmåga, Lokalsinne, Magiskt motstånd och Minne.
Nackdelar
Alkoholist, Dåligt humör, Envishet, Feghet, Girighet, Intolerans, Ohyra och Ärlighet.
Färdigheter
Bågskytte, Djurkunskap, Djurtränare, Första hjälpen, Gömma sig, Hantverk, Historia, Köra vagn, Ockultism och Upptäcka.
Utrustning
Grova och tåliga kläder, kniv, 10 m rep, bläck, penna och pergament och skelettdelar från döda djur.