Nekromanti Medan vi ändå talar operativsystem...

Krille

Super Moderator
Jag har en HTPC (en del av er minns nog att jag och Ripperdoc bråkade om en PS3s mervärde kontra en HTPC). För närvarande kör den Windows XP Media Center Edition.

Kruxet är att ju mer jag läser om fyrbokstavsförkortningarna HDTV, HDCP och HTPC så blir jag mer och mer övertygad om att "The Microsoft Way" inte är rätt väg för mig.

Vad jag är ute efter är en linux-distribution med tillhörande mjukvara som uppfyller följande krav:

<ul type="square">[*]En någorlunda datorvan person som aldrig ens har petat på Linux ska kunna installera den och underhålla den.
[*]Den ska vara ett fullödat mediacenter med allt vad det innebär för stöd av DVD, SA-CD, CD-A, MP3, Div-X, FLAC, Ogg, TV-kort, fan, moster och mosters katt.
[*]Den ska garanterat kunna strunta i allt vad HDCP heter och snällt spela upp "premium content" i alla fall.
[*]Den ska se snygg ut på en 42" plasma, med animerade bakgrunder och undvikande av inbränning.
[*]Den ska styras med en fjärrkontroll. Konsoll är bara att glömma, mus ska bara behövas i undantagsfall och tangenbord bara i extrema undantagsfall.[/list]

Vilken linux-distribution rekommenderas, och vilken mjukvara? Varför?

ripperdoc

Myrmidon
Tja, jag rekommenderar en PS3 :gremwink: Jag har Linux på min.

Nej, ta en titt på:

http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Linux_Distros

Det är oftast MythTV som gäller om man vill ha Linux-HTPC:s.

Fast nerbytet som du tvingas göra är att urvalet av hårdvara är mycket mindre, plus att det är svårt att få bleeding edge-hårdvara att fungera alls. Exempelvis HDMI-kapabla grafikkort (vilket iofs inte är supernödvändigt :gremwink: ). När jag själv skulle installera Ubuntu på min HTPC sket sig allt (minns ej anledningen), sannolikt pga inkompatibel hårdvara.

SA-CD tror jag inte du kan få på Linux - det är väl svårt att hitta läsare som accepterar det formatet? Eller är jag ute och cyklar? Övriga format stöds direkt av MythTV, svjv.

HDCP-material är ju krypterat, så beroende på vart du ska hämta HD-materialet ifrån är det inte säkert att det ens går. Om mediajättarna får som de vill ska det ju vara omöjligt att spela upp HD på icke-HDCP-hårdvara. VLC och Mediaplayer är dock de starkaste korten för att undvika ev. begränsningar.

Eftersom du verkar mån om HDTV så bör du ju överväga en HD-DVD eller Blu-ray-spelare. Vet dock inte om några stödjs av Linux.

Att styra MythTV med fjärr går prima (återigen, svjv), men du behöver skaffa dig en ir-mottagare och krångla lite med den. LIRC blir nog det som gäller. Men det är inte lätt som en plätt - jag misslyckades att få IR att funka på Windows.

9 månader efter inköpet av vår HTPC ångrar jag att ingen ville punga ut för MediaCenter, av den enkla anledning att saker funkar direkt där. Vi sitter fortfarande och pillar och konfigurerar gratismjukvaran som påstås erbjuda samma saker. Microsoft/Apple låser in en i en box, det är sant, men jag börjar bli rejält trött på allt vad "ställa in" eller "fel" är i alla datorer, så minsta möjliga motstånd är att föredra.

EchonCique

Hero
ps3 + Yellow Dog Linux

Det är enkelt.

En Playstation3 med Yellow Dog Linux fixar det du vill.

HDCP kommer du aldrig komma förbi helt och hållet, så det kan du nog glömma är jag rädd.

Om du nu nödvändigtvis tvunget vill använda din nuvarande burk, kan du ju kolla på Ubuntu. Det är peka och klicka och minimalt med manuell redigering av konfigurationsfiler.

ripperdoc

Myrmidon
Re: ps3 + Yellow Dog Linux

Det ska dock sägas, YDL och PS3 är inte särskilt mogna lösningar ännu. Det är småsegt, svårt (men möjligt) att få TV på men framförallt - grafikkretsarna är helt låsta. Ingen hårdvaruaccelerering, vilket gör det småtrögt att titta på film i de flesta filmspelare. Dessutom kan man inte förvänta sig att alla ens vanliga linuxprogram går att installera, eftersom inte alla finns för PowerPC-arkitekturen.

