Nekromanti Maträtter

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Renskavskebab

blåbärsaioli
Huaahh. Blåbär och vitlök?

Älgkebab serveras varje år på Hultsfredsfestivalen. Tunna skivor av lättrökt älgkött.

Dewil

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Svenska rätter utomlands?

Framför allt så misstänker jag att de inte använder fläsk i dem, vilket antagligen gör dem lika torra som kibbeh (vilka man iofs äter med något slags dipsås av just den anledningen.

Det går väl alldeles utmärkt att göra köttbullar på vanlig jävla ko? :gremconfused:

/Dnalor, min mormor gör dom på älg

Dewil

Skrivbordsgeneral

Det går väl alldeles utmärkt att göra köttbullar på vanlig jävla ko?

Nöt - för att inte tala om vilt - är alldeles för magert. Köttbullarna riskerar att bli torra. Däremot är det helt riktigt som du antyder att få bryr sig idag. (Man kan tillsätta annat fett i stället för fläskfärsen.)

Själv köper jag köttbullar i frysdisken. Jag har ingen aning vad det är i dem och vill inte veta.

Dewil

Arfert

Facit

gör som mormor: ha i ströbröd, lite mjölk, hackad lök och en äggula i färsen... då blir den inte torr, även om det bara är nöt. (även om blandfärs naturligtvis är den KORREKTA färsen).

Sanjuro

Warrior

Nu blir jag förvirrad: är det där ngt slags släktrecept? Trodde man var TVUNGEN att ha med de ingredienserna för att ens få kalla det för köttbullar.

Vad skulle man göra annars, bara rulla ihop köttfärs och steka bollarna? Det verkar inte så himla aptitligt, och blir nog himlarns torrt som tidigare har påpekats.

Ungefär som skillnaden på hamburgare och "burgare", vilket man snabbt lärde sig i skolan: i de tre bokstäverna "ham" rymdes en hel värld av smaker. I burgaren i sig rymdes mest bara tuggmotstånd.

Sanjuro

Warrior
Re: Skummaste pizzan

Den märkligaste pizzan jag har hört talas om var på en pizzeria här uppe i norrland där man kunde beställa följande kulinariska läckerbit:

En pizza, med ett skrovmål på. Halvt inbakat. Alltså en Calzone fylld med, förutom ost, skinka och det där, ett helt skrovmål. Hamburgare, strips, rubbet.

Jag blev helt paff när jag hörde talas om detta, tycker det pekar på någon form av måttlöshet i vår matkultur som är på samma gång roande och oroande.

*EDIT* Nu ser jag att jag borde ha läst hela tråden först... verkar som att aftonbladet var före mig i den här frågan.

Pom

Swashbuckler
Re: Skummaste pizzan

Ett radioprogram berättade för en del år sedan om den beryktade glasspizzan. Tyvärr minns jag inte vilken svensk ort den förekom i, men uppgiftslämnaren var säker på att denna maträtt var det vidrigaste han ätit. Pizza med smältost, tomatsås och glass.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
OT

Men, men....
Köttbullar ska ju bestå av kött och vad är det för fel på nötkött????

Själv vägrar jag blanda in fläskkött i något som kan vara så gott som rent nötiga kobaserade köttbullar. Inget problem med torrheten - men det kanske beror på hur man gör när man tillagar gynnarna. Med utdrygningsmedel som lök, skorpsmulor och ägg (givetvis peppar och salt) så blir visserligen bullarna fastare och det är en klar fördel vid tillagningen - som kan göras på minst två olika sätt
- Långsam stekning i stekpanna
- Långsam stekning i ugn

