Re: Skillnaden på komponenter och olika utföranden
Du har så sant att man nog ska tänka sig för vad det är för komponenter som ska kunna kombineras. Det du skissade upp var nog det jag varute efter, men inte kunde sätta ord på.. [flux] ..ser fram emot att få se hur det artar sig.
På tal om utförande: Så vill jag ha reglerna för legendariska monster [...] (Egentligen fungerade demonreglerna på just det sättet i Drakar och Demoner. De hade ju alla olika utföranden. Men jag tänker mig det i betydligt större (och mer inspirerande) skala
faktum är att jag skissade på en sådan sak till första versionen av (dogmabidraget) ZhaXahZ, där man kombinerade egenskaper för att få fram äventyr och monster, och just att monster är "vidunder" eller "onskan" i olika skepnader... allt det här fick ju givetvis inte plats i formatet.. men..
Det hela var lite inspirerat av "äventyrsgeneratorn" i sinkadus och DoD2.1:s "demonregler"...
(vilket för övrigt ZhaXahZ är en hyllning till)
ps ..saxar lite ur texten som ett exempel.. (hade jag fått läsa dina ideer först hade de utformats smartare givetvis) ..ds
________________________________
exempel sax sax sax
_________________________________
När man väljer vilken form av äventyr som ska inträffa, finns två olika sätt.I det första utgår man från i vilken form äventyret uttrycks ; i det andra funderar man över vari huvudantagonisten består, varför denne är motkraften. De båda metoderna går att kombinera.
________________________________
metod ett
________________________________
A _ En fara hotar, de måste söka upp faran och omintetgöra den.
B _ Det finns en gömd skatt som vaktas av någon, för att nå denna måste de utsättas för fara och på plats bekämpa någon,
de har lättare väg hem än väg dit.
C _ De måste finna ett föremål som är försvunnet, annars händer snart något hemskt, för att nå föremålet måste de ; utsättas
för fara, lösa ett dilemma eller en gåta och sedan när de funnit det försvunna måste de försvara detta, ta sig tillbaka och
återbörda det, så att inte de hemska händer.
D _ Något ont kommer ur skuggorna, detta utgör en fara, för att lösa detta måste de ; utsätta sig för fara, bekämpa denna fara och
utföra en helig eller hjältemodig handling, för att omintetgöra denna fara.
E _ Ett stort hot finns i ett berg bortom en skog och en sjö, i skogen och i sjön hotar också faror, för att ta sig upp på berget måste
de utsätta sig för fara.I berget finns något ont och hemskt, som måste besegras med minst två förmågor, samt list och hjältemod
(helst med ett speciellt föremål).Besegras inte denna fara, kommer den att lämna berget.
F _ Ett underligt och mystiskt hot som utgör en fara.Detta hemska måste besegras med samlad kraft från flera.
________________________________
metod två
________________________________
Man ställer sig ett par frågor och utifrån svaren nedtecknar man äventyret.
Vem ansätter antagonisten ?
1) en person 2) en grupp 3) ett litet samhälle 4) ett större sammanhang 5) ett land eller folk 6) äventyrsföljet
Vaför ?
1) följer ett högre syfte 2) är kallad 3) av ren onska 4) vill gott 5) av eget syfte 6) av ingen speciell anledning alls
Hur (på vilket sätt eller genom vem)?
1) i egen person 2) inspirerar andra 3) projektion 4) något denne för med sig 5) följden av sitt syfte 6) inget ännu
________________________________
Man kan nyansera med att göra ett par tilläggsval, inget av detta får ses som obligatoriskt.
________________________________
För att nedgöra antagonisten behövs :
________________________________
1) ett speciellt föremål 2) list och mod 3) samlad kraft 4) utföra en helig eller hjältemodig handling
5) minst två förmågor 6) två eller fler i kombination (tex samlad kraft och speciellt föremål etc), eller inget alls.
________________________________
Man hittar antagonisten vid/i :
________________________________
1) Krypta,gravplats,necropol 2) Underjordiskt komplex, bostad, grotta 3) Befästning, torn 4) Ruin
5) omgiven av underlig naturformation 6) inget speciellt, utmärkande alls
________________________________
Äventyrsförslag rörande antagonisten :
________________________________
1) Vaktar en skatt,/föremål 2) Utgör en fara vid en sjö 3) ... i en skog 4) ... på ett berg 5) dväljs i skuggorna 6) hotar / utgör en fara för alla
________________________________
Äventyrets namn
Alla äventyr ska ha ett bra namn, gärna något som syftar på äventyret, men inte avslöjar det. Här är tips på ord att kombinera.
________________________________
Den/Det ..
1) Djup,-a,-et ,-en -/s 2) Stor,-a,-het;en 3) Dimma ,-n,-ornas
4) Träsk ,-et,-en /-s 5) Berg ,-a,-et,-en /-s 6) Mörk ,-er,-ret,/-s
________________________________
1) Fasa,-n,-or, -orna 2) Duell ,-en,-er,-erna 3) Port ,-en,-ar
4) Kung ,-en,-ar 5) Våldnad ,-en,-er,-erna 6) Hjärta ,-t, -n
________________________________
....
+ liknande för monster...