Nekromanti Matrix Revolutions

Dimfrost

Special Circumstances
Den som inte fattar att det här inlägget innebär spoilers är så dum att han förtjänar det. Annars kanske han kan se det som en anledning att inte se filmen, och i så fall har jag bara gjort honom en tjänst. För det här är en ytterst dålig film. Matrix Reloaded var avsevärt bättre, i alla avseenden.

Redan i början, när de två programmen talar om hur mycket de älskar sin dotter, blev jag lätt illamående och kände att det började gå utför. Den enda ljuspunkten är när Trinity, Morpheus och Seraph slår sig in i the Merovingians lilla trevliga S/M-klubb Hell. I övrigt utspelar sig filmen nästan helt utanför Matrix, i den verkliga världen, och känns bitvis som ett enda långt datoranimerat intro till något FPS-lir. Skönheten från tidigare filmer i serien är som bortblåst, och slutstriden blir en parodi i sin Superman-aktiga luftstrid. De välkoreograferade stridsscenerna lyser mestadels med sin frånvaro. Dialogen och skådespelarinsatserna är om möjligt ännu sämre: Trinitys dödsscen är rent skrattretande, och inte en enda replik står ut som något extra. Filmen gör inget försök att nysta upp alla oavslutade trådar, och det antyds inte ens någon förklaring till Neos krafter. Slutet känns ganska obegripligt och helt meningslöst. För att få någon form av behållning måste man antagligen gå in hårt på all symbolik, som att Neo ligger med armarna ut som om han varit korsfäst i slutet.

Nej, det här var riktigt, riktigt dåligt. LoEG var klart bättre. Betyget blir
av fem möjliga, och det var nätt och jämt.

/Dimfrost, hinner före orvar!

Johan K

Gammal & dryg
Så illa ?

Det är ju nästan så man blir sugen på att gå & se den i vilket fall ju...
Fast när jag hörde att de skulle ge ut 2 matrixfilmer till så känndes det ganska krystat, att de ville bara tjäna mer pengar på det hela...

Rising

Vila i frid
Re: Så illa ?

"fast det var ju planerat redan innan första Matrix kom att det skulle bli en trilogi av det hela."

Vet man det? Eller är det något ni har hört i en dokumentär efter att den första filmen började gå bra? För jag tycker att fanboys är extremt lättlurade när det gäller sådana här saker (kom inte och säg att du tror att det redan från början var planerat att första Star Wars-rullen skulle vara episod 4 i en sexologi) och bara en sådan sak som att första filmen spelades in för sig, för att man sedan skulle spela in episod 2 och 3 i ett svep tycker jag skvallrar om motsatsen.

Och... jamenar: Matrix är inte Sci Fi. Det är gnosticism, och lixom, berättelsen om Jesus och Judas Thomas är ju faktiskt slut iom återuppståndelsen, så varför skulle man överhuvudtaget känna ett behov av att fortsätta berättelsen efter att den de facto har slutat? Jag har inte sett varken den andra eller tredje filmen, men efter vad jag hört så har de inget med kristen gnosticism att göra (förstås), utan letar istället krampaktigt efter symbolik hos grekiska filosofer och liknande.

Så... Är du verkligen säker på att det var en inplanerad triologi från början? Jag anser att alla som förstod något av den första filmen borde vara väääldigt skeptiska inför sådana uttalanden.

/Riz
ser inget behov av en uppföljare till Gökboet heller, men jag har en teori om fanboys som säger att just de som inte begriper något av en berättelse är de som verkligen, verkligen VILL ha uppföljare, och som VILL tro manusförfattarna när de säger att de minsann hade planerat en lång teveserie på sju säsonger redan från början; detta för att avsaknaden på förståelse inte ger en riktig -tillfredsställelse- så att det alstras ett sjukligt behov av att få se mer, mer, MER i hopp om att man någon gång i framtiden ska få alla pusselbitar på plats. För de som faktiskt begripit vad filmen handlat om och som kunnat tolka symbolerna rätt, de har inte det behovet eftersom de faktiskt får tillfredsställelsen till slut när berättelsen har knutits ihop.

Sereg_UBBT

Swashbuckler

Att det skulle bli en trilogi har varit känt hela tiden. Efter lite sökande på nätet hittade jag detta:

<blockquote>"Part of why fans are so anxious has to do with the extraordinarily long pause between the original Matrix and this first sequel. But that was because the two sequels were never guaranteed originally, Silver [Joel Silver, Matrix producent] says, even though the Wachowskis always planned to try to do them."</blockquote>
Du kan läsa själv här: http://www.canoe.ca/JamMoviesFeaturesM/matrix2_1.html läs t.ex de äldsta nyheterna ifrån 99.

