Nekromanti Matrix Revolutions

Nightowl

Champion
Re: Pärlor åt svinen?

Och hur mycket av det här tror du att den genomsnittlige biobesökaren förstod, rollspelare eller ej? De allra flesta såg det nog som en ren actionfilm, där andra element var viktigare än det gnosticistiska budskapet.
Glöm inte bort oss som tyckte, 'men vafan, det där har ju Plotinus och Petersen sagt för länge sen!' och bara brydde oss om stuntsen också...

Erik

Re: Så illa ?

tror att Matrix-bröderna fick inspirationen till sin film av att ha spelat Kult. Jamenar; hela gänget ser ju precis ut som Storstadssamurajer.
För att inte tala om att hela ideén med illusionen, uppvaknandet och de överkralliga fångvaktarna...

/Lars, som tror att Rising kan vara nått på spåret...

Rising

Vila i frid

"Och hur mycket av det här tror du att den genomsnittlige biobesökaren förstod, rollspelare eller ej?"

Jag har sett insändare på Aftonbladets Press-spalt (ni vet, den där lilla sektionen vid korsorden där fjortisar pratar om anorexia och skriver dikter, och alla slutar sina insändare med "snälla, sätt in en bild på Nick i BSB") som handlat om att de ibland känt sig som i Matrix; alltså att det känns som om hela världen bara är en bluff.

Okej att de flesta biobesökare inte riktigt har koll på vad Nebuchadnezzar betyder. Jag visste ju inte vad det där bibelreferatet betydde när jag såg filmen; men det är så klart att jag fattade att det var någon flört med publiken som flög förbi på vita duken. Det gjorde nog alla.

Jag kräver ju inte att folk ska kunna någonting om gnosticismen; särskilt inte eftersom jag är så oerhört obildad själv och bara råkade ha tur denna gång eftersom det ändå fanns några pusselbitar som jag kunde stoppa in på rätt plats i pusslet. Det är inte bildning som jag tycker saknas idag; ungdomarna på Press-spalten hade ju fattat filmen utan att för den sakens skull behöva veta något om gnosticismen, utan vad som saknas är förmågan att kunna leva sig in i skådespelets symbolvärld.

Det saknas fantasi, helt enkelt.

Men framförallt stör jag mig på den arroganta viktigpetterfasonen att rynka på näsan åt något och säga "jag har hittat ett feeel!" med snorkig röst, när det i själva verket är ett allvarligt fel i ens eget förtvinade huvud.

Att diskutera en värld såsom om den vore riktig, det kan man göra med Sci Fi som gör anspråk på att vara riktig och trovärdig. Gör man det i andra fall... ja, då gör man bort sig i mina ögon. Inte främst för att man blottlägger sin okunskap (det har jag (som själv är sanslöst okunnig) överseende med) utan för att man håller på och slår sig för bröstet och rusar in utan att unna sig någon eftertanke för att hålla på och trycka ner något annat.

Jag har ändlösa mängder med förakt åt dessa viktigpettrar, eftersom det lyser igenom i allt de gör, och det är alldeles för roligt att dela med mig av det föraktet här på forumet för att jag ska kunna låta bli.

Så: Blä!

/Rising
som tycker det är bättre att vara snäll än att vara en jobbig viktigpetter.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag har sett insändare på Aftonbladets Press-spalt (ni vet, den där lilla sektionen vid korsorden där fjortisar pratar om anorexia och skriver dikter, och alla slutar sina insändare med "snälla, sätt in en bild på Nick i BSB") som handlat om att de ibland känt sig som i Matrix; alltså att det känns som om hela världen bara är en bluff."

Tja, det där tror jag mer på än hela det gnosticistiska köret. Dock tror jag att en så ung människa(det kan förstås gälla människor i alla åldrar) ofta har det väldigt svårt formulera sina känslor i ord. Om man säger att man känner sig som om man vore i Matrix så är det en omskrivning som de allra flesta jämnåriga kan förstå.

"Men framförallt stör jag mig på den arroganta viktigpetterfasonen att rynka på näsan åt något och säga "jag har hittat ett feeel!" med snorkig röst, när det i själva verket är ett allvarligt fel i ens eget förtvinade huvud."

