Nekromanti Medveten träning

Genesis

Ni dés ni maître
Min andra stora hobby är språkinlärning. På ett forum jag hänger på dök det för ett tag sedan upp en tråd om medveten träning. Tesen är att folk som sysslar med något inte nödvändigtvis blir bra på det, utan stannar ofta på en "hyfsad" nivå och deras förbättringskurva planar ut. Folk som flyttar till ett annat land blir bättre och bättre på språket tills de når en nivå där de kan kommunicera hyfsat, fast de gör fortfarande grammatiska fel och har en ganska stark brytning. De flesta som spelar instrument blir hyfsat bra och kan spela de flesta sånger, men når aldrig upp till Van Halen-nivå på sina gitarrsolon. De flesta schackspelare når också någon form av hyfsad nivå där de kan klå folk som inte spelar så mycket, men har inte en suck mot mästarna. Det är lätt att tro att det här handlar om "talang" och att vissa bara blir skitbra för att de är genetiska missfoster, men mycket forskning tyder på att så ofta inte är fallet. Skillnaden mellan de som fastnar på en platå och de som fortsätter att utvecklas är att de som fortsätter sysslar med mer medveten träning.

Folk som blir riktigt bra på språk i vuxen ålder spenderar en hel del tid med att plugga grammatik, memorisera ord, studera vanliga uttryck och läsa svåra och språkligt avancerade böcker. De som blir riktigt bra på schack spenderar timmar och åter timmar med att memorisera öppningar, mönster och studera nedskrivna matcher spelade av riktigt duktiga spelare. Folk som blir riktigt bra på att spela gitarr nöter skalor i timmar, använder metronomer för att tvinga sig själva att öka takten, jobbar med riktigt svåra låtar, och så vidare.

Det finns gott om folk som spelar en hel del rollspel. Inte timmar om dagen, kanske, men som rollspelare samlar man på sig en hel del speltimmar genom åren. Och i början blir man bättre på det. Och sedan planar man ut och man är tillräckligt bra för att kunna spela de spel man spelar och få ett hyfsat resultat. Men inom rollspel verkar det inte finnas särskilt mycket folk som sysslar med medveten träning för att förbättra sig. Den här tråden handlar om hur man kan träna upp sig till att bli bättre på att alla har roligt och man förbättrar upplevelsen för alla runt bordet. Jag har ingen lust att diskutera vad det innebär att vara "bra på rollspel". Jag tänker utgå från mitt perspektiv, där man kan improvisera fram coola grejor i spel, göra målande beskrivningar, gestalta karaktärer, och så vidare. Har ni en annan åsikt så utgå ifrån den eller strunta i tråden. Inga definitionskrig, tack!

---

Här är två metoder jag kan tänka mig:

Kombinationsträning
Den här metoden kan utföras på många olika sätt. Man slumpar fram två eller fler saker och försöker att komma på ett sätt att kombinera och knyta ihop dem på. Exempelvis kanske vi slumpar gram två rollpersonskoncept. Ett koncept består av ett substantiv och ett mål, till exempel "En sjörövare som vill störta kungen" eller "En soldat som vill bli rik". Du behöver nu komma på ett sätt deras vägar kan korsas. Till exempel kan sjörövaren erbjuda soldaten massor med pengar för att delta i ett anfall mot en hamnstad. En mer avancerad variant är att du kommer på ett sätt rollpersonerna kan motiveras till att jobba tillsammans, och ett sätt att motivera dem att bekämpa varandra.

Det finns massor av saker man kan göra här. Du kan prova bombträning, där man slumpar fram två värderingar och du skall komma på ett sätt att sätta dem i konflikt med varandra. Du kan slumpa fram en plats och en känsla och försöka beskriva platsen så att känslan uttrycks. Det finns säkert många fler.

Improlekar
För länge sedan startade jag en tråd om improlekar. Det är också ett sätt att träna upp sin improvisationsförmåga.