Angående Star Wars - så står det faktiskt Episode IV: A new hope i början. Har du missat det?

Och ja.. jag förstod något av den första filmen (matrix alltså)

chrull

Stockholm Kartell

jag såg första filmen på premiären. och jag tror att den hade premiär över hela världen ungefär samtidigt... Men jag minns att jag redan i slutet på matrix undrade vadfan fortsättningen skulle handla om.

Anledningen till det stora mellanrummet i inspelningen? pengar såklart! tror du Warner Brothers skulle låtit dem göra två filmer till två bröder som tidigare bara regisserat en enda film, som inte slog alls?

chrull

LoEG var klart bättre
Ugh...Jag kan hålla med om att en del i Revolutions skulle kunna göras bättre och/eller tas bort, men att gämföra den med LoEG är ett hån, för den filmen är verkligen råkass...

/Lars, som blev ohyggligt besviken på LoEG.

Vindhand

Myrmidon

Så... Är du verkligen säker på att det var en inplanerad triologi från början? Jag anser att alla som förstod något av den första filmen borde vara väääldigt skeptiska inför sådana uttalanden.

Planerat eller inte så var det i.a.f. inte väl genomfört. Första filmen är litet korkad*, men dess dumhet är inte så uppenbar att man inte kan ha någon behållning av den. Tvåan är dumhet kombinerat med självförtroende och har inte ens bra specialeffekter. Trean har jag av naturliga skäl inte ödslat tid på.

(* tycker jag som inte bryr mig ett spår om gnosticism men har stora problem att greppa varför man har en matrix av människor när en matrix av sälar skulle ge precis lika mycket (litet) värme och mindre problem)

Troberg

Sinister eater

har stora problem att greppa varför man har en matrix av människor när en matrix av sälar skulle ge precis lika mycket (litet) värme och mindre problem
Dessutom så är det ett fruktansvärt ineffektivt sätt att utvinna värme, speciellt som man bara kan ta en liten del av den om inte personen ska frysa ihjäl. Bättre att elda saker, mycket effektivare. Eller om man har de möjligheter som de uppenbarligen har så borde geotermisk energi vara tänkbar.

Dessutom kanske det visar sig i nästa film att de inte alls är människor, de är sälar instängda i en matrix, i vilken den första matrixen fanns...

Dessutom kanske det visar sig i nästa film att de inte alls är människor, de är sälar instängda i en matrix, i vilken den första matrixen fanns
Varför skulle sälar vilja drömma om att vara människor? En säl-optimerad matrix skulle vara rätt så mycket smidigare kunde man tro. Inga människor=inga datorer(troligtvis)=inga hackers som kunde komma på hur man tar sig ur matrixen. För att inte tala om att man slippe allt jox med bilar och flygplan och andra påfund.

/Lars, säl(l)sam

Troberg

Sinister eater
Hollywood tänker inte på sådana detaljer [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Rising

Vila i frid

"har stora problem att greppa varför man har en matrix av människor när en matrix av sälar skulle ge precis lika mycket (litet) värme och mindre problem"

Well, svaret är förstås att filmen inte är Sci Fi, så den tankegången är lika irrelevant som att fråga sig om hur drakar kan flyga, hur cheshirekatten kan göra sig osynlig, varför T1000 ber Sarah Connor att ropa på sin son när den ju kan härma alla människoröster till perfektion själv, osv.

Men okej, jag har kverulerat tillräckligt på det här forumet om varför samhället har förfallit pga mänsklighetens växande oförmåga att tänka utanför begriplighetens skal och kunna begripa omvärlden med sin fantasi istället för att blott använda sig av sitt förnuft. Så ni vet ju alla redan vad jag har att säga om saken.

Jaja, trist på en film som så tydligt försöker säga oss någonting.

/Rising
som egentligen trodde (och hoppades) att rollspelare var den särskilda grupp av människor som faktiskt var bäst på att se saker som de verkligen är; alltså så som de inte ser ut, men gissar nog egentligen att det är lika illa här som på alla andra områden.

Kanske är det esteterna som är mänsklighetens sista hopp?

Vindhand

Myrmidon

Well, svaret är förstås att filmen inte är Sci Fi, så den tankegången är lika irrelevant som att fråga sig om hur drakar kan flyga,

magi.

hur cheshirekatten kan göra sig osynlig,

katter följer inte regler

varför T1000 ber Sarah Connor att ropa på sin son när den ju kan härma alla människoröster till perfektion själv, osv.

elak.

Jaja, trist på en film som så tydligt försöker säga oss någonting.

Min misstanke är att problemet ligger just däri. Den vill säga någonting men vet inte vad. Resultatet är passabel dum-sf med bra FX.