Fast man kan vara viktigpetter åt andra hållet och säga att alla som inte uppfattar det "uppenbara" budskapet eller ser samma saker som ensjälv har noll koll. *host**host*

"Jag har ändlösa mängder med förakt åt dessa viktigpettrar, eftersom det lyser igenom i allt de gör, och det är alldeles för roligt att dela med mig av det föraktet här på forumet för att jag ska kunna låta bli."

Tyvärr tycker jag att ditt eget förakt lyser igenom alldeles för mycket i det du skriver. På något sätt blir det som att de du föraktar ändå vinner eftersom du har svårt att släppa dem och deras åsikter. Ibland känns det nästan som man är på ett väckelsemöte och inte på ett rollspelsforum.

"som tycker det är bättre att vara snäll än att vara en jobbig viktigpetter. "

En snäll viktigpetter? :gremwink:

Jag ska bara upplysa dig om att du har svarat helt fel på mitt inlägg. Egentligen skulle du tanklöst ha rusat iväg i något ologiskt resonemang där du klankade ner mot dina motståndare. Nu har jag suttit här i en halvtimme och vässat mina argument helt i onödan. :gremwink:

Rising

Vila i frid

"Tja, det där tror jag mer på än hela det gnosticistiska köret."

Well... egentligen är det hela det gnosticistiska köret. Det sammanfattas faktiskt rätt bra med orden "det känns som om världen inte är på riktigt." Demiurgen, arkonter, Sophia, Thomas, Yaldaboath och sån skit är ju mest överkurs. På ett sätt var ju faktiskt de i sin tur symboler som användes för att berätta om känslan av att omvärlden inte är på riktigt.

Alltså; den kristna gnosticismen använde en sorts symboler; bröderna Wachoblaski använder en annan.

Jag lovar att det fanns fjantar förr i tiden som hade åsikter om Nag Hammadi-skrifterna och försökte påpeka att de hade logiska brister, precis som det finns fjantar idag som har åsikter om logiken i Matrix.

"Fast man kan vara viktigpetter åt andra hållet"

Jo, fast det är en reagerande attityd och därför försvarlig. Ungefär som skillnaden mellan våldsangrepp och nödvärn.

"Tyvärr tycker jag att ditt eget förakt lyser igenom alldeles för mycket i det du skriver."

Men... det är ju det jag tycker är roligast med att läsa mina egna inlägg? :^)

Hi hi, nä, jag struntar i Matrix egentligen, jag tycker bara att den här attityden finns bland rollspelen också, där symboliska rollspel anses mindre "fina" än sådana som gör anspråk på att vara verkliga. Därför är det praktiskt att göra jämförelsen med Matrix, som är en film som de flesta gillar, och som oomkullrunkligen är en symbolisk film, vilket de mest enfaldiga viktigpettrarna (och då pratar jag om andra människor än dem som frekventerar detta forum) oftast har missat.

Då kan man slå dem på fingrarna och visa att det minsann inte är så roligt att behöva få utstå sån't. Till slut så kommer alla till instinkt om att det finns olika sätt att berätta på, och börjar acceptera att inget sätt är sämre än det andra. Slutet gott, allting gott?

/Riz

Ceram

Hero
Re: Nostradmus Rising

"Kanske är det esteterna som är mänsklighetens sista hopp?"
Du bär en tung börda, Rising. Men om 50 år när illusionen har rämnat och en grupp manchesteresteter är de enda som står mellan oss och den ultimata ondskan då ska vi minnas dina ord, dina visioner, dina varningar. Men frågan är om det då inte kommer att vara försent? Oh, the Horror!
Hur ska esteterna kunna rädda världen? Hälften av dem är ju depprimerade och skär sig i handlederna. Resten är ju ungvästerister eller för flummiga för att kunna göra någon nytta... (vadå fördömmar?)

