Nekromanti Mediaströmmare och emulatorlåda

chrull

Stockholm Kartell
Eftersom Boxee har slutat uppdatera sina syncservrar så är min mediaspelare oförmögen att identifiera något producerat efter typ 2013-09. Dessutom är den långsam och behöver startas om en gång i veckan, vilket irriterar mig även om det inte är så jävla farligt egentligen.

Men nu har jag, återigen, börjat fundera på att byta ut burken under TVn till något vassare och som vanligt blir jag sugen på att lägga till en funktion: Emulatorer.

Så har någon något tips på en låda/lösning som klarar:
  • Streama video i 1080p från internet och intranet.
  • Identifiera/katalogisera filer lagrat lokalt eller på NAS och presentera denna katalog på ett trevligt sätt.
  • Möjlighet till att använda en vettig fjärrkontroll.
  • Klara av att emulera alla de fantastiska homebrew-spel som finns till spelkonsoller, åtminstone upp till att 3d-erans början och att det går att koppla en passande handkontroll till den. Gärna trådlöst men i värsta fall funkar tråd.
  • Komma så klar som möjligt. Helt ointresserad av att bygga ihop något själv. Helt ointresserad av att pilla med beta-drivrutiner till något grafikkort till någon linuxdist som påstås vara desktop-ready (såfort du kompilerat om din egna kernel).
Ju mer av detta jag kan styra med hjälp av fjärrkontroll/handkontroll ju bättre.

Någon som har några förslag eller är allt det här bara en hopplös dröm?

Troberg

Sinister eater
När det gäller emulering så är klockfrekvens kung. Fler kärnor ger inte mycket (emulering är i stort sett omöjligt att göra så att man drar nytta av flera kärnor), 64 bit ger inte mycket (de emulerade systemen är normalt sett 32-bit), snabb grafik ger inte mycket (man emulerar ändå grafiken, så man utnyttjar inte grafikkortets coola funktioner eftersom det skulle ge en imperfekt emulering). Det är hög klocka du vill ha (och naturligtvis snabba minnen).
Luna Lovegood said:
Låt mig påpeka att även 16 och 8bitars system har blivit snabbare på 64 bitars emulatorer snarare än 32, och med de med öppen källkod har jag testat båda, med tanke på att gcc har dålig 64 bitars prestanda på windows (eller iallafall när jag testade) och jag ändå fick 50 till 75% ökning i prestanda så hyser jag tvivel mot att 64 bitars emulatorer inte skulle vara snabbare än 32 bitars. Vad som spelar in vet jag inte, det verkar ju lite skummt men det är den effekt som emulatorer brukar få av att uppdatera. Iövrigt håller jag med om att enkel kärnigt är det optimala, iallafall såvida man inte har en Itanium hemma, men den enda jag kan tänka mig skulle ha en itanium hemma är jag i framtiden när jag hittat en begagnad till bra pris.
Troberg said:
Det beror på. 64-bit har ofta snabbare minne, vilket kan göra skillnad.

Jag har för mig att MAME-FAQen har en rätt bra genomgång av vad som krävs.

chrull

Stockholm Kartell
Alltså inte alls särskilt intresserad av att veta vilken busshastighet eller CPU jag vill ha. Jag vill veta vilken klar produkt jag ska köpa...

Krille

Super Moderator
Tyvärr faller mitt förslag på att man måste skruva lite och mickla med linux, men jag skaffade en Intel NUC (fast i paketpris med 128 gb sata och 4 gb ram för 2490:-, men jag gillar att skruva så det var inte något problem).

På den ligger en Ubuntu linux (det var den som hade stöd för grafikkretsar och nätverkskretsar, om man tog absolut senaste). Windows lär förstås funka asbra, men Webhallen hade just då inte någon Windows 7 inne och Windows 8 får mitt skinn att krulla sig.

Och ovanpå det ligger en XBMC och en MAME.

Ipluggat i det finns en helt vanlig MS Media Center-fjärrkontrollmottagare som XBMC stöder rakt av, en trådad nätverksdongel, en trådlöst tangentbord, och ibland min prototyp till arkadjojje i foamcore och hård kartong (två spakar, tjugoåtta knappar och två trackballs) som också stöds rakt av. Skulle jag behöva så kan jag även trycka in en tredje arkadjojje (trådlös med dongel) som har en spak och tio knappar till. Jag har inte kikat på andra emulatorer än MAME, men är lite sugen på att leta upp en C64-emulator också.

