Nekromanti Matiné testat.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vi testade Matiné med äventyret "Svarta Ön" från äventyrspaket 1 igår. Eftersom äventyret inte gav så mycket utrymme för annat än strid så blev fokus på stridsreglerna. Jag måste säga att de fungerade väldigt bra och var betydligt mycket smidigare än vad jag hade trott. Initiativbrädet fungerade ypperligt eftersom man alltid flyttade 5 eller 10 så behövdes inget stegräknande utan man flyttade bara markören till nästa eller nästnästa trea till exempel. Kanske blir det lite rörigare med fler spelare än två.
Handlingsalternativen finta, satsa och liknande var fortfarande lite luriga att avgöra vilken som var bäst och hur mycket man borde klämma i. Dock var det inget som störde spelet och jag använde själv mest vanliga slag. Höga värden verkar vara enormt mycket bättre än något lägre uppfattar jag det som.
Striderna var oftast mot namnlöst motstånd (även om varenda orch i äventyret hade namn och egna stats) vilket gjorde att det gick väldigt snabbt.
Att beskriva sina handlingar var lite ovant, men det var ändå uppskattat. Själv känner jag mig lite fyrkantig och glömde mig vid flera tillfällen. Det är nog något man lär sig.

Utanför strid uppkom en situation med tillgångar som var lite speciell. Riddaren hade nästan dött i strid med resar under tornet och behövde healing. Jag lät dem slå mot riddarens tillgångar + mördarens botaniknivå. Det är möjligt att det var fel, men de slog i vart fall mot 18 totalt. Sen slog de fram så många 5 poängs healingpotions de behövde för att bli fullt friska. Nu behövdes det för att kunna fortsätta äventyret men det blev ändå ett intressant problem att de kunde plocka fram en stor mängd potions av lägre styrka med ett krävande slag istället för en kraftfullare med ett svårt eller mycket svårt slag. Jag är lite osäker på hur man ska balansera diverse tillgångsslag som spelledare. En riddare skall ju vara rik och som äventyrade riddare bör han få samma svårighetsgrad som en äventyrande bonde.

Bekanta användes aldrig eftersom det inte verkade vettigt att de skulle känna någon på ön. I striden med resarna användes en gud vilket kändes lite konstigt att bara bestämma så där utan tärningsslag. Personlighetsdrag användes bara en gång, och jag tror det är en del som jag kommer bygga ut med husregler. De känns lite för otydliga i en del fall.

Överlag är jag mycket nöjd med rollspelet. Jag gillar särskilt tillgångspoäng och sånt som skalar bort allt onödigt. Det är härligt att bara rulla en tärning istället för flera olika. Jag tyckte först att rustningar var lite för kassa, men i spel så störde det inte alls. Spelet känns också väldigt lättmoddat och är gjort med en inställning till rollspel som jag delar.

Nästa Barbia? :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Genesis said:
Kul! Men borde inte tråden höra hemma i krönikeforumet?
Är inte det forumet till för att berätta om kampanjen/äventyr? Det här känns inte så mycket redovisande av äventyret, utan mer en kommentar på Matiné. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Initiativbrädet fungerade ypperligt eftersom man alltid flyttade 5 eller 10 så behövdes inget stegräknande utan man flyttade bara markören till nästa eller nästnästa trea till exempel. Kanske blir det lite rörigare med fler spelare än två.
Nu har jag blivit varm i kläderna, men jag tycker sällan att det blir rörigt. Möjligtvis i stridens början då det är svårt att få överblick men när alla har kört en runda börjar man se ett mönster.

Nu var ni endast två spelare men använde ni samarbetsregeln i strid något? För mig kunde den vara lite krånglig i början, särskilt som det kunde växla i antal under striden så att motståndarna blev färre.

...och använde sig spelarna något av närliggande färdigheter (under strid)? Mina spelare glömmer jämnt bort det medan en annan grupp som jag fått respons från tycker att det är det coolaste i spelet att få kombinera färdigheter.

