Nekromanti Meh, vem bryr sig egentligen?

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Du har inte funderat på att gå med i någon av dessa hemska organisationer och aktivera dig istället? fast det är klart... det är ju enklare att bara gnälla! Varför göra något av en åsikt man har när man nu kan det! Det är ju någon annans jävla problem! :gremsmile:

Skulle inte förvåna mig ett dugg om du om 10 år fortfarande ligger på soffan och gnäller på politiker, istället för att göra vad du kan för att förbättra samhället!

Face it, det är vi väljare som gör att politiker kan bete sig såhär, det är vi som sätter spelreglerna.

Hellzon

Långsamma Vargen
Ugglo said:
Case in point, lokaltidningarna läses, och som Nightowl sa, rikstidningarna läses knappt alls.
Eeeeenteresting. Själv läser jag vad jag kommer åt, och det kan lika gärna bli DN, Aftonbladet eller Sydsvenskan som Uppsala Nya Tidningar eller Nya Wermlandstidningen (den jag är uppväxt med och rejält blå, för övrigt*). Denna avsaknad av lokalpatriotism kan ju bero på att jag är ett runtflyttande studentdrägg som just inte BOR nånstans. :gremgrin:

Ugglot igen said:
Och alla tidningar utom Aftonbladet är inte borgare.
Kejrå, mitt motargument är ändå samma som waliums: "Vem fan läser de tidningarna?" Och det kanske folk gör. Fair enough.

* Ska väl i ärlighetens namn tilläggas att vi värmlänningar har en vinröd blaska vid namn Värmlands Folkblad också.

Aftonbladet är mitt absoluta hatobjekt efter en händelse där jag själv var inblandad som får mig att klassa dem som fullständigt smaklösa och sensationsskapande. Jag litar inte ett dugg på vad som skrivs i denna tidning och det borde ingen annan göra heller.
DN är värre...

Samt att ta upp en sak som du personligen råkat ut för utan att nämna vad i ett syfte att klanka ner på någon/eller något är bara svagt! Antingen håller man en sådan sak för sigjsjälv och dem man litar på, eller så diskuterar man det fullt ut! Det är väldigt lätt att slänga ur sig ogrundade fakta, och speciellt på internet.

Och ja jag vet att aftonbladet inte är någon bra nyhetskälla... men ändå!

Hmm inser att jag kommer att få många vänner i den här offtopic tråden :p

Troberg

Sinister eater
Face it, det är vi väljare som gör att politiker kan bete sig såhär, det är vi som sätter spelreglerna.
Det borde vara vi som sätter spelreglerna, men det är inte längre det. Exempelvis läste jag i en publikation från ett statligt organ följande (citerar löst ur minnet): "Vi förväntar oss att inom cirka tio år har förändrat folks inställning till cykelhjälmar i sådan grad att man via lagstiftning kan göra dem obligatoriska".

Visst, cykelhjälmar är kanske behjärtansvärda, men det är ändå skrämmande att staten påverkar folks åsikter för att driva genom en lagstiftning som folket annars inte skulle vilja ha.

Folkets vilja ska styra staten, inte tvärtom. Styr folkets vilja staten är det demokrati, styr staten folkets vilja så är det diktatur (även om man har val).

Visst, cykelhjälmar är en skitsak i sammanhanget, men tänkandet som ligger bakom det här resonemanget är ett direkt omyndigföklarande av folket och ett statligt maktövertagande.

Det borde vara vi som sätter spelreglerna, men det är inte längre det.
Problemet är att det är vi! Det är vi som tillåter dem att sätta spelreglerna, hade vi sagt nej så hade det inte kunnat ske! Men folk är för lama för att ta fighten, att se problemen och göra vad de själva kan för att lösa problemet! Hade vi varit många nog så hade vi tagit tillbaka kontrollen!

Troberg

Sinister eater
Samt att ta upp en sak som du personligen råkat ut för utan att nämna vad i ett syfte att klanka ner på någon/eller något är bara svagt! Antingen håller man en sådan sak för sigjsjälv och dem man litar på, eller så diskuterar man det fullt ut! Det är väldigt lätt att slänga ur sig ogrundade fakta, och speciellt på internet.
Ibland vill man av integritetsskäl eller av personliga skäl inte gå in på detaljer. Man kan då nöja sig med att i allmänna ordalag beskriva det hela, och lita på att ens namn är garant nog för sanningshalten. Jag tror inte vi har någon anledning att ifrågasätta Magoo här, speciellt inte som kvällspressens bristande kompetens och journalistiska integritet är väldokumenterad.

Storuggla

Champion
"Denna avsaknad av lokalpatriotism kan ju bero på att jag är ett runtflyttande studentdrägg som just inte BOR nånstans."

Teori: Du tillhär samma generation som mig. Vi läser mest på nyheter på nätet/ser dem på tv. När vi väl läser tidningen så är det för att den låg i närheten när vi skulle till muggen eller så låg den i fikarummet och det fanns ingen där som var kul att snacka skit med. Därför köper vi inga lösex/prenumererar, och därför syns vi inte i sadistiken när det gäller upplagor. Dessutom, vem fan läser en lokaltidning från Östra Nyland om personen i fråga inte känner sig på något vis hemma/intresserad av den orten? "Bofasta" kanske vill ha mer lokalnyheter? Som sagt, teori.

"Ska väl i ärlighetens namn tilläggas att vi värmlänningar har en vinröd blaska vid namn Värmlands Folkblad också."

Fair enough, det låter ganska rött av att dömma av namnet :gremgrin:
Jag fick för övrigt SEKO-magasinet i lådan i går. Oj. Ojojoj, där snackar vi vänstertidning! Nästan så man går med i SAC för att slippa ge pengar till Göran Persson...

Storuggla, ett fack är ett fack är ett fack

Håller inte med, det är snarare så att hon måste lita på sina åhörare. Tänk dig en politiker som argumenterade på så sätt! Hur irreterad skulle du bli? Men vadå han är ju trotts allt politiker de ska man väl kunna lita på?

Hursomhelst, som sagt, jag tror på vad hon säger och jag litar på hennes ord! Men det är ändå jäkligt fel att använda sådan argumentation!

Troberg

Sinister eater
Tänk dig en politiker som argumenterade på så sätt! Hur irreterad skulle du bli? Men vadå han är ju trotts allt politiker de ska man väl kunna lita på?
Det är skillnad på en formell debatt där man inte känner debattören och en diskussion mellan vänner.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vissa saker ska man inte skämta om.
Jo, det ska man.

Dewil

...och bara för att trösta mig en smula smider jag ränker och tänker hädanefter rösta med en kula! --Pst/Q

Nej det finns några få saker, och din röst är nog det enda som är viktigt i samhället! Det är den enda gången din röst är lika mycket värd som företagsledares, som fackpampar, politiker som din mormor.

Skämtar man bort den, så väljer man ett väldigt underligt samhälle. Om man ens väljer.

Gordeg

Hero
Kom igen nu. Vem som helst kan gå in och läsa det som skrivs här, man behöver inte ens vara reggad, det räcker med att vara online. Så personligen skulle jag inte skriva alltför personliga eller känsliga saker här på forumet.

Gordeg