/Tobbe... Som har många estetvänner och själv är lite smyg estet (men inte skär sig i handlederna)

jbergman

Veteran
Re: Pärlor åt svinen? (OT)

Då har tydligen jag och en massa andra gjort bort oss ordentligt. Att diskutera The Matrix underliggande budskap är en sak, men att påstå att det är så övertydligt och dominerande att alla som inte själva har sett det är bortgjorda är en annan. Jag tycker nog att du ska spara de svepande generaliseringarna till en annan tråd.

Jag har aldrig förstått mig på detta utbredda förakt bildning/intellekt/uppmärksamhet som du här återigen visar prov på. Är det fullständigt omöjligt för dig att medge att du hade missat något som uppenbarligen många andra hade uppfattat (med tanke på allt som skrivits om bland annat de gnostiska inslagen i filmerna)?

Att istället klanka ned på den som uppenbarligen visste bättre är bara sorgligt. Effekten blir bara att folk inte vågar säga vad de tycker av rädsla för att bli stämplade som besserwissrar av personer som du.

När folk inte längre vågar protestera mot idioti är det inte så konstigt att allting barkar åt helvete.

/Jakob

Vindhand

Myrmidon

Frågan om det röda och det blå pillret. Ångrar Neo sig, såsom Cypher? Vilket piller skulle vi i publiken ta? Hur mycket är sanningen egentligen värd?

Frågan om vasen hos oraklet. Skulle han ha vält den om hon inte hade varnat honom? Skulle han ha utvecklats om hon hade sagt att han var den rätte? Tror vi på ödet, eller är vi som Neo?

Men ååhh... du har inte höga krav på budskap du. Med detta synsätt blir Batman Forever en djuplodande film om socialt utanförskap och värdet av vänskap och pliktkänsla :gremsmile:

Här trodde jag att du faktiskt sett något i filmen som vi lägre själar missat.
:zeppelinare:

Rickard

Urverk speldesign

"Jag har aldrig förstått mig på detta utbredda förakt bildning/intellekt/uppmärksamhet som du här återigen visar prov på. /.../ Effekten blir bara att folk inte vågar säga vad de tycker av rädsla för att bli stämplade som besserwissrar av personer som du."
Hehe.. Jag kan inte hindra mig från att tycka det här är lite roligt skrivet, med tanke på att walium studerar till lärare.. Man kan ju nästan ana hur lektionerna kommer att bli.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skrattar åt alla de föreställningar han får om "fascistwalium" vid katedern

walium

Ganska töntig, faktiskt
Eh?

"Jag har aldrig förstått mig på detta utbredda förakt bildning/intellekt/uppmärksamhet som du här återigen visar prov på. "

Vad gafflar du om egentligen? Tror du verkligen att jag skulle utbilda mig till gymnasielärare om jag hade ett utbrett förakt för bildning och intellekt?

"Är det fullständigt omöjligt för dig att medge att du hade missat något som uppenbarligen många andra hade uppfattat (med tanke på allt som skrivits om bland annat de gnostiska inslagen i filmerna)?"

Är det inte det jag gör? Har jag kanske fel när jag också säger att det även finns många som inte har uppmärksammat de gnostiska inslagen i filmen?

"Att istället klanka ned på den som uppenbarligen visste bättre är bara sorgligt. "

Jepp, du vet jag är en sådan där bitter, misslyckad typ som finner stort nöje i att skriva bitska inlägg där jag klankar ner på mina intellektuella övermän. Nu när du har avslöjat mig så är jag tyvärr tvungen att döda dig.

"Effekten blir bara att folk inte vågar säga vad de tycker av rädsla för att bli stämplade som besserwissrar av personer som du."

Det är bra att du har tillräckligt mycket ryggrad för att stå emot sådana förtryckare som mig. Starkt jobbat, det är inte ofta som det händer.

"När folk inte längre vågar protestera mot idioti är det inte så konstigt att allting barkar åt helvete."

Jag menar, finns det någon större idioti än att inte se Matrix övertydliga gnostiska undertoner? Det skulle möjligtvis vara att jaga pensionärer med skärbrännare, halta och blinda pensionärer.

Jag tror jag ska traska in i städskrubben och gasa ihjäl mig med dammsugaren så att ni slipper fler av mina idiotiska inlägg. :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret

Kanske är det esteterna som är mänsklighetens sista hopp?

