Nekromanti Mediets begränsningar

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Något jag kom att tänka på: vad anser ni att det finns för begränsningar för rollspelsmediet? Finns det någon form av historier eller genrer man inte på ett tillfredsställande vis (luddig term, jag vet) kan framställa genom rollspel, och i sådana fall varför?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Hentai?

Näe, jag vet inte, men det rent poetiskt visuella som i What dreams may come can vara svårt. Även actionsaker är svåra samt visuell skräck. Coola kameramanövrar och vyer kan vara svåra också. Rena musikaler och sitcoms kan räknas därutöver.

Notera att jag skriver "svårt".

/Han som ska iväg, men ville skriva ett inlägg med den ämnesraden
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Cirkulära berättelser

Mediets begränsning är just det som också är dess styrka: nämligen dess oförutsägbarhet. Det är just det som jag gillar med rollspel, att man tillsammans bygger upp en historia och att ingen vet hur den kommer att sluta. Nackdelen är att det inte går att skapa vissa typer av historier -- historier som kräver absolut kontroll över alla delar av berättelsen. Ett exempel är en klurig tidsresehistoria där alla trådar ska knytas samman och hela berättelsen utgöra en cirkel. Något sådant går inte ritkigt att genomföra i rollspel med mindre än att spelledaren utövar en sådan kontroll över berättelsen att spelarna lika gärna kunde lyssnat på hur han läser högt ur en bok.

/tobias
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Re: Cirkulära berättelser

Jodå, det tror jag. Jag har en polare som spelar tidsresespel. Vi ska testa hans knep om ett tag. Då kan jag återkomma med bevis. Hoppas jag. :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Re: Cirkulära berättelser

Något sådant går inte ritkigt att genomföra i rollspel med mindre än att spelledaren utövar en sådan kontroll över berättelsen att spelarna lika gärna kunde lyssnat på hur han läser högt ur en bok.
Eller en SL som är såpass bra på att subtilt styra sina spelare på ett sätt som gör att de intet märker. Det finns de som tvivlar på sådana spelledares existens. Inte jag, för jag har haft en.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Cirkulära berättelser

Eller en SL som är såpass bra på att subtilt styra sina spelare på ett sätt som gör att de intet märker. Det finns de som tvivlar på sådana spelledares existens. Inte jag, för jag har haft en.
Naturligtvis går det att genomföra, men det finns en överhängande risk att det misslyckas, oavsett hur skicklig spelledaren är. Spelarnas fria vilja riskerar att förstöra den välkonstruerade historien. Det är nackdelen med rollspel. "De tolv apornas armé" kommer aldrig att förstöras för att spelarna tar egna initiativ, oavsett hur många gånger du ser om den. :gremwink:

tobias
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Det begränsas kraftigt av utövarnas fantasi, allmänbildning, taktiska förmåga och inlevelseförmåga beroende på vilken sorts spel man spelar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Intressant tråd.

Jag menar att mediets största begränsning är detsamma som dess största tillgång: dess kollaborativa natur. I och med att rollspel är något som utövas av flera människor blir det per automatik kompromissbemängt. Ingen kan någonsin fullt ut realisera sin vision i rollspel, eftersom man alltid måste ta hänsyn till andra människor.

/Kalle
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Cirkulära berättelser

Jodå, visst kan man ha enstaka tidsresor då och då om SL planerar lite. Det funkar t ex bra när man ändå vill genomföra något slags verklighetsförändring i kampanjen, eller om man vill ge en skopa exotisk kampanjbakgrund.

Men skall man basera en kampanj på återkommande tidsresor tror jag man antingen måste behandla tidsresorna mest som vilka rumsliga resor som helst (och därmed reglera tidens lagar så hårt att de traditionella spänningsmomenten med tidsresor - paradoxer och framtidsförändringar - uteblir).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Cirkulära berättelser går bra

Då tycker jag du underskattar rollspelmediet. Jag har i Eon spellett just en cirkulär kampanj, som slutar med att rollpersonerna inser att de själva orsakade att de började kampanjen. Det vill säga, de var orsaken till sig själva.

Det var rälsat på så vis att rollpersonerna inte kunde kontrollera hur de färdades i tiden (de drabbades av "tidsoscillation" och passerade en mängd tidsperioder i allt längre intervaller). Men jag har svårt att tro att spelarna upplevde det som att de lyssnade på en bok :gremconfused:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Re: Cirkulära berättelser går bra

Var denna egenskriven? Finns den att tillgå på något sätt? Jag tycker det är ett spännande tema, men jag hade själv dömt ut det som så gott som omöjligt i rollspelssammanhang. Vore kul att se ett exempel på något som funkat.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Cirkulära berättelser går bra

Jag gjorde kampanjen själv och tyvärr finns den inte i ett läsbart skick - bara en vag synopsis någonstans på hårddisken hemma. I väldigt korta ordalag började rollpersonerna som magiker som skickades för att undersöka underliga fenomen vid en källa. De gick in, fann en enorm tidskristall och klantade sig så att den kollapsade, vilket satte igång en tidsocillation. De förflyttades 15 000 år bakåt i tiden, och hoppade sedan i avtagande takt mot nutiden. Men i ett av deras tidshopp ställde de till med en hel del oreda, och i slutändan tvingas de se till att just samma tidskristall allting började med blir byggd.

