Nekromanti Mecha/mechrollspel? Hur kan det bli roligt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är väldigt förtjust i det här med robotar. Stora och små. Rena robotar och mechasuits, mechas och så vidare.

Men; jag har funderat på om det skulle gå att överföra min fascination till rollspelsmediet. Den här tråden har ena benet i rollspelsmakandet, men jag lägger tråden här likförbannat, tror jag.

Jag har funderat en del; och det finns några svårigheter i att föra över mechas eller mechs till rollspel:
- De är ofta väldigt stora; dvs de kan inte interagera med sin kontext på särdeles många meningsfulla sätt.
- Vilket leder till att när man använder sina mechas så är det i strid. Och jag tycker inte att strid är tillräckligt roligt för att bära upp ett spel; för mig är nån strid per spelmöte att ta i i överkant, 1 strid per 3-4 spelmöten är mera lagom.
- Strid med mechas; hur gör man det intressant i rollspel? Taktiskt eller berättarmässigt? Mechwarrior-mechas lär ju bli en annan känsla än att styra en Evangelion, liksom.

Jag vet att det finns ett Mechwarriorrollspel. Jag vet att det finns en ganska rik värld i Battletechuniversat, men jag måste erkänna att jag tycker att den är ganska astrist. Bra som bakgrund till Mechwarrior/MechCommander och till bräd/figurspelet, men som rollspelare ser jag inte riktigt vad som lockar. Och jag har inte riktigt fattat vilken roll mechas fyller i själva rollspelet.

Bliss Stage har jag som PDF men har inte hunnit läsa igenom helt än. Där ligger ju fokus helt på karaktärerna dock, vad jag förstått. Nån som testat, som kan berätta mer?

Det finns ett d20-spel som heter Mechamorphosis; egentligen bara d20-regler för att spela transformers. Mycket fokus på strid, ganska lite om vad man förväntas göra eller hur äventyr ser ut, om jag minns min PDF rätt.

Hur funkar Palladiums Robotechlicensspel? Har de mest slängt in regler för robotar och hoppats att man själv ska räkna ut resten?

Vilka andra spel finns det med mechs, mechas, mechasuits eller stora robotar som förvandlar sig? (Eller små robotar, för den delen...)? VIlka BRA finns det? Hur löser de det hela?

w176

Förlorad dotter
Det jag tycker är coolt med mechas, är man får en kontrast mellan ett sårbart läge för rollpersonerna, och ett "osårbart", och de berättelsemöjligheter de har.

krank

w176 said:
Det jag tycker är coolt med mechas, är man får en kontrast mellan ett sårbart läge för rollpersonerna, och ett "osårbart", och de berättelsemöjligheter de har.
Det är absolut en riktigt cool grej. Jag såg de två första delarna av remaken på Neon Genesis Evangelion nyligen, och har läst RahXephon-mangan för inte alls länge sedan, och en av de grejer jag verkligen gillar i de två är just kontrasten där mellan de ganska trasiga människorna som är piloter och de vansinnigt mäktiga maskiner de sitter i.

Å andra sidan är inte jag så kräsen. Jag gillar straight-up military fiction med "realistiska" mechas också. Herregud, jag gav en fyra till båda Transformersfilmerna av Michael Bay bara för att de hade snygga, stora robotar som förvandlades och slogs.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I Run Robot Red(ux) av Annie Rush spelar man robotar. Inte folk i plåtburkar, utan riktiga robotar.

Robotarna är dock rätt mänskliga i sitt beteende i det spelet.

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, det enkla sättet att göra det på är som Bliss Stage eller för den delen Contenders gör: Jobba på berättelsen medan folk är utanför sina mechor och använd dessa scener för att lägga in mening i fajterna. När det sedan är dags för mäktig mecha-action så är det inte bara mechor som pucklar på varandra -- de slåss för kärleken, för hämnd, för att upprätta sin heder eller nå't annat tufft. Det är så man får till meningsfulla, bra strider i rollspel, mechor eller ej. Feta robotar, coola ninjamoves, "cinematiska" stridsregler … allt det där är fräckt, men det är bara fluff. Om striden inte betyder något kan den fortfarande inte bära spelet.

