Re: Storm i ett vattenglas?
Var existerar det ett förakt för bildning och intellekt? Här på forumet?
Njae, jag skulle jag faktiskt säga att detta forum sticker ut lite grann. Min uppfattning om att det råder förakt för bildning och intellekt härstammar från helt andra källor. Och jag menar att det är ett samhälleligt problem. Numera kastar man gärna skit på folk med utbildning och slänger sig med ironiskt användande av en term som "expert". Istället glor man på dokusåpor och tycker att den dummaste deltagaren är den största hjälten.
Så du menar att Matrix budskap på intet vis är en tolkningsfråga utan att det bara finns en absolut sanning?
Jag har aldrig sagt något om Matrix faktiska budskap, utan blott hänvisat till de i mitt tycke ganska uppenbara symboler som existerar i filmerna. Och att hävda dessa symbolers existens är att hävda en absolut sanning, ja.
Jag tycker att det låter rätt så mycker mer elitistiskt än något jag har sagt.
Jag har aldrig påstått att du är en elitist, bara att du gärna slänger den etiketten på folk. Och eftersom du just kallade mig elitist så anser jag min sak vara bevisad.
Tja, du verkar tycka att jag är en bufflig elitist när jag säger att alla inte tolkar filmen på samma sätt som Rising.
Du verkar ha missförstått mig. Om något så skulle jag kalla dig för antielitist.
Är inte det ett sätt att ta ställning?
Frågan gällde huruvida jag hade hävdat att den genomsnittlige biobesökaren hade uppfattat de gnostiska symbolerna i filmen. Oavsett vad jag har sagt om dig så har jag fortfarande inte tagit ställning i nämnda fråga.
Som sagt överanalysering. Att ett inlägg om Matrix på ett obskyrt rollspelforum skulle vara ett första steg för att skrämma vår befolkning till tystnad är bara rent struntprat.
Pfft, vem har sagt något om ett första steg? Allt jag har sagt är att det är symptomatiskt för en trist attityd. Att du sedan väljer att bemöta mina inlägg med sarkasm får stå för dig.
Jag tror inte att du vinner någonting på att dyka upp ifrån ingenstans och göra ett synnerligen klumpigt och felriktat försök att både försvara Rising, som verkligen inte behöver din hjälp, och rätten att utrycka sig fritt.
Varför skulle jag vara ute efter att vinna någonting? Räcker det inte med att jag tycker att något som sägs på forumet är värt att bemöta, och att det känns rätt att göra det?
Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag skall tolka frasen "dyka upp från ingenstans". Antingen menar du att jag som föga produktiv forumit inte har något här att göra, eller så menar du att jag inte har rätt att skriva inlägg i någon annans tråd. Hur som helst är det ett ganska fånigt uttalande.
För övrigt är jag inte ute efter att försvara Rising, eftersom han redan hade skrivit ett svar på ditt inlägg när jag valde att skriva mitt. Att jag däremot väljer att försvara hans rätt att skriva ett sådant inlägg som han gjorde utan att bemötas med hån och häckel är en annan fråga.
/Jakob