Re: Pärlor åt svinen?
"Och hur mycket av det här tror du att den genomsnittlige biobesökaren förstod, rollspelare eller ej?"
Jag har sett insändare på Aftonbladets Press-spalt (ni vet, den där lilla sektionen vid korsorden där fjortisar pratar om anorexia och skriver dikter, och alla slutar sina insändare med "snälla, sätt in en bild på Nick i BSB") som handlat om att de ibland känt sig som i Matrix; alltså att det känns som om hela världen bara är en bluff.
Okej att de flesta biobesökare inte riktigt har koll på vad Nebuchadnezzar betyder. Jag visste ju inte vad det där bibelreferatet betydde när jag såg filmen; men det är så klart att jag fattade att det var
någon flört med publiken som flög förbi på vita duken. Det gjorde nog alla.
Jag kräver ju inte att folk ska kunna någonting om gnosticismen; särskilt inte eftersom jag är så oerhört obildad
själv och bara råkade ha tur denna gång eftersom det ändå fanns några pusselbitar som jag kunde stoppa in på rätt plats i pusslet. Det är inte
bildning som jag tycker saknas idag; ungdomarna på Press-spalten hade ju fattat filmen utan att för den sakens skull behöva veta något om gnosticismen, utan vad som saknas är förmågan att kunna leva sig in i skådespelets symbolvärld.
Det saknas fantasi, helt enkelt.
Men framförallt stör jag mig på den arroganta viktigpetterfasonen att rynka på näsan åt något och säga "jag har hittat ett feeel!" med snorkig röst, när det i själva verket är ett allvarligt fel i ens eget förtvinade huvud.
Att diskutera en värld såsom om den vore riktig, det kan man göra med Sci Fi som gör anspråk på att
vara riktig och trovärdig. Gör man det i andra fall... ja, då gör man bort sig i mina ögon. Inte främst för att man blottlägger sin okunskap (det har jag (som själv är sanslöst okunnig) överseende med) utan för att man håller på och slår sig för bröstet och rusar in utan att unna sig någon eftertanke för att hålla på och trycka ner något annat.
Jag har ändlösa mängder med förakt åt dessa viktigpettrar, eftersom det lyser igenom i allt de gör, och det är alldeles för roligt att dela med mig av det föraktet här på forumet för att jag ska kunna låta bli.
Så: Blä!
/Rising
som tycker det är bättre att vara snäll än att vara en jobbig viktigpetter.