Genesis

Ni dés ni maître
Idé två: Gör mechan till något levande, som piloten kan interagera med på ett meningsfullt sätt. En mecha som har en AI ger upphov till mer intressant spel som innefattar mechan men som inte är strid. Eller så drivs den av en kraftkälla som är någon sorts demon, som piloten måste kämpa mot för att behålla kontrollen. Det farliga med att bli skadad i strid är inte att man förlorar striden, det är att säkerhetsmekanismerna som håller demonen i schack går paj.

krank

Genesis said:
Om striden inte betyder något kan den fortfarande inte bära spelet.
Om den nu inte erbjuder intressanta taktiska utmaningar, och man gillar sånt, då =)

Det är ju som all annan strid i rollspel, egentligen...

Krille

Super Moderator
Den här frågan gäller inte bara mechar, utan i princip alla fordon. Det spelar ingen roll huruvida man talar mekaniska tvåbeningar eller mekaniska fyrhjulingar eller mekaniska vinglingar.

Min personliga erfarenhet är att problemet ligger i att mechs oavsett typ behandlas som ett undantag med ett skitlass specialregler (som oftast inte funkar, ety rollspelskonstruktörer suger). Jag blev hyfsat medveten om det när jag skrev Andra Imperiet, och gjorde rent hus med det när jag skrev Blå Himmel: där är standardreglerna att man slåss i mekaniska vinglingar; att slåss utanför dem är undantaget.

Det är inte många spel som tar den här vinkeln. Jag kommer inte ihåg om Mekton II tog den, men Silhouette gjorde det genom att ha ett komplext brädspelsliknande standardsystem för mechstrid som bantas ner till utan brädlöst för o-mechstrid.

Och jag håller i övrigt med w176.

PAX

Jordisk Äventyrare
På frågan om det finns fler spel? Ja. Allt som har stämplat Cthulhu i benmärgen måste vara bra och Cthulhutech verkar få bra recensioner på RPG.net.

Har själv inte läst spelat eller ens funderat över ett köp men det verkar helt i min smak vad gäller teknik korsat cthulhu och kulter.

Såg nu att Åsa sågade spelet längs med fotknölarna i Fenix...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det här är mina personliga åsikter om mechas och den första är att de lämpas synnerligen dåligt till militärrollspelande av den anledningen att det är lite som att vara en grupp separata pansarvagnsförare, dvs det är svårt att interagera.

Däremot, utforskningsspel, det tror jag starkt på.

Krille

Super Moderator
Tony.M.Meijer said:
Det här är mina personliga åsikter om mechas och den första är att de lämpas synnerligen dåligt till militärrollspelande av den anledningen att det är lite som att vara en grupp separata pansarvagnsförare, dvs det är svårt att interagera.
Det är inte mycket svårare än att vara en grupp riddare, eftersom en mech egentligen bara en väldigt stor helrustning med servomotorer.

Jag har faktiskt svårare att ha en grupp rollpersoner som en stridsvagnsbesättning, eftersom man har en vagnchef och resten av rollpersonerna är mer eller mindre vagnchefens proxy.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Fast det jag motsätter mig är inte att spela en grupp mechas. Det jag motsätter mig är att spela en grupp mechas i en militär kampanj. För mig så är det lite som att du ger en spelare en cool grej med möjlighet att göra coola saker med och sedan så börjar du begränsa det. För krig är begränsande.

Däremot att säg dumpas i en metalisk sfär med en otrevlig fauna och syftet att ta reda på vem ach varför den byggdes, now we are talking.

Det är förstås min åsikt och den behöver inte delas av alla.

krank

Krille said:
Det är inte mycket svårare än att vara en grupp riddare, eftersom en mech egentligen bara en väldigt stor helrustning med servomotorer.