Utanför strid uppkom en situation med tillgångar som var lite speciell. Riddaren hade nästan dött i strid med resar under tornet och behövde healing. Jag lät dem slå mot riddarens tillgångar + mördarens botaniknivå. Det är möjligt att det var fel, men de slog i vart fall mot 18 totalt.
Eftersom det är mördaren som hade Botanik skulle jag endast tillåtit att man använt mördarens Tillgångar. I övrigt är det en enorm resurs att ha en adlig person i gruppen, då den personen i princip har med sig allting.

En riddare skall ju vara rik och som äventyrade riddare bör han få samma svårighetsgrad som en äventyrande bonde.
Helt rätt inställning, tycker jag.

Personlighetsdrag användes bara en gång, och jag tror det är en del som jag kommer bygga ut med husregler. De känns lite för otydliga i en del fall.
Jag tar gärna del av dina ändringar.

Roligt att höra att du haft kul och gillade systemet och jag hoppas att du fortsätter kommentera dina upplevelser. Personlighetsdragen ser jag fram emot att se hur du ändrar på dem, för de har jag inte speltestat så mycket och alla drag är inte direkt lätta att få in i äventyr. Jag undrar om jag inte gjorde fel när jag skrev exemplen. Jag skulle ha haft få för att tvinga spelarna till att hitta på nya istället för att ha många som jag inte hann att speltesta.

/Han som speltestade Mutant-modden (T100) igår och han insåg att den behövde mer speltest

Ond bråd död

Swashbuckler
När jag kom ihåg det körde vi med samarbetsreglerna, men det mesta blev lite improviserat. :gremsmile:
den enda färdighet vi kombinerade in i strid var lönndom som mördaren (Conana :)) använde i början av några strider.
Jag rörde nog till det vad gäller tillgångsslaget då jag hade för mig att man kunde samarbeta med tillgångar. Lite berodde det väl på att jag bara ville få upp riddarstackaren på benen så vi kunde fortsätta.:)
Egentligen borde kanske det krävas att man har alkemi eller botanik för att få slå för tillgångar. Eller om det är en värld med magishoppar så bör nog även riddaren få slå. Jag antar att svarta ön ligger i en rätt så högmagisk värld. :gremsmile:

Vad gäller mina funderingar på personlighetsdrag så handlar det mest om att reglera det hela lite mer. Jag tänker mig nåt i stil med beliefs i BW där man belönas om man pga sina personlighetsdrag ger storyn en intressant vändning. Men det är bara en lös tanke.

Rickard

Urverk speldesign
Jag rörde nog till det vad gäller tillgångsslaget då jag hade för mig att man kunde samarbeta med tillgångar.
Ja, man kan ... men det är mest för vardagssaker. När det gäller mer specifik utrustning, där man måste hänvisa till en färdighet, kan endast de som har färdigheten samarbeta kring att fiska fram föremål.

Hur lång tid tog det att göra karaktärer? När jag testade Mutantmatiné så var vi fyra personer och det tog 1,5 timmar. Det var på tok för lång tid för mig, även om det var en ny i gruppen.

/Han som ska göra ett häfte även till det spelet så att det går lite snabbare

Ond bråd död

Swashbuckler
Det gick väldigt fort eftersom jag gjorde gubbarna i förväg. Vi hade lite tajt om tid och ville hinna spela så mycket som möjligt. Jag hade testat att göra en gubbe innan och det gick snabbt när jag inte behövde fundera på hur karaktärerna skulle vara utan bara gjorde två standardgubbar. Om man skulle göra karaktärer för att spela en riktig kampanj så lägger man nog ner lite mer själ i dem. Tror ändå inte det bör ta så lång tid.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Först ska jag väl säga att jag hade riktigt kul att prova Matine'
Det flöt på riktigt bra för att vara första gången man provar det. Vi fastnade egentligen ingenstans utan det kändes som om man faktiskt hade spelat det en del redan, det var väl framför allt initiativbrädet som tog mest kraft från början innan man greppat den riktigt

