Nekromanti Maträtter

Arfert

Facit
Re: Ingen frukt i maten!

Håller med... när jag gjorde lumpen hade jag en kille som hette Ismet Zendeli i min grupp, och han drev pizzeria i Kalmar... han hatade Hawaii och andra styggelser... "PIZZA ÄR INGEN JÄVLA EFTERÄTT" ansåg han.

Troberg

Sinister eater
Re: Ingen frukt i maten!

Nej! Förutom tomat får man fasen inte ha frukt i maten, spara den till efterrätten istället, barbarer!
Fast jag har den ju bara under tillagningen, sedan tar jag bort den innan jag äter. Det är väl OK?

Erik_N

Warrior
Re: Friterad pizza

I kok- och infoboken "La Pizza" finns det en bild på friterad pizza. Tydligen ingår det faktiskt i någon gren av den genuina pizzakulturen. Jag tycker att det låter kriminellt gott, men har aldrig provat själv.
Det gör det verkligen. Ungefär som chimichangan, en friterad burrito. Bland det godaste jag ätit. Yum...

Organ

Out of time, out of mind
Re: Svenska rätter utomlands?

Min syrras pojkvän (från england) var rätt fascinerad över våra sockerbitar, men han tyckte ändå att hon var löjlig när hon skulle demonstrera hur man använde dem. Det - menade han - var inte så svårt att räkna ut.
Du menar "lägga-dem-på-bordet-och-bryta-dem-på-mitten-genom-att-rulla-pekfingrarna-över-dem"? Något annat kan de inte användas till då civiliserat folk sötar sina drycker med strösocker. :gremcool:

Hm... passande ny graemlin förresten. :t6:

Även denna då den med lite vilja ses som en, något kantig men ändock, sockertopp. :t4:

/Anders

Saxifrage

Hero
Re: Svenska rätter utomlands?

Min dåvarande amerikanska flickvän fann dock 1987 den svenska seden med restaurangbitsocker i pappersinslaget tvåpack som en tilltalande och hygiensk innovation.

Och innan någon annan säger det, så vill jag avliva en urban legend: uppfinnaren som hittade på den sinnrika pappersförpackningen tog INTE livet av sig för att ingen fattade hur man öppnade hans förpackning. Jag läste en intervju med honom nyligen och han verkar må bra.

Papper runt bitarna är förvisso hygieniskt, men resursmässigt tvivelaktigt. Jag förordar istället burk med lock plus en klassisk sockertång, eller allra helst en sockerströare.

/Sax, kör osötat :tekopp:

Big Marco

Läskig
Re: Kackerlackor

Så i kväll bjöd vår värd ut oss på "traditionell kinesisk mat". Det gick för långt för mig efter sjögurkan och före kackerlackorna, gristrynen, penisar och annat. För långt.

Dagens observation: Vår värd kör samma bil som är med i Matrix (del 2), under biljakten på motorvägen, en vit Cadillac CTS. Varför? Just därför.

Jag har blivit kär i Kina. Helt förförd är jag.

Troberg

Sinister eater

Så i kväll bjöd vår värd ut oss på "traditionell kinesisk mat". Det gick för långt för mig efter sjögurkan och före kackerlackorna, gristrynen, penisar och annat. För långt.
Man kan få kackerlackor i Sverige också. Jag fick en i ett paket djupfrys mex-pytt. Det mexikanska var väl att den inspirerade till att sjunga La Cucaracha...

Dewil

Skrivbordsgeneral
Dagens felläsning (OT)

Det gick för långt för mig efter sjögurkan och före kackerlackorna, gristrynen, penisar och annat. För långt.
"Det gick ... för mig" och "penisar" i samma mening gjorde att jag var tvungen att läsa om meningen flera gånger för att försäkra mig att det inte handlade om en obskyr sexuell böjelse. :gremgrin:

Dewil

Johan K

Gammal & dryg

Hörru marco !
Du får ta & lägga ut lite bilder på dessa kullinariska läckerheter..... :gremooo:

Dock sär jag ruggit avis på dig, jag skulle åxå vilja besöka Kina. Syrran vr där & sa att detta land var mystiskt, vackert, konstigt på all plan.

/ Johan K, som antaglgien skulel fylla sitt 1 gig minneskort till kameran på nolltid..

Troberg

Sinister eater
Re: Dagens felläsning (OT)

"Det gick ... för mig" och "penisar" i samma mening gjorde att jag var tvungen att läsa om meningen flera gånger för att försäkra mig att det inte handlade om en obskyr sexuell böjelse.
Det kan det vara, det framgick inte om penisarna var en del av maten eller om det var något annat.

Nightowl

Champion

Det gick för långt för mig efter sjögurkan och före kackerlackorna, gristrynen, penisar och annat. För långt.
I England mötte jag en asiat som irriterade sig på att västerlänningar inte kunde skilja på asiatisk mat från olika länder. Han avskydde t.ex. kinesisk mat (han var inte kines) och motiverade det med Chinese eat everything that move, except bicycle!

Erik

Marcus J

Hero
Re: Skummaste pizzan

Ananasringar?!? Det låter som om det är burkananas det handlar om, styggelse!

Ananas köpes hel, skivas för egen maskin och avnjutes i ensamt majestät. Prova, ni kommer förundras av skillnaden i smak mellan riktig ananas och den bleka kopia som figurerar i konservhyllan.

/Marcus, slickar sig om munnen.

Barwut

Veteran
Re: Skummaste pizzan

I Halmstad har vi en pizzeria som serverar pizza med glass och chokladsås på...
Har dock aldrig vågat prova.
/ Mia-Marie

Troberg

Sinister eater
Re: Var den god?

Nej, den var djupfryst. Kittlar inte lika skönt i kistan då.

Troberg

Sinister eater

Dagens observation: Vår värd kör samma bil som är med i Matrix (del 2), under biljakten på motorvägen, en vit Cadillac CTS. Varför? Just därför.

Jag har blivit kär i Kina. Helt förförd är jag.
Fortfarande i Kina? En sak som jag alltid misstänkt är att de påstådda kinesiska ordspråken/talesätten "Kinesiskan har samma ord för risk som för möjlighet" och "Om du ska hämnas, gräv två gravar. En åt fienden, en åt dig själv." antingen är båg eller misstolkas brutalt i väst.

Min gissning på tolkningar:

"Kinesiskan har samma ord för risk som för möjlighet"
Jag tror inte alls att de handlar om att man ska se möjligheter i allt, jag tror att det handlar om "Är det för bra för att vara sant så är det inte sant och kommer att bita huvudet av dig".

"Om du ska hämnas, gräv två gravar. En åt fienden, en åt dig själv."
Jag tror inte att det här handlar om att avskräcka från hämnd, utan snarare att inte göra det halvhjärtat. Motsvarar vårt "Ska man göra något så ska man göra det ordentligt.".

Något som du kan/vill kolla upp?

I så fall ska jag låta bli att fråga om du flög dit eller grävde dig dit...