Nekromanti Meh, vem bryr sig egentligen?

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Snarare tvärtom... det sjuka med det här är att jag nu försvarar sossarna fasten jag aldrig skulle komma på tanken att rösta på dem!

Men jag tror iaf att anledningen till att sossarna får ta enormt mycket mera stryk när de gör något fel är ju helt enkelt för att de sitter i ledande ställning just nu. Frågan är om inte Borgarna har lika mycket skandaler... bara det att de är itne lika intressanta för rikspressen. Ja förrens nu när det är valtider.

G

Guest

Guest
Jag vet inte det du. Såg ett nyhetsprogram för två dagar sen eller nåt om fp-skandalen. Där hade man valt att fokusera ganska hårt på hur synd det var om fp, hur besvikna och uppgivna de var. Kan du se något sånt hända med Lars Danielsson? Stackarn, alla bara hackar på honom för vad han gjorde den där natten... Det är inte så lätt att komma ihåg alltid...
Eller nidbilderna på Reinfeldt som vem det nu var rasade mot för några månader sen. Hur många tjockisbilder på Göran P har vi inte sett? (Göran verkar vara den enda personen som det är pk att kalla för tjockis).

Missförstå mig rätt, jag skiter fullständigt i fp-skandalen, jag kan inte se någonstans hur det skulle påverka mitt (eller någon jag känner) liv att någon luf-snubbe har lekt hacker. Och jag tar inte illa upp av att folk kallar Göran för tjockis, jag refererar ofta till honom som "min tjocktomte".
Men sossarna spelar inte riktigt efter samma regler som de andra partierna...

Foggmock

Myrmidon
Hiphopvärldens kanske absolut bästa vers. PST-Q äger så jävla hårt. Direktdemokrati genom ballistik slår alltid politik!

Eksem

Champion
Jag håller inte med om allt du skriver, på långa vägar, men jag håller definitivt med om huvudparten. Vad fan är det som är så jävla hemligt? Jag blir upprörd över Folkpartiets tilltag, men jag blir långt mer upprörd över att partierna (jag antar att den här sortens hemliga information är standard) tydligen springer runt med okända agendor, dold information och hemliga strategier. Vafan, vinn valet på sakfrågor, annars förtjänar du inte att vinna alls. Jag vill inte att strategi och tajming ska vara en viktig del av valrörelsen. Istället, se bara till att alla vet exakt vad du står för och varför, och acceptera sedan valresultatet.

Inga partier borde få ha servrar med hemlig information.

Problemet är att det inte funkar så länge en av partierna kör med fulknep! Men sen kan jag ju hålla med om att det hade ju varit mycket bättre om man kunde köra med öppna kort... då kan man ju iaf bortförklara en eventuell förlust och vinner man så är det en seger för demokratin!

Nej jag är igentligen emot lagar mot allting, men ibland undrar jag om inte våra lagstiftare borde stifta lagar och regler om hur en valkampanj ska gå till... dvs satta regler och satta media som alla får lika stor del av... inga möjligheter till smutskastning...

Ja kanske det här är en fråga man borde starta en ny tråd om... om det nu finns intresse att diskutera hur man får en så ren demokratisk process som möjligt... vad skulle vara tillåtet och inte tillåtet? Vilka media skall användas och hur? Är det verkligen demokrati att begränsa det här?

Eksem

Champion
Demokrati betyder folkstyre. Det är ett ord som misshandlas rätt ofta idag. Hur ett verkande för en ren demokratisk process kan vara odemokratiskt begriper jag inte.

Troberg

Sinister eater
Inga partier borde få ha servrar med hemlig information.
Det beror på vad du menar. Medlemslistor och sånt ska alldeles definitivt vara hemligt, strategier och sådant bör vara öppet.

Det finns faktiskt ett parti som agerar på det sättet.

Troberg

Sinister eater
Nej jag är igentligen emot lagar mot allting, men ibland undrar jag om inte våra lagstiftare borde stifta lagar och regler om hur en valkampanj ska gå till... dvs satta regler och satta media som alla får lika stor del av... inga möjligheter till smutskastning...
Jag gillar som det funkar på vissa ställen, där alla som kandiderar kan kräva samma tid i media. Om tex en kanal sänder en debatt så kan de inte neka några kandidater att vara med. Om inte annat så gynnar det småpartierna som media ignorerar idag.

Eller så kan man avgöra valet genom att tävla om vem som kan göra den minst diskreta sexscenen i en dokusåpa...

EchonCique

Hero
Jag bryr mig. Du bryr dig.

Det är inget man gör. Så enkelt är det.

- DN's genomgång av Fp's kontringar på S's utspel
- LUF's valsajt där de outade S utspel innan de skedde.

Är allt detta en slump? Knappast. Vinner man mycket på att kontra sin politiska motståndares budskap direkt efteråt, samtidigt eller till och med en stund innan? Oh ja. Väldigt mycket.

Ni kan tossa allt med offentlighetsprincip och dylikt åt sidan. Lever folk sina liv som öppna böcker där alla har tillgång till allt. Kan du med samvetet kvar påstå att du aldrig ljugit, hittat på en bortförklaring eller hållt något hemligt för någon?

