Nekromanti Mekanik med resursen Läge

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Tänk er ett vanligt (lite gammaldags) system där man slår 1T20 under eller lika med värdet på sin färdighet. I strid slår man dessutom över målets försvar för att träffa.

Sen inför man resursen Läge. Denna tråd kommer att handla om det.

Läge är alltså en resurs man kan samla och spendera. Fördelarna (som jag tycker) är att det ger
  • strider får mer dramatik (vem har samlat en massa poäng Läge och bränner av dem i en fet attack)
  • mer taktik (ska jag nöta ner min motståndare eller satsa på att samla lite läge och göra något farligare)
  • samt att det förhoppningsvis ska ge striden ett roligt tempo (förhoppningsvis avgörs det ofta med en stor bang när någon får in en massiv attack och vinner).

Såhär tänker jag mig att det funkar:
  • En jämn strid börjar med Läge 0 för alla inblandade.
  • Om någon har ett tydligt övertag, exempelvis bakhåll eller fördelaktig terräng kan denne börja med 1 eller flera Läge.
  • Varje gång någon lyckas extra bra kan man välja att få 1 poäng Läge istället för en annan bonus på sitt resultat (ett spännande val, ska jag få utdelning direkt eller ska jag satsa på något ännu bättre lite längre fram).
  • Man kan göra en handling som bara ger Läge. Den kräver att man lyckas.
  • Om man får Läge har man oftast ett mål (någon man anfallit), denne blir av med ett Läge samtidigt.
  • Om man blir bedövad (fet smäll) förlorar man allt sitt läge.
Såhär kan man använda sitt Läge
  • Läge kan användas för att slå om valfritt tärningsresultat (skadetärningar och färdighetsslag). Även attacker mot en.
  • Om man är våghalsig (man tar en risk för att lyckas bättre) och spenderar ett poäng Läge så får man dubbel fördel om man lyckas
Detta spelet råkar ha en massa förmågor, typ feats. En del av dessa har med Läge att göra:
  • En del förmågor låter dig samla mer Läge om du gör vissa saker. Bärsärk låter dig få Läge när du skadas. Vapenträning-svärd låter dig börja en strid med extra Läge om ditt svärd är bättre lämpat för just denna striden (svärd är "bättre" än yxor på öppna ytor men kanske inte i en trång gång).
  • En del förmågor låter dig spendera Läge för att göra exceptionella handlingar. Förmågan Avväpna kan du använda för 1 Läge. Besegra kan du använda med 2 Läge. Virvelvind (bärsärk) låter dig attackera alla runt dig för 2 poäng Läge. etc.
Jag tänker mig att detta också kan användas i fältslag, sociala konflikter och magiska dueller.

Tror ni att det ger fördelarna som jag listar överst (mer dramatik, mer taktik och roligare tempo)?

Missar jag något?

Kan det göras ännu bättre?

Verkar det helt kass?

Jag är tacksam för alla svar som inte säger: Detta är som i spelet X, kanske du skulle titta på det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Undvik att ha för många valmöjligheter. Dragon Age lider lite av det: man får en klase stuntpoäng i vissa situationer, men de måste spenderas nu, och man har på tok för många valmöjligheter, så striden stannar av när man slår bra och får många stuntpoäng när spelaren har beslutsångest. Kan man samla dem på hög och använda dem planerat så funkar det bättre.

En sak till: gör inte så att den andre förlorar läge när man själv vinner läge. Det är en dubbelbestraffning för den som blir träffad som dessutom ger ännu mer bokföring (den andre måste bokföra skada OCH läge). Dessutom blir ekonomin sluten i och med att läge totalt sett inte tillkommer, utan flödar från person till person. Det får den dumma konsekvensen att stridens totala mängd Läge inte kan bli mer än vad som fanns i striden när man började, dvs 0 (eller 1 per bakhållare vid bakhåll).

Och en till sak till: pokermarker is da shit för sådana här mekanismer!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
En sak till: om du har popcorn-initiativ så skulle man kunna spendera Läge på att intercepta initiativet.

Exempel: Kalle gör sin handling och passar vidare till Lisa. Du (spelledaren) tycker att orken Gruff ska göra något fult innan dess, så Gruff spenderar 1 poäng Läge för att intercepta. Gruff gör något fult, och sen går turen tillbaka till Lisa.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Bra kommentarer. Jag hade rätt många val redan innan. Om jag inför Läge så blir det ännu fler. Det blir till att stryka och förädla så det blir mindre och tajtare.

Kul tanke med popcorn-initiativ. Det gör Läge rätt kraftfullt att spara på och hota med. "Nej nu är det min tur".
 
Top