Nekromanti Maträtter

Organ

Out of time, out of mind
Svensk snabbmat

För några år sedan intervjuades ett par hemvändande amerikanska idrottsmän i en av lokaltidningarna och på frågan om vad de skulle sakna mest med Sverige så blev svaret "Kebaben!"
Jag har en engelsk kompis som är villig att gå i döden för den klassiska svenska tunnbrödsrullens plats som, med hans egna ord, "den mest fulländade snabbmatsrätten mänskligheten någonsin frambringat". :gremgrin:

/Anders

Arfert

Facit
Re: Svensk snabbmat

det var nån utländsk megakändis (minns inte vem just nu) som kläckte ur sig nåt liknade i tidningen härom månaden...

Sodivra

Champion
Ja för FAN!

Om du någonsin möts av de här...

Ät... Ät så mycket du kan!

Gud... Jag blir helt vansinnig bara av att TITTA på dom! GRAAAAAH!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Quando mangiavo in Italia

När jag var i Turin för några år sedan njöt jag av italiensk kokkonst. Den liknande den jag mött på italienska restaranger i Sverige, fast den var givetvis smakrikare där än här. Det enda jag inte hade sett i Sverige var en excellent kall korv&skink-tallrik (typ "sju små köttbitar") som jag beställde som förrätt.

cogitare

Swashbuckler
Re: Quando mangiavo in Italia

Jag har varit en hel del i just Italien (kanske 5 - 6 ggr senaste året eller så) och jag tycker att maten på en generisk Italiensk restaurang inne i valfritt stadscentrum är ungefär i paritet med schyssta Italienska restauranger i Sverige. Guldkornen hittar man när italienarna själva tar med dig till de där ställena (ofta på landsbygden men ibland även "dolda" mitt i städerna) som du aldrig hade hittat själv.

Jag har ungefär samma uppfattning om de flesta andra länder jag varit i även om jag inte varit där lika frekvent.

C.

cogitare

Swashbuckler
Jag har annars hört att det kineskiska köket långt ifrån imponerar från kollegor som varit där mycket. Snarare det motsatta, dvs. att maten suger duktigt. Fast de har kanske bara varit på fel ställen :gremsmile:

Själv har jag ätit den bästa tex-mex jag någonsin ätit på ett hak i Piacenza i Italien. Också ganska märkligt :gremcrazy:

C.

Gardener

Champion
Jag har förvisso bara varit i Hong Kong när det var en brittisk koloni, men kan ändå hålla med. Både när det gäller mat på schysst restaurang och från ett marknadstorg wokad direkt över öppen eld så var det både bättre och väldigt annorlunda än maten på svenska Kinakrogar. Hade även en korridorsgranne från Kina när jag studerade i Linköping och när han ordnade maten till en korridorsfest så fick jag prova maträtter från provins han kom ifrån som var underbart goda och som jag inte sett på svenska kinarestauranger.

Där har vi den andra punkten som någon annan också tog upp, att Kina är apstort och har massvis med provinser med olika matkulturer som kan ha stora skillnader.

Kul (?) anekdot är att en Kinarestaurang i Moshi, Tanzania har mat som var i stort sett identisk med svensk Kinamat.

Till sist kan jag också likt andra i tråden konstatera att detsamma gäller många andra ställen också, gulaschen i Ungern är bra mycket godare än ungersk gulasch (här i Sverige).

Saxifrage

Hero
Svenska rätter utomlands?

I den här tråden har det pratats om att utländsk mat verkar förvanskas (och ev. försvenskas) när den serveras i Sverige. Finns det liknande exempel på "svensk" mat i utlandet? Original Swedish meatballs med vitlök och chili? Janssons på pommes och hackad sill? Ungefär som att Swedish Bikini Team inte var så värst svenska...

Saxifrage

Hero
Friterad pizza

I kok- och infoboken "La Pizza" finns det en bild på friterad pizza. Tydligen ingår det faktiskt i någon gren av den genuina pizzakulturen. Jag tycker att det låter kriminellt gott, men har aldrig provat själv.