Det jag undrar lite, nu har HJK min regelbok så nu kan jag inte riktigt kolla vad som står där men, Personlighetsdragen hur är det tänkt att dom ska funka riktigt?
lite tankar där utan att veta då vad som står i reglerna :gremsmile:
dom exemplena som finns är ofta formulerade att man måste lyckas med vad man nu gör till exempel "Fegis" (minns inte namnet men...) är typ skriven att man får ett erf om man flyr, skulle hellre se att det räcker att man försöker att fly, sen om det lyckas eller inte spelar ingen roll.
däremot skulle jag nog att det krånglar till det hela lite när man ska få erf för den, till exempel om alla flyr samtidigt så tycker jag inte att den fyller sin funktion men om man väljer att lämna sina kamrater i sticker då bör det klinga till i erfkassan :gremsmile:

/svammlande Hans laddar inför Barbia

Rickard

Urverk speldesign
Det jag undrar lite, nu har HJK min regelbok så nu kan jag inte riktigt kolla vad som står där men, Personlighetsdragen hur är det tänkt att dom ska funka riktigt?
Spelaren ska uppmanas att agera på ett visst sätt vid en given situation. Om vi ska snacka om räddhare så tänkte jag att man skulle lyckas undvika en konflikt för att det inte ska bli något töntspelande i stil med "Jag flyr! Nu kommer jag tillbaka!". Det kan bli häftigt. "Jag flyr! Ah, tre Erfarenhet. Nu köper jag en Gud. Nu kommer jag tillbaka!" och så får spelaren en chans att motivera personlighetsdragsändringen.

Jag ville med andra ord att det inte skulle vara halvtama försök utan något som spelarna strävade efter. Personlighetsdragen är inet fullt ut speltestade och några behöver antagligen fortfarande omformuleras. Jag ändrade exempelvis Stolthet till Hämndlysten under speltestet.

Jag vill dock inte att det ska vara något på tok för specifikt. Om man en gång per spelmöte väljer att lämna sina kamrater i sticket, vem vill vara färdkamrat med en sådan person? Sedan ser jag inte hur man kan försöka uppfylla det varje spelmöte. Det är också därför som jag skriver "konflikt" istället för "strid", så att spelaren kan välja att vika ned sig inför diverse problem.

Fast ta gärna och kör egna formuleringar på personlighetsdragen och säg till om de fungerar väl. Folk har rejält mycket mer erfarenhet av Solar system och Burning Wheels än vad jag har. :gremsmile: Sedan vet jag inte om personlighetsdragen har slagit igenom riktigt i min spelgrupp. Det har hänt att de klingat till och fått uppmärksamhet och visst har jag använt mig av dem för att dra in de i situationer men det har varit på tok för sällan om man ser till att jag har runt fyra spelare.

/Han som hoppas att DoD-äventyren inte blir för lätta då han har för sig att de flesta utmaningar endast är tärningsbaserade

Rickard

Urverk speldesign
Hans. said:
Personlighetsdragen hur är det tänkt att dom ska funka riktigt?
lite tankar där utan att veta då vad som står i reglerna :gremsmile:
dom exemplena som finns är ofta formulerade att man måste lyckas med vad man nu gör till exempel "Fegis" (minns inte namnet men...) är typ skriven att man får ett erf om man flyr, skulle hellre se att det räcker att man försöker att fly, sen om det lyckas eller inte spelar ingen roll.
Jag har fått funderingar om personlighetsdragen från annat håll också så nu tog jag tummen ur arslet och gjorde en "kort" artikel kring hur man kan använda personlighetsdragen. Ögna igenom de exempel som är relevant för spelgruppen, alltså de personlighetsdrag som rollpersonerna har.

/svammlande Hans laddar inför Barbia
/Han som är nyfiken på om det blev något Barbiaspelande med Matiné