---

Kan ni komma på fler metoder? Tror ni att man kan bli en bättre rollspelare av medveten träning?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Testa nya spelformer. Spela med nya människor. Delta i diskussioner om rollspelande. Skaffa dig en vokabulär, så du kan sätta ord på dina erfarenheter och preferenser, då kan du också analysera dem.

Genesis

Ni dés ni maître
En kommentar i vrålan får mig att inse att den här tråden kan verka typ stötande eller elitistisk eller nå't. Det är absolut inte min mening att insinuera att det är något problem med att spela rollspel, ha kul, that's it. Noll problem, och man kan gott ignorera den här tråden.

Eksem

Champion
Jag förstår att du inte vill diskutera vad "bra på rollspel" är, men UTAN mätning och mål är det nästan omöjligt att meningsfullt ägna sig åt medveten träning.

Det viktigaste om man ska bli bra på något, alltså verkligt bra, är att ha ett sätt att mäta huruvida man blir bättre eller inte. Schack har Elo, språkkunskaper mäter du med språktest, inom kampsport får du olika bälten.

Om du ska bli en riktigt bra rollspelare, då måste du också ha ett sätt att känna igen vad en riktigt bra rollspelare är, så att du ser om din träning ger effekt. Först när man har ett sådant system är det också meningsfullt att tala om och utveckla olika träningstekniker.

solvebring

Superhero
Eksem said:
Jag förstår att du inte vill diskutera vad "bra på rollspel" är, men UTAN mätning och mål är det nästan omöjligt att meningsfullt ägna sig åt medveten träning.

Det viktigaste om man ska bli bra på något, alltså verkligt bra, är att ha ett sätt att mäta huruvida man blir bättre eller inte. Schack har Elo, språkkunskaper mäter du med språktest, inom kampsport får du olika bälten.

Om du ska bli en riktigt bra rollspelare, då måste du också ha ett sätt att känna igen vad en riktigt bra rollspelare är, så att du ser om din träning ger effekt. Först när man har ett sådant system är det också meningsfullt att tala om och utveckla olika träningstekniker.
Jo, men:
Genesis said:
Jag tänker utgå från mitt perspektiv, där man kan improvisera fram coola grejor i spel, göra målande beskrivningar, gestalta karaktärer, och så vidare.
Att göra det bra och att göra det med så lyckat resultat som möjligt, så många gånger av de gångar man gör det, som möjligt, det är ju ett sätt att mäta.

Xyas

Swashbuckler
Genesis said:
Kan ni komma på fler metoder? Tror ni att man kan bli en bättre rollspelare av medveten träning?
Det vet jag att man kan.

Aktiva tekniker för att träna upp sig inom rollspel är superintressant. För mig har det framförallt handlat om att utsätta mig för sådant jag vet att jag är dålig på. Men mer formaliserade tekniker vore guld värt att ha.

Kruxet som jag oftast stöter på (och nu pratar jag uteslutande från ett spelledarpersktiv då jag sällan får chansen att vara spelare) handlar snarare om att identifiera vad jag inte är så bra på. Eller kanske ännu mer vad jag behöver bli bättre på för att ha mer skoj. Om man är skitkass på att göra intressanta spelledarpersoner så är det kanske enkelt att se, men är man istället kass på att improvisera fram trovärdiga ekonomiska system i småstäder är det kanske mindre uppenbart. Än värre kanske det är så att man är kass på att göra SLPs för att man undermedvetet inte vill ha med så mycket externa aktörer till rollpersonerna.

Eller ja, jag kanske svamlar lite här. Intressant tråd oavsett.

Xyas

Swashbuckler
Eksem said:
Först när man har ett sådant system är det också meningsfullt att tala om och utveckla olika träningstekniker.
Knappast sant. Ett sådant system är mer relevant om vi vill 'objektivt' mäta xyas rollspelsprestationer mot eksems rollspelsprestationer. Vilket för det första blir konstigt eftersom våra spelstilar är extremt skilda (baserat på de inlägg jag läst av dig här på forumet) och för det andra inte är så intressant då det handlar om att maximera rolighetsgraden runt spelbordet.

Men det är inte det tråden handlar om.

