Nekromanti Meh, vem bryr sig egentligen?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Är det bara jag som inte höjer på ögonbrynen eller förfasar mig över den största politiska skandal som drabbat en valrörelse?

Vem fan... bryr sig, liksom? Det är ju inte direkt så att det kommer påverka mitt röstande. Lite kul är det iofs, så det kommer till och med kännas lite skönare att rösta på fp. Värsta gangstapartiet :gremgrin:

- Vulf

haltageten

Dum inuti huvudet
Hela min värld har fallit samman! Eller kanske inte riktigt så... Jag kan inte bry mig mindre.

- Jocke, tycker att kvällspressen kan ta och pressa upp tidningen i ett mörkt hål.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Såg ett gäng spoofs på fp:s reklamaffischer idag. "Framtidens Nyheter: Rekordlånga fängelsestraff för FP-spionerna." Rätt ironiskt är det trots allt för ett parti som försökt profilera sig med hårda tag mot brottslighet.

Storuggla

Champion
"Är det bara jag som inte höjer på ögonbrynen eller förfasar mig över den största politiska skandal som drabbat en valrörelse?"

Nja, ska vi vara korrekta är det den näst största skandalen i valrörelsen. Den största skandalen kommer fem dagar innan valet då Janne Josefsson presenterar Uppdrag Granskning.

Storuggla, I kid you not people, he's reloading

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Den största skandalen kommer fem dagar innan valet då Janne Josefsson presenterar Uppdrag Granskning. "

Göran Persson och Anitra Steen är en och samma person? Göran Hägglund planerar ett korståg mot samerna? Reinfeldt fejkar flint? :gremshocked:

Storuggla

Champion
"Göran Persson och Anitra Steen är en och samma person? Göran Hägglund planerar ett korståg mot samerna? Reinfeldt fejkar flint?"

[konspirationsteori]Han kommer såklart visa ett reportage om alliansen som gör att de tappar röster och sossarna vinner valet. Precis som förra valet! Därimellan gjorde han ett reportage om vänsterpartiet för att ha ett alibi inför denna valkampanj ("Asså, jag är inte vänster, se bara vad jag gjorde mitt i mandatperioden!") Och vilka betalar hans lön? SVT, som leds av en hårdför kader politruker![/konspirationsteori]

Erkänn, du vill också tro på den!

Storuggla, sann troende

Dewil

Skrivbordsgeneral
Kamelboogie

Det mest skrämmande i sammanhanget är att Janne Josefsson, vars journalistiska trovärdighet ligger ungefär på samma nivå som Daniel Nyhléns, fortfarande får göra undersökande "journalistik" och fortfarande tas på allvar av folk!

Däremot inte sagt att hans program inte kan vara underhållande, ungefär som tidningen "En ding ding värld" eller nyhetsnotiser från Korean Central News Agency. Och i hans senaste programserie så användes Jonathan Richman & The Modern Lovers låt "Egyptian reggae" med världens coolaste kamel i videon.

Dewil

Storuggla

Champion
Re: Kamelboogie

"Det mest skrämmande i sammanhanget är att Janne Josefsson, vars journalistiska trovärdighet ligger ungefär på samma nivå som Daniel Nyhléns, fortfarande får göra undersökande "journalistik" och fortfarande tas på allvar av folk!"

Nja, hanhar utsatts för Dilberts Princip. Han har blivit boss för Uppdrag Granskning. Boss, presentatör, något sådant. Valreportaget är typ det enda han ska göra i år, eller så....

Och förresten, KCNA rapporterar endast sanning! Sanning!

Storuggla, gummitarzan for kommundirektör

Saxifrage

Hero
Politisk irrelevans

Politiskt sett är det ju en ickefråga. Så jag kan inte se varför det skulle påverka valprocessen.

Däremot är det ju lite kul att partiet som nischat sig som Storebrors stödtrupper torskar på en fråga om missbruk av elektronisk information...

Lite kul är det också att ett av partiets toppnamn, som nämndes på nyheterna i morse, är yrkesofficer med inriktning på elektronisk krigföring...

Som Arne Anka sa: "tivolit får nya attraktioner varje dag". Skål, kosmonauter! :gremgrin:

/A

Nightowl

Champion
Alliansens Fyra Ryttare

Givetvis ett inslag som får alliansen att verka vara Apokalypsens fyra ryttare...
OK, vilken av dem är vilken ryttare? Som den högraste ondingen är Reinfeldt förstås Död, men annars?

