Nekromanti Maträtter

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det kommer du

... tycka ända till den dagen då du råkar ut för mitt misstag (vilket gör att jag än i dag äter både burk och färska annanas med mistänksamhet)

Köpte fin färsk... "skalade" enligt konstens alla regler. Njöt av smaken och tuggade gott en dog stund... tills det började göra ont i gomen... smärtan var grym och jag spottade till, blod färgade tallriken. Sköljde munnen, om och om igen.... fortfarande blodsmak...

Vad som hände var följande, ananasen var övermogen och hade gott över till att bilda någon form av otäck fruktsyra vilken frätte sönder insidan av munhålan... jag kände ingen smak av "faran" då ananassen var alldeles för god i smak och dolde effektivt blodsmaken i munnen... Först när smärtan var för stor så upptäckte jag mitt misstag och sedan dess är jag försiktig med ananas... och alla övrig frukt också eftersom även de tydligen kan bilda syra (jag vet inte om det är syra eller bas, men antar det förra) vid mognaden.

Något ot från ämnet

Krille

Super Moderator
Ananas (OT)

Kroppen är faktiskt rätt bra på att stoppa syraattacker. Den är faktiskt mycket sämre på att stoppa basattacker, men syror neutraliseras relativt fort och enkelt. Om inte annat, betänk att du har en veritabel syrafabrik i andra änden av matstrupen som hålls i schack rätt så bra.

Grejen med ananas är att de innehåller ett rätt elakt enzym som bryter ner proteiner i celler. Här är en demonstrationsvideo om ämnet, som dessutom förklarar varför man normalt inte kan göra ananasgelé - plus ett trick för hur man kommer runt enzymet så att man kan göra gelén i alla fall.

Sidan där det klippet kommer ifrån, den här, innehåller massor med matnyttiga små videosar som förvånar och upplyser. Kolla särskilt världsrekordförsöket i glasstillverkning - det är riktigt roligt!

Troberg

Sinister eater
Re: Tackar!

Och när vi ändå håller på, kan vi granska en språklig myt om eskimåer.
Den kände jag till, men jag skulle inte bli förvånad om de har många ord för snö, jag har minst tusen, och alla är grovt nedsättande.

Om jag minns rätt så har arabiskan bara ett ord, som används för både snö och is.

Sodivra

Champion
Re: Kackerlackor

Två gravar hade jag aldrig hört förut, så jag googlade lite. Attributeras till Konfucius, killen som sagt typ allt vist i Kina. Trots kreativt googlande hittade jag inga artiklar om varför det skulle vara påhittat/feltolkat, dock. Verkar vara the real deal.

På wikipedia säger dom att det är en variant av hans Gyllene Regel, så det kan ju tänkas att han menar att vill man döda någon kan man lika gärna döda sig själv, eller att man måste iallafall vara villig att dö om man ska vara villig att döda.
http://en.wikipedia.org/wiki/Confucius#Ethics

Å andra sidan så står det en del grejer i den listan som jag har väldigt svårt att koppla till den gyllene regeln.