Så vad var det jag behövde skruva och mickla?
  • Jag fick som sagt var minne, hårddisk och trådlöst nätverkskort separat, för NUCen är en barebone. Lossa fyra skruvar, dra ur botten, sätt i minne, lossa en skruv till, sätt i trådlöst nätverkskort, skruva fast den, tryck i två antennsladdar, lossa en skruv till, sätt i m-sata-kortet, skruva fast den, skruva ihop botten igen.
  • Senaste ubuntu krävs om man ska köra trådlöst och ubuntu. Ladda hem, flytta till pinne, sätt in i NUC; starta, installera. Hämta sedan hem XBMC och MAME.
  • Jag hade ett skumt tearing-problem med video; tydligen är det här det som är drivrutinsproblemet. Jag vet inte om det har fixats i ubuntu än, men jag fick ladda hem en ny driver.
  • Jag skaffade också en trådad nätverksdongel, för jag är så gammal och konservativ att jag gillar trådade nätverk, och den krävde att jag hämtade en nyare kernel än den som var i senaste ubuntu.
Jag har en känsla av att jag hade sluppit de två sista om jag bara hade kört en Windows i botten istället för ubuntu, men jag hade fått installera nåt ändå och skruva lite i alla fall. Men den klarar i alla fall de fyra första av dina fem punkter utan problem.
Luna Lovegood said:
SteamOS ska funka numera på en NUC vad jag har förstått det som och ha stöd för allt. Visserligen säger de att du bör ha 500GB stor hårddisk, men med tanke på att folk har dualbootat med windows på en 60GB så ska det inte vara några problem med en mindre disk.

Max Raven

T12-kultist
Gissar att Ubuntu är desktop-versionen? Det borde gå att göra en mer lättviktig/syftesanpassad version från Server, kanske? (iofs massor mer jobb och trassel)

chrull

Stockholm Kartell
Krille;n24375 said:
Tyvärr faller mitt förslag på att man måste skruva lite och mickla med linux, men jag skaffade en Intel NUC (fast i paketpris med 128 gb sata och 4 gb ram för 2490:-, men jag gillar att skruva så det var inte något problem).

På den ligger en Ubuntu linux (det var den som hade stöd för grafikkretsar och nätverkskretsar, om man tog absolut senaste). Windows lär förstås funka asbra, men Webhallen hade just då inte någon Windows 7 inne och Windows 8 får mitt skinn att krulla sig.

Och ovanpå det ligger en XBMC och en MAME.

Ipluggat i det finns en helt vanlig MS Media Center-fjärrkontrollmottagare som XBMC stöder rakt av, en trådad nätverksdongel, en trådlöst tangentbord, och ibland min prototyp till arkadjojje i foamcore och hård kartong (två spakar, tjugoåtta knappar och två trackballs) som också stöds rakt av. Skulle jag behöva så kan jag även trycka in en tredje arkadjojje (trådlös med dongel) som har en spak och tio knappar till. Jag har inte kikat på andra emulatorer än MAME, men är lite sugen på att leta upp en C64-emulator också.

Så vad var det jag behövde skruva och mickla?
  • Jag fick som sagt var minne, hårddisk och trådlöst nätverkskort separat, för NUCen är en barebone. Lossa fyra skruvar, dra ur botten, sätt i minne, lossa en skruv till, sätt i trådlöst nätverkskort, skruva fast den, tryck i två antennsladdar, lossa en skruv till, sätt i m-sata-kortet, skruva fast den, skruva ihop botten igen.
  • Senaste ubuntu krävs om man ska köra trådlöst och ubuntu. Ladda hem, flytta till pinne, sätt in i NUC; starta, installera. Hämta sedan hem XBMC och MAME.
  • Jag hade ett skumt tearing-problem med video; tydligen är det här det som är drivrutinsproblemet. Jag vet inte om det har fixats i ubuntu än, men jag fick ladda hem en ny driver.
  • Jag skaffade också en trådad nätverksdongel, för jag är så gammal och konservativ att jag gillar trådade nätverk, och den krävde att jag hämtade en nyare kernel än den som var i senaste ubuntu.
Jag har en känsla av att jag hade sluppit de två sista om jag bara hade kört en Windows i botten istället för ubuntu, men jag hade fått installera nåt ändå och skruva lite i alla fall. Men den klarar i alla fall de fyra första av dina fem punkter utan problem.
Du är den andra personen som rekommenderar en NUC, men förra rekommendationen var för 4250, vet du vad skillnaderna är?
Trist att den varken har trådat eller otrådat. Har den IR och blåtand?
W7 har jag tillgång till och W8 borde jag kunna få fram så jag slipper linux-pillet.

chrull

Stockholm Kartell
ripperdoc;n24397 said:
Jag har inte behovet av emulator men har i övrigt letat efter samma typ av lösning. Förslag:

Ouya TV. Det är en rätt kapabel och spelinriktad TV box byggd på Android. Den har massa emulators (http://dayoftheouya.com/a-list-of-all-known-emulators-for-ouya/)

Annars finns det många generiska Android-boxar också att beställa på ebay, men det är en djungel att förstå vilken man ska köpa.
Ouya ska enligt rykten ha problem att streama 1080p smärtfritt.
Och kan jag undvika det skyr jag Androidplatformen som pesten :)