(Här i stan har vi för övrigt en allians som är mycket äldre och består av moderaterna, folkpartiet, centerpartiet och miljöpartiet . Det är ungefär som när Juggernaught blev med i X-Men. )

Erik, röstade idag.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Alliansens Fyra Ryttare

Som främste företrädare för den s.k. bombhögern måste då Leijonborg vara Krig och efter talet om "ivriga bävrar" torde Olofsson vara Svält. Vilket alltså enligt uteslutningsmetoden gör Hägglund till Pest, f'låt, Miljöförstöring.

De andra då, är det de som är Peter och Maria tillsammans med lilla Göranbarnet?

Dewil

magoo

Hero
Jag tror inte att så många bryr sig och jag tror att många tom kan tycka att det är lite Jönssonligan-häftigt att spinka på konkurrenterna.

Jag är så blåögd att jag inte tror att det var så himla mycket tanke bakom heller. Typ, de satt på sitt kansli och fnissade åt att de kunde komma åt hemligheter, ungefär som man själv fnissar åt fredagsmailen på kontoret. För att sedan få värsta ångesten när det visar sig att VD stod bakom ryggen med den IT-policyn i handen... Jag tror inte att Leijonborg hade en aning om vad som pågick, men å andra sidan var jag den enda på kontoret som trodde att två kollegor bara var vänner också :gremlaugh:

Jag tycker att S spelar sina kort väl i strategispelet som är valet, andras skandaler är bra skandaler, den näst sista tabben är det ingen som minns.

I min lokaltidning var hela inrikessidan vikt åt Folkpartiets skandaler, de hade tom lyckats gräva fram en folkpartist söderut som tittat på porrbio (!) full (!) och blivit bortförd av polis (!!).

Aftonbladet är mitt absoluta hatobjekt efter en händelse där jag själv var inblandad som får mig att klassa dem som fullständigt smaklösa och sensationsskapande. Jag litar inte ett dugg på vad som skrivs i denna tidning och det borde ingen annan göra heller.

Lindenius

Swashbuckler
Kastar teorier

Utan att bli för teoretisk kan man konstatera att tidningar mer sällan än vad man kan tro påverkar människor. Det som är "säkert" är att de påverkar oss att tala om vissa ämnen (vi diskuterar till exempel FPs dataintrång här eftersom tidningarna skriver om det).

Det intressanta här är att de som påverkas mest av det tidingarna skriver är politikerna eftersom medierna är det tydligaste verktyget för dem att se vad människor får för uppfattning om dem.

Det här kan få komiska konsekvenser. Ta EMU-valet som exempel. Här var medierna i mångt och mycket pro EMU, vilket också syntes vilket typ av inlägg och debatter de lät ske. När det sedan visar sig att folket tycker helt annorlunda reagerade många politiker på ett besynnerligt sätt – de uppvisade oförståelse för hur detta "nederlag" kunde ske, eftersom medierna i mångt och mycket varit med dem.

Kontentan: Det händer en massa lattjo i politiken som medierna rapporterar om, men en MYCKET liten del av befolkningen kommer påverkas av detta och fatta sina politiska beslut utifrån det. Vi älskar att prata om det = bli underhållna. De flesta av oss har dock redan bestämt oss. Och har vi inte bestämt oss, kommer förmodligen inte några fadäser hit eller dit spela någon roll.

edit: //erik

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Kamelboogie

Däremot inte sagt att hans program inte kan vara underhållande, ungefär som tidningen "En ding ding värld" eller nyhetsnotiser från Korean Central News Agency.
Jag förhåller mig till Josefsson på ungefär samma sätt som till Michael Moore. Underhållande men löjligt vinklad journalistik som bara förstärker den ståndpunkt respektive journalist hade innan de påbörjade sin research. Ibland kan det vara underhållande, ibland kan jag till och med hålla med om vad de säger, men jag kommer aldrig att basera min egen ståndpunkt på deras program.

Dessutom är de självgoda.

- V

Arfert

Facit
jag tycker mest: klantigt. Och "what else is new", hade inte sossarna en nästan exakt likadan skandal för nåt år sen när de var ute och spionerade? .. som om någon minns den. Låt den som är utan skuld kasta första stenen, osv.

Påverkar inte mitt val av parti ett dugg, hursomhelst.