Inom 6 månader tror jag dock att Linux på PS3 är helt moget, givet att Sony vågar släppa till lite mer av hårdvaran. PS3:an är mycket kapabel, Linux kan inte använda mer än en bråkdel av detta än dock.

Krille

Super Moderator
Re: ps3 + Yellow Dog Linux

En Playstation3 med Yellow Dog Linux fixar det du vill.
Tja, det kräver dock 1) att PS3 faktiskt släpps, och 2) jag får för mig att köra något annat än det inbyggda. Risken är ju rätt stor att när/om jag har en PS3 så löser den redan problemet (dvs fungera som ett mediacenter som den är), och att jag då inte behöver installera någon Linux alls.

Om du nu nödvändigtvis tvunget vill använda din nuvarande burk, kan du ju kolla på Ubuntu. Det är peka och klicka och minimalt med manuell redigering av konfigurationsfiler.
Ja, jag vill behålla min nuvarande burk. Hade jag inte velat ha den så hade jag ju allvarligt funderat på en PS3, juh.

Troberg

Sinister eater
Ubuntu / Kubuntu (Beroende på vad du gillar i användargränssnittsväg, Ubuntu/Gnome är simplare, Kubuntu/KDE är elegantare och kraftfullare. Utvecklare och artistiskt lagda personer brukar föredra KDE.) borde klara det mesta av det du räknar upp (möjligt undantag HDCP, men det kommer säkert att komma efter hand). Tanka hem Live-CDn så kan du testa det mesta direkt från CD och se vad du kan göra, utan att ändra någonting i datorn. Vill du installera är det bara att klicka på "install". Var dock beredd på att det upplevs som fruktansvärt segt från CD, men det ligger i CD-skivans natur och det går snabbare när det är installerat.

Problemet med Ubuntu / Kubuntu är att det ser inte "mediadatoraktigt" ut användargränssnittsmässigt. Då gäller MythTV. Lyckligtvis finns den lätt åtkomlig i pakethanteraren i Ubuntu / Kubuntu, så det är bara att bläddra fram den och välja "install".

EchonCique

Hero
Den ska garanterat kunna strunta i allt vad HDCP heter och snällt spela upp "premium content" i alla fall.
Det är det som är stötestenen. Då det kommer krävas chips på hårdvaran och stöd för kontroll av dessa chips och koder från multimediafiler för att kunna spelas upp. Dessutom kommer det ju komma sådan teknik även på skärmar och tv-apparater som kräver att det är HDCP-stöd rakt igenom hela processen från mjukvara genom all hårdvara.

Läste en artikel på en stor hårdvarusajt om att det idag inte finns kort som stödjer HDCP, trots att det påstås detta. Snacka om problem således. :gremfrown:

krank

Går ondskans ärenden
(Beroende på vad du gillar i användargränssnittsväg, Ubuntu/Gnome är simplare, Kubuntu/KDE är elegantare och kraftfullare. Utvecklare och artistiskt lagda personer brukar föredra KDE.)
...eller Xubuntu, som både drar mindre system och är snyggare än båda =)

Troberg

Sinister eater
Tja, ska man bara köra MythTV så finns det ju ingen anledning att lägga krut på fönsterhanteraren. Fast den är inte snyggare...

Krille

Super Moderator
Det beror förstås på vad du menar med "snyggare" - jag är en person som gillar grafiska effekter, och eftersom jag är ute efter ett fjärrkontrollstyrbart media-pc-gränssnitt så får det gärna vara stort, pråligt och tydligt.

DeepThoughts

Veteran
Personligen misstänker jag att du söker efter något som inte finns. (Men jag ska erkänna att det kan vara för att jag inte riktig kommer överens med Ubuntu, Fedora och deras gelikar.) En någorlunda datorvan person kan definitivt lära sig Ubuntu (en polare bytte för ett tag sedan och det han tyckte var svårast med installationen var hur han skulle partitionera diskarna som).

Det jag ser som tjusningen med att bygga en HTPC på MythTV (& Linux) är just att jag kan konfigurera det till att göra bara det jag vill och jag behöver (vilket en Windows XP Media Center Edition-baserad HTPC inte kan erbjuda). Men det är ju jag det.

Om jag ska hålla mig någorlunda on topic och rekomendera en linux dist så ska jag tipsa om: http://knoppmythwiki.org/
En dist som är baserad på Knoppix och gjord för att man lätt ska komma igång med MythTV.

