Nekromanti [Matiné] Såga min layout, del två

Rickard

Urverk speldesign
Jag har utvecklat mig en aning sedan förra tråden. :gremsmile: Nåväl, jag behöver lite respons på min layout. Dyk ner och kritisera det som ser konstigt ut. Kom gärna med förslag till förbättringar. Bry dig dock inte om texten för den kommer korrekturläsarna att ta hand om.

http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/matine_preview.pdf (953 kb)

/Han som tackar Feliath och Rising för responsen i vrållådan

tull

Hero
Väldigt snygg layout!

De delar som är tomma i pdf dokumentet ska det vara illustrationer där?

Tomas Lööw

Veteran
Jag tycker att det var överlag snyggt.

Möjligtvis att ramen kunde vara i en ljusare färg, nu tycker jag att den sticker ut lite mycket och tar fokus från texten. Om den var lite mer åt gråhållet så tror jag det skulle bli behagligare att titta på.

Silhuetterna var en cool touch.

Arfert

Facit
Några småsaker som slog mig vid en snabbkoll

- brödtexten ser lite inklämd ut, går för nära bården runt om... mer luft tack.

- antingen är graden på mellanrubrikerna för liten eller så är graden på brödtexten för stor.

- mellanrubrikerna känns också inklämda mellan styckena. Mer luft.

- när det är tvåspalt behöver du mer utrymme mellan spalterna, och kanske smalare spalter också.

- siluetterna känns inte riktigt i linje med övrig layout, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför... nån slags stilbrott som stör.

- huvudrubrikerna bör centreras optiskt över spalten...

- roligare typsnitt på anfangerna?

- jag skulle använt samma typsnitt till huvudrubriken och mellanrubrikerna (det senare).

- varför frakturen i bården?

...mer kommer kanske...

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
- siluetterna känns inte riktigt i linje med övrig layout, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför... nån slags stilbrott som stör.
Jag begriper inget alls av ditt inlägg i övrigt ( :gremsmile: ) men jag håller med om det här. För mig är det färgen som inte funkar. Jag tror att det hade varit snyggare med svarta silutter eller grå bårder. Jag vet inte men de passar inte ihop.

I övrigt tyckte mitt lekmannaöga att det var snyggt.

Rickard

Urverk speldesign
Arfert said:
Eh, jag förstår inte vad du menar med detta. :gremsmile:

Som folk påpekat så har de olika färg. Jag bytte gjorde siluetterna gråare då de stal uppmärksamhet från texten men tänkte aldrig på att ändra bården.

- jag skulle använt samma typsnitt till huvudrubriken och mellanrubrikerna (det senare).
JAg vet att det är brukligt att ha det så men Script 9 (kapitelrubriken) är svårläslig som liten medan FranciscoLucas Briosa är ful när den är såpass stor.

---

Till Tibbe kan jag säga att de tomma sidorna är tänkt att ha reklam i sig. Det har börjat en annonsbytartradition här på forumet. Matiné har reklam i Berättelser från Staden och Oskrivna blad och annonser till de spelen (samt mellan fyra eller sex till) ska in i regelboken. Jag tycker att det är en skön finess att ha reklamsidorna som kapitelavslutare.

/Han som inte vet om Kaleidoskop till slut fixade in Matinéannonsen i Nostalgi

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Reklam

Jag håller med om att det är juste att ha reklam i samband med kapitelbyten. Jag märkte själv att jag fick en del tomma sidor i sluten på mina kapitel i Höstdimma.

solvebring

Superhero
- antingen är graden på mellanrubrikerna för liten eller så är graden på brödtexten för stor.
Yes sir!

- mellanrubrikerna känns också inklämda mellan styckena. Mer luft.
Yes sir!

- när det är tvåspalt behöver du mer utrymme mellan spalterna, och kanske smalare spalter också.
Jajjemen!