Jag har faktiskt svårare att ha en grupp rollpersoner som en stridsvagnsbesättning, eftersom man har en vagnchef och resten av rollpersonerna är mer eller mindre vagnchefens proxy.
Jag håller nog med.

En grej jag just kom att tänka på: När man kör "super robots" så blir ju roboten generellt inte så mycket ett fordon som mera kläder som får en att bli jättestor; när roboten går omkring är det ju generellt bara som när en jättestor människa går omkring. Striderna brukar också vara väldigt, väldigt lika helt vanliga ninja/superhjältestrider.

Däremot, om man tänker sig "Real robots" så kanske det blir andra saker man letar efter. Känslan av att styra något stort; som att köra stridsvagn fast häftigare.

TVtropes' distinktion tycker jag om:

The distinguishing trait between Real Robots and Super Robots is whether
the mech is seen as a tool or a vehicle: a Super Robot acts like a
tool, in that its a focal point for the pilot, who supplies the skill,
willpower and sometimes power; a Real Robot in contrast acts like a
vehicle, it has greater power, speed, mobility or defense than the
pilot, who serves as the equivalent of higher brain functions.

Jag tänker mig att en Super Robots-kampanj ganska mycket kan funka som en helt vanlig kampanj, med skillnaden att när man slåss så gör man det ofta i sina bli-jättestor-kläder; man slår inte in nån i en pelare - man gör det i en skyskrapa etc.

Men; hur gestaltar man strid på ett intressant sätt i en Real Robots-kampanj? Ska man ha dogfightregler, anpassade för motsvarande stridsvagnsstrid? Det kan ju rent krasst lösa sig genom att man helt enkelt använder befintliga regler för fordonsstrid. Fast fordonsstridsregler är ju generellt så sabla tråkiga. Kan man bygga intressanta, taktiska och spännande stridssystem för fordon? Har det gjorts?

(Sedan längtar ju moddaren i mig efter ett spel där man kan köpa delar och bygga ihop sin egen mech, fippla med stats... Lite som Battletech fast jättemycket enklare, kanske.)

Hrimfar

Veteran
Det intressanta i en strid med super robots eller real robots är ju hur mycket man påverkar världen. Som du säger kan man dänga in någon i en skyskrapa; tänk WTC 9/11. Stora grejer ger stora efterverkningar, särskilt om spelarna gestaltar rollpersoner på den "goda" sidan. Om de är på den "onda" sidan kan man även här ta upp moraliska dilemman som att du har ihjäl si och så många oskyldiga för att få igenom din poäng - genom ditt sätt att slåss får du folket mot dig etc.

När det gäller regler för strid med real robots skulle jag själv tycka att strider inte behöver vara så actionpackade. Lägg i stället fokus på att upptäcka hot och disarmera dessa medan man samtidigt måste ta kål på fienden. Sätt gärna fler än en karaktär i de riktigt stora robotarna och gör en till mekaniker eller systemskötare vilket kan vara nog så viktigt - lägg in korridorer och stegar vilka måste bestigas för att reparera subsystem etc.

För att göra det mer actionpackat krävs mindre robotar. Strid med mindre robotar handlar snarare om att ta betäckning, smyga sig på fienden och hantera sina sköldar på ett tillräckligt bra sätt för att överleva motståndaren. Gör det hela actionpackat genom att ha bra regler för att mechan går sönder. Ingenting är så dramatiskt som när spelaren märker hur användbara delar på sin robot sprängs bort...

Några tankar!

Krille

Super Moderator
krank said:
Men; hur gestaltar man strid på ett intressant sätt i en Real Robots-kampanj? Ska man ha dogfightregler, anpassade för motsvarande stridsvagnsstrid? Det kan ju rent krasst lösa sig genom att man helt enkelt använder befintliga regler för fordonsstrid. Fast fordonsstridsregler är ju generellt så sabla tråkiga. Kan man bygga intressanta, taktiska och spännande stridssystem för fordon? Har det gjorts?
En av orsakerna till att jag bygger Blå Himmel (och även Kaijin, som är ungefär Evangelion fast med jetplan istället för mechs, och med i stort sett samma regler som Blå Himmel) är just för att alla dogfightsystem (och fordonssystem) som jag har hittat i rollspel suger getpung.