När det gäller hamburgare gör man dessa med färsk fin nötfärs (och då talar jag inte om nötter (små frön från hassel eller liknande)) en gnutta vatten, salt och peppar (gärna både vit och svart). Släng allt i en plastskål eller annan stadig behållare och rör/gegga ihop färsen med vattnet. Här tillsätts inga ägg - om jag får be. Rör färsen tills den blir geggig, nästan en homogen massa istället för små korn. Detta går bäst med finmalen färs (så se upp för de moderna varianterna på färs i diskarna nu, den mals grövre för att den ska hålla bättre)
Nästa steg är att ta två smör eller bakpapper och platta ut till lite hamburgare som är lite större än den färdiga burgaren men så tunn så att du tror att du omöjligtvis kan få loss den från pappret (hens pappret för att inte ha en yta att skrapa loss den från och också underlätta att pressa burgaren platt mellan två ytor tex, två flata tallrikar eller bänken och en skärbräda)
Nu till tricket, du steker burgaren antingen i en het stekpanna eller grillar den på en grill, det senare är att föredra. Tillsätt nu INGA grillkryddor eller annat.
Servera burgaren på stora Goa hamburgerbröd samman med valfria tilltugg som rå lök, tomatskivor, ostskivor, sallad och inte att förglömma dressing, ketchup och senap.
Har du ingen dressing hemma så blanda majonäs, gräddfil och ketchup i en skål i ungefär lika proportioner. Tillsätt gärna en pressad vitlök... krydda efter smak... ketchupen går att ta bort eller ersättas av senap etc.

Bon Apetit.

:gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Nej, de blir torra. 50-100% fläskött blir mycket bättre.

Dnalor, min mormor gör dom på älg
Och det är om möjligt ännu torrare än ko.

Troberg

Sinister eater
Re: Pizza

Käkade en Calzone med spaghetti och köttfärssås i när jag var i Roskilde en gång, det var också lite udda, men inte så udda. Smakade rätt gott, men det blev mest som två rätter på tallriken samtidigt.
Sådan har funnits i Borlänge också. Bra om man är riktigt, riktigt hungrig.

Nightowl

Champion
Oköttbullar

Nej, de blir torra. 50-100% fläskött blir mycket bättre.
Det går dock utmärkt om man använder gryn eller annan form av trossbotten + mjölk.

Det blir objektivt godare än blandfärsbullar, och jag kan bevisa det med tabeller!

Erik, eller kanske inte

Gardener

Champion
Swedish Meatballs

Swedish Meatballs är väl den främsta av dessa, de är stora som tennisbollar och ungefär lika sega, men ändå populära på andra sidan Atlanten.

Bläddrade i en bok om Scandinavian Cooking en gång och det var en hel del saker jag inte kände igen i den, har tyvärr inga specifika exempel.

Gardener

Champion
La Colina

Lyxigaste pizzan på pizzerian som ligger på andra sidan gatan är utan tvekan La Colina. Det är en halvt inbakad (mest kanterna som är uppvikta runt om för allt ska ligga kvar) pizza med en kebab ovanpå. Dvs, tomat/ost på pizzadegen och sen när den körts i ugnen så läggs kebabkött, färsk sallad, färsk tomat, lök, fefferoni och en otroligt god vitsås över allting. Räcker mer än väl åt två personer och är hur god som helst. Fast jag brukar byta ut kebabköttet mot kyckling.

Troberg

Sinister eater
Re: Oköttbullar

Det går dock utmärkt om man använder gryn eller annan form av trossbotten + mjölk.
Jag är skåning, vi blandar inte in icke-kött i mat. Det är helt enkelt fel och barbariskt och snålt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Råa djur

Hustrun har gjort utmärkta köttbullar på rådjur. Fast det krävde en rejäl mörk sås också.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Oköttbullar (OT)

Jag är skåning, vi blandar inte in icke-kött i mat. Det är helt enkelt fel och barbariskt och snålt.
Det engelska ordet meat betydde ursprungligen mat men gled med tiden över till att betyda kött.

Dewil

Organ

Out of time, out of mind

Jag har vid något tillfälle bläddrat i en engelskspråkig kokbok med svensk mat och den ägnade nästan ett helt kapitel åt, vad de kallade, "The Open-Topped Swedish Sandwich". De var väldigt fascinerade över vår vana att inte bygga mackor enligt deras klassiska schema bröd+pålägg+bröd utan nöjde oss med ett bara en brödbit. Det roligaste i hela boken var att den innehöll instruktionsbilder över hur man höll en sådan macka i handen utan att kladda med pålägget (dvs med bara insidan av ena handens fingertoppar). :gremlaugh:

/Anders