Nekromanti Matriarkat i Mundana, politisk diskussion

Caligo

Swashbuckler
Re: Bästa länderna I Mundana

Recca said:
Det finns inget realistiskt med utopier, väl? :gremtongue:
Utopier är väldigt vanliga i både fantasy och sci-fi. De är bra på att lyfta upp det storyn handlar om och ger även en bra "what if"-grund. Sedan är det ju svårare att göra dessa "realistiska". Jag gillar utopier som en del i en fantasyvärld (t.ex. alverna och hoberna i LotR). Sedan är det ju en del av tjusningen att påpeka brister i dessa eller förgöra dem i handlingen :gremsmile:

RasmusL

Champion

Recca said:
Elmrig said:
Jag är också väldigt nyfiken på varför man ska vara försiktig med utopier när man konstruerar matriarkat? Varför måste man tassa som katten kring het gröt när man handskas med kvinnor? Kan de inte få vara precis så extrema de vill åt vilket håll de vill? Blir det en sämre fantasyvärld av extremer även om de är logiska och väl grundade? Ger du inte omedvetet kvionnor en särställning i negativ mening när du har så stor respekt för att ta i matriarkfrågan att de inte får vara med och leka på hela "godhet och bra - elakt och dåligt"-spektrat?
Ja, visst, det ingår ju i ordet. Jag syftar mer på ett samhälle där allt är bra, frid och fröjd, etc etc. Det är IMO inte orealistiskt under vissa förutsättningar. Om det var just utopier i fantasy ni pratade om så visst, ouppnåeligt är ouppnåeligt, men det var inte det jag syftade på. Jag syftade på att det verkar som att matriarkat måste lyda en annan uppsättning regler än patriarkat för att de ska anses ok och att det diskriminerandet i sig är omotiverat i en fantasyvärld.

Mundo

Myrmidon

Elmrig said:
Ger du inte omedvetet kvionnor en särställning i negativ mening när du har så stor respekt för att ta i matriarkfrågan att de inte får vara med och leka på hela "godhet och bra - elakt och dåligt"-spektrat?
Så kan man tolka det. Eller så kan man tolka det som att jag tycker att "ond vs god" är ett så satans uttjatat tema, i all form av litteratur och inte på något sätt hör hemma i någon typ av värld föruom möjligtvis sword and sorcery.

Ond och ondare. Ond och mindre ond. Men inte fan någon helylle mys-pys stat/land där allting är puttigulligt.

Och ska det vara "ondskefullt", så låt det då vara ondskefullt på ett realistiskt vis. Inte "mwahah, vi är alla elaka för vi har svarta kåpor och låter våra män piskas för vårt elaka sadistiska nöjes skull".

Individer och grupper av människor kan vara 'onda'. Att göra en ras/nation 'ond' är lazy writing.

EDIT:

Mundo said:
Dock tror jag att man ska undvika att försöka göra någon slags utopi av det hela, vare sig det är egalitärt, matriarkat eller patriarkalt.
Insåg att jag skrev det i min förra post. Där utesluter jag ju ganska tydligt att det bara skulle handla om matriarkaliska samhällen. Så åter igen, nej, jag tycker inte att jag "omedvetet ger kvinnor en negativ särställning".

Recca

Femme Fatale

Elmrig said:
Visst, jag är inte troende och i viss mån håller jag med, men jag ställer mig väldigt tveksam till hur välgrundat det skulle vara att normer hos nutida religioner uppkommit för att befästa könsroller i ett samhälle. Det blir problematiskt både i vår värld (du kan aldrig bevisa att bibeln inte är guds ord) och än mer så i fantasy där gudar och magi ofta har en starkare närvaro. Om det faktiskt finns gudar som är med och påverkar verkligheten bör det vara problematiskt att förvanska deras läror för att elevera ett köns ställning inom samhället, eller?
Så du tycker att mitt resonemang är lönlöst för att jag inte kan bevisa att bibeln inte är guds himmelska ord? Välkommen till diskussionen Runar Sörgaard.

...Jag tror nog inte att den här diskussionen kan leda någonstans från det uttalandet...

Recca

Femme Fatale

Caligo said:
Recca said:
Utopier är väldigt vanliga i både fantasy och sci-fi. De är bra på att lyfta upp det storyn handlar om och ger även en bra "what if"-grund. Sedan är det ju svårare att göra dessa "realistiska". Jag gillar utopier som en del i en fantasyvärld (t.ex. alverna och hoberna i LotR). Sedan är det ju en del av tjusningen att påpeka brister i dessa eller förgöra dem i handlingen :gremsmile:
Hm. Sant. Good point.

