Nekromanti Matiné Chronicles-formulär

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Så här ser det ut för mig

Såhär, va:

I alla PDF.läsare som inte heter Adobe Reader så får både Staw Wars och MC-formulären lite extra kantlinjer på vissa element. Nånting tycks galet i exporteringen, tydligen är det nåtslags Adobespecifik funktion som används.

nominesine

Veteran

Adobe Reader är ju både gratis och kompatibelt med de flesta operativsystem. Ange vilken version man behöver när du publicerar, så är väl problemet löst i alla praktiska avseenden (om än inte riktigt utrett).

solvebring

Superhero

krank said:
Såhär, va:

I alla PDF.läsare som inte heter Adobe Reader så får både Staw Wars och MC-formulären lite extra kantlinjer på vissa element. Nånting tycks galet i exporteringen, tydligen är det nåtslags Adobespecifik funktion som används.
Guess so, för nu när jag testade med Envice så fuckade det upp sig precis som för er andra.
Senaste Adobe för Linux fungerar dock utmärkt.

krank

nominesine said:
Adobe Reader är ju både gratis och kompatibelt med de flesta operativsystem. Ange vilken version man behöver när du publicerar, så är väl problemet löst i alla praktiska avseenden (om än inte riktigt utrett).
"Löst" såtillvida att man blir tvungen att använda stängd programvara för att öppna vad som borde vara ett standardformat. Gratis är inte samma sak som fritt, och ger man ut PDF:er så tycker jag att man bör göra så att de faktiskt följer standarderna och därmed kan öppnad av vanliga PDF-läsare. Det är ju lite poängen med PDF; man ska inte behöva ett speciellt program; de ser likadana ut oavsett OS så länge man använder ett kompetent och standardföljande program. Reader är dessutom segt och bloatat - även om man har en snabb dator tar det märkbar tid att öppna skiten.

Arfert

Facit

Grejen är att PDF inte är ett format utan en massa varianter av ett format, för publicering i olika medier. Och det kan strula till det.

Men oftast brukar PDF-X funka för print/tryck.

Jarl

Hero

krank said:
Reader är dessutom segt och bloatat - även om man har en snabb dator tar det märkbar tid att öppna skiten.
Ca 0,01 sekund verkar det ta att starta (give or take). Sen är Reader den enda pdf-läsare jag stött på hittills som faktiskt renderar allt rätt.

krank

Jarl said:
Ca 0,01 sekund verkar det ta att starta (give or take).
På din dator. På ditt operativsystem.

Arfert

Facit

3 sekunder för mig på en gammal Thinkpad med sjuan.

krank

Arfert said:
3 sekunder för mig på en gammal Thinkpad med sjuan.
Det tar omkring en halv sekund att starta Evince i Ubuntu. Det tar mellan 2 och 10 att starta Reader, lite beroende på.

Jag tycker hursomhelst inte att problemet är "löst" bara för att man hittat ett program där det funkar. Det är en tillfällig workaround. Ungefär som att skriva "den här sidan funkar bara som den ska i Internet Explorer". Jamenvaddå, IE är ju gratis...

solvebring

Superhero

Fast det var väl inte ens löst bara för att man använde Acrobat. Dante körde väl med senaste Acrobat och det failade - eller?

krank

Arfert said:
Stöder den alla varinter av PDF?
Ingen aning. De här är de första PDF:erna som krånglat för mig. Evince använder biblioteket Poppler, och det enda jag hittar är nån som haft problem med PDF 1.7 för nåt år sen...

Rickard

Urverk speldesign
Sådär, nu ska det väl vara sjutton om det inte funkade för alla. Jag lärde mig åtminstone tre nya kortkommandon som snabbade på mitt arbete. :gremsmile:

Kan någon vänlig själ som det inte funkade för förut kolla så att det ser ok ut nu? Ja, förutom Niklas73 då, för jag tror inte det kommer se bättre ut i pdf-läsare på hans jobb. :gremsmirk:

/Han som nu ska ge sig i kast med formuläret till Star Wars-matiné

Arfert

Facit

Som sagt,PDF är inte ETT format, utan många. För olika syften.

Rickard

Urverk speldesign
wilper said:
Tusan, låter man dig hållas några år till kommer Matine att bli det nya GURPS. :)
Det är som en kille sade till mig på msn igår: "Är så skönt att matine är så flexibelt vad gäller spelvärlden. Det är inte så mycket man behöver ändra för att det skall fungera bra till vilken värld som helst :)"

...vilket jag inte har tänkt på. Men det man tar med sig är spelstilen. Regelmekaniken är däremot mer färg som formar sig efter spelarnas påhitt.

/Han som funderar på om det finns fler trad-spel som handlar om spelstilar eller om det bara finns bland indiespelen