/Sax, gillar friterad mozzarella i tomatsås

Saxifrage

Hero
Njurtalg

Den som kan sin Bullen vet ju att man alltid ska låta lite talg sitta kvar på njurarna när man lagar en riktig hökarpanna. Om ni är osäkra kan ni titta här (medialänk).

Bunny

Crazy like a fool
Svenska rätter utomlands? ANT

Jag har käkat köttbullar och potatis på IKEA i köpenhamn. Förutom att det var mycket större portioner än vad min moder svältfödde mig med så smakade det ungeför som vanligt. :gremsmile:

Värre är det med "danskt rågbröd" bakat i Sverige. Det är nästan alltid bakat med en allt för stor del sirap, vilken är en ingrediens typisk för den svenska brödkulturen.

Edit: Dansk fetaost tillverkad i Grekland smakar dock ungefär likadant. :gremwink:

Nightowl

Champion
Re: Svenska rätter utomlands?

Britter kan inte tillverka gravlax. Det är troligen genetiskt. Amerikaner har en mycket märkligt uppfattning om hur man lägger in sill, och har inte fattat att poängen med lutfisk är att man har sås, ärtor, kryddor etc. till. (Kokt okryddad lutfisk utan sås och grönsaker med kokt potatis är möjligen en hård påminnelse om hur deras fattige farfar från Småland som invandrade 188X verkligen åt ibland, men har inget på ett julbord att göra ens för dårar som mig som gillar lutfisk.)

På en restaurang (visserligen driven av grekcyprioter, men ändå) under min tid i England beställde jag in en ostbricka. Den bestod av två sorters halvmild hårdost skuren i skivor (tänk Grevé och Svecia, t.ex,) och "Ryvita", dvs veteknäcke. Svenskt veteknäcke.

Så "ostbricka" betydde "knäckbrödssmörgås med ost jag fick bre själv". Det var ganska kul. :gremgrin:

Erik

Saxifrage

Hero

Jag har käkat köttbullar och potatis på IKEA i köpenhamn.

Är inte IKEA:s köttbullar McDonalds-stylee, dvs likadana överallt i världen?

Bunny

Crazy like a fool

"Är inte IKEA:s köttbullar McDonalds-stylee, dvs likadana överallt i världen?"

Nejdå! Det sägs att IKEA-varuhuset i Riyadh har spetsat sinna med ett kryddmått kummin...

... det är inget jag kunnat få bekräftat däremot.

Troberg

Sinister eater

Nejdå! Det sägs att IKEA-varuhuset i Riyadh har spetsat sinna med ett kryddmått kummin...
Framför allt så misstänker jag att de inte använder fläsk i dem, vilket antagligen gör dem lika torra som kibbeh (vilka man iofs äter med något slags dipsås av just den anledningen.

Gardener

Champion
Renskavskebab

På Storsjöyran i Östersund varje år så finns det ett matstånd som säljer kebaber med renskav och älgskav samt tillbehör som blåbärsaioli. Underbart gott är det, så hittar ni nåt liknande på andra ställen så rekommenderar jag verkligen att prova.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Swedish Limpa...

...fanns i Solvang i södra Kalifornien. Vanlig jävla sirapslimpa. Om ni bestämt er för att fly så långt det går ifrån sirapslimpan, fly inte till Kalifornien.

Sverige lär ha flest sorters bröd av världens alla länder och sirapslimpan hör inte till de som förtjänar världsrykte. (Även om jag, likt Tore Vretman, erkänner att den kan vara god ibland. I mitt fall med smör (riktigt smör!) och tunna skivor av falukorv. Se där en riktigt svensk specialitet.)

Det som borde vara Sveriges bidrag till världsmaten är knäckebrödet (vilket som helst förutom Barillas, f'låt, Wasa).

Dewil

Gardener

Champion
Re: Pizza

Hehe, ja, de är underliga de däringa norrlänningarna.

Käkade en Calzone med spaghetti och köttfärssås i när jag var i Roskilde en gång, det var också lite udda, men inte så udda. Smakade rätt gott, men det blev mest som två rätter på tallriken samtidigt.