Re: Kombo?
Niklas73 said:
En idé är att låta spelarna alltid berätta hur ett färdighetsslag löser sig oavsett om det misslyckas eller inte. Om de inte har nån idé får de i första hand lämna över berättarrätten till en annan spelare eller i sista hand till SL.
Men om SL har en awesome idé och vill ta över storyn här så får han köpa loss berättar rätten för 1 KP var i resten av gruppen (TYP ni fattar, valutan kan vara vad som helst men det är bra för spelarna). Spelarna kan inte tvångssälja utan SL sitter o hoppar och har en grym idé vilket spelarna kanske också har men kan lämna över för 1kp.
Eller är det dåligt, må bästa idé vinna är kanske bättre? Men vem bestämmer det å andra sidan?
Jag ser att du tänker på det här som en fråga om makt. Vem har makten? Vilka regler ska man lyda under? Det är något jag ofta ser när tradspelare börjar utforska samberättande.
Mitt råd är - Glöm makt! Det är inte så att en måste ha rätt och en måste ha fel, att en måste vinna och en förlora, en måste sälja och en köpa... det handlar istället om att mötas och göra något tillsammans. Använd gammal hederlig mänsklig kontakt, samtal, samvaro, samarbete.
Låt oss säga att spelarna är på väg in i en grotta och du frågar "Vad hör ni från mörkret?" eller kanske frågar du just Pelle "Pelle, vad hör ni från mörkret?"
"Grottelefanter!" svarar Pelle.
Ifall du tycker det här är ballt, kör på det.
Ifall du tycker det är töntigt så kan du
A) Ändå peppa Pelle och säga "Okej, ballt!"
B) Låta Pelle beskriva grottelefanterna (Han kanske ser något jätteballt framför sig)
C) Säga vad du hellre skulle vilja ha, typ "Jag ser gärna att det är mer typiska grottdjur som bor i grottor, typ fladdermöss, gnagare..."
Ang C): Viktigt att du klargör vad du
vill och inte bara säger "nej", det skickar också en signal till spelarna: Vår spelledare är rak och tydlig och inte bara en maktutövare. (Har ni gjort klart vilken stämning och stil som råder i världen innan så dyker inte det här problemet upp)
Ifall Pelle inte vet, svara själv eller låt någon annan göra det. Ifall ingen svarar så är de förvirrade eller osäkra. Du behöver göra det tydligare eller tryggare för dem.
Ifall Jens sitter och tycker han har en jätteball idé, låt honom bygga vidare på Pelles idé, eller låt honom föreslå den för Pelle, eller fråga honom om Pelle inte kommer på något.
Ifall du verkligen vill att det ska finnas monsterfladdermöss i grottan, fråga inte Pelle vad ni hör, utan säg själv "Ni hör pipande och fladdrande där inifrån - Monsterfladdermöss!" ifall du vill kan du ju alltid fråga Pelle "Vad är det farligaste med monsterfladdermöss?" eller "Vilken ras brukar använda monsterfladdermöss som vapen?"
Helt enkelt, snacka med varandra.
Det kan kännas lite ovant om man har som mindset att allting ska regleras och täckas av spelets ramar, då krävs det att man är redo att byta perspektiv lite, samt metasnacka lite.