En liten utläggning om varför hittar du i mitt första inlägg i den här tråden: folk bygger vanlig strid först och sedan slänger de på specialregler för dogfights. Resultatet suger för det mesta.

krank

Hrimfar said:
Sätt gärna fler än en karaktär i de riktigt stora robotarna och gör en till mekaniker eller systemskötare vilket kan vara nog så viktigt - lägg in korridorer och stegar vilka måste bestigas för att reparera subsystem etc.
Blir inte det astråkigt, på samma sätt som t.ex rymdstrid/flyg är astråkigt i Coriolis? Alla spelare som inte är piloten blir delegerade till autonoma tärningsrullare...

Jag vet inte jag; jag gillar avskalade regelsystem och tycker inte det blir mer "spännande" för att man rullar tärning oftare. Och jag har svårt att se hur dina förslag kan lösas utan extra detaljistiska regler... Men bevisa gärna att jag har fel =)

krank

Krille said:
och även Kaijin, som är ungefär Evangelion fast med jetplan istället för mechs, och med i stort sett samma regler som Blå Himmel
Äh, bygg ett spel som är som Kaijin fast med mechas istället för jetplan istället =)

Hrimfar

Veteran
krank said:
Blir inte det astråkigt, på samma sätt som t.ex rymdstrid/flyg är astråkigt i Coriolis? Alla spelare som inte är piloten blir delegerade till autonoma tärningsrullare...

Jag vet inte jag; jag gillar avskalade regelsystem och tycker inte det blir mer "spännande" för att man rullar tärning oftare. Och jag har svårt att se hur dina förslag kan lösas utan extra detaljistiska regler... Men bevisa gärna att jag har fel =)
Det behöver inte vara ett komplicerat regelsystem. Det enda som behövs är ett antal subsystem som ger rollpersonen som styr mechan någon bonus, eller som helt enkelt ger honom något avdrag på CL om de pajjar. Gör helt enkelt en lista på 10 olika system och varje gång något pajjar får spelaren -1 på CL.

Det kan vara kul att berätta för spelaren att det var mechans gyro eller generatorkylare som precis flög förbi i synfältets periferi...

krank

Hrimfar said:
Det behöver inte vara ett komplicerat regelsystem. Det enda som behövs är ett antal subsystem som ger rollpersonen som styr mechan någon bonus, eller som helt enkelt ger honom något avdrag på CL om de pajjar. Gör helt enkelt en lista på 10 olika system och varje gång något pajjar får spelaren -1 på CL.

Det kan vara kul att berätta för spelaren att det var mechans gyro eller generatorkylare som precis flög förbi i synfältets periferi...
Tja, så länge det inte tillkommer en massa extra reparationsslag och annat nonsens. Det har påpekats att tärningsslag inte är utmaningar, och jag håller med.

Krille

Super Moderator
krank said:
Krille said:
och även Kaijin, som är ungefär Evangelion fast med jetplan istället för mechs, och med i stort sett samma regler som Blå Himmel
Äh, bygg ett spel som är som Kaijin fast med mechas istället för jetplan istället =)
Skulle jag göra det så skulle det inte vara särskilt stor skillnad, gelémässigt. Ingen alls, faktiskt. Värdena skulle heta andra saker, men det skulle vara i stort sett allt.

Faktum är att skulle jag bygga ett Evangelion-rollspel så skulle tärningspölarna till och med kunna fungera för att köra "med sladden ur", genom att ha en handlingspöl för sladden. Är sladden ur kan de handlingspoängen inte användas - helt inom reglerna som de är idag.