Jag bryr mig. Du bryr dig.
Det är inget man gör. Så enkelt är det.
-
DN's genomgång av Fp's kontringar på S's utspel
-
LUF's valsajt där de outade S utspel innan de skedde.
Är allt detta en slump? Knappast. Vinner man mycket på att kontra sin politiska motståndares budskap direkt efteråt, samtidigt eller till och med en stund innan? Oh ja. Väldigt mycket.
Ni kan tossa allt med offentlighetsprincip och dylikt åt sidan. Lever folk sina liv som öppna böcker där alla har tillgång till allt. Kan du med samvetet kvar påstå att du aldrig ljugit, hittat på en bortförklaring eller hållt något hemligt för någon?
Nej skulle inte tro det. Det är så politiken fungerar också. Vissa saker skall stanna inom en grupp människor. Kommer någon annan över den informationen kan de gynnas oerhört. Det är precis det denna serie av händelser handlar om.
Ens inställning i denna frågan säger väldigt mycket om ens egen politiska hemvist. Därmed är det en intressant tråd. För mig i alla fall.
Och så en fotnot.
Slutligen kan jag bara säga att så detaljerad information brukar man inte få om de andra partierna i valtider. Dock hade Ung Vänster under valet 1998 tillgång till alla andra partiers valpolitik, förslag och argument/kampanjer som de skulle sjösätta. Ung Vänster gick ut hårt för att propagera för sina tre punkter samt sticka hål på allt som kom från framförallt de borgerliga.
Det lyckades.
Vänsterpartiet fick över 20% av förstagångsväljarnas röster och 12% totalt. Det har aldrig hänt tidigare eller efteråt, att så många lade sin röst på Vänsterpartiet. Valen före och efter 1996 har man inte haft samma tillgång till andra partiers budskap eller förslag.
Jag tillskriver det att man hade kontringar och argument mot allt som de politiska motståndarna kom med. På liknande sätt som Folkpartiet tydligen har fått efter dataintrången. Skillnaden är att Folkpartiet kom över informationen via brott. Det är en väsentlig skillnad och något som bör straffas i likhet som alla andra brott som begås.