micke_p;n110407 said:
Som spelledare försöker jag ge varje viktig spelledarperson en eller flera av:
- en hållning (som går att inta sittande vid ett skrivbord) (kutryggig, flackar med blicken)
- en gest
- ett språkligt tics
- ett eller flera uttryck eller svordomar som används frekvent
- en röst (hes, bullrig, lågmäld
Förutom då personlighetsdag och målsättningar och slikt.
Så jag försöker få till en hög grad av inlevelse.
Mindre viktiga SLP:s får klara sig utan allt detta. Så kreativ är jag inte.
Som spelare har jag länge känt mig som en blomma i en asfaltsöken. Det beror på att jag har spelat en viss sorts spel och har känt mig fången i strukturen i mitt spelande. Strukturen är här att spela smart och lösa problemet, något som tyvärr ofta går emot att spela sin karaktär (jag spelar gärna spontana karaktärer och har dåligt minne och orkar sällan hänga med när "plotten" blir för komplicerad). Det har tenderat att göra mig uttråkad och frustrerad och har definitivt inskränkt den nivå av inlevelse jag vill ha.
Sen kom
Svavelvinter och frigjorde mig. För första gången (mer eller mindre) kände jag att jag kunde spela min karaktär utan att behöva meta-spela på saker som "Nils vill undersöka vampyrgrottan, jag får nog hänga på det så att vi håller ihop gruppen" eller "Det är helt uppenbart att vi måste undersöka det övergivna huset om vi ska komma någonstans det här spelmötet".
Svavelvinter är ju karaktärsdrivet och om man bara får karaktärens öde och motivation att passa med kampanjens ramar (och skuggspelet) så går det inte att ta sönder något. Det är bara att spela sin gubbe - och så får spelledaren hänga med på vad jag vill göra. Det gjorde underverk för just min inlevelse.