Genesis

Ni dés ni maître
Eksem said:
Jag vet inte om jag håller med. Jag har tränat kampsport i många år och jag har mött gott om folk med låg bältesgrad som jag tyckt var duktigare än folk med hög bältesgrad. Språkforumet jag hänger på har massor med trådar om hur språktest är dåliga på att mäta riktig språkförmåga. Jag tror inte att det finns ett objektivt sätt att mäta skicklighet i att spela musikinstrument, men helt klart finns det folk som är superduktiga, och dessa tränar medvetet.

Eksem

Champion
Men hur ska du veta att din träning har effekt? Om vi talar om att ägna sig åt aktiv träning går vi ju ändå bortom att bara "ha roligt vid spelbordet". Vill man bli bättre räcker "roligt vid spelbordet" inte som mål eftersom jag antar att man spelar rollspel för att man HAR roligt vid spelbordet. Man har redan uppnått sitt mål, då finns inget incitament att träna.

Eksem

Champion
Men när du beskriver någon som "duktig" besitter de en förmåga som du kan känna igen. Hur ska du göra för att känna igen hos sig själv när du är duktig, är frågan.

Genesis

Ni dés ni maître
Eksem said:
Vill man bli bättre räcker "roligt vid spelbordet" inte som mål eftersom jag antar att man spelar rollspel för att man HAR roligt vid spelbordet. Man har redan uppnått sitt mål, då finns inget incitament att träna.
"Roligt" är inte ett binärt uttryck. Man kan ha mer eller mindre roligt.

Genesis

Ni dés ni maître
wilper said:
Testa nya spelformer. Spela med nya människor. Delta i diskussioner om rollspelande. Skaffa dig en vokabulär, så du kan sätta ord på dina erfarenheter och preferenser, då kan du också analysera dem.
Det här är bra, och exempel på saker som många redan gör. Själv har jag varit ganska dålig på att testa nya spelformer, och jag vet att när jag provade Jeepform utvecklades jag en hel del.

Eksem

Champion
Och hur känner du igen att du har mer eller mindre roligt? Att vilja ha "mer kul" är inte gott nog för att tillgodogöra sig aktiv träning. Det är som att vilja bli "smartare", det är ett nobelt mål, men det HJÄLPER dig inte att bli det. Om vi ska tala om tekniker måste det finnas mål med teknikerna. Säg, "jag vill bli bättre på att bjuda upp" eller "jag vill ha kortare till att identifiera mig med min avatar", etc, och sen måste man också känna igen när man blir bättre på det så att man vet att träningen har effekt.

w176

Förlorad dotter
  • Feedback och kritik. Se till attt feedbacken och kritiken fu får a specefik, och se till att du får en cirkle av feedback, övining och återkoppling.
  • Ge dig själv kritik. Efter varje spelmöte skriv ett par raders analys, och hitta något du inte tycker gick bra och vill bli bättre på.
  • Spela in dig själv när du spelar, och observera dig själv.
  • Rör dig över till närliggande hobbys för att lära specifika aspekter. Gå till exempel en kurs i teater för att lära dig arbeta med röst och kroppsspråk. Gå en kurs i skrivande för att fokusera på berättandet.
  • Hitta det som är svårt och där du känner emotionellt motstånd, och analysera de känslorna.

solvebring

Superhero
Det här är sådana saker man märker och känner, skulle jag vilja säga. Din motståndare är du själv och det handlar egentligen om personlig utveckling - personlig utveckling som rollspelare. Då känner man själv när saker går bättre för en, när man har mer skoj, uppnår bättre flow, kan improvisera mer ohämmat, eller vad det nu är man vill bli bra på.

Nu har Genesis jämfört det med många saker som inte alls pekar på just personlig utveckling, utan snarare på en mindre tävlingsfit elit, men jag tror det egentligen är den personliga utvecklingen han vill åt här. Som jag förstår det menar han att man måste träna aktivt och medvetet så som den tävlingsfita eliten gör, men att man gör det för sin egen skull och att det inte behöver mätas med mer än den personliga utvecklingen, för det är så man mäter rollspelsformågan helt enkelt. =)

Xyas

Swashbuckler
w176 said:
Ge dig själv kritik. Efter varje spelmöte skriv ett par raders analys, och hitta något du inte tycker gick bra och vill bli bättre på.
:gremblush: Så obvious och ändå har jag aldrig tänkt på det. Spelledardagbok.

