Nekromanti MC och W40K

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Teddy igen

Hårdföra patriarkaliska bönder med strikta principer, är det OK? I så fall kan du kanske gilla min fantasyvärld-
Bättre, men jag undrar fortfarande varför de pronpt skulle behöva vara arbetar/bonde/underklass? Är det för att de är "grova", "starka" etc?

Undras om man skulle kunna ha orcher som högragen, dekadent adel? Eller som en intelligentia?

Hårdföra patriarkaliska bönder med strikta principer, är det OK?
Jag skulle vilja se dem leva i ett normalt bondesamhälle med några tvistar. Kanske som du föreslår, jag gillar tanken. Men varför är de enbart bönder ?

Coffe_Kanon

Swordsman

varför nöja sig med en efterapning av Warhammer 40K när det RIKTIGA 40K ska komma om rollspel

Vilket var själva upprinnelsen till den här diskussionen - jag svarade på någon som helt tydligt inte hade minsta lilla koll på MC. Det kanske var dåligt av mig att inte vända andra kinden till eller att svara med samma mynt, men jag tycker inte att jag kan lastas alltför mycket för det.
Jo lite ska du allt lastas, i synnerhet då det var så uppenbart att jag skrev det där för att provocera. :gremgrin:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

ag har mycket problem med apfolk, som jag tycker är ashäftiga, men som jag ofta porträtterar som just ädla vildar på ett sätt som kan bli mycket mer rasistiskt än ens Tolkiens orcher.
Jag har själv planer på att introducera ett apfolk i min Hellboykampanj, men inspirerad av Doom Patrol blir de troligtvis ett gäng revolutionära Che Guevara-typer. Revolutionära apor, liksom - man vänder apfolksmyterna där apor alltid får vara arbetarklass och apor och drar in just revolutionen också... Jag får helt enkelt anstränga mig för att låta bli alla de klassiska fällorna...

Coffe_Kanon

Swordsman

Det enda humoristiska som jag ser i 40K är kanske just orcherna
Det var också en sak som plingade till lite under denna diskussion. jag menar visst, det finns Orks, och de är jävligt tounge in cheek, men betyder det att hela WH40K måste vara fjantigt och komiskt bara för det? Jag menar det är ju inte så att hela "mytoset" står och faller med vare sig Orks, Eldar, Tau eller Necrons, det finns ju så mycket mer. Vi har fortfarande Människor, Chaos och Tyranids kvar. Och då kommer vi tillbaka till "smaken är som baken", ingen gillar allt, med det finns åtminstonde ganska mycket att välja på.

För övrigt så har jag svårt för hela det här "stereotypt är dåligt" synsättet när vi faktiskt pratar om ett spel som har funnits ett bra tag. Hade Warhammer 40.000 släppts typ förra året eller nåt så hade jag också tyckt att deras idé känns lite urvattnad, men nu var det faktiskt ett gott antal år sen det kom ut i form av Rouge Trader och sen dess har GW försökt utveckla idén lite, armé för armé vilket jag tycker är en jävla prestation.

Det jag har att klaga över är GWs monopol på figurerna och att de hutlöst höjer priser utan annan anledning än att de ska kunna ha förgyllda tandpetare på ägarnas företagsmiddagar. (hoppar du inte högt av glädje nu krank? En anti-kapitalistisk sympatisör! :gremgrin:)

Deras produkt är det inge fel på, jag älskar den, deras marknadstaktik däremot är knappast främjande för hobbyn som har bildats kring deras produkt. De borde försöka arbeta på att pressa ner priserna istället för att se hur mycket folk står ut med att dem höjer dem hela tiden.

Jag kan erkänna helt ut att jag enbart köper GWs figurer för IP:n och inte för figurernas kvalitet. Ska man ha kvalitet och figurer som är värda det dem kostar så bör man ta sig över kanalen och kolla upp franska Rackhams figurer istället (de är fan i mig de sjukt snyggaste figurer som finns de har till Rag-Narok och Confrontation, deras spelvärld är också riktigt ball)

man vänder apfolksmyterna där apor alltid får vara arbetarklass och apor och drar in just revolutionen också
Du har pratat mycket om hur du ogillar klyschiga raser och den rasism som du tycker existerar i fantasyschangern. Vad är då inte det ovan ? Eller missförstår jag allt totalt ?

Jag sa aldrig att jag ogillade Orcherna för att de förde med sig en humoristisk anda till 40K, bara att de faktiskt är komiska, men endock coola, så jag tror du missförstod mig.

Coffe_Kanon

Swordsman

Nja, nej ett litet missförstånd. Jag har en ovana att svara flera personer på en och samma gång fast jag bara citerar en enda, det var mer riktat åt krank...

Troberg

Sinister eater

Kanske som du föreslår, jag gillar tanken. Men varför är de enbart bönder ?
En religiös omvändelse. De har helt enkelt kommit på att det är hårdare att kunna döda någon och ändå inte göra det än att bara döda honom.

Problemet är att de förökar sig fortfarande som om de var ett krigförande folk, och även om de inte är aggressiva så ger de inte efter om de blir puffade heller. Deras befolkningsökning börjar dock bli ett problem för det närliggande riket (ett rike liknande romarriket när det håll på att falla sönder under dåliga kejsare) då de genom ren befolkningsökning tar nytt territorium, och de är för starka för att man ska vilja slåss med dem.

Troberg

Sinister eater

Bättre, men jag undrar fortfarande varför de pronpt skulle behöva vara arbetar/bonde/underklass? Är det för att de är "grova", "starka" etc?
Nja, i mitt fall så var det efter en religiös omvändelse till följd av en missionär, vilket skapade en rörelse som tog dem från sitt krigiska ursprung till mer fredlig tillvaro. De bytte så att säga våld mot respekt.

Jag har dessutom funderat på att göra att den ändringen också ändrade samhället från matriarkaliskt till patriarkaliskt. Det är inte centralt för den förändringen, men det kan vara bra bränsle för andra saker, tex intressanta konflikter med stäpporcherna som fortfarande är lite mer traditionella orcher (tänk någotn blandning av stäppindianer och mongoler) och den nya rörelsen bland östorcherna.