Nekromanti Maträtter

Rising

Vila i frid
Re: Svenska rätter utomlands?

De var väldigt fascinerade över vår vana att inte bygga mackor enligt deras klassiska schema bröd+pålägg+bröd utan nöjde oss med ett bara en brödbit. Det roligaste i hela boken var att den innehöll instruktionsbilder över hur man höll en sådan macka i handen utan att kladda med pålägget (dvs med bara insidan av ena handens fingertoppar).
Ha ha ha ha! Hade jag sett en sådan sida så hade jag tveklöst trott att det var Fredrik Lindström som varit i farten med någon tokrolig reklambyrå till hjälp.

Det är roligt det där, vardagliga saker som är exotiska i andras synsätt.

Min syrras pojkvän (från england) var rätt fascinerad över våra sockerbitar, men han tyckte ändå att hon var löjlig när hon skulle demonstrera hur man använde dem. Det - menade han - var inte så svårt att räkna ut.

Storuggla

Champion

"Min syrras pojkvän (från england) var rätt fascinerad över våra sockerbitar, men han tyckte ändå att hon var löjlig när hon skulle demonstrera hur man använde dem. Det - menade han - var inte så svårt att räkna ut."

Vadå? Vad är det som är så konstigt med sockerbitarna?

Storuggla, tar betet

Rising

Vila i frid

Vad är det som är så konstigt med sockerbitarna?
Apparently så har britter i den samhällsklassen aldrig sockerbitar av svenskt snitt. Jag föreställer mig att de låter dresserade indiska elefanter komma bärandes på sockerbetor i snablarna som mals ner i bladguldövertäckta kvarnar av jade, men det är möjligt att de har små skålar med strösocker och en sked, också.

Big Marco

Läskig
Jag har annars hört att det kineskiska köket långt ifrån imponerar från kollegor som varit där mycket. Snarare det motsatta, dvs. att maten suger duktigt. Fast de har kanske bara varit på fel ställen

Kanske det, jag är bara en veckogammal amatör. Men Hong Kong-köket (alltså söder-mat) är mer likt den svenska kinamaten, men den är samtidigt otroligt vacker och färgsprakande, både för smak och syn.

Peking-maten är mer strukturlös och grådaskig. Men ändå god.

Till lunchen idag (där jag fö mötte Flash-minnets uppfinnare från Toshiba - den killen hade den snyggaste kostymen jag har sett) blev det dessutom ca 25cl risbrännvin. Och då jag av svensk snapstradition svepte den blev jag dels inbjuden till Taiwan och dels fick jag epitetet "Superman" då jag slog min kinesiske värd som utmanade mig.

Det är ett helt fantastiskt land, upplevelsemässigt. Även om luften är ärkeusel och det är horor precis överallt, senast i hissen upp till rummet. De överlämnade leendes sina visitkort.

Och för att återknyta till rollspel har jag äntligen förstått, efter allt schackrande med krämarna överallt, att i princip alla regler för köpslående är fel. Köpslående är kul.

Kina är ett fantastiskt land. Det skall bli kul att återvända. Fast då blir det med fler resväskor så alla kläder och skor får plats.

Storuggla

Champion
"Och då jag av svensk snapstradition svepte den blev jag dels inbjuden till Taiwan och dels fick jag epitetet "Superman" då jag slog min kinesiske värd som utmanade mig."

Så det var en faux pas som slutade lyckligt ändå?

"Det är ett helt fantastiskt land, upplevelsemässigt. Även om luften är ärkeusel och det är horor precis överallt, senast i hissen upp till rummet."

Som författare av Noir vete fan om jag ska tro på att du inte trivs då :gremwink:

Storuggla, Red House giftshop

Big Marco

Läskig
Så det var en faux pas som slutade lyckligt ändå?

Dels är vi "vänner", dels vann han första omgången. Kineserna i allmänhet är lite mer avslappnade än japanerna. Dessutom blev de impade av mina färidigheter i att vika Peking-anka med pinnar.

Som författare av Noir vete fan om jag ska tro på att du inte trivs då

Är Noir en dröm eller en mardröm? ,-)

Dewil

Skrivbordsgeneral

Apparently så har britter i den samhällsklassen aldrig sockerbitar av svenskt snitt. Jag föreställer mig att de låter dresserade indiska elefanter komma bärandes på sockerbetor i snablarna som mals ner i bladguldövertäckta kvarnar av jade, men det är möjligt att de har små skålar med strösocker och en sked, också.
Engelskspråkiga Wikipedia anger inte att bitsocker skulle vara något märkligt så jag antar att de finns i USA. Men kanske inte i Storbritannien?

Däremot kan jag tänka mig att bruket att dricka på bit eller på fat är exotiskt för en icke-nordbo.

Dewil

Storuggla

Champion
Re: Fascinerande syntax (OT)

"Ja, vem har skrivit Noir egentligen?"

Vid en andra blick på meningen skulle jag nog citera min gamla Commodre 128: Syntax Error.

Storuggla, mesljusblå

ostro

Veteran
Re: Skummaste pizzan

pizza med banan och curry är ju godast! det är annanas som är vidrigt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Bitsocker finns i USA. Min dåvarande amerikanska flickvän fann dock 1987 den svenska seden med restaurangbitsocker i pappersinslaget tvåpack som en tilltalande och hygiensk innovation.

Nightowl

Champion
Skåningar

Att ni har en annorlunda metabolism än riktiga människor vet vi ju sedan länge, nu har vi bekräftelse!

Erik, skåningar är lata men gladlynta och gillar att sjunga och dansa

Nightowl

Champion
Earlen av Sandwich

Smörgås-namnet på engelska kommer från earlen av Sandwich, som tyckte det var ett jävla sätt att behöva gå från spelbordet för sådana banaliteter som att äta, så han fick en bit kött mellan två brödskivor - "sandwich".

Svenska mackor är väl för folk som tar paus när de äter.

Erik

ostro

Veteran
Det beror mångt och mycket på att svensk "ungersk" gulasch inte är gulasch. Det är något som är nästan helt men inte riktigt olikt gulash.

Troberg

Sinister eater

pizza med banan och curry är ju godast! det är annanas som är vidrigt.
Nej, nej, nej. NEJ!

Skinka, ananas och curry ska det vara, med ananasen i hela ringar som man tar bort innan man äter den (då har redan saften trängt ned i pizzan och ger en bra kontrast till curryn, de trådiga resterna kan man vara utan).

Saxifrage

Hero

Ringar? Är du skelögd?

Ananasen ska naturligtvis ligga i chunks, så att man kan få en i varje tugga. Om det ska vara curry på måste pizzan inkludera banan. Och skinkan ska förresten vara riven, inte i stora sjok.

Så ska det se ut.

Gardener

Champion
Ingen frukt i maten!

Nej! Förutom tomat får man fasen inte ha frukt i maten, spara den till efterrätten istället, barbarer!