Re: Varför måste systemen vara lika?
Niklas73 said:
Men (med risk för att krank får damp här) varför är det så viktigt att man kör samma system? Är det viktiga inte är det är kul?
Jag säger inte att det inte ska vara samma system. Jag säger att problemet är att fordonsstrid är något som hängs på det vanliga stridssystemet i efterhand. Om man vill vara elak kan man säga att problemet är att fordonsstrid ofta är samma system som vanlig strid plus en massa otympliga extraregler.
Det är inte ett så stort problem i rollspel som har fordonsstrid som en bisak, som något som rollpersonerna sysslar med när de flyr med sitt rymdskepp från den stora rymdstationen efter att de har fajtat rymdsoldater i stationens korridorer och räddat en rymdsessa undan en nästan säker död från en ond rymdriddare. Där är standardfajten i en korridor och undantagsfajten en dogfight.
Men i ett spel som har fordonsstrid som huvudpoäng - exempelvis ett spel om brustna tonåringar i jättemechs, krigströtta flygare i flygplan av plywood och segelduk, eller vägkrigare i bilar på laglösa motorvägar efter katastrofen, så ska fordonsstrid inte behandlas som undantaget. Det ska vara huvudsaken: spelets stridsregler ska alltigenom designas efter fordonsstridens krav, och o-fordonsstriden ska vara undantaget.
Det får gärna vara skillnad på dem, men spelets stridsregler måste vara utformade efter spelets huvudsakliga stridssituationer. Mech-genren har mechs som huvudsaklig stridssituation, och därför kan man inte hantera dem som undantagsregler till vanlig strid.