Så länge du inte bangar på att söka efter information om nått inte funkar som det ska och om du kan tänkta dig att rota och ändra i config-filer har du en chans att få till det riktigt bra tror jag. (Utan att veta vad du har för hårdvara.)

DeepThoughts

Veteran
Nu vet jag inte hur du gjorde men jag får lite intrycket av att du plockade delarna först och bestämde dig för Linux sist.

När man har att göra med ett OS där det kommersiella stödet (i form av drivrutiner) är minst sagt skralt så får man vara lite kinkig när man väljer hårdvara. Men bara man vet att det man köper har bra stöd så är det oftast inga problem (läs: jag har inte stött på några).

Den dag jag får ihop stålarna att bygga en HEPC kommer jag välja Linux och MythTV, men sen kör jag ju redan Linux på heltid på min vanliga dator så.

Troberg

Sinister eater
En någorlunda datorvan person kan definitivt lära sig Ubuntu (en polare bytte för ett tag sedan och det han tyckte var svårast med installationen var hur han skulle partitionera diskarna som).
Eh? Man får en fråga om man vill använda hela disken, ledigt utrymme eller minska befintlig partition och sedan använda det som finns kvar. Vad är problemet???

Krille

Super Moderator
Le Hårdvara

För de nyfikna så är hårdvaran följande:

<ul type="square">[*]CPU: AMD Sempron 2800+
[*]Mammaplatta: Asus ATX nF3 S754
[*]Minne: 1Gb
[*]Hårddiskar: 2 st 250 Gb Samsung Spinpoint SATA
[*]Grafikkort: GeForce 6200 256MB DDR, AGP8X
[*]Ljudkort: TerraTec Aureon 7.1 Dolby Digital Live
[*]TV-kort: Hauppage! PVR-500MCE[/list]

ripperdoc

Myrmidon
Tja, vi valde hårdvaran först, sedan testade jag hur det skulle funka med Linux. Det gick inte så bra, så vi har kört Windows sedan dess. Fast inte Media Center, det är så dyrt :gremtongue:

ripperdoc

Myrmidon
Du kan för övrigt använda Mediaportalom du vill skippa hela Linuxeländet. Visserligen blir det Windowselände istället, men det är ju åtminstone bekant :gremlaugh:

Vi har använt Mediaportal, och trots ett småskumt gränssnitt så är det ju mkt bättre än att vilsa runt med musen. Jag tror också, att om du nu har ett Hauppage-kort, så har du god chans att dess fjärr fungerar direkt med Mediaportal.

Troberg

Sinister eater
Re: Le Hårdvara

Med den hårdvaran borde du kunna köra vad som helst. Utom Vista, så klart.

Själv kör jag XBoxar med XBMC (XBox Media Center) som dashboard. helt suverän, så länge som man inte vill spela in TV. Själv har jag ignorerat digital-TV och sagt upp licensen, så det spelar ingen roll för mig.

Krille

Super Moderator

Med den hårdvaran borde du kunna köra vad som helst. Utom Vista, så klart.
Det enda frågetecknet jag har är ljudkortet. Jag har letat, och har inte hittat något om just det ljudkortet och Linux. Chippet i det verkar vara CMI8768+, men hur det är med den där Dolby Digital Live-kodningen har jag ingen aning om.

Just den funktionen är jag också tokfett jättemest nöjd med - den tar vilket ljud som helst och kodar till Dolby Digital 5.1 och strömmar optiskt till en extern receiver, såvida det inte redan är kodat på lämpligt sätt (exvis på en DVD) då den passar vidare ljudströmmen som den är istället. De flesta andra ljudutgångar antingen skickar stereo-PCM eller strömmar Dolby/DTS från ett existerande media, alternativt avkodar Dolby/DTS och skickar via ett ormbo av analoga stereojack-till-RCA-kablar till förstärkaren. Så det är en funktion som jag verkligen inte lust att tappa bort.

Edit: Sen hittade jag en del varningar om knoppix och SATA. Typ, "snälla, låt bli, och fråga inte om hjälp för vi kommer bara säga 'vad var det jag sade?!!'"

ripperdoc

Myrmidon

Mitt förslag är att installerar WXP, städar bort så mycket som möjligt av services och program du inte behöver (och ev. hårdvara/drivisar). Sedan installerar du Mediaportal, ber det att starta automatiskt vid uppstart och med lite tur behöver du aldrig bry dig om Windows. Du kan lätt lägga över material för uppspelning via nätverk.

(som sagt, inte säkert att det fungerar direkt, men med lite tur har du besparat dig en hel del Linux-krångel).