Krille

Super Moderator
chrull;n24419 said:
Du är den andra personen som rekommenderar en NUC, men förra rekommendationen var för 4250, vet du vad skillnaderna är?
Trist att den varken har trådat eller otrådat. Har den IR och blåtand?
W7 har jag tillgång till och W8 borde jag kunna få fram så jag slipper linux-pillet.
Skillnaden är mest pris och prestanda.
  • 3271 kostar 1249:- på webhallen, och för det för man en i3-processor, tre USB2-portar, två kortplatser, två minnesplatser och en HDMI.
  • 4250 kostar 2959:- och ger en i5, 4 USB3-portar, två kortplatser, två minnesplatser, plats för en 2,5"-disk, en mini-HDMI, en minidisplayport och en trådad nätverkskontakt. Den är lite större också.
I båda fallen behöver man skruva i minst minne och en disk (i 4250 antingen en m-sata eller en 2,5"-disk, i 3271 kan man bara skruva i en m-sata).

Man får blåtand genom det trådlösa nätverkskortet i båda fallen, om man skruvar i ett sånt.

Jag får IR genom en överbliven IR-mottagare från en MS Media Center-fjärrkontroll som har hängt med sedan min första HTPC, och den accepterar XBMC som sagt var rakt ur repositoriet (boxen). Det finns en modell av NUC, 4010, som har kontakterna från 4250 fast en i3-processor och en inbyggd IR-port. Den har ett mellanpris också, 1990:- på webhallen. Så om du inte har en överbliven IR-mottagare så kanske det är ett bättre alternativ för dig, men jag vet inte vad för slags fjärrkontroll den pratar.

Krille

Super Moderator
Max Raven;n24391 said:
Gissar att Ubuntu är desktop-versionen? Det borde gå att göra en mer lättviktig/syftesanpassad version från Server, kanske? (iofs massor mer jobb och trassel)
Säkert, men så haj är jag inte på linux. Min enda erfarenhet av linux är en kurs på högskolan i Skövde för nästan prick 20 år sedan. Så jag räknar mig som total linux-n00b. Tjejen i Jurassic Park kan förmodligen mer än mig.

Trots den oerfarenheten fick jag igång ubuntu och XBMC på NUCen på ungefär en halvtimme. Större delen av tiden gick åt till att ladda ner en linux och skicka över det till en pinne som jag kunde boota från, samt det fysiska inskruvandet av minne, trådlöst nätverkskort och m-sata.

Det tog ungefär en timmes koncentrerad extra effort att hitta orsaken till tearingen och hitta repositoriet med drivisar som fixade det (och nu när jag har hittat det lär det inte ta någon tid längre). Det tog en kvart till att identifiera problemet med nätverksdongeln och hämta hem en ny kernel med stöd för dongeln.

Så jag är lite stolt som en tupp över att jag lyckades fixa det.

Krille

Super Moderator
Som sagt var, webhallen hade just då inte någon Windows 7 inne just då, och jag och Windows 8 är inte "on talking terms".

Men en Windows kan man skaffa senare, och under tiden kunde jag ju leka med alternativen. Ubuntu fanns ju tillgängligt och skulle gå att köra på NUCen så jag kunde ju börja där. Och sen blev det ju liksom så.

Så jag skyller på webhallens lagerstatus.
Big Marco said:
Så mest av slump snarare än önskad funktion mao. Själv orkar jag inte lära mig Linux mtp att jag är rätt vass på Windows/DOS redan. Och vill lägga så lite tid det går på att göra "tråkiga" grejer. :)
Krille said:
Precis. Funktionen är hyfsat jämlik för det syfte jag hade. Det skulle ju inte bli en spelburk eller desktop-burk, så jag hade inte behov av spel eller Adobe-sviten. Kunde den köra XBMC så var jag nöjd, och MAME var en bonus.

Möjligen kan man väga in priset (noll kronor vs ~900 för en home premium OEM-Windows) och antalet prylar med hårdvarustöd (man bör kolla upp i förväg vilka prylar det finns stöd för på linux, och det kan krävas en klase sudo i terminalen för att få det att funka; på windows kan man förutsätta att det finns automagiskt), och möjligen också säkerheten (linux grundsäkerhet är läskigt hög, windows osäkerhet är legendarisk och kräver ännu mer investeringar).

Men i just det här fallet var det nog slumpen som avgjorde.
Jarl said:
Men Win8 är ju bara som en snabbare, säkrare version av Win7 8 (om än med annorlunda startmeny). Borde ju inte vara några större problem...

chrull

Stockholm Kartell
Jag har nog kommit fram till att det jag borde köpa är en mac mini. En begagnad runt ~2år gammal borde göra allt jag vill att den ska.