Det tvivlar jag på. De flesta esteter jag känner och har träffat är lika korkade som resten av oss.

Jag tror du får leta i gruppen "Risingar" för att bli tillfredsställd.

Vindhand

Myrmidon
Nyhetens behag...

Jag kräver ju inte att folk ska kunna någonting om gnosticismen; särskilt inte eftersom jag är så oerhört obildad själv och bara råkade ha tur denna gång eftersom det ändå fanns några pusselbitar som jag kunde stoppa in på rätt plats i pusslet.

Om du ursäktar att jag är litet rå tillbaka:
Det är ju just det som stör mig med matrix. Det är pusselbitar utan sammanhang eller mening plockade från höger och vänster. Folk som aldrig sett såna pusselbitar förut kan säkert bli lika impade av dem som ungarna i Mad Max blir av navkapslar eller andra blanka ting. Det innebär inte att man har nog för ett helt pussel.

Men framförallt stör jag mig på den arroganta viktigpetterfasonen att rynka på näsan åt något och säga "jag har hittat ett feeel!" med snorkig röst, när det i själva verket är ett allvarligt fel i ens eget förtvinade huvud.

Kejsaren är inte naken! Är du dum eller? :gremgrin:

Rising

Vila i frid

"Här trodde jag att du faktiskt sett något i filmen som vi lägre själar missat."

Men... alldeles nyss sade du att filmen inte visste vad den hade för budskap. Därför tog jag fram det mest uppenbara.

Lite svårare blir det om man blandar in gnosticismen; du kan väl kolla vad jag skrev i det här inlägget och se om det var lika uppenbart.

/Riz

Rising

Vila i frid
Re: Nyhetens behag...

"Det är ju just det som stör mig med matrix. Det är pusselbitar utan sammanhang eller mening plockade från höger och vänster."

Okej, på den punkten kan jag hålla med dig. Det kommer exempelvis aldrig riktigt en fungerande koppling mellan Alice i Underlandet och det gnosticistiska temat, till exempel. Eller så är det något jag har missat.

Men det här är schysst, nu pratar vi ändå om en och samma sak, och det här är enligt mig befogad kritik, eftersom det ju verkligen handlar om vad filmen har försökt berätta. Det tycker jag är helt okej. Det skulle säkert bröderna Wachoblaski också tycka.

Jag vänder mig bara mot kritiken av att Matrix skulle vara "orealistiskt" eller "otrovärdig", eftersom den ju aldrig ens gör anspråk på att vara detta.

/Rising

Vindhand

Myrmidon

Effekten blir bara att folk inte vågar säga vad de tycker av rädsla för att bli stämplade som besserwissrar av personer som du.

Lär dig skillnaden mellan att säga vad man tycker och att påstå att alla som inte tycker som en själv har fel eller är bakom flötet. Det tidigare är fint och försvarligt, det senare gör en till en bessewisser.

Vindhand

Myrmidon
små små steg...

Men det här är schysst, nu pratar vi ändå om en och samma sak, och det här är enligt mig befogad kritik, eftersom det ju verkligen handlar om vad filmen har försökt berätta. Det tycker jag är helt okej. Det skulle säkert bröderna Wachoblaski också tycka.

Oki... _poängen_ med denna befogade kritik är att Matrix inte är en film som framför ett djupt budskap. Ergo är det bara en sf-rulle... ...vilket i sin tur innebär att den andra kritiken om hur den inte håller trovärdighetsmässigt är applicerbar.

Jag vänder mig bara mot kritiken av att Matrix skulle vara "orealistiskt" eller "otrovärdig", eftersom den ju aldrig ens gör anspråk på att vara detta.

Varför dräller den då av förklaringar av varför folk kan göra sånt de kan göra då? Om den är symbolisk och trovärdigheten inte är viktig så är det ju bara bortslösad skärmtid. På den tiden hade man kunnat få plats med några sidor till ur en citatbok eller brottstycken ur ännu en filosofi.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bara för att hoppa in och hålla med

"Jag vänder mig bara mot kritiken av att Matrix skulle vara "orealistiskt" eller "otrovärdig", eftersom den ju aldrig ens gör anspråk på att vara detta."

