Nekromanti Maträtter

Big Marco

Läskig
Efter att ha avnjutit mitt livs första Peking-anka måste jag säga att det var oehört gott. Det kinesiska köket överraskar om och om igen (och delar inga smaker med svensk kinamat). Skummast i dag - äta panpizza som var bland den godaste jag har ätit. I Kina. Panpizza. I Kina!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Det kinesiska köket överraskar om och om igen (och delar inga smaker med svensk kinamat).
I ett så stort land som Kina finns naturligtvis många olika mattraditioner och den kinamat vi känner härstammar från östra USA. :gremlaugh:

Jag har förresten ätit en skandinavisk buffé på en skandinavisk restaurang i den låtsasdanska byn Solvang (=Solvång) i södra Kalifornien och kände inte igen mig särskilt.

Dewil

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Det kinesiska köket överraskar om och om igen (och delar inga smaker med svensk kinamat).
Inget unikt. Den fantastiskt goda mat jag äter i Indien förekommer inte på s.k. indiska restauranger i Stockholm (vilka normalt drivs av pakistanier eller bangladeshier).

Arfert

Facit
...samt att fransk eller italiensk mat i respektive hemländer ofta inte är samma som i Sverige.

Svarte Faraonen

ром и смерть
En gymnasiebekant till mig hade en far som ägde Kinarestaurang. Han hävdade att "riktig" kinesisk mat hade varit en oerhörd förlustaffär -- bättre att göra mat med lättillgängliga mer eller mindre svenska råvaror som är lättsmält för vanliga mer eller mindre svenska gäster. Folk har lärt sig att förvänta sig en speciell sorts "kinamat" som inte utmanar allt för mycket.

Troberg

Sinister eater
inget fel i det... blir ju nån slags cross-kitchen
Precis. Jag har käkat pizza i Italien och det finns mycket större variation på pizza i Sverige där den blandats upp med en massa andra matkulturer.

Fast den mest typiska arabiska mat jag käkat var i Chiang Rai i Thailand, och den var så prick på lik originalet att jag lika gärna kunde käkat den i Amman, så det finns en del som faktiskt respekterar originalet också.

Saxifrage

Hero
Pizza

Eh, ja... kultur var ordet! :gremgrin:

Generellt tycker jag dock att svenska pizzor rockar. Allt funkar på pizza! Fuck puritanismen.

Jag hade förresten en mycket mysko dröm om ett pizzahak någonstans på vischan. De serverade en "Dafgårds-pizza" som bestod av en pizza med pyttipanna på. Kom ihåg var ni hörde det först.

/Sax, extra bearnaise

Nightowl

Champion
Blandraser

Jag vet inte hur det är i övriga Norrbotten, men här i Arvidsjaur kan man på flera ställen bli serverad suovas kebab - kebab med renskav (eller i vissa fall, älgskav) istället för vanligt kebabkött. Sitter som en smäck!

Erik

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Pizza

Min bror kom också på den där hamburgerpizzaidén en gång, men lät den aldrig bli verklighet. Personligen tycker jag att man ska kombinera den med den skotska matkulturen och skapa den friterade hamburgerpizzan. Förmodligen tillräckligt för att ha ihjäl valfri svaghjärtad person.

Nightowl

Champion
Friterad mat

Två engelska rollspelsdårar jag mötte på ett konvent i England roades över hur äcklig vi ytlänningar tyckte maten var. De kom fram till att den ideala brittiska maträtten borde vara battered lard, friterat späck, rullat i florsocker.

Erik

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Blandraser

Och vanligt kebabkött är ju som vi alla vet fläskkött...

Inte ens i Syrien är kebaben sämre än hemma i Svedala...

Feliath

Swashbuckler

Personligen tycker jag att man ska kombinera den med den skotska matkulturen och skapa den friterade hamburgerpizzan.
Aw mang, nu blev jag extremt sugen på en friterad kyckling-pizza >_<;

/Feliath — och i det här jävla skräplandet finns det ju inte ens ett KFC en gång

ostro

Veteran
Langos är enligt min mening godare här i sverige än i ungern. Framför allt eftersom det finns större valmöjligheter till pålägg här. I ungern har man antingen ost, salt eller vitlöksvatten på. För sig eller i någon kombination. Eller det var så. Nu har trenderna från andra ställen som svenska sommarfestivaler och stadsfester börjat leta sig tillbaka ner dit!

Organ

Out of time, out of mind
Den fantastiskt goda mat jag äter i Indien förekommer inte på s.k. indiska restauranger i Stockholm (vilka normalt drivs av pakistanier eller bangladeshier).
Det är ett underligt fenomen. Jag har fått påtalat för mig tidigare av en bekant från Bangladesh att indiska restauranger just påfallande ofta ägs av hennes landsmän. Fast egentligen, hur många pizzerior i Sverige känner ni till som ägs av italienare? :gremcrazy:

/Anders

Rosen

Myrmidon
Re: Blandraser

här i Arvidsjaur kan man på flera ställen bli serverad suovas kebab - kebab med renskav (eller i vissa fall, älgskav) istället för vanligt kebabkött.

Här nere köpte jag i våras ett paket renskav med undertexten "magert renkött för pasta, wok och tex-mex".
På paketets baksida fanns recept på Renskav Chinese Wok och Renskav Garam Masala.

--
Åke

Rosen

Myrmidon

Generellt tycker jag dock att svenska pizzor rockar. Allt funkar på pizza! Fuck puritanismen.

Minns inte om jag har nämnt det förut, men vi har en gammal grånad italienare på jobbet. Och han hävdar bestämt att pizzorna är godare här.

--
Åke

Dewil

Skrivbordsgeneral

Minns inte om jag har nämnt det förut, men vi har en gammal grånad italienare på jobbet. Och han hävdar bestämt att pizzorna är godare här.
För några år sedan intervjuades ett par hemvändande amerikanska idrottsmän i en av lokaltidningarna och på frågan om vad de skulle sakna mest med Sverige så blev svaret "Kebaben!"

Dewil