RasmusL

Champion

Mundo said:
Elmrig said:
Ger du inte omedvetet kvionnor en särställning i negativ mening när du har så stor respekt för att ta i matriarkfrågan att de inte får vara med och leka på hela "godhet och bra - elakt och dåligt"-spektrat?
Så kan man tolka det. Eller så kan man tolka det som att jag tycker att "ond vs god" är ett så satans uttjatat tema, i all form av litteratur och inte på något sätt hör hemma i någon typ av värld föruom möjligtvis sword and sorcery.

Ond och ondare. Ond och mindre ond. Men inte fan någon helylle mys-pys stat/land där allting är puttigulligt.

Och ska det vara "ondskefullt", så låt det då vara ondskefullt på ett realistiskt vis. Inte "mwahah, vi är alla elaka för vi har svarta kåpor och låter våra män piskas för vårt elaka sadistiska nöjes skull".

Individer och grupper av människor kan vara 'onda'. Att göra en ras/nation 'ond' är lazy writing.

EDIT:

Mundo said:
Dock tror jag att man ska undvika att försöka göra någon slags utopi av det hela, vare sig det är egalitärt, matriarkat eller patriarkalt.
Insåg att jag skrev det i min förra post. Där utesluter jag ju ganska tydligt att det bara skulle handla om matriarkaliska samhällen. Så åter igen, nej, jag tycker inte att jag "omedvetet ger kvinnor en negativ särställning".
Bra grejjer, jag som inte läser ordentligt, lite för inställd på vad jag förväntar mig ska diskuteras. Gällde det multiversums samlade världar och verkligehter i allmänhet har jag inte mycket att kommentera, är inte så insatt i dem :gremwink:. Nej men skämt åsido, ledsen att jag läste fel.

RasmusL

Champion

Recca said:
Elmrig said:
Visst, jag är inte troende och i viss mån håller jag med, men jag ställer mig väldigt tveksam till hur välgrundat det skulle vara att normer hos nutida religioner uppkommit för att befästa könsroller i ett samhälle. Det blir problematiskt både i vår värld (du kan aldrig bevisa att bibeln inte är guds ord) och än mer så i fantasy där gudar och magi ofta har en starkare närvaro. Om det faktiskt finns gudar som är med och påverkar verkligheten bör det vara problematiskt att förvanska deras läror för att elevera ett köns ställning inom samhället, eller?
Så du tycker att mitt resonemang är lönlöst för att jag inte kan bevisa att bibeln inte är guds himmelska ord? Välkommen till diskussionen Runar Sörgaard.

...Jag tror nog inte att den här diskussionen kan leda någonstans från det uttalandet...
Du kan absolut fokusera på den parentesen i mitt inlägg, det är helt ok. Det var dock inte den biten jag primärt ville fokusera på utan det jag tyckte kunde vara relevant att lyfta upp var det jag skrev rörande fantasyvärldar.

Givetvis är diskussionen inte lönlös men jag anser det vara arrogant när någon (alla är med på att jag inte menar Recca för nu pratar jag i allmäna ordalag? Inget personangrepp, ok? Bra) påstår sig veta svar på frågor som ingen kan ha någon aning om. Visst finns det mycket som tyder på att big bang och evolution är the shit men ingen kan veta och många människor anser sig ha vattentäta bevis för att jorden skapades på en vecka för några tusen år sedan.

Recca: Ett sådant påstående som du gjorde kan jag absolut se som en av många möjliga förklaringar på varför det ser ut som det ser ut med män inom religion men det är ingen absolut sanning. Hur ser det ut i en fantasyvärld där man antar gudars inblandning (kan vara så att du inte spelar i sådana världar, vad vet jag. Isf kan du välja att inte svara alternativt teorisera/tycka lite om du vill)? Är det fortfarande mänskliga konstruktioner som satt männen på toppen eller "guds vilja"?

Mundo

Myrmidon

Elmrig said:
Bra grejjer, jag som inte läser ordentligt, lite för inställd på vad jag förväntar mig ska diskuteras. Gällde det multiversums samlade världar och verkligehter i allmänhet har jag inte mycket att kommentera, är inte så insatt i dem :gremwink:. Nej men skämt åsido, ledsen att jag läste fel.
No problems. Vad det gäller att religionen befäster könsroller så tror jag inte att någon religion är grundad för just den enkla anledningen. Religion skapas / finns för att förklara många olika saker, som naturfenomen, (Varför dundrar det i himlen? Arg jävla snubbe med hammare som heter Tor) samhällskick, (Jag gillar inte att Kungen bestämmer allt. Men han sitter där av Guds nåde, så att döda han är att jävlas med Han. And I don't wanne do that) vårt behov av att förklara vår omvärld för oss själva men också saker såsom könsroller. Finns ju inte många religiösa texter / ledare som inte berättar för sina följeslagare hur de ska leva sina liv, in i sådana detaljer som hur man bör klippa skägget och vilken status mannen ska ha kontra kvinnan.

