Fienden
Hero
Mundo said:...eller dumt matriarkala som i Momolan.
Mundo said:...eller dumt matriarkala som i Momolan.
Läs artikeln jag länkade till, problemet med Momolan är primärt hur kvinnorna är skildrade, inte hur männen har det.Sant är att det ni beskriver är väldigt överdrivet men tittar man på djurriket där honor på något sätt dikterar villkor så är de inte ovanligt att hanar har det väldigt dåligt.
Jag köper inte resonemanget att kvinnor per default skulle ha nån sorts unikt perspektiv på saken som inte jag också vore kapabel att anamma i hög grad. Det är självfallet så att egenskapen "vara kvinna" ger en vissa erfarenheter män inte får, men dessa erfarenheter torde inte ha någon större bäring på ens förmåga att föreställa sig ett trovärdigt och intressant fantasymatriarkat.Slående är dock att det verkligen känns att styckena är skrivna av en man och inte kvinna, ingen kvinnlig författare som vill ta sig an dessa länder
Även om du skriver om Momolan så att bilden av matriarki blir mer komplex och nyanserad så är Menon-Aun mycket intressantare och det beror inte bara på styrelseskicket. Överdriv det inte för att kompensera för Mundanas brist på översittarfeminism tack.Ymir said:Läs artikeln jag länkade till, problemet med Momolan är primärt hur kvinnorna är skildrade, inte hur männen har det.Sant är att det ni beskriver är väldigt överdrivet men tittar man på djurriket där honor på något sätt dikterar villkor så är de inte ovanligt att hanar har det väldigt dåligt.
Du inser kanske att artikeln/bloggposten du länkar till är väldigt provocerande? Jag fattar inte varför folk verkligen tycks vilja starta flame-wars och långa tråkiga "jag-tycker-dittan-och-dattan" trådar.Ymir said:Well, jag lovar dyrt och hederligt att fixa Momolan-biten. Vad exakt problemet är med Momolan har redan diskuterats mycket utförligt annorstädes, men de som missat de diskussionerna kan med fördel ta en crash course här.
Faktum är, jag har blivit mer och mer övertygad om att inte heller tirakerna håller måttet as fantasymatriarkat goes. Det är inte mitt bord att fixa dem, emellertid, och de är inte på långa vägar lika katastrofala som Momolan.
Jag är av den fasta övertygelsen att Drows är som de är för att de är skapade som en ras som skulle vara Lolth-dyrkare. Tycker de mesta av hennes argument faller platt:Ymir said:Läs artikeln jag länkade till, problemet med Momolan är primärt hur kvinnorna är skildrade, inte hur männen har det.Sant är att det ni beskriver är väldigt överdrivet men tittar man på djurriket där honor på något sätt dikterar villkor så är de inte ovanligt att hanar har det väldigt dåligt.
Jag måste bara säga att jag ser massor fram emot att läsa din version av Momolan. Skriv fortare!Ymir said:text av Ymir
Är det inte lite kortsynt att ignorera vartenda ett och alla sammantagna invändningar man kan ha mot drow-matriarkatet med de orden?Caligo said:Jag är av den fasta övertygelsen att Drows är som de är för att de är skapade som en ras som skulle vara Lolth-dyrkare.
Jag är av den fasta övertygelsen att Drows är som de är för att de är skapade som en ras som skulle vara Lolth-dyrkare. Tycker de mesta av hennes argument faller platt
Utifrån inlägget du citerat förstår jag inte riktigt var/hur ignorerandet av "alla sammantagna invändningar man kan ha mot drow-matriarkatet" ägde rum. Jag ser bara ett påstående samt argument för att stödja detta. Visst, argument och "fakta" som togs upp i t ex den länkade bloggposten (gav mig en lång rad skratt) bemöttes inte, men det kanske inte är realistiskt att adressera allt som behandlades (eller alla argument "emot" som existerar i någon form av global eter?)? Bemöt argumenten istället för att uppmana till att de ska ignoreras.Recca said:Är det inte lite kortsynt att ignorera vartenda ett och alla sammantagna invändningar man kan ha mot drow-matriarkatet med de orden?Caligo said:Jag är av den fasta övertygelsen att Drows är som de är för att de är skapade som en ras som skulle vara Lolth-dyrkare.
Varför skulle det vara lättare?Poseur said:Jag är av den fasta övertygelsen att Drows är som de är för att de är skapade som en ras som skulle vara Lolth-dyrkare. Tycker de mesta av hennes argument faller platt
Varför gjorde man det inte till ett patriarkat då istället? Det hade väl fungerat, och vart lättare. Varför är det tvunget ett matriarkat?