Här håller jag faktiskt med dig. Inom de ramar som filmen själv sätter upp är den inte ett dugg orealistisk. Det jag ville få fram låg för övrigt i linje med vad min välformulerade kollega Vindhand skriver i tråden. Det krävs tämligen omfattande kunskaper för att peka på de olika filosofiska bitarna och utropa gnostisism.

För att skapa en rollspelsanknytning så frågar jag mig hur väl Matrix hade lämpat sig som rollspel? Kanske en slags framtidsversion av Kult?

Vindhand

Myrmidon

Men... alldeles nyss sade du att filmen inte visste vad den hade för budskap. Därför tog jag fram det mest uppenbara.

Med budskap trode jag att det skulle finnas någon poäng. Lossryckta platityser som man skulle kunna läsa in någon betydelse i är inte ett budskap. Då kan man lika gärna fråga sig vad det är för symbolik i de bräckliga glasfönstren i mars-basen i Total Recall. Är basen kanske en liknelse av vår bräckliga miljö här på jorden? :gremsmirk:

Total Recall har f.ö. saftigt mycket mer genomgående budskap än Matrix (jag-begreppet) men ingen kallar det "en symbolisk film" för det...

Dimfrost

Special Circumstances
Matrix-rollspel

Jag hade tänkt göra ett Matrix-inspirerat dogmaspel, med reklam av typen "Så bra som Matrix aldrig var" (ja, inte så fånigt då), men efter den här filmen insåg jag att det gäller för de allra flesta spel. :gremwink: Dessutom är jag inte det minsta sugen på att skriva på mitt koncept just nu, men det är en annan sak.

/Dimfrost :zeppelinare:

Rising

Vila i frid
Re: små små steg...

"Oki... _poängen_ med denna befogade kritik är att Matrix inte är en film som framför ett djupt budskap. Ergo är det bara en sf-rulle..."

Vadå "bara en sf-rulle"? Det är inte sämre att vara en sf-rulle, men det är något väldigt annorlunda från att vara en symbolisk berättelse. Att du inte tycker budskapet är djupt förvandlar inte filmen hux flux till sci fi, utan gör den i så fall blott till en dålig symbolisk berättelse.

Jag har inget att invända. Jag förstår hur du resonerar, och det är ett mycket rimligt resonerande.

"Varför dräller den då av förklaringar av varför folk kan göra sånt de kan göra då? Om den är symbolisk och trovärdigheten inte är viktig så är det ju bara bortslösad skärmtid."

Det gör Terminator 2 också; vi får höra en massa förklaringar om hur T1000 fungerar, ändå så anländer han till vår tid naken fastän han kan förvandla sig till en klädd man hur lätt som helst. osv. Förklaringarna är ibland bara ett försök att ge berättelserna en logisk yta; men kan också fylla en dramaturgisk effekt så att vi i publiken kan föreställa oss vad protagonisterna och antagonisterna skall göra härnäst (Cyphers förräderi), eller (som det oftast är i Matrix) ha ett eget symboliskt värde i sig.

Det ironiska i Matrix är ju att det (enligt skådespelets logik) plötsligt blir maskinerna som blir beroende av oss, och det blir en pusselbit som hänger ihop bra med partiet där Smith redogör för oss om den första matrisen som var ett fantastiskt paradis och som misslyckades fatalt, där hela skördefält gick till spillo.

Andra förklaringar i filmen fungerar sämre, som den där lilla spårutrustningen som de stoppar in i Neo's navel, och tramset med den igenvuxna munnen. Jag begriper mig iaf inte riktigt på de partierna.

Så... Är Matrix en "dålig" symbolisk berättelse: Ja, kanske.
Är det en orimlig Sci Fi-rulle? Nej, det gör den ju inte ens anspråk på att vara.

Man kan förvisso tolka filmen så; men det är som att se Lassie som en "dålig" katt, och visst, det är ju alldeles riktigt, men är inte relevant kritik.

/Riz