Tänk er ett vanligt (lite gammaldags) system där man slår 1T20 under eller lika med värdet på sin färdighet. I strid slår man dessutom över målets försvar för att träffa.
Sen inför man resursen Läge. Denna tråd kommer att handla om det.
Läge är alltså en resurs man kan samla och spendera. Fördelarna (som jag tycker) är att det ger
Såhär tänker jag mig att det funkar:
Tror ni att det ger fördelarna som jag listar överst (mer dramatik, mer taktik och roligare tempo)?
Missar jag något?
Kan det göras ännu bättre?
Verkar det helt kass?
Jag är tacksam för alla svar som inte säger: Detta är som i spelet X, kanske du skulle titta på det.
Sen inför man resursen Läge. Denna tråd kommer att handla om det.
Läge är alltså en resurs man kan samla och spendera. Fördelarna (som jag tycker) är att det ger
- strider får mer dramatik (vem har samlat en massa poäng Läge och bränner av dem i en fet attack)
- mer taktik (ska jag nöta ner min motståndare eller satsa på att samla lite läge och göra något farligare)
- samt att det förhoppningsvis ska ge striden ett roligt tempo (förhoppningsvis avgörs det ofta med en stor bang när någon får in en massiv attack och vinner).
Såhär tänker jag mig att det funkar:
- En jämn strid börjar med Läge 0 för alla inblandade.
- Om någon har ett tydligt övertag, exempelvis bakhåll eller fördelaktig terräng kan denne börja med 1 eller flera Läge.
- Varje gång någon lyckas extra bra kan man välja att få 1 poäng Läge istället för en annan bonus på sitt resultat (ett spännande val, ska jag få utdelning direkt eller ska jag satsa på något ännu bättre lite längre fram).
- Man kan göra en handling som bara ger Läge. Den kräver att man lyckas.
- Om man får Läge har man oftast ett mål (någon man anfallit), denne blir av med ett Läge samtidigt.
- Om man blir bedövad (fet smäll) förlorar man allt sitt läge.
- Läge kan användas för att slå om valfritt tärningsresultat (skadetärningar och färdighetsslag). Även attacker mot en.
- Om man är våghalsig (man tar en risk för att lyckas bättre) och spenderar ett poäng Läge så får man dubbel fördel om man lyckas
- En del förmågor låter dig samla mer Läge om du gör vissa saker. Bärsärk låter dig få Läge när du skadas. Vapenträning-svärd låter dig börja en strid med extra Läge om ditt svärd är bättre lämpat för just denna striden (svärd är "bättre" än yxor på öppna ytor men kanske inte i en trång gång).
- En del förmågor låter dig spendera Läge för att göra exceptionella handlingar. Förmågan Avväpna kan du använda för 1 Läge. Besegra kan du använda med 2 Läge. Virvelvind (bärsärk) låter dig attackera alla runt dig för 2 poäng Läge. etc.
Tror ni att det ger fördelarna som jag listar överst (mer dramatik, mer taktik och roligare tempo)?
Missar jag något?
Kan det göras ännu bättre?
Verkar det helt kass?
Jag är tacksam för alla svar som inte säger: Detta är som i spelet X, kanske du skulle titta på det.