Genesis

Ni dés ni maître
xyas said:
Kruxet som jag oftast stöter på (och nu pratar jag uteslutande från ett spelledarpersktiv då jag sällan får chansen att vara spelare) handlar snarare om att identifiera vad jag inte är så bra på. Eller kanske ännu mer vad jag behöver bli bättre på för att ha mer skoj.
Inom vissa jänkarkretsar är det vanligt att spela in "actual play", alltså att spela in hela spelsessioner. Då kan man lyssna på både sina egna och andras och reflerktera över var det går knackigt och var det flyter. De riktigt ambitiösa redigerar ljudet och tar bara med de intressanta bitarna, och lägger in kommentarer som diskuterar relevanta detaljer, typ "Här fick jag ett bra flyt i beskrivningarna" eller "Här körde jag över Johnnys spelare och tog för mycket plats".

solvebring

Superhero
  • Feedback och kritik. Se till attt feedbacken och kritiken fu får a specefik, och se till att du får en cirkle av feedback, övining och återkoppling.
  • Ge dig själv kritik. Efter varje spelmöte skriv ett par raders analys, och hitta något du inte tycker gick bra och vill bli bättre på.
  • Spela in dig själv när du spelar, och observera dig själv.
  • Rör dig över till närliggande hobbys för att lära specifika aspekter. Gå till exempel en kurs i teater för att lära dig arbeta med röst och kroppsspråk. Gå en kurs i skrivande för att fokusera på berättandet.
  • Hitta det som är svårt och där du känner emotionellt motstånd, och analysera de känslorna.

solvebring

Superhero
Genesis said:
xyas said:
Kruxet som jag oftast stöter på (och nu pratar jag uteslutande från ett spelledarpersktiv då jag sällan får chansen att vara spelare) handlar snarare om att identifiera vad jag inte är så bra på. Eller kanske ännu mer vad jag behöver bli bättre på för att ha mer skoj.
Inom vissa jänkarkretsar är det vanligt att spela in "actual play", alltså att spela in hela spelsessioner. Då kan man lyssna på både sina egna och andras och reflerktera över var det går knackigt och var det flyter. De riktigt ambitiösa redigerar ljudet och tar bara med de intressanta bitarna, och lägger in kommentarer som diskuterar relevanta detaljer, typ "Här fick jag ett bra flyt i beskrivningarna" eller "Här körde jag över Johnnys spelare och tog för mycket plats".
Sweet. Jag har alltid tänkt på actual play som något för andra öron, t.ex. att man kör sådant i en podcast och använder det för att visa upp ett spel eller hur spelet fungerar; inte att man ska använda det för sin egen skull, för att gynnas vad gäller analysen. Det är ju skitbra. =)

... Synd bara att det kräver att man släpar på utrustning och tvingas höra sig själv rollspel - det har jag gjort, någon gång för tio år sedan, och det var inte kul. :gremtongue:

w176

Förlorad dotter
solvebring said:
Genesis said:
xyas said:
Sweet. Jag har alltid tänkt på actual play som något för andra öron, t.ex. att man kör sådant i en podcast och använder det för att visa upp ett spel eller hur spelet fungerar; inte att man ska använda det för sin egen skull, för att gynnas vad gäller analysen. Det är ju skitbra. =)

... Synd bara att det kräver att man släpar på utrustning och tvingas höra sig själv rollspel - det har jag gjort, någon gång för tio år sedan, och det var inte kul. :gremtongue:
Det var rätt löskigt när NordNordOst började göra podcast. Det tog ett par veckor innan jag vågade lyssna på första avsnittet jag var med.

Men när man väl vat sig var det hur bra som helst. Att ha sina vänner inspelade är liksom som att ha minnen på burk.