Det skall sägas att storyn växte fram eftersom, det var inte på långa vägar ett förskrivet manus som följde. Jag hade lite teori och synopisis, sedan improviserade jag och lyckades knyta ihop säcken (med lite tur) det är allt.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Re: Cirkulära berättelser

Tidsresor fungerar, har haft en ärkekampanj med sådant i centrum.

Tidsmagiker ser sitt eget frånfälle, och vill absolut stoppa detta (begynnande galenskap), kan inte göra det själv p.g.a. paradox så han tar hjälp av äventyrargruppen (travande galenskap), men detta går ju inte bättre då magikern själv är initieraren fortfarande (gallopperande galenskap), men ger sig naturligtvis inte utan går allt längre bakåt i tiden (med lite factfinding sidequests (spurtande galenskap med turbo, insprutning & dubbla överliggande kamaxlar).

Själva spelandet i detta blir väldigt kul då de får chansen att se historien utvecklas, samt de får en unik chans att påverka landet med ett defekt "facit" i hand.

Det tips jag kan ge till folk som försöker sig på tidsresor är:
1. Håll jävelkoll på ALLA tillfälligheter, då kontinuiteten inte bara är knepigare, men också avsevärt viktigare.
2. Låt spelarna påverkningar synas, tid betyder ingenting om inte handlingarnas följder förstärks.
3. Var inte rädd att låta spelarna påverka saker indirekt, stora saker. -Lite "butterfly effect", men se till att variablerna tycks för många för att kontrollera.
4. Och sist men det avsevärt VIKTIGASTE -Bestäm i förväg naturlagar för tid. (mitt förslag är fegis a'la "hård" tidsparadox.)
Om detta inte görs, blir det skit a'la startrek av 'et, och det förlorar sin trovärdighet då spelledarn gör allt on the fly..


Slutstriden i min egen kampanj blev naturligtvis mot en äldre variant av tidsmagikern (uppdragsgivaren/patronen) själv, då han i sin skräck för döden förskansade sig alltmer summor för forskning, och i slutändan alltid varit den onda tyrannen som styrde riket...
(Att se minen på dem när de mötte 2/5 av sina möjliga framtida versioner i strid, var... priceless.)

Edit: Den upplevda steglösheten i ondskan & hur den utvecklades var nog det mest värda...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Cirkulära berättelser går bra

Då tycker jag du underskattar rollspelmediet. Jag har i Eon spellett just en cirkulär kampanj, som slutar med att rollpersonerna inser att de själva orsakade att de började kampanjen. Det vill säga, de var orsaken till sig själva.



Det var rälsat på så vis att rollpersonerna inte kunde kontrollera hur de färdades i tiden (de drabbades av "tidsoscillation" och passerade en mängd tidsperioder i allt längre intervaller). Men jag har svårt att tro att spelarna upplevde det som att de lyssnade på en bok
Japp, jag har också spellett ett cirkulärt scenario, där spelarna återberättade en historia för mannen som spelarna senare insåg att de kom för att döda. Den var också rälsad, men i rummet, i form av att de var låsta till vilka scener som de skulle utspela. Jag valde dessa, men när de var i scenen så kunde de få göra vad de ville. Scenariot hade minst två slut.

/Han som gillade det sättet att spelleda
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Förtydligande

Jag ska vara tydligare i framtiden. När jag påstår att en sådan historia inte går att genomföra i ett rollspel menar jag naturligtvis att den inte kan genomföras med garanterad framgång, inget annat.

/tobias
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Förtydligande

Jag ska vara tydligare i framtiden. När jag påstår att en sådan historia inte går att genomföra i ett rollspel menar jag naturligtvis att den inte kan genomföras med garanterad framgång, inget annat.
Jag har spelat en del egenskrivna och officiella äventyr som inte har haft någon särskild framgång, i den form att spelarna har fuckat upp hela handlingen och gjort mig helt ställd. Så vilka äventyr tycker du man kan spela med garanterad framgång? Vad menar du ens med "framgång"?

/Han som drar sig till minnes Johan Ks "hugga ihjäl hackspett"-incident
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Förtydligande

Vilken historia kan genomföras med garanterad framgång? :gremsmile:

För övrigt tycker jag inte heller att du kan dra några slutsatser om "framgången" i cirkulära berättelser. Det man möjligen kan konstatera IMHO är att cirkulära berättelser tenderar att vara mer krävande...

Edit: Stavfel.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Förtydligande

Så vilka äventyr tycker du man kan spela med garanterad framgång?

Vad sägs om "äventyr som inte från början förutsätter någon viss bestämd händelseutveckling"?

/Kalle
 
Top