Om religionerna är sanna eller inte låter jag vara osagt. Jag ser det hela ur ett analytiskt perspektiv, inte ett religiöst.
Vilket ju gör fantasyvärldar lite svårare. I vår värld är det ofta så att ett samhälle uppstår och sen kommer någon på/får en profetia om en Gud. I världar såsom Eon så fanns gudarna där långt innan människorna, och detta är mer eller mindre allmän kunskap. Om en Gud/Gudinna vill att ett folk ska leva på si eller så sätt, så låter Guden en elak storm härska över området tills invånarna skärper sig. Eller så sticker han ned till Mundana med ett stort elakt svärd ala Daak och nitar alla som inte vill som han själv.

Så visst har du en poäng. Absolut.

Caligo

Swashbuckler

Recca said:
Elmrig said:

Det är ju just detta som är problemet med att diskutera teorier som ligger ganska långt ifrån rollspelens egentliga värld (som tex genusvetenskapens teorier eller varför inte kaosteorier eller religiösa teorier). Det är väl roligt och mycket intressant att lyfta fram dessa (både genusteorier, nationalekonomi, religion etc) som underlag för en diskussion men att hävda att "jag tycker si eller så för att detta är sanning" är en annan sak.

Recca

Femme Fatale

Elmrig said:
Givetvis är diskussionen inte lönlös men jag anser det vara arrogant när någon (alla är med på att jag inte menar Recca för nu pratar jag i allmäna ordalag? Inget personangrepp, ok? Bra) påstår sig veta svar på frågor som ingen kan ha någon aning om. Visst finns det mycket som tyder på att big bang och evolution är the shit men ingen kan veta och många människor anser sig ha vattentäta bevis för att jorden skapades på en vecka för några tusen år sedan.
Vaaaaa?
Jahaaaaaaaa... Du tror att jag anser att det finns absoluta sanningar och att en av dessa är att typ patriarkatet finns på grund av religionen och den teorin tror jag på som vore jag ett självutnämnt orakel ungefär... Och då så ville du bara understryka att det inte finns några absoluta sanningar för att du tyckte att jag var arrogant som hävdade att det fanns sådana.

Mukwa

Swashbuckler

*Kanske skulle en del feminister inte hålla med mig.
Skulle feminister "inte hålla med dig" är det för att vår världs normer är så djupt ingrodda i vårt beteende och i hur vi ser på världen att vi själva för det mesta inte är medvetna om dem, och feminismen vill då göra dig uppmärksam på normerna och värderingarna så att du kan förändra ditt beteende. Därför var artikeln om drowerna väldigt bra, eftersom den faktiskt synliggör mönstret kring matriarkat i spelvärldar. Det är ingen vetenskaplig artikel, det är ingen genusvetenskaplig avhandling. So what?

Den vetenskapliga kritiken som riktats mot genusvetenskapen har inte varit mycket större än kritiken mot sociologin, eller nationalekonomin, eller didaktik eller... Det är ett tvärvetenskapligt ämne som vilket annat tvärvetenskapligt ämne som helst. Den kritiken som har riktats mot genusvetenskapen har nästan alltid kommit från personer som aldrig läst genusvetenskap och då är kritiken mot vetenskapen nästan alltid utformad som motargument på den politiska feminismen och inte på vetenskapen. Väldigt ofta klumpas den politiska feminismen ihop med den teoretiska genusvetenskapliga feminismen, men det är, tänker jag hävda, på grund av att många inte har hunnit förstå vad genusvetenskap faktiskt är. Genusvetenskap är precis lika mycket vetenskap som Historia, Statsvetenskap, Nationalekonomi och andra tvärvetenskapliga ämnen.

Vad den här artikeln som Ymir länkade till kan göra är att skapa en medvetenhet hos oss så att vi aktivt kan fundera på hur vi blir av med de här normerna och värderingarna i vårt världs- och rollspelsskapande. Men det här förutsätter att vi inte slår bort kritiken som "feministisk propagande" utan diskuterar den utifrån den vetenskap genusvetenskapen de facto är. Debattartikeln är en intresseväckare och genusvetenskapen har varit medlet vi valt att analysera debattartikeln och förekomsten av matriarkat med.

Recca

Femme Fatale

Det kommer ju till i syfte att behärska de andra, att vara de som bestämmer. Ett Ni och Vi uppstår där just särarterna utgör grunden för rättfärdigandet.
Jag anser detta.

Ps. Inte meningen att vara dryg eller så utan jag ville bara understryka att jag inte anser mig sitta på några absoluta sanningar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Åter igen spårar en diskussion ut till sådant som inte hör hemma på det aktuella forumet, trots tidigare tillsägelser. Tråden låses.