Nej skulle inte tro det. Det är så politiken fungerar också. Vissa saker skall stanna inom en grupp människor. Kommer någon annan över den informationen kan de gynnas oerhört. Det är precis det denna serie av händelser handlar om.

Ens inställning i denna frågan säger väldigt mycket om ens egen politiska hemvist. Därmed är det en intressant tråd. För mig i alla fall.

Och så en fotnot.

Slutligen kan jag bara säga att så detaljerad information brukar man inte få om de andra partierna i valtider. Dock hade Ung Vänster under valet 1998 tillgång till alla andra partiers valpolitik, förslag och argument/kampanjer som de skulle sjösätta. Ung Vänster gick ut hårt för att propagera för sina tre punkter samt sticka hål på allt som kom från framförallt de borgerliga.

Det lyckades.

Vänsterpartiet fick över 20% av förstagångsväljarnas röster och 12% totalt. Det har aldrig hänt tidigare eller efteråt, att så många lade sin röst på Vänsterpartiet. Valen före och efter 1996 har man inte haft samma tillgång till andra partiers budskap eller förslag.

Jag tillskriver det att man hade kontringar och argument mot allt som de politiska motståndarna kom med. På liknande sätt som Folkpartiet tydligen har fått efter dataintrången. Skillnaden är att Folkpartiet kom över informationen via brott. Det är en väsentlig skillnad och något som bör straffas i likhet som alla andra brott som begås.

Troberg

Sinister eater
Bra kommentar!

Jag vill dessutom tillägga en liknelse:

Hur skulle man reagerat om tex ett lag i fotbolls-VM hade brutit sig in i motståndarnas lokaler (i detta fallet är det likgiltigt om det är ett fysiskt intrång eller ett elektroniskt dito) och tillskansat sig alla deras taktiker och spelplaner? Skulle det laget ens fått ställa upp? Skulle de ens fått ställa upp inom överskådlig framtid? Skulle de ansvariga någonsin fått spela/träna i ett landslag igen?

Då pratar vi ändå bara om en incident i den ganska menlösa bollsparkningsvärlden, inte ett ingrepp i den viktigaste samhällsprocess vi har.

Detta tilltag måste leda till rättsliga påföljder för alla medverkande, och då inte enbart för intrånget som sådant, utan även för hindrandet av den demokratiska processen.

Hade det varit upp till mig skulle jag antagligen, i ljuset av detta och i ljuset av blockeringen av Piratpartiets site, satt landet under ett interrimsstyre och skjutit upp valet ett halvår medan saken blev utredd, så att folk kunde rösta med full vetskap om vad som hänt. Nu kommer istället folk att rösta baserat på dåligt vederlagda gissningar, vilket inte är bra för demokratin.

Re: Jag bryr mig. Du bryr dig.

Väldigt väl skrivet!

Sen ska jag säga en sak angående vänstern... det kan mycket väl vara som du säger... jag vet ärligt talat inte... Men en andel att dom tappade röster var väl även när de förlorade gudrun! Även om jag inte håller med om mycket av vad hon gör och gjorde så lockade hon helt klart endel kvinnliga väljare...

Förövrigt jag läser gärna mera om det där om vänstern om du kan rekomendera någon bra sida?

Tack för ett bra inlägg!!

EchonCique

Hero
Re: Jag bryr mig. Du bryr dig.

Sen ska jag säga en sak angående vänstern... det kan mycket väl vara som du säger... jag vet ärligt talat inte... Men en andel att dom tappade röster var väl även när de förlorade gudrun! Även om jag inte håller med om mycket av vad hon gör och gjorde så lockade hon helt klart endel kvinnliga väljare...
Japp. Den effekten skall också tas med i beräkningen, även om den också innebär en förändring i politikens innehåll dessutom. Det blev skillnad från innan hon tillträdde till när hon hade tillträtt. Och från när hon var partiordförande till efter att Ulla Hoffman tagit över temporärt.

Så det finns flera variabler med.

Dock.

Vänsterpartiet har alltid varit stort bland ungdomar och det är lättast att se i statistik bland förstagångsväljarna. I början av 90-talet fick representanter för Kommunistisk Ungdom (Ung Vänster) ofta stryk när de visade sig på gymnasieskolor. Det och kamrat fyra procent innebar att de aldrig låg speciellt högt bland denna grupp väljare. Valet 1996 var dock ett enormt stort undantag, då de fick över 20% av förstagångsväljarnas röster. Ett otroligt stort antal för att vara Vänsterpartiet.

En bra sida kan jag inte, men Moderna Tiders specialnummer kring Vänsterpartiet är att rekommendera. De gick igenom Vänsterpartiet och med den kunskap jag besitter, kan jag bara säga att de har en mycket väl gjord research och analys i det numret.

Troberg

Sinister eater
öh? Behöver jag verkligen länka till samtliga partiersvalmanifest på nätet? eller tror du mig när jag säger att dom med största sannolikhet finns där! Även utan att jag ens kollat?
Nope, du tyckte ju att det var så viktigt att man kunde backa upp det man säger, så länka du.

Läste du manifestet? Till skillnad från de andra som i huvudsak talar om vad man vill åstadkomma så beskriver P's manifest, i detalj, deras strategi för alla tänkbara scenarios efter valet, precis sådan information som tex FP varit tvungna att hänfalla till kriminalitet för att få ut från S.