Rising

Vila i frid

"Den vill säga någonting men vet inte vad."

Jag tycker nog snarare att den blir lite väl övertydlig på sina håll. Karaktärerna berättar ju för Neo vad han (och vi i publiken) ska fråga oss själva:

Frågan om det röda och det blå pillret. Ångrar Neo sig, såsom Cypher? Vilket piller skulle vi i publiken ta? Hur mycket är sanningen egentligen värd?

Frågan om vasen hos oraklet. Skulle han ha vält den om hon inte hade varnat honom? Skulle han ha utvecklats om hon hade sagt att han var den rätte? Tror vi på ödet, eller är vi som Neo?

Och tja, hela uppmaningen "wake up, Neo" som inleder filmen är ju ett budskap i sig. Om att låta anden få besegra materien. Ett fundamentalt begrepp i gnosticismen som filmmakarna försäkrar oss om att vi inte missar genom att fullkomligen besudla filmen med namn och referenser som antingen har med drömmar att göra (Morpheus och Nebuchadnezzar, samt en hel bibba med repliker) eller med kristendom och kristen gnosticism (Trinity, Apoc, Thomas, anagrammet Neo (="One") och bibelreferatet Mark III no. 11 som visas nästan lite för övertydligt för att det ska kunna undgås). Men jag vet inte, man kanske måste ha tagit droger för att kunna förstå hur det känns när man bara vet att världen är en illusion och när man till slut lär sig att bryta mot reglerna och se igenom dem; att "vakna upp", så att säga.

I vilket fall som helst så är filmen så sprängfylld med symbolism att man omöjligtvis kan se det som en "verklig" film och försöka tolka den på fel grunder. Då gör man bort sig.

Det är nog bättre att bara klura kring de här frågorna.

Det jag tycker är intressantast är det här med ödet. Matrisen är en illusion som styrs av våra fångvaktare ovanför oss, men på något sätt så är man ju ändå kvar i någon annans våld även om man lyckas skrota matrisen. Om ödet styr våra liv; då lever vi ju ändå kvar i en illusion; illusionen om att vi tror oss vara herre över våra egna handlingar.

Food for thought.

/Riz
tror att Matrix-bröderna fick inspirationen till sin film av att ha spelat Kult. Jamenar; hela gänget ser ju precis ut som Storstadssamurajer.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Pärlor åt svinen?

"Och tja, hela uppmaningen "wake up, Neo" som inleder filmen är ju ett budskap i sig. Om att låta anden få besegra materien. Ett fundamentalt begrepp i gnosticismen som filmmakarna försäkrar oss om att vi inte missar genom att fullkomligen besudla filmen med namn och referenser som antingen har med drömmar att göra (Morpheus och Nebuchadnezzar, samt en hel bibba med repliker) eller med kristendom och kristen gnosticism (Trinity, Apoc, Thomas, anagrammet Neo (="One") och bibelreferatet Mark III no. 11 som visas nästan lite för övertydligt för att det ska kunna undgås). Men jag vet inte, man kanske måste ha tagit droger för att kunna förstå hur det känns när man bara vet att världen är en illusion och när man till slut lär sig att bryta mot reglerna och se igenom dem; att "vakna upp", så att säga."

Och hur mycket av det här tror du att den genomsnittlige biobesökaren förstod, rollspelare eller ej? De allra flesta såg det nog som en ren actionfilm, där andra element var viktigare än det gnosticistiska budskapet. Kanske just därför som det försvinner eller tunnas ut i uppföljarna?

"I vilket fall som helst så är filmen så sprängfylld med symbolism att man omöjligtvis kan se det som en "verklig" film och försöka tolka den på fel grunder. Då gör man bort sig."

Då har tydligen jag och en massa andra gjort bort oss ordentligt. Att diskutera The Matrix underliggande budskap är en sak, men att påstå att det är så övertydligt och dominerande att alla som inte själva har sett det är bortgjorda är en annan. Jag tycker nog att du ska spara de svepande generaliseringarna till en annan tråd.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nostradmus Rising

"Rising
som egentligen trodde (och hoppades) att rollspelare var den särskilda grupp av människor som faktiskt var bäst på att se saker som de verkligen är; alltså så som de inte ser ut, men gissar nog egentligen att det är lika illa här som på alla andra områden."

"Kanske är det esteterna som är mänsklighetens sista hopp?"

Du bär en tung börda, Rising. Men om 50 år när illusionen har rämnat och en grupp manchesteresteter är de enda som står mellan oss och den ultimata ondskan då ska vi minnas dina ord, dina visioner, dina varningar. Men frågan är om det då inte kommer att vara försent? Oh, the Horror!