... Annars diggar jag resten som det är praktiskt taget. Gillar siluettfigurerna väldigt mycket. På det hela taget känns det väldigt old school, ja lite som att Äventyrsspel hade kunnat släppt ett litet häfte med just detta stuk (vilket i sig är helt underbart! :D).

G

Guest

Guest
Mycket snyggt. Gillar ramen, ger ett trevligt "standard" fantasyintryck...

Hoppas få bläddra i en färdigt bok snart :)

Jarl

Hero
Han said:
Arfert said:
Antar att Arfert pratar om frakturtypsnitt som används i borden för att visa vilket kapitel det handlar om. Kan hålla med om att det känns lite malplacerat (borde väl vara samma som rubriker?).

Möller

Hubert Hortlax
I det stora hela en bra layout. Ganska lättläst, och med tipsen ovan blir den nog ännu bättre.

Dock så tror jag att jag vet varför silhuetterna känns fel. De passar inte med bården. Inte enbart deras olika svart/grå-ton. Bården ger ett 1700-1800-tals-intryck för mig, medan silhuetterna ger en blandad känsla av elitsoldater, munkar och sitcoms. Men jag kanske är ensam om den känslan?

Arfert

Facit
Jarl said:
Han said:
Arfert said:
Antar att Arfert pratar om frakturtypsnitt som används i borden för att visa vilket kapitel det handlar om. Kan hålla med om att det känns lite malplacerat (borde väl vara samma som rubriker?).
Det är korrekt!
/T

Dimfrost

Special Circumstances
Jättebra inlägg! Precis ett sådant svar hade jag velat ha om jag undrade över sådana saker.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har pillat lite nu i lite mindre än en vecka. Spelet känns nästan klart. Bara fyra bilder till sedan en redigering av en framsidesbild vars upplösning är på tok för låg. Det jag vill göra med det här inlägget är mest att visa upp en del av slutresultatet. Hoppas att det inte blir något problem med de transparenta ytorna. Läste något på Lulu.com om att de inte gillade sådant.

http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/matine_preview2.pdf

Kom gärna med konstruktiv kritik, typ om någon textdetalj verkar sned eller

/Han som hoppade lite bland sidorna för att ge varierade sidor

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det ser mycket trevligare ut än senast, klart luftigare.

Det jag själv hade gjort på rak arm (förutsatt att siluettbilderna är inlagda separata i mallsidorna och inte en del av pappersbakgrunden) är att plocka bort siluetterna som hamnar bakom marginaltext. På högersidorna i magikapitlet verkar det lugnt, det är ju bara nån enstaka fågel som hamnar bakom, men i stridskapitlet ser det inte så fagert ut. Läsbarhet vs. enhetlighet typ. Jag kanske är överdrivet nitisk här dock; om du bedömmer att det funkar finfint utifrån nån testutskrift eller så, kör på.

Andy

Vila i frid
Jag tycker att det ser mycket bra ut. Spännande att läsa det färdiga resultatet.

Jag har en synpunkt. Jag gillar inte att det ligger bilder under "tipstexten" i marginalkolumnen. Det blir rörigt och svårt att läsa. Bilderna ska ligga för sig och tipstexten för sig. Det är min synpunkt och åsikt.

Edit: och det var precis detta som DeBracy redan har tagit upp. Sorry att jag inte läste hans inlägg innan jag postade mitt. My bad!

Mogger

Hipsteranka
Jag störs inte alls av att marginaltexterna är genomskinliga. Jag tyckte att det var ganska trevligt. Men jag gillar inte när siluetterna hamnar i, eller nästan i, bårderna.

Men, det är nitpick. Det här är skitsnyggt!

G

Guest

Guest
Ser fortfarande mycket bra ut, dock måste jag påpeka att nu när du fått till snygga marginaltexter med fina ramar så tycker jag att siluetterna ibland tar över, eller ser inklämda ut...

Nu har jag inte tagit mig tid att skriva ut några sidor och intrycket kan ju bli annorlunda när man bläddrar i en fysisk produkt.

Tummen upp och hoppas du snart kan få visa en färdig bok för mig...